پرسپولیس نیوز : ۲ ستاره استقلال روی لوگوی این باشگاه و ستاره پرسپولیس این روز ها به چالش بزرگی برای فوتبال تبدیل شده است.


تیم فوتبال پرسپولیس تهران با کسب قهرمانی شانزدهمین دوره لیگ برتر، تعداد قهرمانی های خود در بالاترین سطح رقابت های باشگاهی را به ۱۰ رساند تا مسئولان این باشگاه تصمیم بگیرند یک ستاره روی پیراهن سرخپوشان پایتخت درج کنند.

استقلال سال هاست از ۲ ستاره روی لوگوی خود استفاده می کند و قرار گرفتن ستاره روی پیراهن پرسپولیس کری شدیدی بین هواداران این تیم با استقلالی ها ایجاد کرد و هر کدام ستاره های خود را محق می دانند.

پرسپولیسی ها با استناد به تیم های حاضر در لیگ های معتبر اروپایی به خصوص تیم های سری A، اعتقاد دارند که با هر ۱۰ قهرمانی باید یک ستاره روی پیراهن بیاید و این کار را از ابتدای لیگ هفدهم انجام دادند. استقلالی ها هم با با دلالیلی مختص به خودشان، از زمان مدیریت علی فتح الله زاده ۲ ستاره روی لوگو و پیراهن این تیم قرار می دهند.

البته باشگاه پرسپولیس تاکنون اقدامی برای ثبت ستاره روی لوگوی خود در اداره ثبت انجام نداده است. در آئین نامه های مربوط به فدراسیون فوتبال ایران هم هیچ بند و تبصره ای مبنی بر نحوه استفاده تیم ها روی پیراهن و لوگو وجود ندارد. سازمان لیگ فوتبال ایران هم با توجه به ثبت نشدن ستاره پرسپولیس و سکوت قانون نسبت به اقدام  مسئولان استقلال برای ثبت ۲ ستاره روی لوگو این باشگاه، در زمان برگزاری دیدارهای  لیگ برتر روی اسکوبرد ورزشگاه ها این ستاره ها را به نمایش نمی گذارد.

جالب این جاست اگر نگاهی به قوانین فیفا درباره استفاده از ستاره روی پیراهن تیم ها اندازیم، با نکته عجیبی مواجه  می شویم.

انجمن قانون گذار فیفا به صراحت اشاره کرده است که درج ستاره روی لوگو و پیراهن برای قهرمانی های تیم های ملی در جام جهانی معتبر است. همچنین درباره مسابقات باشگاهی هم با توجه به قوانین داخلی، تیم ها تنها اجازه دارند به دلیل قهرمانی در رقابت های داخلی روی پیراهن  ستاره قرار دهند. نکته حائز اهمیت در این باره ممنوعیت درج ستاره به خاطر قهرمانی های قاره ای است و فیفا هیچ اجازه ای مبنی بر این کار صادر نکرده است. بنابراین آبی پوشان پایتخت با وجود ۲ قهرمانی در رقابت های آسیایی، در بازی های لیگ قهرمانان حتی حق استفاده از ستاره روی پیراهنشان را هم ندارند.

نخستین تیمی که از طرح ستاره طلایی روی پیراهن خود استفاده کرد، یوونتوس ایتالیا بود.این باشگاه در سال ۱۹۵۸ به دلیل دهمین قهرمانی اش در سری A، یک ستاره روی پیراهنش ثبت کرد. یووه در فصل ۱۴-۲۰۱۳، به سی امین قهرمانی اش در لیگ ایتالیا دست یافت و سومین ستاره را هم روی پیراهن راه راه سفید و مشکی اش بهره برد. اینترمیلان و آ.ث میلان دیگر تیم‌های ایتالیایی هستند که روی پیراهن خود ستاره زده اند.

این اقدام یوونتوس سبب الهام گرفتن سایر تیم ها در لیگ های مختلف شد و در لیگ اسکاتلند و سوئد هم تیم ها پس از ۱۰ قهرمانی، یک ستاره روی پیراهن خود نصب می کنند. در لیگ ترکیه و آلمان تیم ها پس از پنج قهرمانی، یک ستاره روی پیراهنشان می زنند.

در لیگ آمریکا یا همان MLS ایده ستاره گذاشتن در سال ۲۰۰۶ رسمی اعلام شد اما این سیستم در آمریکا بر خلاف ایتالیا برای هر قهرمانی یک ستاره تعلق می گرفت.

در لیگ هلند این طرح نخستین بار سال ۲۰۰۷ توسط باشگاه PSV اجرا شد. پی اس وی آیندهون که ۲۰ قهرمانی کسب کرده بود این طرح را به فدراسیون کشورش پیشنهاد داد و با موافقت این فدراسیون آژاکس ۳ ستاره به پاس ۳۰ قهرمانیش و بعد از آن PSV برای ۲۰ قهرمانی‌اش ۲ ستاره و فاینورد برای ۱۴ قهرمانی خود ۱ ستاره روی پیراهن خود قرار دادند.

عبدالصمد ابراهیمی، وکیل فوتبالی درباره درج نشدن ستاره روی لوگو پرسپولیس و استقلال در رقابت های لیگ برتر گفت: بر اساس قانون فیفا ، تیمهایی که قهرمان جام جهانی می شوند می توانند یک ستاره روی پیراهن خود استفاده کنند اما در مورد رقابتهای باشگاهی در سطح کشورها و قاره ها این امر تابع قوانین داخلی است. البته فدراسیون فوتبال ایران هم قانون خاصی در مورد بهراه گیری از ستاره روی پیراهن و لوگو ندارد.

او در ادامه خاطر نشان کرد : البته استفاده از ستاره روی لوگوی باشگاه چندان قانونی به نظر نمی رسد زیرا اگر تیم فوتبال پرسپولیس در رقابتهای فوتبال قهرمان می شود ربطی به باشگاه پرسپولیس و سایر رشته های مختلف باشگاه ندارد که ستاره روی لوگو قرار بگیرد. ستاره فقط باید روی پیراهن تیم فوتبال باشگاه باشد نه لوگوی باشگاه. از طرفی این باشگاه هنوز ستاره خود را ثبت نکرده تا سازمان لیگ  ستاره مذکور را به رسمیت بشناسد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)