مرجع خبری پرسپولیس : يك هفته از فصل نقل و انتقالات گذشت و پرسپولیس تنها قرارداد سپهر حیدری را تمدید کرد.


امروز درحالي وارد هشتمين روز اين فصل حدودا دوماهه مي‌شويم كه پرسپوليس، تيم پرطرفدار ايران و يكي از نمايندگان فوتبال ايران در ليگ قهرمانان آسيا هنوز حتي يك قرارداد داخلي با بازيكنان درخواستي علي دايي منعقد نكرده و تكليف حتي يك نفر از بازيكنان فصل گذشته كه قراردادشان به پايان رسيده، روشن نشده است.


در تيم فعلي پرسپوليس قرارداد 9 بازيكن به پايان رسيده و احتمالا هفت هشت بازيكن نيز بنا به تصميم علي دايي از اين تيم خواهند رفت (وسلي اولين‌شان بود). در خوشبينانه‌ترين حالت حداقل سه نفر از جمع 9 نفره‌اي كه قرارداد ندارند در پرسپوليس نمي‌مانند و احتمالا از مجموعه فعلي به اندازه يك تيم كامل فوتبال كاسته خواهد شد. حال سوال اينجاست كه چه كساني و با چه تدبيري و با چه كيفيتي به پرسپوليس مي‌آيند.


از روز شنبه هفته جاري منتظر اعلام اسامي و خبر عقد قراردادهاي داخلي در باشگاه پرسپوليس بوديم اما هر چه گذشت خبري نشد.

 

بعد از دهان به دهان شدن چند شايعه مختلف درباره خريدهاي پرسپوليس، شنيده شد باشگاه با سه بازيكن از 6 مورد درخواستي علي دايي توافق كرده و به زودي با آنها ثبت مي‌كند. همه منتظر ثبت قرارداد اين سه بازيكن در هيات فوتبال تهران بودند اما هفته تمام شد و خبرنگاراني كه در هيات فوتبال كمين كرده بودند تا امضاي خريدهاي جديد پرسپوليس را ببينند، چشم به در ماندند و دست خالي به محل كارخود برگشتند. خيلي زود خبر رسيد بازيكنان توافق كرده با پرسپوليس اعلام كرده‌اند تا 25 درصد مبلغ قراردادشان را نگيرند، ثبت نمي‌كنند.


اين خبر را اما عباس عليپور، مدير روابط عمومي باشگاه نيز تاييد مي‌كند: «خب حق طبيعي بازيكن است كه تا 30 درصد قراردادش را همان ابتدا بگيرد.» وي توافق اوليه با سه بازيكن درخواستي دايي را تاييد مي‌كند: «با سه بازيكن به توافق رسيده‌ايم آنها پيش قرارداد مي‌خواهند ولي ما از نظر بودجه مشكل داريم و فعلا نمي‌توانيم پرداختي داشته باشيم.» عليپور نامي از سه بازيكن نمي‌برد اما محمد نوري، اميرحسين فشنگچي و غلامرضا رضايي سه بازيكن قبلي صبا به پرسپوليس OK داده و منتظر دريافت پول هستند.

يك ميليارد سازمان هنوز نرسيده
اما چرا پولي نيست تا قرارداد اين سه نفر ثبت شود؟ عليپور مي‌گويد: «هميشه در شروع فصل اسپانسرها حضور ندارند و طول مي‌كشد تا توافقات با اسپانسر قبلي يا جديد صورت مي‌گيرد. بنابر اين منتظر كمك‌ مالي سازمان هستيم تا اقدامات اوليه را در فصل نقل و انتقالات انجام دهيم. براي پرداختي‌هايمان راهي غير از كمك سازمان هم نداريم.»


گفته مي‌شود قرار است سازمان تربيت بدني يك ميليارد تومان به باشگاه پرسپوليس كمك كند اما اين اتفاق تا ديروز رخ نداده بود و بي‌پولي باشگاه باعث شد در پروسه جذب بازيكنان جديد و تمديد قرارداد با نفرات قبلي اختلالي چند روزه به‌وجود بياورد. شنيده مي‌شود مشكل كوچكي در معاونت مالي سازمان باعث شده تا كمك سازمان به پرسپوليس نرسد. عليپور ضمن تاييد اين اتفاق مي‌گويد: «پول نرسيده و ما هم جلسات مذاكره با بازيكنان را به تعويق انداختيم تا پول به باشگاه برسد.» گفته مي‌شود علاوه بر بازيكنان جديد نفراتي كه باشگاه خواستار تمديد قرارداد با آنهاست هر كدام 30 تا 40 درصد مبلغ قراردادهايشان را مي‌خواهند و تا پول نگيرند قرارداد جديدشان را ثبت نمي‌كنند تا بدين ترتيب باشگاه پرسپوليس با چالش روبرو شود.


باشگاه بايد 60 درصد هزينه‌هايش را تامين كند

حبيب كاشاني در روز ديدار با علي سعيدلو در باشگاه پرسپوليس اعلام كرد اين باشگاه در فصل جاري 60 درصد از بودجه سال‌ جاري‌اش را تقبل خواهد كرد، اتفاقي كه واعظ آشتياني زير بار آن نرفت و استعفا داد. حال كه كاشاني چنين وظيفه‌ سنگيني را قبول كرده بايد به انجامش برساند. عباس عليپور مي‌گويد: «بايد بستري فراهم باشد تا بتوانيم هزينه‌هاي خودمان را خودمان تامين كنيم. بودجه سازمان محدود است و باشگاه پرسپوليس تقبل كرده 50 يا 60 درصد هزينه‌هايش را خودش تامين كند اما بستر لازم براي اين مهم بايد فراهم باشد مثل بليت فروشي مستقل، ورزشگاه اختصاصي و حق پخش تلويزيوني تا ما خودكفا شويم.» عليپور مي‌گويد: «تعدادي از باشگاه‌ها‌ از بودجه شخصي استفاده مي‌كنند، تعدادي از آنها از بودجه مستقيم و مصوب صنايع و گروهي ديگر مثل پرسپوليس و استقلال بايد از بودجه دولت و اسپانسرهايي كه خودشان جذب مي‌كنند بودجه خود را فراهم كنند اما اين وضعيت، وضعيت نامفهومي است چرا كه ما ابزار لازم براي خودكفايي‌مان را در اختيار نداريم.»

پرسپوليس آسيايي 12 ميليارد مي‌خواهد
شايد فشار بي‌پولي باعث استعفاي حبيب كاشاني شود! عليپور درباره ارتباط اين شايعه با بي‌پولي باشگاه مي‌گويد: «بي‌ارتباط هم نيست اما من فكر نمي‌كنم چنين اتفاقي بيفتد. يك مقدار در اين مورد زياده‌روي شده است. ان‌شاءالله سازمان به موقع كمك مي‌كند و مشكل حل مي‌شود. آقاي كاشاني هم به خاطر اين در راديو صحبت كرده كه باشگاه‌ها به حق و حقوق‌شان برسند. باشگاه ما پتانسيل اقتصادي بيروني مثل بعضي از باشگاه‌هاي ديگر ندارد و از پتانسيل اقتصادي دولتي به صورت كامل نيز بهره نمي‌برد و بايد با اسپانسرها و درآمدزايي خودمان به علاوه بودجه‌اي كه از سازمان مي‌گيريم كار را جلو ببريم.» اما هزينه‌هاي باشگاه پرسپوليس براي فصل جاري، كار موازنه درآمدزايي حتي در حالت 50- 50 بين باشگاه و سازمان را سخت مي‌كند. عليپور مي‌گويد: «فصل قبل كه پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا حضور نداشت 8 ميليارد تومان براي بازيكن و مربي هزينه شد. حالا كه پرسپوليس در ليگ قهرمانان حضور دارد حداقل 10 ميليارد براي اين مهم نياز دارد و با توجه به سفر‌ها، اردوها، پاداش‌ها و… اين رقم به 12 ميليارد هم مي‌رسد. حال اگر قرار باشد حتي 50 درصد اين مبلغ را سازمان تامين كند، با توجه به اينكه از اسپانسر نهايتا چيزي حدود سه ميليارد تومان نصيب ما مي‌شود، تامين سه ميليارد ديگر فقط روي بدهي‌هاي ميلياردي باشگاه مي‌آيد و تا موقعي كه حق پخش تلويزيوني، حق بليت فروشي مستقل و اسپانسرهايي مثل بنر سالن كنفرانس و … به ما نرسد كار مشكلي در پيش خواهيم داشت.»


وي مي‌گويد: «در ورزشگاه آزادي ما ميزبانيم و سرمربي تيم ما مقابل بنري مصاحبه مي‌كند كه پولش به باشگاه ما نمي‌رسد يا همين روز جشن قهرماني ما مي‌خواستيم كليپ باشگاه را از اسكوربورد پخش كنيم كه گفتند پول مي‌خواهيم درحالي كه ورزشگاه آزادي، ورزشگاه خانگي ماست البته آن روز ما پول نداديم ولي اين وضعيت وجود دارد.»

ستاره‌ها راهشان را كج مي‌كنند

حالا كه خبري از پول نيست، شايد پرسپوليس در راه جذب بازيكنان جديد به مشكل جدي بربخورد. يكي از بازيكناني كه با باشگاه پرسپوليس به توافق اوليه رسيده و منتظر پول است تا قراردادش را ثبت كند، مي‌گويد: «از زماني كه باشگاه پرسپوليس اعلام كرده، گذشته اما فعلا كه خبري نيست. من با پرسپوليس به توافق رسيده‌ام و مي‌خواهم در اين تيم بازي كنم اما اگر پول نباشد به گزينه دوم فكر خواهم كرد.» با اين حساب پيش‌بيني مي‌شود اگر كمك‌هاي مالي به پرسپوليس نرسد حتي بازيكناني كه در يكقدمي پرسپوليس بودند نيز بي‌خيال توافق اوليه خود شوند و سر از تيم‌هاي متمول ديگر درآورند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)