مرجع خبری پرسپولیس : همين ورزشگاه حالا سال‌هاست كه خانه الهلال به شمار مي‌رود و بزرگ‌ترين ورزشگاه مسقف جهان هم هست.

 

اميد به ستاره‌هاي خارجي
ستاره‌هاي پيش از اين تيم ملي عربستان، همگي هم‌خانه الهلال بوده‌اند و سرشناس‌ترين آنها سامي جابر و محمد الدعايه كه اين دومي، دروازه‌بان برتر قرن در قاره كهن هم هست.

 

اين دو بعد از بازنشستگي هم همچنان در چارت مديريتي باشگاه الهلال جايي براي خود دارند. از ديگر ستاره‌هاي الهلال در سال‌هاي پيش مي‌توان از محمد شلهوب، يوسف الثنايان، نواف التميات و ياسر القحطاني نام برد. از اين جمع و در قهرماني عربستان در جام ملت‌هاي سال 2000، نواف التميات بهترين بازيكن آسيا شناخته شد و يوسف الثنايان هم سال‌ها بازوبند كاپيتاني تيم ملي عربستان را بر بازو داشت. ياسر القحطاني هم كه از سوي هوادارانش رابين هود خوانده مي‌شد با پايان فصل پيش كفش‌هايش را آويخت و نام محمد شلهوب را اگرچه هنوز در ليست بازيكنان الهلال مي‌بينيم اما او اگرچه كاپيتان دوم الهلال هم هست اما با سن و سال امروزش ديگر نقشي از يك ستاره ندارد. ستاره‌هاي امروز الهلال در واقع خارجي‌هاي اين تيم هستند. بازيكناني همچون كريستين ويلهلمسون سوئدي، يوسف العربي مراكشي و يوبيونگ سو كه از كره جنوبي خودش را رسانده به الهلال در ليگ برتر عربستان. آنها امروز تنها اميدهاي تيم پرطرفدار رياض‌اند و جز آنها هيچ نامي در اين الهلال را نمي‌شود «ستاره» ناميد.

 

«پرطرفدارها»؛ اين شايد آشناترين لقبي است كه مي‌شود الهلال را به آن خواند. درست مثل خود پرسپوليس كه طولاني‌ترين صف از فوتبالدوستان ايراني را پشت سر خود دارد. در عربستان اما پايتخت‌نشين‌هاي الهلال را «رييس» مي‌خوانند و آنها، چيزي نمانده كه تعداد جام‌هاي‌شان از 55 سالي كه در فوتبال سر كرده‌اند هم بگذرد. 53 قهرماني رسمي از سال 1957 تا امروز، بزرگ‌ترين افتخاري است كه به نام الهلال ثبت شده و در كنار آن 6 قهرماني غيررسمي در آسيا قرار گرفته و 7 قهرماني در تورنمنت‌هايي كه تنها كشورهاي عربي را در خود دارد. جالب اينكه از جمع عربستاني‌هاي پايتخت‌نشين – الشباب، الهلال، النصر و الرياض – الهلال كم‌سن‌وسال‌ترين باشگاه است اما صاحب بيشترين افتخار و زرين‌ترين آنها، معرفي الهلال به عنوان برترين باشگاه قرن آسياست از سوي فدراسيون بين‌المللي تاريخ و آمار فوتبال. پرسپوليس اما در همين رده‌بندي با 38 امتياز اختلاف، سه پله پايين‌تر از حريف امروزش ايستاد.

 

هم پرطرفدارترين، هم پرافتخارترين
نه‌تنها پرطرفدارترين، كه الهلال در ميان همه فوتبالي‌هاي عربستان پرافتخارترين هم هست. با 13 قهرماني در ليگ برتر كه در اين دو فصل اخير به تكرار اتفاق افتاده و البته 10 بار نايب‌قهرماني در همين رقابت‌ها. بيشترين جام‌ها از تورنمنت وليعهد عربستان را هم الهلال به خانه برده؛ درست يازده بار و يك بار هم دومي اين رقابت‌ها را تجربه كرده. 6 قهرماني و 6 نايب‌قهرماني هم سهم الهلال از همه دوره‌هاي جام پادشاهي عربستان بوده و «رييس»ها سيزده قهرماني را هم در ديگر تورنمنت‌هاي داخلي عربستان و به صورت غيررسمي تجربه كرده‌اند. جالب اينكه بزرگ‌ترين رقيب الهلال در عربستان يعني الاتحاد، قهرماني‌هايش در ليگ هنوز دو رقمي نشده است! در آسيا هم الهلال اگرچه سال‌هاست دستش به جام نرسيده اما دو تجربه قهرماني از جام باشگاه‌ها دارد و به همين ميزان نايب‌قهرماني. جام در جام آسيا هم تا حالا دو بار الهلال را فرستاده روي سكوي اول و در سوپر جام قاره، آبي‌هاي رياض دو بار صاحب طلا شده‌اند و يك بار با نايب قهرماني نقره گرفته‌اند. ديگر قهرماني‌هاي خارجي را هم الهلال از رقابت با همتاهايش در همسايگي عربستان به دست آورده كه تعداد اين جام‌ها 8 تاست؛ و در كنارش 7 بار نايب‌قهرماني.

 

ورزشگاهي كه ديگر جهنم نيست
ورزشگاه ملك فهد در رياض هماني است كه پيش‌ترها نقشي از جهنم بود براي حريفان خارجي الهلال. ورزشگاهي بين‌المللي و چندمنظوره كه بيش از همه ميزبان رقابت‌هاي فوتبال و دووميداني بوده و در سال 87 ميلادي بنا شده؛‌ درست 30 سال بعد از تولد باشگاه الهلال. همين ورزشگاه حالا سال‌هاست كه خانه الهلال به شمار مي‌رود و بزرگ‌ترين ورزشگاه مسقف جهان هم هست. ورزشگاهي با بيش از 70 هزار صندلي و آن چتر بزرگ بر سقفش كه شعاعي 247 متري دارد و حاصل قرارگيري 24 ستون در محيط دايره‌شكل اطراف ورزشگاه است و البته مانعي براي تابش آفتاب بر صندلي‌ها و محيط اطراف زمين. ميزباني فينال جام جهاني 1989 جوانان را هم همين ورزشگاه ملك فهد به عهده داشت و نخستين گل رسمي هم با ضربه ماجد عبدا… به تور دروازه‌اش نشست.

 

الهلال در سيطره اروپايي‌ها
در تمام اين 55 سال، الهلال بيش از يك مربي عربستاني نداشته و آن هم خليل الزياني بوده كه در سال 1999 جايگزين رينر هلمن آلماني شده و در همان سال هم جايش را داده به لوري ساندري از برزيل. بيشترين سهم از سرمربيگري الهلال به نام برزيلي‌هاست و معروف‌ترينشان ماريو زاگالو كه تنها در فصل 79-1978 سرمربي اين تيم بود. توماس دال هم فصل پيش مربيگري در الهلال را تجربه كرد و از ابتداي اين فصل، ايوان هاسك بر نيمكت مربيگري تيم پرطرفدار عربستاني نشسته. اين مربي 48 ساله اهل چك در واقع چهل و نهمين نفري است كه در اين تاريخ 55 ساله سرمربيگري الهلال را پذيرفته و دستيارانش هم همه اروپايي‌اند. هيك بونان آلماني و دستيار اول هاسك است و دس مك آلينان از ايرلند، مربي دروازه‌بان‌هاي اين تيم. مديران الهلال حتي كادر پزشكي تيمشان را هم با پزشك و فيزيوتراپيست‌هاي آلماني و پرتغالي بسته‌اند تا چيزي كم نگذاشته باشند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)