پرسپولیس نیوز: پیشکسوت باشگاه پرسپولیس پس از تحمل یک دوره بیماری، درنهایت جان به جان آفرین تسلیم کرد تا فقدانش برای همیشه در فوتبال ایران باقی بماند.

جعفر اشرف کاشانی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس که سال‌ها به عنوان رئیس هیات مدیره این باشگاه فعالیت می‌کرد، پس از پشت سر گذاشتن یک دوره بیماری امروز درگذشت تا جامعه فوتبال یکبار دیگر در سوگ از دست دادن یکی از پیشکسوتان خود به عزا بنشیند.

مرحوم کاشانی متولد ۱۱ اسفند سال ۱۳۲۲ در تهران بود که فوتبال خود را در باشگاه شاهین آغاز کرد. او سپس پس از انحلال باشگاه شاهین به پرسپولیس رفت و تا آخر عمر فوتبالی خود در این تیم بازی کرد. کاشانی با پیراهن تیم ملی کشورمان هم ۳۸ بازی ملی انجام داد و ۶ سال عضو تیم ملی بود. حضور او در شاهین به وسیله مرحوم اکرامی انجام شد. مرحوم کاشانی در خاطراتش در این باره گفته بود: همیشه تمرینات حمید شیرزادگان، همایون بهزادی و … را از نزدیک می‌دیدم و یک روز توسط مرحوم اکرامی به بازی در شاهین دعوت شدم.

کاشانی از جمله فوتبالیست‌هایی بود که خارج از فوتبال هم سمت‌های مهمی داشت. او سال‌ها کارمند وزارت امور خارجه بود و به عنوان کاردار، سرکنسول و سفیر ایران در کشورهای انگلیس، سوریه،‌ آلمان و امارات فعالیت کرد.

جعفر کاشانی اولین بازی خود را برای پرسپولیس در دیدار دوستانه مقابل استقلال در سال ۴۷ انجام داد و جالب اینجاست که او که به عنوان مدافع بازی می‌کرد در یکی از بازی‌ها به دلیل نداشتن دروازه‌بان درون دروازه پرسپولیس ایستاد و پرسپولیس آ‌ن بازی را برنده شد. کاشانی بازی خداحافظی خود را هم در مقابل استقلال برگزار کرد و پس از آن فوتبال را برای همیشه کنار گذاشت. برای پاسداشت زحمات او یک بازی خداحافظی مقابل ملوان در سال ۵۳ برگزار شد تا او وداعی به یادماندنی با فوتبال داشته باشد.

روز چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۵۳ هفته بیست و دوم جام دوم تخت جمشید جعفر کاشانی با بازوبند کاپیتانی پرسپولیس پای به میدان می‌گذارد تا سرخپوشان آخرین دیدار فصل را برابر تاج رقیب سنتی برگزار کنند مسئولان باشگاه با خداحافظی او ابتدا مخالفت می‌کنند این دیدار با نتیجه ۲ بر ۱ به سود سرخپوشان پایان می‌یابد تا او در آخرین گام نیز پیروز میدان باشد. در تیم ملی نیز او در پایان دیدار با استرالیا در مقدماتی جام جهانی ۷۴ از تیم ملی کناره می‌گیرد اما چند ماه پس از این جدایی مربیان تیم ملی از او درخواست می‌کنند تا برای مسابقات بازی‌های آسیایی تهران به جمع ملی‌پوشان اضافه گردد و او برای یک مدت کوتاه به اردوی تیم ملی می‌پیوندد تا با قهرمانی در بازی‌های آسیایی تهران افتخاری ارزشمند به سایر افتخارات خود بیافزاید. کاشانی در ۳۱ سالگی کفشها را آویخت و وارد عرصه دیپلماسی شد.

کاشانی از جمله فوتبالیست‌هایی بود که خارج از فوتبال هم  سمت‌های مهمی داشت. او سال‌ها کارمند وزارت امور خارجه بود و به عنوان کاردار، سرکنسول و سفیر ایران در کشورهای انگلیس، سوریه،‌ آلمان و امارات فعالیت کرد.

کاشانی در سال‌های گذشته پست‌های مختلفی در ورزش از جمله رییس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس، رییس سازمان فوتبال باشگاه پرسپولیس و مشاور ارشد ورزش شهرداری تهران را بر عهده داشته است. او تلاش زیادی کرد که باشگاه شاهین را احیا کند اما به نتیجه‌ای که می‌خواست نرسید، هرچند کارهای ارزنده‌ای انجام داد و این باشگاه قدمی را در شرق تهران صاحب ورزشگاه کرد. او قصد داشت شاهین را به یک باشگاه جامع تبدیل کند.

 

کاشانی از اوایل دهه ۸۰ به صورت مداوم در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس فعالیت می‌کرد و سال‌ها به عنوان رئیس هیات مدیره این باشگاه در تصمیم‌گیری‌های مختلف نقش داشت. او در زمان حضور برانکو در پرسپولیس یکی از منتقدان سرمربی پرسپولیس بود و این موضوع باعث شد تا کاشانی مورد انتقادهایی قرار بگیرد اما او در یکی از مصاحبه‌هایی که اخیرا انجام داد، ا علام کرد که همواره دوست و حامی برانکو بوده و همه ما تلاش می‌کنیم تا پرسپولیس به موفقیت برسد.

پرونده زندگی این پیشکسوت فوتبال در ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸ برای همیشه بسته شد تا جای خالی او و فقدانش برای فوتبال ایران یک خلاء همیشگی با شد. روحش شاد و یادش گرامی.

مهم‌ترین افتخارات:

دو دوره قهرمان لیگ سراسری ایران به همراه پرسپولیس در سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲

قهرمان بازیهای آسیایی ۱۹۷۴

قهرمان جام ملتهای آسیا در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲

حضور در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)