چطور ممکن است سه ماه پیش حرف عالمان حوزه طب برای ما سند بوده باشد، اما امروز خطاب به آنها بگوییم ما صلاح‌مان را بهتر از شما می‌فهمیم؟

از روز اولی که ویروس کرونا روی سر کشور ما سایه انداخت، مدیریت بحران به نیروهای متخصص حوزه بهداشت و پزشکی سپرده شد. کار در این زمینه چنان جدی بود که حتی مقامات ارشد سیاسی هم میدان را به اهل علم واگذار کردند. همان ایام در میانه تصمیم‌گیری‌ها برای اصناف مختلف، قرار شد مسابقات حرفه‌ای فوتبال در ایران هم به تعلیق در بیاید. همه هم به درستی اطاعت کردند و قرنطینه خانگی را پذیرفتند. محدودیت‌ها اعمال و اجرا شد تا رسیدیم به نقطه فعلی؛ به جایی که گزینه عبور قطعی از کرونا، جای خودش را به همزیستی ناگزیر با این ویروس داده است. در این شرایط همان متخصصانی که تصمیم به تعطیلی اصناف و مشاغل گوناگون گرفتند، مجوز آغاز دوباره فعالیت آنها را صادر کرده‌اند و باز یکی از اینها، فوتبال حرفه‌ای است. حالا چطور می‌شود همان عاملی که باعث تعطیلی شد، نتواند باعث تحرک شود؟ چطور ممکن است سه ماه پیش حرف عالمان حوزه طب برای ما سند بوده باشد، اما امروز خطاب به آنها بگوییم ما صلاح‌مان را بهتر از شما می‌فهمیم؟

رصد اخبار و وقایع نشان می‌دهد فعلا چاره‌ای جز کنار آمدن با ویروس کرونا نیست. دانشمندان می‌گویند تا اطلاع ثانوی، بشر نیازمند سیک جدیدی از زندگی است و مهم‌تر اینکه این «اطلاع ثانوی» هم معلوم نیست کی باشد. الان در بیشتر نقاط دنیا همین رویکرد در پیش گرفته شده و شاهد بازگشایی تدریجی مشاغل هستیم؛ گستره‌ای که شامل فوتبال هم می‌شود. لیگ‌های معتبر دنیا یکی پس از دیگری راه‌اندازی می‌شوند. مهم‌ترین لیگ تعطیل‌شده جهان، لیگ فرانسه است که آنجا هم می‌بینیم این تصمیم به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و عجولانه و غیرکارشناسی ارزیابی شده است. نشریه معتبر اکیپ اخیرا با اشاره به بازگشایی لیگ‌های معتبر جهانی، در نقد تصمیم فدراسیون فوتبال فرانسه از تیتر درشت «مثل احمق‌ها» استفاده کرد که به تنهایی فضای موجود در آن کشور را توصیف می‌کند. در این شرایط سوال این است که چرا لیگ ایران نباید از سر گرفته شود و فلسفه مقاومت‌های جسته و گریخته‌ای که همچنان هم ادامه دارد چیست؟

از این هفته در آخرین گام‌ها، تمام کارمندان دولت سر کارشان برگشتند و حتی واپسین محدودیت‌های باقی‌مانده ساعت کاری در اماکنی همچون پاساژها و بازارهای سربسته لغو شد. همزمان گفته می‌شود فعلا در دوران نشیب شیوع ویروس هستیم و ممکن است در پاییز دوباره به پیک آن برسیم. بنابراین مطلقا هیچ بهانه‌ای برای اجرایی شدن تصمیم قبلی پیرامون از سر گیری مسابقات لیگ برتر وجود ندارد. این تصمیم با هم‌اندیشی سازمان لیگ و ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ شده؛ بنابراین اگر اجرای آن به خطر بیفتد صرفا به منزله شکنندگی و نفوذپذیر بودن ساختار فوتبال ایران است؛ آنچه نشان می‌دهد می‌توان با لابی و اعمال فشار، روند منطقی اتفاقات این حوزه را تحت تاثیر قرار داد. پس منتظر می‌مانیم ببینیم مدیران مربوطه قدرت ماندن پای اجرای قانون را دارند یا آن را برای خوشایند دیگران زیر پا می‌گذارند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)