پرسپولیس نیوز : خط دفاعی پرسپولیس که به دلیل محرومیت و مصدومیت محمد انصاری و سیدجلال تغییرات زیادی داشت با دریافت ۴گل در مقابل الهلال روز سختی را سپری کرد.

این یازدهمین بازی پرسپولیس در لیگ قهرمانان این فصل بود که بیشترین گل خورده را هم برای خط دفاعی قرمزها به همراه داشت. سرخپوشان در مجموع این ۱۱بازی ۱۵بار تسلیم حریفان شدند تا معدل یک گل خورده در هر ۶۶دقیقه برای این تیم به ثبت برسد. با مروری بر ترکیب‌های مختلف این تیم در خط دفاعی می‌توان دریافت شاگردان برانکو با کدام نفرات و ارنج‌ها در خط دفاعی مستحکم‌تر و موفق‌تر عمل کرده‌اند.

  صادق و ماهینی؛ ثابت‌ترین مدافعان
شاید باور نکنید اما در جمع مدافعان پرسپولیس صادق محرمی و حسین ماهینی بیشترین دقایق حضور در لیگ قهرمانان را به خود اختصاص داده‌اند. این دو بازیکن در ۱۰بازی از ۱۱بازی پرسپولیس به‌طور کامل به میدان رفته‌اند و آمار حضور آنها به ۹۰۰دقیقه رسیده است. از آنجا که صادق محرمی تمامی این ۹۰۰دقیقه را در پست مدافع راست به میدان رفته بنابراین حسین ماهینی از پست اصلی خودش تبعید شده و لیگ قهرمانان را در پست‌های مدافع وسط و مدافع چپ سپری کرده است. ماهینی فقط در اولین بازی پرسپولیس در مرحله گروهی مقابل الهلال به‌دلیل مسمومیت غایب بود و در ۱۰بازی دیگر حضور داشت که در این میان فقط در بازی برگشت مقابل الاهلی در پست تخصصی‌اش یعنی دفاع راست بازی کرد.

  بازی اول؛ فرشاد، میهمان خط دفاع
پرسپولیس اولین مصاف خود در این مسابقات را با سیدجلال حسینی و محمد انصاری در دفاع میانی، صادق محرمی در دفاع راست و فرشاد احمدزاده در دفاع چپ بازی کرد. تا ساعاتی قبل از بازی قرار بود رامین رضاییان در دفاع راست و ماهینی در دفاع چپ بازی کنند. اما وقتی ماهینی مسموم شد محرمی به دفاع راست رفت و احمدزاده در پست غیرتخصصی دفاع چپ قرار گرفت. رضاییان هم وینگر شد و بازی در نهایت با نتیجه مساوی یک-یک به پایان رسید.

  بازی دوم؛ ماهینی آمد
بعد از تساوی یک-یک با الهلال، پرسپولیس در دومین بازی به زمین الوحده امارات رفت. باز هم سیدجلال و انصاری مدافعان وسط بودند و صادق محرمی هم در دفاع راست بازی می‌کرد. تنها تغییر این تیم نسبت به بازی قبلی بازگشت حسین ماهینی به پست دفاع چپ بود. این ترکیب دفاعی با حضور کامیابی‌نیا در هافبک دفاعی دوبار مقابل الوحده تسلیم شد اما در نهایت پرسپولیس بازی را ۳بر۲ برد.

  بازی سوم؛ انصاری مصدوم بود
در بازی سوم گروهی که در زمین الریان برگزار می‌شد محمد انصاری مصدوم بود. در غیاب او ماهینی به دفاع میانی رفت و در کنار سیدجلال قرار گرفت. جای او را در سمت چپ محسن ربیع‌خواه گرفت و پرسپولیس با حضور این ۴نفر ۳گل از الریان خورد.

  بازی چهارم؛ ترکیب آشنا و اولین کلین‌شیت
الریان که در بازی رفت ۳گل به سرخپوشان زده بود دو هفته بعد برای بازی برگشت به تهران آمد و در این بازی بالاخره خط دفاعی پرسپولیس اولین کلین‌شیت خود را در چهارمین بازی به ثبت رساند. پرسپولیس که ۳بازی قبلی را با ۳ترکیب مختلف در خط دفاعی پشت سر گذاشته بود در این بازی بالاخره یک ترکیب دفاعی را برای دومین بار استفاده کرد. انصاری، سیدجلال، ماهینی و محرمی درست مثل بازی با الوحده خط دفاعی قرمزها را تشکیل دادند و این بار گلی دریافت نکردند.

  بازی پنجم؛ سیدجلال محروم بود
بازی پنجم گروهی، دیدار برگشت مقابل الهلال بود. این بار سیدجلال محروم بود و ماهینی به دفاع میانی رفت تا ربیع‌خواه به‌جای او در دفاع چپ قرار گیرد. این ترکیب هم موفق شد دروازه پرسپولیس را بسته نگه دارد و دومین کلین‌شیت متوالی را برای بیرانوند رقم بزند.

  بازی ششم؛ همه بودند و ۲گل خوردند
ششمین بازی پرسپولیس، طبعا آخرین مصاف این تیم در مرحله گروهی بود. قرمزها برای صعود به پیروزی مقابل الوحده نیاز داشتند و البته نیمی از حواس‌شان هم به بازی الریان و الهلال بود. از آنجا که پرسپولیس محروم و مصدومی نداشت، ترکیب سیدجلال، انصاری، ماهینی و محرمی برای سومین بار در ۶بازی خط دفاعی تیم را شکل داد و با ۲گل خورده ۹۰دقیقه را به پایان رساند.

  بازی هفتم و هشتم؛ سوپر کلین‌شیت
اولین حریف سرخپوشان در مرحله حذفی لخویای قطر بود. لخویا تنها حریفی بود که مقابل پرسپولیس موفق به گلزنی نشد. ۱۸۰دقیقه بازی بدون گل خورده مقابل این تیم با اتکا به همان خط دفاعی ثابت یعنی سیدجلال، انصاری، محرمی و ماهینی به دست آمد. نکته مهم اینکه کمال کامیابی‌نیا به دلایل مصدومیت این دوبازی را از دست داد و محسن ربیع‌خواه به جای او در هافبک دفاعی به میدان رفت که از قضا نمایش موفقی هم در این دو بازی داشت.

  بازی نهم؛ سیدجلال رفت که رفت
در فاصله بازی هشتم تا نهم، فصل فوتبال در ایران تغییر کرد و شجاع خلیل‌زاده به خط دفاعی پرسپولیس اضافه شد. سریال مصدومیت‌های سیدجلال حسینی هم از همین جا آغاز شد و شجاع جای او را به‌عنوان مدافع ثابت پرسپولیس گرفت. اولین حضور شجاع در خط دفاعی با دریافت ۲گل از الاهلی عربستان همراه شد. در تساوی ۲-۲ مقابل الاهلی شجاع به همراه انصاری مدافعان وسط پرسپولیس بودند و ماهینی و محرمی هم طبق معمول در چپ و راست بازی کردند.

  بازی دهم؛ ۳مدافع چپ در یک بازی
در بازی برگشت مقابل الاهلی خط دفاعی پرسپولیس یک تغییر نسبت به بازی رفت داشت. صادق محرمی برای اولین بار از ترکیب خارج شد تا ماهینی به پست تخصصی‌اش برود و ربیع‌خواه مدافع چپ باشد. اما این ترکیب فقط ۱۱دقیقه دوام آورد. وقتی کامیابی‌نیا از بازی اخراج شد ربیع‌خواه به‌جای او به هافبک دفاعی رفت و وحید امیری برای اولین بار مدافع چپ پرسپولیس شد. امیری ۶۸دقیقه در این پست بازی کرد و با ورود شایان مصلح در دقیقه۷۹ به پست خودش برگشت. در واقع مدافع چپ پرسپولیس در بازی برگشت با الاهلی ۳بار تغییر کرد و در نهایت این بازی با یک گل خورده برای پرسپولیس و برد ۳بریک این تیم به پایان رسید.

  بازی یازدهم؛ بدون سید و حاجی
و بالاخره یازدهمین بازی پرسپولیس همین شکست ۴ بر صفر مقابل الهلال بود که طی آن یک ترکیب جدید برای نخستین بار آزمایش می‌شد. بازی سه‌شنبه‌شب مقابل الهلال اولین بازی پرسپولیس بود که در آن سیدجلال و انصاری همزمان غایب بودند و برانکو با دست‌های خالی در پست دفاع میانی برای اولین بار از زوج شجاع و ماهینی استفاده کرد. صادق محرمی دفاع راست بود و شایان مصلح هم در پست مدافع چپ نمایش ضعیفی داشت. این ترکیب از دقیقه۶۳ با خروج مصلح از میدان دچار تغییر شد. در این دقیقه ماهینی از وسط به دفاع چپ رفت، ربیع‌خواه از هافبک دفاعی به دفاع وسط منتقل شد و جای ربیع‌خواه را هم از این دقیقه احمد نوراللهی گرفت. پرسپولیس با ترکیب اولیه‌اش در خط دفاعی ۳گل خورده بود و با ترکیب تغییریافته‌اش هم یک گل دیگر خورد.

  ترکیب ثابت ۴گل؛ سایر ترکیب‌ها ۱۱گل
ثابت‌ترین ترکیب پرسپولیس در خط دفاعی، یعنی ترکیب سیدجلال، انصاری، ماهینی و محرمی در مجموع ۵بازی در کنار هم بودند. آنها طی این ۴۵۰دقیقه فقط ۴گل دریافت کردند و ۳کلین‌شیت داشتند. آمار نشان می‌دهد موفق‌ترین ترکیب ۴نفره برای خط دفاعی پرسپولیس همین ترکیب بوده و جالب اینکه حتی وقتی هافبک دفاعی پرسپولیس تغییر کرده و ربیع‌خواه به‌جای کمال مقابل این خط قرار گرفته باز هم چیزی از صلابت آنها کاسته نشده است. این ترکیب ۴نفره در هر ۱۱۲دقیقه یک گل از رقبا دریافت کردند. در حالی که ترکیب‌های دیگر به‌طور میانگین هر ۵۰دقیقه یک گل خورده‌اند. اختلاف فاحشی است؛ نیست؟

  شجاع آمد، دروازه بزرگ‌تر شد!
نکته دیگری که در آمار خط دفاعی پرسپولیس قابل بررسی است، به حضور شجاع خلیل‌زاده و حذف سیدجلال از این خط دفاعی مربوط می‌شود. پرسپولیس تا قبل از شجاع در ۸بازی ۸گل خورده داشت. یعنی دقیقا هر ۹۰دقیقه یک گل. اما بعد از ورود شجاع این آمار به هر ۳۹دقیقه یک گل رسیده است! شجاع به همراه انصاری هر ۶۰دقیقه یک گل خورده و بدون انصاری هر ۲۲دقیقه یک گل. جالب‌تر اینکه روی خیلی از این گل‌ها ردپای اشتباهات فردی این بازیکن به روشنی دیده می‌شود.

  حاجی انصاری؛ صدرنشین مدافعان
علاوه بر آمار زوج‌ها و ترکیب‌ها، یک رده‌بندی هم می‌توان بر اساس آمار نفر به نفر مدافعان پرسپولیس ترسیم کرد که نشان می‌دهد هر یک از آنها طی حضور در لیگ قهرمانان به‌طور میانگین در چند گل خورده پرسپولیس شریک شده‌اند. اعداد جالبی که در این جدول به دست آمده نشان می‌دهد محمد انصاری کمتر از سایر مدافعان پرسپولیس در گل‌های خورده این تیم سهیم بوده است. او طی ۸۱۰دقیقه حضور در بازی‌های لیگ قهرمانان در ۸گل خورده تیمش سهیم شده و به‌طور میانگین به ازای هر ۱۰۱دقیقه یک گل خورده دارد. بعد از او سیدجلال حسینی قرار دارد که طی ۶۱۰دقیقه همین تعداد گل را خورده و معدل هر ۷۶دقیقه یک گل را ثبت کرده است. سیدجلال و انصاری هر دو در بازی ۴گله مقابل الهلال غایب بودند و همین موضوع کمک زیادی به بهبود معدل آنها کرده است. صادق محرمی و حسین ماهینی که دقایق حضورشان مساوی است در گل خورده هم مساوی بوده‌اند. شجاع خلیل‌زاده هم که طی ۲۷۰دقیقه شاهد ۷گل خورده پرسپولیس بوده است؛ یعنی هر ۳۹دقیقه یک گل.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)