پرسپولیس نیوز : از داربی پرسپولیس و استقلال به عنوان حساس‌ترین رقابت باشگاهی در آسیا یاد می‌شود.

  شماره جدید مجله معتبر “WorldSoccer” به رقابت حساس استقلال و پرسپولیس اشاره کرده است و گزارشی از این جدال حساس برای مخاطبان خود نوشته شده است:

با وجود این که هر دو تیم از ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی برای بازی‌های خانگی خود استفاده می‌کنند، ولی این رقابت‌ را می‌شود در همه شهرهای ایران نیز دید. ارتش پرسپولیس در سال ۱۹۶۳ تاسیس شد و شناخته شده‌ترین تیم ایران است و قهرمان فعلی لیگ این کشور محسوب می‌شود که ۱۱ بار توانسته به عنوان قهرمانی دست یابد که یک رکورد است. از نظر سنتی، تیم طبقه کارگر ایران، از انحلال تیم محبوب شاهین ایجاد شد. وقتی خیلی از بازیکنان تیم شاهین تصمیم به رفتن به پرسپولیس گرفتند، هواداران شاهین نیز هوادار پرسپولیس شدند. در طول ۲۵ سال فعالیت شاهین، این تیم رقابت‌های محلی در ایران انجام می‌داد و رقابت خوبی با تاج، تیم مورد حمایت حکومت وقت، بود و طبیعتا به طبقه مرفه جامعه ارتباط داده می‌شد.

اما بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی، تمام نشانه‌های رژیم شاهنشاهی ممنوع شد و بنابراین تاج، به استقلال تغییر نام داد. هر چند استقلال، رقیب آبی پوش پرسپولیس، سه قهرمانی در لیگ کمتر از پرسپولیس دارد، در رقابت‌های آسیایی عملکرد بهتری داشته و دو بار در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۱ به قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا رسیده است.

کارلوس کی‌روش به عنوان کسی که در ال‌کلاسیکو رئال مادرید را مربیگری کرده است، درباره داربی تهران می‌گوید: هر دو تیم ۲۰ میلیون هوادار دارند. این داربی در تمام دنیا، دیداری خاص است. باید این دیدار را ببینید تا آن را بفهمید.

* بازیکنان مهمی که برای هر دو تیم بازی کردند: 

شاهرخ بیانی

غلامرضا فتح آبادی

احمدرضا عابدزاده

مهدی هاشمی نسب

علیرضا واحدی نیکبخت

هوارملا محمد

* دیدارهای خاص 

۵ آوریل ۱۹۶۸

اولین دیدار دو تیم که با تساوی بدون گل به پایان رسید.

۲۰ ژانویه ۱۹۹۵

بعد از آن که استقلال در ۱۰ دقیقه دو گل به ثمر رساند، توانست بازی را به تساوی بکشاند و هواداران پرسپولیس بعد از این اتفاق به زمین ریختند و درگیری زیادی بین بازیکنان و هواداران رخ داد و بعد از آن هیچ داور ایرانی تا ۱۴ سال این بازی را قضاوت نکرد.

۲۹ دسامبر ۲۰۰۰

بعد از گل دقایق پایانی برای پرسپولیس، بازی به تساوی رسید. گل هاشمی نسب بی اثر بود. هیجان‌ها بالا گرفت و درگیری‌های زیادی رخ داد و هواداران به ۲۵۰ اتوبوس حمله کردند و ۶۰ نفر از جمله سه بازیکن دو تیم دستگیر شدند.

۲ فوریه ۲۰۱۲

بعد از ۴ باخت پیاپی، پرسپولیس توانست با هت‌تریک ایمون زاید با نتیجه ۳ بر ۲ این دیدار را با برد به پایان برساند و برنده مسابقه شود.

۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸

بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید تا استقلال همچنان از نظر برد ۲۳-۲۲ از پرسپولیس پیش باشد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)