بیانیه اعتراضی هواداران پرسپولیس خطاب به فدراسیون فوتبال

مرجع خبری پرسپولیس : هواداران باشگاه فرهنگی ورزشی پیروزی(پرسپولیس) با نمایندگی پایگاه خبری مرجع خبری باشگاه پرسپولیس اعتراض خود را به رای ناعادلانه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در خصوص اتفاقات رخ داده در اولین مسابقه لیگ برتر بین تیم های پرسپولیس و تراکتورسازی اعلام می دارند.

 

به گزارش مرجع خبری پرسپولیس ، هواداران پرسپولیس ضمن محکومیت تمامی اعمال خلاف شئون رخ داده توسط تماشاگران تیم تراکتورسازی و تماشاگرنماها در روز پنجم مرداد ماه در ورزشگاه آزادی ، اعتراض شدید خود را نسبت به حکم بی سابقه کمیته انضباطی اعلام نموده و در عین حال تاکید دارند کاهش و یا بخشش محرومیت تیم پرسپولیس به هیچ وجه نباید همزمان با کاهش محرومیت تیم تراکتورسازی انجام شده و منجر به زدن مهر تاییدی بر هنجارشکنی های بی پایان هواداران این تیم شود .

 

هواداران پرسپولیس رای کمیته انضباطی را ناعادلانه می دانند به دلایل زیر :

 

1- اولین بی قانونی را سازمان لیگ فدراسیون فوتبال انجام داده است که با وجود درخواست رسمی باشگاه پرسپولیس مبنی بر اختصاص 10 درصد سکوهای ورزشگاه آزادی به تماشاگران مهمان ، به این امر اهتمام نورزیده و موجبات حضور بیش از حد و هنجارشکنی تماشاگران تراکتورسازی در ورزشگاه آزدی را فراهم آورده است .

 

 

پس از اینکه به درخواست رسمی باشگاه پرسپولیس مبنی بر اختصاص 10 درصد سکوها به تیم مهمان هیچ پاسخی داده نشده و عکس العملی از سوی فدراسیون صورت نگرفت ، این باشگاه رسما درخواست کرد هواداران تیم مهمان همچون بازی گسترش فولاد تبریز در طبقه دوم ورزشگاه آزادی مستقر شده تا مانع ایجاد درگیری ها شده و از بروز این گونه رفتارهای زشت از تماشاگران جلوگیری شود. سازمان لیگ که با پافشاری خود این درخواست را نیز رد کرد ، یک ساعت و نیم پیش از آغاز مسابقه از سوی ماموران اطلاعاتی و امنیتی حاضر در ورزشگاه اطلاع موثق یافت که افرادی با برنامه ریزی قبلی در میان تماشاگران تراکتورسازی سعی در ایجاد اغتشاش و به هم ریختن جو ورزشگاه دارند ، اما باز هم به این مساله بی توجهی کرده و نسبت به استقرار تماشاگران این تیم اصرار ورزید و در این صورت تبعات هرگونه اتفاق ناخوشایند و عکس العمل های احتمالی هم باید به عهده تصمیم گیرنده یعنی سازمان لیگ فدراسیون فوتبال باشد ، نه باشگاه پرسپولیس .

 

2-اتفاقات رخ داده در مسابقه دو تیم ، در اولین بازی لیگ برتر صورت گرفته و چنین محرومیت سنگینی در اولین تخلف آن هم در اولین مسابقه لیگ برتر ، بدون وجود سابقه و تذکر کاملا بی سابقه بوده است .

 

 

3- محرومیت تیم تراکتورسازی با توجه به اعمال خلاف صورت گرفته که در متن حکم جاری شده هم ذکر شده است ، حداقل محرومیت برای این تیم می باشد . لیست بلندبالایی از تخلفات تماشاگران تیم تراکتورسازی  در طول چندین ساعت قبل ، حین و بعد از انجام مسابقه دو تیم است که هرکدام می تواند حداقل یک جلسه محرومیت برای تیمی به دنبال داشته باشد . اما در مقابل تنها تخلف تماشاگران پرسپولیس اهانت پراکنده در دقایق پایانی مسابقه بوده است که رویه همیشگی برخورد با آن جریمه نقدی 3 تا 5 میلیون تومانی و درج در پرونده ، و در صورت تکرار برای دومین بار  ، جلسه محرومیت از حضور تماشاگران می باشد .

 

اگر قرار به محرومیت تماشاگران به جهت هتاکی و اهانت بوده باشد ، در تمام 6-7 دربی گذشته پایتخت که بازیکنانی همچون نیکبخت واحدی و میثم بائو از پرسپولیس مورد شدیدترین فحاشی های تماشاگران استقلال قرار گرفتند ، می بایست موجب محرومیت های پیاپی تیم  استقلال می شد و اگر این رویه در تمام ورزشگاه های کشور اجرا می شد هیچ کدام از مسابقات رنگ تماشاگر را به خود نمی دید!  چگونه رفتار ناشایست خارج از عرف تماشاگران تراکتورسازی که جوی بی سابقه به وجود می آورد باید به پای پرسپولیس نوشته شده و  جریمه این تیم به 30 میلیون تومان افزایش یافته و محرومیتی بی سابقه برای این تیم در نظر گرفته شود؟

 

4- فهرست تخلفات بی جهت تیم تراکتورسازی به هیچ وجه قابل مقایسه با تخلفات تماشاگران پرسپولیس نمی باشد که حکم آن مشابه باشد . بی جهت از آن سو که مسابقه نه بازی فینال رقابت های مهمی بوده است ، نه اشتباه داوری فاحشی در زمین مسابقه رخ داده است و نه حرکت زننده و تحریک آمیزی از سوی مربیان و بازیکنان دو تیم رخ داده است . شرح تخلفات :

 

1-4 پرتاب اشیا و سنگ به کاپیتان تیم حریف ، کریم باقری حین خوشامدگویی و ادای احترام.

2-4 پرتاب اشیا و سنگ به خبرنگاران و عکسان مستقر در کنار زمین .

3-4 پرتاب اشیا و بطری به بازیکنان تیم پرسپولیس هنگام نواختن ضربات کرنر.

4-4 فحاشی و اهانت به داور مسابقه.

5-4 فحاشی و اهانت کاملا بی دلیل به گزارشگر مسابقه در حالی که از سخنان او در تلویزیون هیچ اطلاعی وجود ندارد!

 

6-4 آتش زدن و شکستن 123 عدد از صندلی های ورزشگاه آزادی.

7-4 پرتاب بطری و اشیا به سمت جایگاه تماشاگران تیم پرسپولیس با وجود ایجاد دو جایگاه خالی فاصله بین هواداران دو تیم .

8-4 سر دادن شعار های نژادپرستانه.

9-4 سردادن شعارهای سیاسی و جدایی طلبانه

10-4 انجام تمام تخلفات چند ساعت پیش از آغاز مسابقه و ادامه آن حین و پس از پایان مسابقه که فرضیه ی تخلیه هیجانی و غلبه فشار روحی را رد می کند.

 

و اما تخلفات تیم پرسپولیس در طول دقایق 55 تا 90 مسابقه : اهانت پراکنده به تیم مقابل و استفاده از الفاظ نامناسب که در طول سال های گذشته برای هیچ کدام از تیم ها با چنین محرومیت سنگینی جریمه نشده است .

 

5- در مطلبی مفصل(لینک مطلب) فردای برگزاری مسابقه و از دید شاهد عینی حاضر در ورزشگاه ، از دو ساعت پیش از آغاز مسابقه تا پایان آن ، به روشنی تبیین شد که رفتار تماشاگران تراکتورسازی با وجود ادله متعدد و واضح به هیچ وجه عکس العملی به رفتار تماشاگران پرسپولیس نبوده و این رفتار ناشایست کاملا خودجوش و بی دلیل آغاز شده است به دلایل زیر:

 

1-5 اهانت و پرتاب سنگ به سمت کریم باقری کاپیتان تیم پرسپولیس هنگام گرم کردن ، پرتاب اشیا به سمت خبرنگاران و عکاسان پشت دروازه تراکتورسازی درست لحظاتی قبل از آغاز مسابقه و هجوم خبرنگاران به زمین چمن بدون وجود هیچ گونه تنش و یا سردادن شعاری در میان تماشاگران پرسپولیس .

 

2-5 استفاده از بطری های آب و بسته آبمیوه پذیرایی شده برای ایجاد درگیری با هواداران پرسپولیس(به گواه یگان انتظامی مستقر در ورزشگاه) در حالی که ایستگاه صلواتی مستقر در ورزشگاه آزادی پیش از آغاز ورود تماشاگران پرسپولیس در حوالی ساعت 17:30 تا 18 به طور کامل سرویس دهی خود را جمع آوری کرده و در این زمان تعداد انگشت شماری هوادار از تهران برای حمایت از پرسپولیس در ورزشگاه حاضر شده است .

 

3-5 وجود سابقه قبلی اهانت ها و سنگ پرانی های تماشاگران تراکتورسازی ، در مسابقات تیم های تبریزی پتروشیمی ، تراکتورسازی و گسترش فولاد از سری رقابت های برگشت لیگ برتر و جام حذفی در ورزشگاه یادگارامام(ره) تبریز در سال 1388  که برای همگان واضح است همگی طرفدار تراکتورسازی می باشند و حمایت از تیمهای دیگر شهر خود را هم در دستور کار قرار داده اند و در ورزشگاه یادگار امام (ره) خبری از هوادار پرسپولیس نیست که قرار بر تحریک و یا انجام عملی به جهت ایجاد عکس العمل باشد . همان طور که در اولین مسابقه تیم شهرداری تبریز با استقلال در لیگ برتر دهم هم اتفاقات مشابهی از هواداران تراکتوری که در این شهر باقی مانده اند رخ داده و موجبات محرومیت یک جلسه ای این تیم را فراهم آورد.

 

4-5 حمله تماشاگران تبریزی به سرمربی تیم پرسپولیس ، علی دایی و مضروب کردن وی با شی نوک تیز در شهر تبریز و پس از باخت تیم گسترش فولاد به پرسپولیس و نشان دادن عدم وجود تحمل شکست .

 

5-5 عدم وجود سابقه درگیری و هنجار شکنی بین هواداران تیم های پرسپولیس و استقلال که گواه آن دربی های آرام چند سال اخیر می باشد . همچنین شاهد دیگر دو مسابقه فصل گذشته تیم تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی به میزبانی تیم های پرسپولیس و استقلال می باشد که به بهترین شکل ممکن و با تشویق تیم های خودی برگزار شده و کوچکترین مشکل و درگیری بین هواداران به وجود نیامده و میزبانی این شهر را کاملا مناسب نشان می دهد.

 

6- گذشته از دلایل متعدد بند قبل مبنی بر از پیش برنامه ریزی شدن هنجارشکنی های ورزشگاه آزادی از دلایل دیگر کشیدن خط بطلان بر ادعای “عکس العمل تماشاگران تراکتورسازی ” شعارهای هماهنگ و یکصدای نژادپرستانه ، قومیتی ، سیاسی و تهدید کننده تمامیت ارضی کشور می باشد که هیچ کدام از این شعارها بدون هماهنگی و وجود رهبری نمی تواند به صورت دسته جمعی و از سوی 10 هزار نفر یکصدا تکرار شود . در حالی که تمامی شعارهای نامناسب تماشاگران پرسپولیس به صورت پراکنده و در جایگاه های خاص سر داده شده که نشان از خودجوشی و هنجارشکنی از سوی عده ای معلوم الحال می باشد . از جمله شعار های تماشاگران تراکتورسازی قبل از آغاز مسابقه و حین برگزاری نیمه اول (پیش از به ثمر رسیدن گل تیم پرسپولیس و آغاز شعارهای تماشاگران این تیم ) می توان نمونه های زیر را آورد :

 

اهانت نژادپرستانه به میلیون ها طرفدار تیم ریشه دار پرسپولیس در سراسر ایران زمین با شعار “پرسپولیس تهران ، محبوب افغانستان”

شعار سیاسی “تبریز ، باکو ، آنکارا ، ما کجا فارس ها کجا”

و شعار جدایی طلبانه “آذربایجان مال ما افغانستان مال شما” که همگی به صورت یکصدا سر داده شده و هیچ کدام از صداوسیما پخش نشد .

 

 

7- تاکید کامرافی فر کمک داور اول مسابقه و سلیمانی ناظر مسابقه در مصاحبه های رسمی مبنی بر هنجارشکنی های تماشاگران تراکتورسازی که در این میان اشاره ای به هواداران پرسپولیس نداشته اند .

 

8- تایید این رفتارها از سوی رسول خطیبی بازیکن و فراز کمالوند سرمربی تیم تراکتورسازی در مصاحبه های تلویزیونی و نشان دادن این مساله که از اتفاقات رخ داده متاسف نیستند !

 

9- قرار گرفتن مطلبی سراسر توهین در سایت های اینترنتی منتسب به هواداران تراکتورسازی با این مضمون که “مربی گری و بازیکنی در تیم پرسپولیس ننگ است”  ، و توهین آشکار در فضای سایبری به یک تیم ریشه دار و میلیون ها هوادار این تیم که خواستگاه اخلاق فوتبال در این مملکت بوده و پرورش دهنده اسطوره هایی همچون اکرامی ، بهزادی ، کلانی ، پروین ، دایی و باقری بوده است . زمانی که در فضای امن سایبری این گونه توهین های آشکار به آسانی صورت می گیرد ، انتظار بهتری از جو هیجانی ورزشگاه فوتبال نمی توان داشت.(لینک مطلب)

 

10- در پایان با ذکر این نکته که تماشاگران تیم مردمی و ریشه دار پرسپولیس در طول 9 دوره برگزاری لیگ برتر در بسیاری از دوره ها ، به عنوان هوادار نمونه انتخاب شده اند و از ساماندهان هواداران این تیم به عنوان حامیان تیم ملی فوتبال ایران در تمامی میادین بین المللی استفاده می شود ، و در این مدت تنها به تشویق تیم محبوب خود پرداخته اند ، شعارهای قومیتی ، سیاسی ، جدایی طلبانه  و درگیری و هنجارشکنی های بی سابقه هیچ گاه در شرایط عادی در سابقه این تیم ثبت نشده است و هرگاه به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص فشار روحی و روانی بی احترامی هایی صورت داده اند با جریمه های رایج کمیته انضباطی به سرعت به اصلاح جو ورزشگاه خود اهتمام ورزیده اند اما این رویه تیم تازه وارد تراکتورسازی بوده است که توانایی بهره برداری از این ظرفیت عظیم و تیغ دولبه هواداران خود را نداشته است و در حالی که در مسابقات ابتدایی لیگ نهم تماشاگران آنها حتی به تشویق تیم های رقیب هم می پرداختند ،  رفته رفته و با بهانه های واهی از جمله نظرسنجی های سرشماری هواداری ، اشتباهات داوری و یا عدم تحمل نتایج ضعیف و شکست تیم خودی ، تمام هنجارهای فوتبال کشور را شکسته و به یک برهم زننده تمام عیار نظم عمومی بدل شده اند.

 

اکنون و با در نظر گرفتن این مساله که تیم تراکتورسازی محرومیت تعلیق شده ای هم از قبل در پرونده خود دارا می باشد ، و با وجود چنین طومار تخلفاتی که در حکم کمیته انضباطی و بندهای مختلف این بیانیه شمرده شده است جریمه اش با جریمه تیم پرسپولیس تنها به دلیل ” اهانت ” ، فقط و فقط یک جلسه محرومیت اختلاف داشته باشد ، بیش از پیش این حکم را خالی از عدالت واقعی و تعجب برانگیز می نماید.

 

هواداران تیم مردمی پرسپولیس با وجود این محرومیت ناعادلانه همچون همیشه به تشویق تیم محبوب خود پرداخته  و احترام به رقبای حاضر در ورزشگاه آزادی و میزبانی از تماشاگران این تیم ها را مانند گذشته ادامه خواهند داد و بار دیگر بر این نکته تاکید می شود در صورتی که قرار است کاهش عادلانه محرومیت تیم پرسپولیس منجر به بخشش ناعادلانه محرومیت تیم تراکتورسازی شده و زمینه ادامه چنین رفتارهایی را آماده سازد ، هواداران پرسپولیس به هیچ وجه منفعت تیم خود را به آلوده شدن فضای فوتبال ترجیح نخواهند داد .

 

مسئول پایگاه هوادارای مرجع خبری باشگاه پرسپولیس

انتهای گزارش اختصاصی / انتشار این بیانیه برای سایت های هواداری پرسپولیس بلامانع است

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)