لیگ هفدهم در حالی به پایان رسید که قضاوت‌های جنجالی داوران در بعضی از بازی‌ها باعث اعتراض‌های فراوان مربیان مختلف شده بود. به طوری که حتی مربیان خارجی و تازه وارد لیگ مانند وینفرد شفر و آرتوئرول سائلام به قضاوت داوران جوان لیگ برتر اعتراض کردند.

فریدون اصفهانیان، رییس کمیته‌ داوران، درباره مشکلات و داوری لیگ هفدهم انجام داده که شرح مصاحبه را در پایین می‌خوانید:

* آقای اصفهانیان لیگ هفدهم با تمام چالش‌های داوری به پایان رسید. به نظر شما داوری این لیگ چگونه بود؟

با توجه به حساسیت لیگ برتر و لیگ یک داوران ما قضاوت‌های خوبی را انجام دادند و من عملکرد آنها را مثبت ارزیابی می‌کنم.

* به نظر شما داوری ما نسبت به سال گذشته با پیشرفت همراه بوده یا پس رفت؟

قطعا داوران پیشرفت زیادی کرده‌اند و از سال قبل بهتر بودند. آنها در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. امسال ما جوانگرایی کردیم و فکر می‌کنم در آن موفق بودیم. به‌ هر حال این جوانگرایی‌ها تبعات خواهد داشت اما فکر می‌کنم داوران جوان ما توانستند از پس این آزمون سخت بر آیند و عملکرد خوبی را در لیگ هفدهم داشته باشند.

* اعتراض‌ها به داوری‌ها زیاد بود اینها را چگونه بررسی کردید؟

به‌ هر حال اگر بخواهیم داوری‌های سال‌های دور را با امسال بررسی کنید همیشه سه، چهار داور خاص قضاوت سرخابی‌های پایتخت را بر عهده داشتند اما در لیگ هفدهم ۱۵ داور مختلف برای استقلال و پرسپولیس سوت زدند که این نشان دهنده اعتماد به داوران و مهم‌تر از آن جواب گرفتن از آنهاست. اشتباه‌های داوری قابل کتمان نیست اما در لیگ امسال خیلی کمتر شاهد آن بودیم و داوران توانستند عملکرد خوبی را از خود بر جای بگذارند.

* از داورانی که در لیگ برتر و لیگ آزادگان  قضاوت کردند آیا تعدادی هستند که برای سال بعد این فرصت را از دست داده باشند؟

این احتمال وجود دارد اما کمی زمان می‌خواهد ما باید قضاوت داوران را با جزئیات بررسی کنیم و کمیت اشتباه‌های تاثیرگذار آنها را در نظر بگیریم. اگر تعداد اشتباه‌هایی توسط داور یا داورانی که در این فصل قضاوت کرده‌اند زیاد باشد مطمئنا برای سال بعد قضاوتی در لیگ برتر و لیگ یک به آنها سپرده نخواهد شد.

* برنامه‌هایتان برای آمادگی بیشتر داوران برای فصل بعد چیست؟

برنامه‌های تئوری برای آمادگی داوران در سال بعد ریخته شده اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست. مشخصا این برنامه‌ها روی محور روانشناسی داوران، تغذیه آنها، آمادگی جسمانی و کار روی مسائل روحی – روانی خواهد بود. همچنین ریز عملکرد آنها را بررسی خواهیم کرد و اشتباه‌های آنها در سال قبل را به آنها متذکر می شویم. کلاس‌های فنی و دانشی بیشتری برگزار خواهیم کرد تا داوران ما به قوانین جهانی تسلط بیشتری پیدا کنند.

* نماینده‌های داوری ایران در جام جهانی اعتراض‌هایی را نسبت به کمیته‌ داوران درباره مهیا نکردن شرایط برای افزایش آنها در راه جام جهانی داشتند. آیا کمیته‌ داوران کمک‌هایی را به آنها کرده است؟

به‌ هر حال این داوران خودشان را با برنامه‌ها و کلاس‌های فیفا پیش می‌برند و سعی می‌کنند از این راه آمادگی خود را حفظ کنند. البته ما هم با صحبت‌هایی که با مجید کیهانی، رییس فدراسیون دوومیدانی داشتیم هماهنگ کردیم که سالن‌، زمین و پیست‌هایی که آنها درخواست کرده‌اند را به راحتی در اختیارشان قرار دهند و این فدراسیون نیز با ما همکاری کرد.

* برای سال بعد کمیته‌ داوران آیا قصدی برای استفاده از سیستم‌های پیشرفته مانند کمک داور ویدئویی و تکنولوژی خط دروازه خواهد داشت؟

استفاده از این سیستم‌ها در هر کشور بستگی به شرایط آن کشور دارد. امکاناتی که ورزشگاه‌های ما دارند، هنوز کامل نیست و استانداردهای جهانی را ندارد، ما هم نمی‌توانیم از  این تکنولوژی‌ها استفاده کنیم.

* یعنی از لحاظ مالی مشکلی برای تهیه آنها نیست؟

خیر. ما با صحبت‌هایی که با فدراسیون و آقای تاج انجام دادیم مشکل مالی برای تهیه آنها نداریم اما مشکل اصلی استاندارد نبودن ورزشگاه‌هایمان است. ورزشگاه‌هایی داریم که هنوز دوربین فیلمبرداری درست و حسابی ندارند آن وقت ما چگونه می‌خواهیم از دوربین‌های مختلف برای ویدئو چک استفاده کنیم. ابتدا باشگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه وضعیت استادیوم ها را بهبود ببخشند سپس کمیته‌ داوران از این تکنولوژی‌ها استفاده خواهد کرد.

* پرداختی حقوق داوران به کجا رسید؟

خوشبختانه تمام مطالبات فصل گذشته داوران داده شد و این فصل نیز قسمتی از حقوق آنها داده شده است. به دنبال این هستیم پیش از آغاز فصل جدید باقی‌ مانده آن را نیز بپردازیم تا داوران ما با خیالی راحت در لیگ هجدهم و لیگ آزادگان سوت بزنند.

* در هفته‌های آخر لیگ یک حواشی پیرامون قضاوت‌های جانبدارانه داوران و همچنین سوت‌های مشکوک به وجود آمد. آیا کمیته‌ داوران و فدراسیون تحقیقی در این باره کرده است؟

وظیفه کمیته‌ داوران پیدا کردن این تبانی‌ها نیست اما من می‌توانم در حیطه وظایف کمیته‌ داوران نظر دهم. داوران ما سالم هستند و آنالیز عملکرد آنها در لیگ یک نشان می‌دهد آنها توانسته‌اند در مهم‌ترین صحنه‌ها بهترین سوت‌ها را بزنند و تصمیمات درستی بگیرند. اگر تبانی صورت گرفته از سمت داورهای ما نبوده است.

* حسن زاده، مالک خونه به خونه مدعی شده بود جواد نکونام، سرمربی نساجی داور بازی‌های تیمش را مشخص می‌کند، آیا چنین چیزی صحت دارد؟

خیر. به هیچ وجه درست نیست. شاید  آقای حسن زاده به خاطر ناراحتی از صعود نکردن به لیگ برتر چنین حرفی زده است. به‌ هر حال جواد نکونام در اول فصل عضوی از تیم آنها بود و برایشان زحمت کشید. جواد نکونام که هیچ، هیچ کس نمی‌تواند داوری را برای بازی‌ها مشخص کند و آن را ابلاغ کند. نحوه ابلاغ داوران فقط و فقط توسط کمیته‌ داوران و من صورت می‌گیرد و اعلام می‌شود. چنین چیزی وجود دارد که مثلا جواد نکونام زنگ بزند و با من صحبت کند یا همین آقای حسن زاده چندین بار با خود من صحبت کرده است.  ما نمی‌توانیم به خاطر از بین بردن چنین شایعاتی  ارتباط خود را با سایرین قطع کنیم. داوران کار خود و مدیران و مربیان تیم‌ها وظیفه خود را انجام می‌دهند. دوستی‌ها و ارتباطات ما تاثیری در کار ندارد.

* آیا کمیته‌ داوران و شخص شما شکایتی از این تهمت نخواهید داشت؟

من با کلمه “شکایت” موافق نیستم. ما در فدراسیون سلسله مراتبی داریم که این صحبت‌ها و حقایق را به وسیله نامه‌هایی به مسئولان بالاتر مثل کمیته‌ اخلاق و فدراسیون فوتبال ارجاع می‌دهیم و آنها بررسی می‌کنند و سپس نظر و حکم می‌دهند. ما قصد درافتادن با تیم‌ها و افراد را نداریم و تنها می‌خواهیم وظیفه خود را انجام بدهیم. هر کسی هم هر حرفی را به ما نسبت دهد و اگر درست نباشد آن را به مراجع بالاتر  اطلاع خواهیم داد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)