پرسپولیس نیوز: بازیکن تیم پرسپولیس گفتگوی تفضیلی انجام داده است. 

سروش رفیعی در خصوص مسائل مختلف به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

در بازگشت به پرسپولیس شرایط نسبت به دوره اولی که در این تیم پشت سر گذاشتید به چه شکل است و آیا تغییر خاصی می‌بینید؟
قبلا هم گفتم که خوشحالم بابت این بازگشت و از این حضورم لذت می‌برم. از این شور و هیجانی که برای پیشرفت وجود دارد لذت می‌برم. یک سری اصول و قواعدی آقای برانکو در دوره اول داشتند که اکنون هم با جدیت و اصرار بیشتر در بحث اخلاقی و فنی پیگیری می کنند. من تغییری که در بازگشت می‌بینم این است که تیم‌تر شده‌ایم، همه حس تیم بودن را دارند و دوست دارند به تیم تزریق کنند. به خاطر یک سری رفاقت‌ها و یکدلی‌ها و بچه‌ها در کنار هم هستند و جو خوبی در تیم وجود دارد. نه اینکه در آن دوره نبود، بلکه اکنون بیشتر دیده و حس می‌شود.
از نظر بحث فنی همیشه بازیکنان در رفت و آمد هستند در تیم و همیشه یک سری بازیکن می آید و یک سری می‌روند. آقای برانکو البته همیشه این اعتقاد را دارند که بازیکنان را بیشتر حفظ کنند و بازیکنان بیشتر کنار هم باشند و تجربه کسب کنند. ولی بعضی اوقات تصمیم می‌گیرند بازیکنی باشد یا نباشد. اما فکر می کنم همیشه ایشان بر اساس اعتقادی که نسبت به کارشان و انتظاری که از تیم پرسپولیس می‌رود یار می گیرند و فکر می کنم بازیکنانی که به تیم اضافه می‌شوند اینقدر توانایی دارند که بتوانند خود را با شرایط تیم تطبیق دهند.

این سوال مربوط به خود شماست و انتظاری که از خودش دارد، از نقطه اوج ستارگی‌اش چهار سال می‌گذرد. طی این چهار سال در رده و شرایط ملی بوده و یکی از پرخبرترین و بازیکنان محبوب این فوتبال است. این فشار را روی تو بیشتر می‌کند یا اینکه سرعت بدهد برای حرکت در مسیر رشد؟
در مورد اینکه چهار سال پیش نقطه اوجم باشد و الان نباشد نمی‌توانم بپذیرم و قبول ندارم. برای اینکه شرایط خودم را می‌بینم و با توجه به آن شرایط باید پیش رفت و هیچ چیز را نمی‌توان پیش بینی کرد. چهار سال پیش در تیم ملی و جام ملت‌ها بودم و در فولاد هم در اوج بودم. اتفاقات متعددی هم البته در آن زمان افتاد؛ سرباز شدن، ۱۰ ماه فوتبال بازی نکردن، یک سال و نیم سرباز بودن، در شرایط سربازی فوتبال بازی کردن. در همان شرایط هم البته به نظرم شرایطم بد نبود و بعد از آنکه به پرسپولیس هم آمدم خیلی شرایطم خوب بود. در قطر هم شرایطم خوب بود و فکر کنم آنجا هم عملکرد خوبی داشتم نسبت به پستم، نسبت به تیمم و نسبت به بازیکنانی که در کنارم بودند. به تعداد گل و پاس گل‌هایم عملکردم بد نبود اما در انتهای همان فصل آسیب دیدگی داشتم و باعث شد ۴-۳ ماه فقط درمان کنم و برگردم و شرایط خوبی برای یک نیم فصل خوب در فولاد نداشتم و نتوانستم خیلی خوب کار کنم. الان هم برگشتم بدنسازی خوبی را اینجا و در قطر پشت سر گذاشتم و بعد از این سه بازی نیاز به زمان داریم تا بدن‌ها به شرایط ایده آل برسیم و با توجه به فشردگی بازی‌ها به نظرم یک مقدار به زمان بیشتری نیاز داریم. من یک مقدار از شرایط بازی دور بودم و فکر می‌کنم خیلی زود برمی‌گردم به شرایط آرمانی و خودم را به شکلی که تیم و برانکو و هواداران انتظار دارند خواهم رساند.

به عنوان بازیکنی که دو بارعنوان قهرمانی را با فولاد و پرسپولیس را به دست آوردی و در سه تیم بازی کردی و در آنها مدعی بودن را در کنارت داشتی، لیگ این فصل به نظرت نسبت به لیگ‌های دوره قبلی در آن بازی کردی چقدر تفاوت دارد؟
تیم‌ها سعی در پیشرفت دارند و دوست دارند رو به جلو بروند و کیفیت تیم‌شان را ارتقا دهند و بازیکنان نیز به دنبال ارتقای کیفی خود هستند. همانطور که می‌بینید از بالای جدول تا پایین همه امتیازات نزدیک است و همه رقیب دارند و همه احساس خطر می‌کنند و این هیجان و کیفیت لیگ را زیاد می کند و تیم‌ها تلاش می کنند برای قهرمانی و کسب سهمیه و فرار از سقوط و این خیلی به لیگ ما کمک می‌کند.
لیگ امسال لیگ نزدیک و خیلی خوب است. من به شخصه این چالش و این شرایط را دوست دارم و دوست دارم در شرایط سخت برویم و خودمان را ثابت کنیم و این نکته مثبتی برای ماست و این را دوست داریم. فکر می کنم در یک لیگ همیشه شما امتیازاتی را از دست می دهید و امتیازاتی را خواهید گرفت. ما کلا دنبال این هستیم در هر بازی امتیازات را جمع کنیم و رو به جلو برویم. کما اینکه با بهترین تیم‌هایی که مثل پدیده بازی کردیم توانستیم شش امتیاز بگیریم و این نکته مثبتی است اما مقابل تیم‌هایی هم که شاید در پایین جدول بودند امتیاز از دست دادیم. الان صدر جدول هستیم و هیچ چیز را از دست ندادیم و ادامه کارمان طولانی و سخت است؛ ولی با امید خدا، با تلاش بسیار زیاد، با تامین بهتر و با حمایت هواداران می رسیم به جایگاهی که قبل از پایان فصل شرایطی خوبی برای دستیابی به قهرمانی رقم بزنیم.

به ماجرای دیدار با فولاد در اهواز برسیم؛ جایی که خودت سال‌ها سابقه بازی در آن را داری. اولین سوال اینکه وقتی در این تیم‌ها پیش از دیدار با استقلال و پرسپولیس جوی ساخته شود، درست است؟ با توجه به اینکه در این مدت پرسپولیس دو بار راهی اهواز شده و حواشی در این میان شکل گرفته است.
من نمی‌خواهم و دوست ندارم به کسی بر بخورد و روی صحبتم با شخص یا گروه خاصی نیست. اما بعضی اوقات یک چیزی را می‌بیند، درک و حس می‌کند که واقعیت است و نمی توانید ساده از آن بگذرید. وقتی چیزهایی را خودتان می بینید نیاز به گفتن آن نیست و نمی‌توانید بگویید فقط یک حرف یا ادعا است. شرایط فوتبال در دنیا و متاسفانه متاسفانه خیلی زیاد در کشور ما و در لیگ ما به گونه‌ای شده که به دنبال مسائل غیرفوتبالی و حواشی و دنبال یک سری مسائلی که شرایط، جو و ذهنیت ها را به گونه ای بکند که یک سری مسائل را بخصوص برابر تیم ما قرار دهد و متاسفانه این مسائل درباره تیم ما اتفاق می‌افتد. وقتی شما یک سری چیزها را برای چند بار می‌بینید، می‌شنوید و لمس می‌کنید آن موقع دیگر مطمئن می‌شوید در مورد این قضیه. چون یک موقعی شما مثلا مثل دیروز که ما به استادیوم می‌آییم، همه از قبل می‌دانند که تیم پرسپولیس آنجا بازی دارد و همه چیز باید از قبل مهیا باشد. طبق قوانین باید یک ساعت و نیم قبل از بازی در استادیوم باشیم و در ۹۵ درصد مواقع وقتی به استادیوم می‌رسیم، سکوها پر است یا حداقل بیش از ۹۰ درصد صندلی‌ها پر شده و وارد استادیوم از قبل شده‌اند و یک مقدار کم است که در آن زمان به دنبال حضور در استادیوم هستند یا قبل از بازی و حین بازی می‌رسند، اما شما وقتی به استادیوم می‌آیید و می‌بینید که ۶۰ درصد استادیوم خالی است و فقط هواداران ما داخل هستند و یک تعداد محدود فقط در استادیوم هستند این معلوم است که یک دلیلی برای این کار هست. قبل از حضور ما برق قطع می‌شود، آن هم در شرایطی که همه می‌دانند اینجا بازی است، پخش زنده است و از قبل همه این مسائل با تمام ارگان‌هایی که باید این کار را انجام دهند هماهنگ شده است. برق قطع می‌شود، تیم ما یک ساعت و نیم قبل حضور پیدا می‌کند و ۱۰-۱۵ دقیقه داخل اتوبوس هستیم و اجازه خروج حتی برای حضور در سرویس بهداشتی را هم نمی‌دهند. بعد بیرون می‌آییم و ما را سرپا یا روی نیمکت در حالی که ۱۰ نفر بیشتر نمی‌توانند روی نیمکت حاضر شوند اما یک تیم ۴۵ نفره با کادر و ساک و … ۴۵ دقیقه باید آنجا منتظر بمانند بدون اینکه کارهای پزشکی و از نظر ذهنی آماده شوی. باید آنجا بمانیم و بعد خیلی راحت می‌آیند می‌گویند تنها کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که یا اینجا روی نیمکت لباس‌های تان را عوض کنید یا بروید داخل راهرو یک نوری از بیرون می‌آیید و آنجا کارتان را انجام دهید! این نمی تواند چیز خوبی برای فوتبال ما باشد و باعث می‌شود ناخودآگاه یک ذهنیتی به وجود بیاید که چه دلیلی دارد؟ بعد از اینکه ما را بعد نزدیک به ۵۰ دقیقه مانده به بازی به داخل می‌فرستند و بعد نزدیک به ۱۰ دقیقه مانده به بازی برق می‌آید! و وقتی می‌فهمند که راهی نیست و حتما باید بازی برگزار شود این وسط چه اتفاقی افتاده؟

با توجه به اینکه بازی روز گذشته را با شکست پایان دادید، آیا این فضا روی عملکرد پرسپولیس اثرگذار خواهد بود؟ به نظر می‌آمد پرسپولیس خوب شروع کرد اما زیاد تمرکز نداشتید و اعتراضات زیاد شد و البته شرایط جوی هم روی عملکردتان تاثیرگذار بود و می‌خواهیم درباره فضای بازی صحبت کنید.
ببینید باخت یک چیز اجتناب ناپذیر است در فوتبال و خیلی کم پیش می‌آید که تیمی فصل را بدون باخت به پایان برساند. حتی تیم‌های قهرمان و تیم‌هایی که عملکرد موفقی داشتند به هرحال باخت می‌آورند. در تیم ما با توجه به اصولی که داریم و با توجه به کاری که انجام می‌دهیم و با توجه به تاکیدی که آقای برانکو در خصوص مسائل فنی دارد ما هیچ وقت به دنبال توجیه باخت نیستیم و هیچ وقت دنبال بهانه نیستیم. هرچند می‌بینید که تیم‌های دیگر و بازیکنان دیگر هر چیزی را بهانه می‌کنند برای باخت اما ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم باخت را توجیه کنیم. بله، ما باختیم، تبریک هم می‌گویم به فولاد و مردم اهواز ولی یک مسائلی باید شنیده شود و من دوست دارم یک مسائلی را هواداران‌مان بدانند. برای اینکه ما با تمام وجود و عشق و علاقه فقط و فقط برای اینکه تیم‌مان رو به جلو برود، برای خانواده‌های خودمان، برای هواداران و برنده باشیم. حداقل اینکه هواداران مان باید بدانند که چه اتفاقی می‌افتد در استادیوم و حین بازی. یک سری چیزها را باید بدانند، چرا که آنها ۹۰ دقیقه از بازی را می‌بینند و اطلاعات خاصی ندارند از اتفاقاتی که افتاده است. باز هم تاکید می‌کنم که ما به دنبال توجیه نیستیم اما این مسائل کاملا تاثیرگذار است. شما به هیچ عنوان نمی‌توانید منکر این شوید که یک بازیکن وقتی می خواهد بازی در سطح لیگ برتر و حرفه ای انجام دهد باید به مسائل مختلفی توجه کند. یک بازیکن باید در طول هفته تمرکز بسیار کافی داشته باشد، نسبت به حریف شناخت داشته باشد، تمرین خوبی را پشت سر گذاشته باشد، از نظر تغذیه و شرایط سفر کارهای حرفه‌ای انجام شده باشد، استراحت لازم را داشته باشد ولی خب این مسائلی که اتفاق افتاد اصلا قابل توجیه برای سازمان لیگ و هیات فوتبال استان خوزستان نیست. به چه دلایلی باید برای دیداری مهم، بازی ای که پخش زنده است و اینقدر هوادار منتظر آن است، از اتوبوس اجازه خروج نداشته باشیم، روی نیمکت سرپا بایستیم و سردرگم باشیم و بدون اینکه کارهای‌مان را انجام دهیم، آرامش داشته باشیم و آماده بازی باشیم. شرایط جوی هم با توجه به باد و البته مساله تاسف برانگیز زمین مسابقه بود که من واقعا متاسفم برای هیات فوتبال استان خوزستان که مهد فوتبال است و اینقدر بازیکن تکنیکی دارد و تیم‌های فولاد و استقلال خوزستان فوتبال بازی می‌کنند اما این زمین که نمی‌توان در آن پاس داد و پا به توپ شد. از کیفیت فوتبال و لذت فوتبال کم می‌شود.چون چمن سبز است همه فکر می‌کنند عالی است اما واقعا چمن ورزشگاه غدیر به ما ضربه زد، ما تیمی هستیم که فوتبال بازی می کند. در این زمین هم ما بالای ۴۰۰ تا پاس دادیم، نزدیک به ۶۵ درصد مالکیت توپ داشتیم و بیشتر از ۸-۷ تا موقعیت گل صد درصد ایجاد کردیم. اگر کیفیت زمین متفاوت بود شرایط خیلی فرق می‌کرد اما با تمام این اوصاف می‌گویم که دوست ندارم باخت را توجیه کنم و باز تبریک می‌گویم به فولاد و هوادارانش و تبریک می‌گویم به هواداران خودمان که مسائل را خوب درک می‌کنند و ما هم اصلا نگران نیستیم چون می‌دانیم چه تیمی هستیم، چه طرز تفکری داریم و در ادامه راه حرف زیادی برای گفتن داریم.

 

سوال بعدی درباره فولاد است؛ تیمی که در آن ریشه داری و بازی خوبی که کردند و افشین قطبی. به نظرتان در آینده شرایط‌شان به چه شکل خواهد بود؟
در مورد تیم فولاد باید به آمار اشاره کنیم همانطور که در همه جای دنیا و بزرگترین آدم‌های دنیا به آمار استناد و مسائل را بررسی می‌کنند. می‌بینید که فولاد با آقای قطبی نتایج خوبی کسب کند و ایشان هم از نظر ذهنی و هم فنی فولاد را ارتقا داده و با توجه به اینکه ۳-۲ بازیکن آنها نبودند اما منسجم و خوب تلاش کردند. شاید به نظرم بازی مالکانه یا اینکه خودشان را به ما دیکته کنند نداشتند، چرا که هم پاس های ما بیشتر بوده، هم مالکیت توپ و هم موقعیت گل ما. البته کیفیت زمین هم شرایط را سخت کرد. با این حال فولاد بازی خوبی را برابر ما داشت و تیم بودن آنها قابل تحسین است. پرتلاش تا آخرین دقایق ظاهر شدند تا بازی را ببرند و این سه امتیاز هم مطمئنا به آنها کمک می‌کند و باز به آنها و هواداران‌شان تبریک می‌گویم. امیدوارم تیمی مثل فولاد که یک باشگاه به تمام معنا و یک ساختار خوبی دارد و شرایطی دارد که موفقیت آنها به فوتبال ما کمک می‌کند بسیار بسیار موفق باشند و چقدر خوب است تیم‌هایی اینچنینی که وقت و هزینه می‌کنند و اهمیت به کار حرفه‌ای می‌دهند برای فوتبال همیشه موفق باشند. ای کاش شرایط به شکلی باشد مسوولان استان خوزستان هم وقتی چنین تیم‌هایی دارند مسوولانه تر رفتار کنند و یک مقدار بیشتر به فکر باشند و حداقل کارهایی که می‌توانند به طور مثال برای چمن انجام دهند تا مردم بیشتر لذت ببرند.

 

 

آیا با این نکته که پرسپولیس زمان خوبی شکست خورد، موافقی؟ اساسا فکر می‌کنی لیگی که امسال با توجه به تعدد مدعیان این شکست خیلی شرایط را سخت خواهد کرد و آیا حریفان به شما امتیاز خواهند داد یا خیر تا این شکست برای شما آزار دهنده نباشد.
باخت همیشه باخت است و هیچ وقت خوشایند و خوش موقع نیست. شاید یک زمانی یک باخت اینچنینی باعث می‌شود تا شرایط به شکلی پیش برود که شما با ذهنیت بازتری به مسائل نگاه کنی. مخصوصا وقتی اینگونه می‌بازی و خودت می‌دانی که به چه شکل رفتی، چه شکل بازی کردی و به چه باختی این شما را هوشیارتر خواهد کرد. پرسپولیس در دو سال گذشته بهترین تیم بوده بدون شک. نتایج این را نشان می‌دهد. دو بار قهرمان ایران بوده، قهرمان سوپرکاپ شده، فینالیست آسیا بوده و طبق آمار بهترین فوتبال را بازی می کند. همیشه موقعیت و مالکیت توپ بیشتری داشته و کارشناسان این را تایید کردند. این نشان می‌دهد وقتی شما به این شکل باشید، آن حس حسادت، دشمنی که در انسان و فوتبال است هوشیارتر می‌کند و بفهمی و یک موضوعی مثل دیروز ما را هوشیارتر کرد ما فقط نباید در زمین فوتبال بازی کنیم و فقط در زمین بجنگیم. ما فهمیدیم باید بیشتر و بهتر از قبل باید خارج از زمین هم بجنگیم و باید به فکر مسائل حاشیه ای هم باشیم و باید به خیلی از مسائلی که برای ما درست می‌کنند و در آینده نیز بیشتر خواهد شد حواس مان باشد و با همه آنها بجنگیم. تنها چیزی که ما را خوشحال می‌کند این است که هواداران ما این مسائل را خوب فهمیده و درک می‌کنند و ما جز هواداران هیچ حامی دیگری نداریم که البته کافی هم هستند برای ما. هیچ چیزی برای ما مهمتر از آنها نیستند چون آنها با تمام وجود پشت ما هستند و با همه وجود می‌جنگند و هر کسی که بخواهد مانع راه پرسپولیس، موفقیت آن و آن سطحی که شان این تیم است بشود، هواداران‌مان با آن خواهند جنگید و ما نیز خودمان را آماده می‌کنیم با تلاش بیشتر و جنگندگی و اگر نیاز باشد علیرغم اینکه برانکو دوست ندارد بازیکنان وارد حاشیه ای شوند اما اگر حاشیه‌ای ساخته شود، توهینی شود و صحبت اضافه‌ای درباره تیم پرسپولیس و بازیکنان و هواداران تک تک ما جوابگو و پاسخگو هستند به حرف‌هایی که اشتباه است و می‌خواهد مانع از پیشرفت تیم است. همه باید بدانند که پرسپولیس بهترین تیم ایران است و همه این را خواهند دید و می‌بینند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)