سخنگوی فدراسیون پزشکی-ورزشی توضیحاتی را در خصوص نتایج آزمایشات تیم‎‌ها ارائه کرد.

رضا سعیدی در مورد این که تست‌های خیلی از تیم‌ها در ابتدا مثبت بود اما به یکباره منفی شد، اظهار داشت: یک سری نتایج از سوی برخی باشگاه‌ها اعلام شد که متأسفانه منبع آن مشخص نبود. در وهله اول این ناهماهنگی‌ها مشکل وجود داشت، دوم این که بعضی تیم‌ها آزمایشاتشان سرولوژی بود، در حالی که معتبرترین تست برای تشخیص کووید ۱۹ تست PCR است که تمام تیم‌ها باید آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دادند.

سعیدی در مورد تغییر نتایج تصریح کرد: ما این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به باشگاه‌ها ابلاغ کردیم. از تمام باشگاه‌ها و سازمان لیگ خواسته شد تا نتایج آزمایشات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مستقیما به فدراسیون پزشکی ورزشی ارسال کنند تا در کمیته علمی مورد ارزیابی قرار بگیرد. نتایجی که در این کمیته ارزیابی می‌شود معتبر است. علت تغییر نتایج این بود. در نهایت نتایج به فدراسیون پزشکی ورزشی رسید، در کارگروه مطرح و به سازمان لیگ ابلاغ شد.

سخنگوی فدراسیون پزشکی-ورزشی در مورد این که به نظر می‌رسد الان تیم‌ها وضعیت خوبی دارند گفت: بله، خوشبختانه وضعیت نسبت به آن چیزی که اول اعلام شد بهتر است، آمار دقیق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌توانم بگویم اما حدود ۵ درصد PCR مثبت داشتیم که از نظر ما معقول است.

وی در خصوص گلایه‌های وزیر بهداشت و این که گفته بود می‌خواهد لیگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به زور آغاز کنند، اظهار داشت: تک تک دستورالعمل‌ها با هماهنگی دکتر حریرچی بود، حتی پروتکل‌ نهایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که در ستاد مبارزه با کرونا در ورزش تدوین کردیم با هماهنگی دکتر حریرچی، دکتر رئیسی و عزیزان وزارت بهداشت بود. هر پروتکلی اگر به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا نرسد قابلیت اجرا ندارد. نمی‌دانم چرا دکتر نمکی این صحبت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت ولی واقعا هر تصمیمی بگیریم با هماهنگی وزارت بهداشت است و نهایتا ستاد ملی مقابله با کرونا که ریاست آن با رئیس جمهور است و دستوراتی که می‌دهند اولی به هرگونه پروتکلی در کشور است.

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی که با برنامه تهران ورزشی گفت و گو می‌کرد، در مورد سرکشی افسران پزشکی در تمرینات تیم‌ها عنوان کرد: پروتکلی که تدوین کردیم، پروتکل جامعی بود که نکات بهداشتی در آن بر اساس دستورالعمل‌های جهانی تدوین شد و باید در باشگاه‌ها اجرا شود. حدود ۱۰۰ افسر کنترل بهداشت تربیت شدند و آموزش دیدند که تک‌تک مفاد این دستورالعمل‌ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که باشگاه‌ها باید اجرا کنند تحت نظارت قرار بدهند. خوشبختانه تک تک آنها به تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی اعزام شدند، نتایج خوب است، باشگاه‌ها همکاری خوبی دارند و مفاد مورد نظر ما تا جایی که امکانش هست انجام می‌شود.

وی در مورد این که آیا همه چیز برای از سرگیری رقابت‌ها خوب پیش می‌رود،‌ گفت: نسبی است. آنچه که ما انتظار داشتیم به صورت نسبی بله، دوستان ما در باشگاه‌های ورزشی خوب عمل می‌کنند، اگر به همین منوال دستورالعمل‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام بدهند امکان از سرگیری لیگ وجود دارد مگر این که اتفاق خاصی بیفتد. فوتبال و ورزش تابعی از بحث کلان جامعه است. اگر رفتار کووید ۱۹ در کل جامعه طوری شود که ریسک بالایی داشته باشد، ممکن است نیاز باشد تجدید نظر کنیم، اما در شرایط فعلی اگر دوستان تا آنجا که می‌توانند دستورالعمل‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام بدهند ان‌شاءالله شاهد از سرگیری لیگ خواهیم بود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)