بازیکن ایرانی ترابزون‌اسپور گفت: درست است که در جام جهانی ۲۰۱۸ از گروه‌مان صعود نکردیم اما رقیب سرسختی برای تیم‌های همگروه‌مان بودیم.

وحید امیری که در این تابستان با قراردادی دو ساله به تیم فوتبال ترابزون‌اسپور ترکیه پیوست، در گفت‌وگو با مجله رسمی باشگاه ترابزون‌اسپور در خصوص تفاوت استعداد‌یابی در ایران و کشورهای دیگر گفت: در ایران کاری برای استعدادیابی کودکان بااستعداد صورت نمی‌گیرد، برای همین بود که دوران حرفه‌ای من از ۱۹ سالگی شروع شد. با این وجود من به هدفم رسیدم و امیدوارم الگویی برای جوانان دیگر باشم.

وی در مواجه با پرسشی در مورد اینکه «۱۴ دوره حضور در مرحله پایانی جام ملت‌های آسیا و سه دوره قهرمانی در این رقابت‌ها نشان از اهمیت جایگاه فوتبال در ایران دارد. نظرتان راجع به این موضوع چیست؟»، اظهار داشت: لیگ برتر انگلیس یکی از بهترین لیگ‌های جهان است و فوتبال از انگلیس به ایران آمده است. این بدین معناست که فوتبال در ایران خیلی قدیمی است و فرهنگ فوتبالی خوبی دارد. شور و عشقی که به فوتبال در ایران است، در ترابزون هم دیده می‌شود. حتی کودکان کم‌سن هم فوتبال را دنبال می‌کنند. در گذشته بازیکنان نامدار ما در لیگ‌های معتبر بازی می‌کردند. در کشور ما ورزش کشتی از حیث موفقیت در صدر رشته‌های ورزشی بود و مردم عاشق این رشته ورزشی بودند، اما اکنون فوتبال محبوب‌تر از کشتی شده است.

مهاجم پیشین تیم فوتبال پرسپولیس در خصوص پنج دوره حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی و عدم موفقیت این تیم در صعود از مرحله گروهی یادآور شد: ایران همیشه یکی از سه تیم برتر آسیا بوده و تیمی سرسخت برای رقبا بوده است، اما هر بار که ما راهی جام جهانی شده‌ایم، با بهترین تیم‌های جهان همگروه شده‌ایم. یادم می‌آید که در جام جهانی ۱۹۹۸ که بازیکنان بزرگی در تیم‌مان داشتیم، آمریکا را شکست دادیم و با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب آلمان شدیم. در جام جهانی ۲۰۱۴ هم با آرژانتینی همگروه شدیم که تا فینال پیش رفت. در جام جهانی ۲۰۱۸ هم بدشانس بودیم چرا که تمامی تیم‌هایی که در گروه‌مان بودند در گذشته به قهرمانی‌هایی – در سطح اروپا و آفریقا – دست یافته بودند. با این حال اسپانیا به سختی ما را از پیش‌رو برداشت و در حالی از پرتغال یک تساوی گرفتیم که می‌توانستیم از موقعیت‌های خود بهتر استفاده کنیم. اگر ما بازی با پرتغال را می‌بردیم، می‌توانستیم به عنوان صدرنشین گروه به مرحله حذفی راه پیدا کنیم. درست است که از گروه‌مان صعود نکردیم، اما رقیب سرسختی برای تیم‌های همگروه‌مان بودیم.

امیری همچنین درباره دعوت کارلوس کی‌روش از بازیکنان ایرانی که در کشورهای دیگر متولد یا بزرگ شده‌اند، برای همراهی تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ از جمله اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد و استیون بیت‌آشور گفت: همه در ایران روی موفقیت تیم ملی تمرکز دارند. به همین دلیل شکی نیست این بازیکنانی که نام بردید هم در این موفقیت سهم داشته‌اند. دژاگه در همان بازی اولش برای تیم ملی، دو گل به ثمر رساند. رضا قوچان‌نژاد هم گل‌های خیلی مهمی برای تیم ملی به ثمر رساند تا تیم ملی جواز حضور در جام جهانی را کسب کند. در واقع کی‌روش این فرصت را حتی به بازیکنانی داد که در کشورهای دیگر متولد شده بودند تا برای تیم ملی بازی کنند. کل ایران هم این بازیکنان را دوست دارند و حتی شاید بیشتر از فوتبالیست‌های داخل ایران، آنها را دوست داشته باشند.

بازیکن تیم ملی کشورمان در خصوص رد کردن توپ از بین پاهای جرارد پیکه در جریان شکست یک بر صفر ایران مقابل اسپانیا در گروه B جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز گفت: چنین لحظاتی در فوتبال وجود دارد و طبیعی است. هدف من هم کمک به تیم برای رسیدن به موفقیت است. در بازی با اسپانیا هم همانطوری بازی کردم که باید بازی می‌کردم.

وی راجع به انتقالش به ترابزون‌اسپور هم خاطرنشان کرد: بعد از جام جهانی بهترین پیشنهاد را از ترابزون‌اسپور دریافت کردم. می‌دانستم که ترابزون‌اسپور باشگاهی بزرگ و قدیمی است و وقتی که با این باشگاه قرارداد امضا کردم متوجه شدم که مسئولیت سنگینی به روی شانه‌هایم است. از شور و شوق هواداران هم به وجد آمدم و می‌بینیم که ترابزون‌اسپور حتی از زندگی شخصی‌شان مهمتر است. به لحاظ فرهنگی هم شباهت‌های زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد. خوشبختانه همه شرایط برای به موفقیت رسیدن تیم مهیا است و ما هم برای برآورده کردن انتظارات هواداران آماده هستیم.

امیری درباره خاطره‌اش از دربی تهران که در آن با پرسپولیس مقابل مجید حسینی و استقلال قرار می‌گرفت، اظهار داشت: من و حسینی فوتبالیست‌هایی هستیم که تنها به فکر بازی کردن، هستیم و خیلی سخت است که مشکلی از جانب ما به وجود بیاید، از این رو همیشه رقباتی همراه با احترام بین ما بود. به تنها چیزی هم که فکر می‌کردیم، پیروزی تیم‌مان بود.

وی درباره هدفش با آبی‌وعنابی‌ها در فصل جاری تأکید کرد: هدف من قهرمانی با ترابزون‌اسپور در سوپرلیگ ترکیه است و برای رسیدن به این هدف به اینجا آمدم. امیدوارم به این هدفم هم برسم.

تصویر وحید امیری و سیدمجید حسینی در حالی به روی جلد شماره جدید نشریه باشگاه ترابزون‌اسپور رفته که تیتر «ببرهای ایرانی» برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)