چهارشنبه 12 فروردين:(01:58)

مرجع خبري پرسپوليس:افشین قطبی این بار از فدراسیون فوتبال رودست نخورد // رسما مرا سرمربی کنید تا قرارداد امضا کنم

با برکناری علی دایی درحالی که اراده متولی دولتی ورزش بر انتخاب محمد مایلی کهن است اما فشار افکار عمومی و مخالفت های مردمی باعث شده تا فدراسیون فوتبال این بار کمی محتاط تر عمل کند . به همین دلیل هم بود که همزمان با مذاکرات با محمد مایلی کهن کفاشیان با افشین قطبی تماس گرفت و از او خواست که هدایت تیم ملی را در سه بازی نهایی تیم ملی در راه صعود به جام جهانی در دست بگیرد.
قطبی البته به رغم همه اتفاقاتی که در یک سال گذشته برایش افتاده بود نه تنها بی آنکه تردیدی به دل راه دهد با اعتماد به نفس بالا مدعی شد حتی در همین شرایط هم با قول صعود به جام جهانی ، هدایت تیم ملی را می پذیرد. او که به واسطه سال ها کار در فوتبال کره جنوبی و همکاری با بزرگترین مربیان دنیا ، شناختی بی همتا از تیم های رغیب ایران دارد. البته قطبی که همواره در فوتبال ایران چهره ای محبوب بوده است بیش از هر گزینه دیگری با اقبال عمومی روبروست.

به رغم همه این اتفاقات مثبت و میل قلبی رئیس فدراسیون برای انتخاب قطبی اما حواشی همیشگی این مربی چون گفت وگوهایش با تلویزیون فارسی زبان بی بی سی و انتقاد از سردمداران دولتی ورزش ایران سازمان ورزش مایل به این انتخاب نیست . به خصوص اینکه امسال قطبی درحالی که از سوی علی آبادی به پرسپولیس آورده شده بود اما در اعتراض به نحوه حمایت از این تیم و مدیریت ضعیف تیم محبوب پایتخت ، ناگهان تهران را ترک کرد و رفت تا ضربه بزرگی به هیات مدیره پرسپولیس که مستقیما از سوی علی آبادی روی کار آورده شده بودند ، خورده شود.
سازمان ورزش و البته ارگان هایی بالاتر از این نهاد انتخاب شان برای هدایت تیم ملی محمد مایلی کهن است. مایلی کهن که این روزها در سایپا نتایجی درخشان گرفته و تنها چهره سرشناس ورزش کشور بود که 4 سال قبل با حضور در ستاد انتخاباتی رئیس جمهور ، رسما از او حمایت کرد.
البته مایلی کهن که انتطار داشت با روی کار آمدن دولت اصولگرا از دفتر مهجورش در امور مشترک فدراسیون ها به صندلی ریاست سازمان ورزش یا مدیریت باشگاه پرسپولیس برسد در نهایت تنها توانست سرمربی فولاد شد و با نتایج ناکامش این تیم را به دسته یک فرستاد. به همین دلیل هم بود که او با بازنشستگی زودهنگام ، از سازمان ورزش رفت و به منتقد سرسخت محمد علی آبادی تدیل شد. این روابط سرد ادامه داشت تا اینکه آبان ماه گذشته خیلی اتفاقی در جشنواره مطبوعات مایلی کهن با رئیس جمهور روبرو شد و حسابی به مرد اول اجرایی کشور از جفایی که در حقش شده بود گله کرد. گله از اینکه دادگاه محکوم به سکوتش کرده چون دایی او را به محکمه کشیده. اینکه او هیچ وقت نمی تواند دور از ورزش باشد و چشمانش را بر خودکامگی ببندد.
اینگونه بود که او چندی بعد در اتفاقی عجیب رهبری سایپا را در دست گرفت. رهبری تیمی که علی دایی عضو هیات مدیره اش است. این یعنی بردی بزرگ برای مایلی و جالب اینکه هرچه دستیاران دایی در این تیم ناکام بودند ، مایلی از وقتی که آمد با تیمش خوش درخشید و حس انتقام جویی انگار مایلی را حسابی جوان کرده بود.
با هر برد ، سرمربی سایپا به شدت از وضعیت تیم ملی انتقاد می کرد. مایلی کهن که به حکم دادگاه حتی از مصاحبه منع شده بود علیه دایی حرف می زد و وضعیت تیم ملی را نگران کننده می خواند. او تا مدت ها تنها منتقد دایی بود و پس از او بود که با تزلزل بیشتر جایگاه دایی ، قلعه نویی هم به حاجی مایلی اضافه شد چون حس می کرد شاید با نبود دایی بتواند به تیم ملی برگردد.
با این وجود با شکست تیم ملی و قوت گرفتن احتمال حذف تیم ملی که ضربه ای بزرگ به دستگاه دولتی ورزش پاشنه آشیل دولت محسوب می شود باعث شد تا در اقدامی زیرکانه با بهره گرفتن از جو منفی افکار عمومی دایی برکنار شد و تمام بار گناه ناکامی به گردن این مربی افتاد. دایی هم که به دلیل خودکامگی و کینه جویی اش درعدم دعوت از بازیکنانی چون کریمی ، مبعلی و کاظمیان به شدت پیش افکار عمومی منفور شده بود خیلی زود قربانی شد.
حال آن جریان مایلی را بهترین جایگزین دایی می داند چون مورد اعتمادترین فرد در میان همه مربیان کشور به دولت است. با این وجود مایلی کهن هیچگاه چهره ای محبوب برای مردم نبوده است. حتی در همان راه صعود به جام جهانی 98 فرانسه هم چهره ای محبوب نبود و بعد از باخت به قطر در شرایطی بدتر از آنچه دایی امروز برکنار شده ، از فوتبال محو شد. حتی وقتی که برای المپیک آتن دادکان او را برای هدایت تیم امید برگزید هم به شدت از این صمیم انتقاد شد و ناکامی آن تیم با مایلی کهن کافی بود که هجمه انتقادات از این مربی بیش از قبل شود و او تقریبا تا آستانه بازنشستگی اجباری پیش رود. ناکامی در فولاد هم همان ضربه نهایی به پرونده کاری این مربی بود. حتی حالا هم اگرچه دایی برکنار شده نظرسنجی سایت های معتبر گوناگون نشان می دهد ، مایلی کهن را بیش از 80 درصد مردم گزینه ای مناسب برای تیم ملی نمی دانند.
این اتفاق باعث شده تا سازمان ورزش و فدراسیون برای انتخاب او دو دل باشند. به همین دلیل هم هست که با قطبی مذاکره می کنند. البته هدف از این رایزنی ها ، زمینه سازی برای گزینش مایلی کهن است . یک مقام مطلع در این باره می گوید:« می خواهند بگویند ما همه تلاش مان را کردیم و در میان همه گزینه ها هیچ کس بهتر از مایلی نبود تا افکار عمومی را اینگونه آرام کنند.»
به مین دلیل هم بود که علی کفاشیان 2 روز قبل با افشین قطبی تماس گرفت. او در این تماس از قطبی خواست که هدایت تیم ملی را در این سه بازی بر عهده بگیرد. کفاشیان یکبار دیگر در این ارتباط به قطبی وعده داد که از نظر فدراسیون ، او سرمربی تیم ملی است.
در پاسخ به این ادعای کفاشیان ، قطبی که تمایلی به مصاحبه با خبرنگاران ندارد ، تنها به همکار ما گفت:«این تنها فدراسیون نیست که باید تصمیم بگیرد. من تا با چشمانم حکم سرمربیگری ام را نبینم دیگر حرف کسی را قبول نمی کنم ، حتی حرف کفاشیان را!» البته این گفته نه در قالب مصاحبه که در بخشی از مکالمه ما با او برای تبریک سال نو ، رد و بدل شد.
او که بار قبل از فدراسیون فوتبال رودست خورده بود حاضر نشد روی حرف کفاشیان حساب کند. مهدی حاج باقر مدیر برنامه های قطبی در این باره می گوید:« افشین حاضر است بیاید ، او حتی به کفاشیان قول صعود از گروه را داد. افشین مطمئن است که در همین شرایط سخت هم می تواند تیم ملی را به جام جهانی ببرد.»
با این وجود او یک شرط هم برای فدراسیون فوتبال گذاشته است. افشین درباره پیشنهاد کفاشیان به او پاسخ داد:« من حرفی ندارم اما تجربه قبلی ام می گوید تا زمانی که خبر سرمربیگری ام را رسما اعلام نکرده اید به شما اعتماد نکنم. هر وقت این خبر را رسما اعلام کردید من هم قرارداد پیشنهادی شما را امضا می کنم.»
افشین برای کمک به تیم ملی خواسته مالی هم مطرح نکرده است اما ترس از برخورد دوگانه فدراسیون و دستگاه ورزش کشور باعث شده که نتواند به کفاشیان اعتماد کند. این همان هراسی است که افکار عمومی هم مثل قطبی درباره تیم ملی دارد

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)