استیون بیت‌آشور بازیکن دورگه‌ای است که از سوی کی‌روش به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شده است.

به گزارش تسنیم، استیون بیت‌آشور که در تازه‌ترین فهرست کی‌روش به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شده، بازیکن ایرانی- آمریکایی است که در حال حاضر در پست مدافع در تیم سن‌خوزه ارث‌کوئیک در لیگ فوتبال حرفه‌ای آمریکا (MLS) بازی می‌کند. این مدافع یک متر و 78 سانتی‌متری پیراهن شماره 33 این تیم را می‌پوشد.

بیت‌آشور متولد یکم فوریه 1987 در شهر سن‌خوزه کالیفرنیا واقع در ایالات متحده آمریکا است. او فرزند ادوارد و پری بیت‌آشور که هر دو اصالتی ایرانی دارند، است. پدرش «آشوری» است و مادرش مسلمان.

این مدافع در مصاحبه‌ای که در سال 2011 انجام داد عنوان کرد که به تمامی آداب و رسوم مسلمانان ایران احترام می‌گذارد و بر اساس آنها زندگی‌اش شکل گرفته است. وی گفت: ما تمام آداب و رسوم مسلمانان ایران را انجام می‌دهیم، برای مثال سال نو ایرانی داریم و در ماه رمضان روزه هم می‌گیریم. با وجود اینکه پدرم آشوری و مادرم مسلمان است ولی به خاطر اینکه فوتبالیست هستم من را مجبور به انجام کاری نمی‌کنند. به نوعی من به هر دو آئین و رسوم خانواده‌ام احترام می‌گذارم و آنها را انجام می‌دهم.

بیت آشور غذاهای ایرانی را به غذاهای مکزیکی ترجیح می‌دهد و عاشق لوبیا پلو است. او در رشته ارتباطات در دانشگاه سن‌خوزه تحصیل کرده است.

دوران آماتوری:

استیون با حضور در دبیرستان للاند به مدت 4 سال برای تیم کالج دانشگاه سن‌دیه‌گو استیت بازی کرد و همین آغاز دوره بازیگری آماتور این بازیکن بود. او در اواخر دوران دانشگاهی از سال 2007 تا 2008 برای تیم فوتبال سن‌خوزه فراگز در لیگ PDL که بالاترین سطح فوتبال آماتور ایالات متحده آمریکا است بازی کرد.

دروان حرفه‌ای:

بیت‌آشور در سال 2010 به تیم سن‌خوزه ارث‌کوئیک پیوست و اولین بازی حرفه‌ای‌اش را در تاریخ 10 اوریل 2010 مقابل شیکاگو فایرز انجام داد و با وجود اینکه یک مدافع بود در تاریخ 24 آوریل همان سال اولین گلش را برای این تیم مقابل چیواس یو.اس‌.اِی به ثمر رساند. عملکرد او برای این تیم به قدری خوب بود که در سال 2012 در ترکیب تیم ستارگان MLS قرار گرفت و به مدت 90 دقیقه مقابل چلسی انگلیس بازی کرد که در نهایت تیم او 3 بر 2 در این بازی به برتری رسید.

 

رده ملی:

بیت‌آشور که به نوعی دو رگه به حساب می‌آید و در حالی که اقامت کشور ایران را هم دارد واجدالشرایط بازی در تیم ملی کشورمان هم است. او در مصاحبه‌ای که در سال 2012 داشت درخصوص اینکه تمایل دارد برای کدام کشور بازی کند، ایران یا آمریکا؟ گفت: به نظرم اینکه دو گزینه پیش رو داشته باشی فوق‌العاده است. تمام تلاشم این است که برای سن‌خوزه عملکرد خوبی داشته باشم و فکر می‌کنم با نمایش خوب در زمین است که گزینه بهتر به سراغت می‌آید.

از زمانی‌که کارلوس کی‌روش هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفته، به دنبال استعدادهای ایرانی است که در سرتاسر جهان مشغول فعالیت هستند. برای مثال او اشکان دژاگه را که اصالتی ایرانی- آلمانی داشت و امید نظری که ایرانی- سوئدی بود را به تیم ملی دعوت کرد.

در ماه ژوئن 2012 گزارشی نشان داد که این مربی پرتغالی علاقمند است بیت‌آشور را به تیم ملی ایران دعوت کند ولی در آن برهه با توجه به اینکه او یک شهروند آمریکایی بود و همین طور به دلیل مشکلات سیاسی نتوانست به ایران بیاید.

این مدافع ایرانی در تاریخ 15 آگوست 2012 برای دیدار دوستانه آمریکا مقابل مکزیک به تیم ملی این کشور دعوت شد که  البته به بازی گرفته نشد تا در انجام اولین بازی ملی‌اش برای آمریکا ناکام بماند.

یورگن کلینزمن بعد از این بازی در این خصوص گفت: استیون در چند ماه گذشته عملکرد خوبی داشته و اطلاعات او را از فرانک یالوپ، مربی ارث‌ کوئیک گرفتم. از اینکه او را در تیم داریم خوشحالیم. خیلی کنجکاوم که او را در تمرینات تیم ملی آمریکا ببینم. ما برای بازی با مکزیک فرصت کافی نداشتیم که بازی او را ببینیم ولی خیلی مایلم او را برای مدت طولانی در تیمم ببینم.

بیت‌آشور در دوران آماتورش 57 بازی با تیم سن‌دیه‌گو استیت در کارنامه‌اش با 8 گل زده دارد. او همچنین برای تیم سن‌خوزه فراگز در لیگ PDL تعداد 9 بازی انجام داد که حاصل آن 2 گل و 3 پاس گل بود.

این مدافع از سال 2010 تاکنون 51 بازی برای سن‌خوزه ارث کوئیک در MLS انجام داده و یک گل و 13 پاس گل حاصل تلاش وی بوده است.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)