خبرگزاری پرسپولیس : با مرور آیین نامه نقل و انتقالات می بینیم که هر تیم تا سقف 21نفر می تواند بازیکن جذب کند و چون نام لیام ردی همچنان تا آخرین لحظه در فهرست بود، مجیدی بازیکن بیست و دوم محسوب می شود.

فرهاد مجیدی پس از کش و قوس بسیار ، قراردادش را با استقلال امضا کرد. او برای ثبت قرارداد در هیئت فوتبال مشکل داشت زیر لیست 21 نفره آبی ها جای خالی نداشت و همین امر باعث اتفاق عجیبی گردید که با توجه به آیین نامه نقل و انتقالات فدراسیون کاملا" غیر قانونی است.تخلف سازمان لیگ و هیئت فوتبال تهران را با هم از منظر قانون بررسی می کنیم:

غلامرضا بهروان رییس سازمان لیگ(اینجا) در این باره می گوید«قرار بود مسئولان باشگاه استقلال مجیدی را در فهرست نفرات خود جانشین "لیام ردی" کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد، به همین دلیل کارت بازی فرهاد مجیدی صادر نخواهد شد.تا زمانیکه باشگاه استقلال 84 هزار دلار "لیام ردی" را پرداخت نکند و او بصورت توافقی از استقلال جدا نشود، مسئولان این باشگاه نمی‌توانند بازیکن دیگری را جانشین این دروازه‌بان استرالیایی در لیست نفرات تیم خود کنند. صحبتهای مسئولان استقلال مبنی بر خروج نام "رودریگو توزی" از فهرست نفرات تیم خود و قرار گرفتن نام فرهاد مجیدی به جای این بازیکن در این لیست صحت ندارد زیرا توزی برای مشخص شدن وضعیتش، از استقلال به فیفا شکایت کرده است.تا زمانیکه مطالبات "لیام ردی" پرداخت نشده و این دروازه‌بان استرالیایی رضایت ندهد، استقلالی‌ها نمی‌توانند بازیکن دیگری را به فهرست نفرات خود اضافه کنند، به همین دلیل کارت بازی فرهاد مجیدی صادر نمی‌شود.»

عابدینی دبیر هیئت فوتبال در همین رابطه(اینجا) به ایسنا گفت: «با توجه به اینکه فسخ‌نامه قرارداد رودریگو توزی را از طریق فکس دریافت کردیم، قرارداد فرهاد مجیدی به صورت قطعی در هیات فوتبال به ثبت رسید.»

ایسنا در خبری جداگانه (اینجا)نوشت:«امیر عرب، معاون باشگاه استقلال که به همراه فرهاد مجیدی در هیات فوتبال حاضر شده به مسئولان این هیات اعلام کرد که ما برای ثبت قرارداد مجیدی نام ردی را از فهرست استقلال خارج کرده‌ایم. با این حال مسئولان هیات فوتبال استان تهران تاکید داشتند که پیش از مجیدی بازیکن دیگری به جای ردی در فهرست استقلالی‌ها قرار گرفته است.پس از این بود که مسئولان هیات فوتبال با بهروان رییس سازمان لیگ تماس برقرار کردند و بهروان هم پس از صحبتی که با نبی داشت، اعلام کرد مجیدی می‌تواند به صورت مشروط قرارداد خود را با استقلال ثبت کند اما صدور کارت بازی این بازیکن بر عهده سازمان لیگ خواهد بود.»

تا همین جای مطلب پر از ابهام و تناقض آشکار است.دبیر هیئت فوتبال تهران از دریافت فسخ قرارداد توزی گفته و بهروان اعلام کرده که توزی قراردادش را فسخ نکرده است.معاون باشگاه استقلال هم خروج نام ردی را مورد تاکید قرارداده که به گفته بهروان این هم صورت نگرفته است.هیئت فوتبال تهران هم به معاون آبی ها گفته که قرارداد لیام ردی فسخ شده اما به جاب او بازیکن دیگری را ثبت کرده اید.پس اینکه بهروان می گوید قرار است نام ردی از لیست خارج شود چگونه است؟مگر می توان نام یک نفر را دوبار خارج کرد؟منهای این همه تضاد و ناآگاهی مسئولان از اوضاع، بحث اصلی ما بر سر صدور کارت بازی فرهاد نیست بلکه قانون می گوید ثبت قرارداد مجیدی غیرقانونی است.جالب اینکه خود بهروان هم گفته تا مادامی که با لیام ردی فسخ نکنند نمی توانندفرد دیگری را جایگزین وی کنند اما حالا بدون فسخ قرارداد با این دروازه بان، قرارداد فرهاد ثبت شده است.فسخ با ردی و جایگزینی فرهاد هم آنگونه که در ادامه می آید باید در زمان مقرر نقل و انتقالات صورت می گرفت و اکنون این کار شدنی نیست.

حال نگاهی به مقررات می اندازیم:

الف:در ماده 1-8-1-4آیین نامه نقل و انتقالات فصل 91-92آمده است:در زمان نقل و انتقالات نیم فصل، باشگاههای حاضر در لیگ برتر و لیگ دسته اول می توانند تا سقف 7 نفر بدون قید و شرط سهمیه لیگ برتری، نسبت به جذب بازیکن «تا سقف حداکثر بازیکنان تعیین شده از سوی سازمان لیگ»، بازیکن اعم از بازیکنان آزاد، انتقال قطعی سه جانبه،قرضی، مبادله ای، سرباز، مصدوم و خارجی واجد الشرایط در چهار چوب مقررات و آیین نامه های جاری اقدام نمایند.

ب:در ماده 2-8-1-4همان آیین نامه آمده:در طول «نیم فصل اول» اگر چنانچه بازیکن و باشگاه قطع همکاری نمایند(فسخ قرارداد یا دریافت رضایت نامه) بازیکن آزاد شناخته شده و در «زمان مجاز نقل و انتقالات نیم فصل» با رعایت سایر مقررات می تواند جذب باشگاه مورد علاقه شود و متقابلا" باشگاه هم می تواند بازیکن مورد نظر خود را با رعایت سایر مقررات جایگزین نماید.

ج:ماده 5-3همان آیین نامه می گوید: مهلت نقل و انتقالات در یک فصل( که توسط فدراسیون مشخص و به اطلاع فیفا رسیده است) از یک روز بعد از خاتمه فصل فوتبال تا یک هفته قبل از شروع مسابقات فصل جدید بوده و پس از آن در «زمان بین دو نیم فصل» که هیئت رییسه ، حداکثر مدت تعیین شده برای نقل و انتقال، تبادل بازیکن، جایگزینی بازیکنان با علت منصفانه ورزشی و تکمیل لیست اسامی و استخدام بازیکن از طریق انتقال موقت و یا حذف و اضافه بازیکنان سرباز خود را اعلام می دارد. در این زمان باشگاههای عضو لیگ می توانند با رعایت دقیق مفاد آیین نامه نقل و انتقالات، حداکثر با هفت بازیکن جدید که حائز شرایط باشند قرارداد منعقد و ثبت نام نمایند، «مشروط بر آن که سقف تعداد بازیکنان رعایت شود.»

د:ماده 4-3می گوید:هرباشگاه در طول فصل می تواند حداکثر 2 بازیکن آزاد و حائز شرایط که در زمان نقل و انتقالات نتوانسته اند قرارداد منعقد نمایند، طبق ماده 6 از قوانین نقل و انتقالات بازیکنان حرفه ای فیفا قرارداد منعقد نماید.

حال به تفسیر این مواد قانونی می پردازیم:

1-همانگونه که مشهود است در بند«الف» و «ج» بالا قانونگذار تاکید دارد که تا «سقف تعیین شده» می توان بازیکن جذب کرد. سقف تعیین شده برای بزرگسالان ، 21نفر در لیست هر تیم است. استقلال هر 21 ردیف لیست خود را تکمیل شده داشت، پس جذب فرهاد مجیدی فراتر از سقف تعیین شده بود و کاملا" مغایر با قانون است.

2-لیام ردی تا امروز که فصل نقل و انتقالات نیم فصل به پایان رسیده ، قرارداش را با استقلال فسخ نکرده است.بند«ب» صراحت دارد که اگر بازیکن در «نیم فصل اول» قراردادش را فسخ نماید بلافاصله نمی تواند در همان لیگ به تیم دیگری برود و باشگاه هم نمی تواند به جای او بازیکن جذب نماید و باید تا زمان مقرر برای نقل و انتقالات نیم فصل صبر کند. به عبارت دیگر جای خالی در لیست با فسخ قرارداد این بازیکن، در نیم فصل ایجاد می شود. کما اینکه با خروج نام فریدون زندی در طول بازی ها استقلال نمی توانست بلافاصله بازیکنی را جایگزین نمید. به عبارت ساده تر می توان در طول بازی ها قرارداد بازیکن را فسخ کرد اما این امر مجوزی برای آن نیست که بتوانی به جای او بازیکن جذب کنی.پس از امروز حتی اگر لیام ردی قراردادش را فسخ هم نماید، تا پایان فصل نمی توان به جای او بازیکنی استخدام کرد. ضمنا"قانونگذار فسخ قرارداد با اینگونه بازیکنان را تنها در«نیم فصل اول» مجاز دانسته است و جوازی برای نیم فصل دوم وجود ندارد. مفهوم عام آن این است که تو می توانی در طول نیم فصل اول قرارداد بازیکن خود را فسخ کنی، و چون اجازه داری در زمان نیم فصل هم نقل و انتقال داشته باشی، در ان زمان به ترمیم لیست نفرات خود بپردازی. ممکن است تیمی به هردلیلی نفرات جذب شده در ابتدای فصل را فاقد کارآیی بداند و حضور چنین بازیکنانی برایش ضررمالی داشته باشد، پس اجازه دارد قراردادش را توافقی فسخ کند اما نمی تواند به جایش بازیکن بگیرد. نیم فصل فرصتی است تا اشتباهات و کمبودها را جبران کنی اما دیگر بعد از ان نمی توان بازهم دنبال فسخ و جایگزینی رفت زیرا تو دو بار فرصت داشته ای لیست خود را تکمیل و تصحیح نمایی(ابتدای فصل و نیم فصل)

3-شاید استقلالی ها بخواهند ازبند«د» بالا بهره برده و بگویند اصلا" ثبت قرارداد مجیدی را نادیده بگیرید. ما ابتدا لیام ردی را از لیست خارج می کنیم  و بعد فرهاد را در قالب بازیکن آزاد ، خارج از فصل و انتقالات ،به لیست خود اضافه می نماییم. این هم منوط به داشتن جای خالی در لیست 21 نفره است که با جمیع موارد مشروحه فوق، لست آبی ها فاقد این شرایط است.برای جذب بازیکن آزاد باید فهرست تیم جای خالی داشته باشد.همانگونه که در بند2گفته شد خروج نام لیام ردی در این برهه که دوران نقل و انتقالات تمام شده، سودی برای آبی ها ندارد و  نمی توان بازیکنی مازاد بر تعداد 21نفر هم استخدام نمود.

4-شاید استقلالی ها بخواهند با مراجعه به کمیته انضباطی فدراسیون، و طرح دعوی علیه توزی، حکم فسخ قرارداد او را دریافت نمایند. این امر شدنی است اما باید قبل از نقل و انتقالات نیم فصل انجام می شد وگرنه مانند همان داستان لیام ردی است که اگر اکنون هم نامش از لیست خارج شود، نمی توان به جای او کسی را جذب کرد.

نتیجه گیری:
فارغ از ابهامات و تناقض هایی که در اظهارات افراد وجود دارد، باید خیلی ساده گفت استقلال در لیست خود جای خالی ندارد اما با فرهاد قرارداد بسته است!این یعنی تخلف آشکار از سوی مسئولان مربوطه. بهروان اعلام کرده ما قرارداد مجیدی را مشروط ثبت کرده ایم!کجای قاون به شما اجازه داده شده که قراردادی را مشروط ثبت کنید؟هیچ جای قانون هم نیامده که شما می توانی بازیکن«زاپاس» داشته باشی و هرگاه هوس کردی نام یکی را از فهرست خارج نمایی و دیگری را جانشین او کنی. هرآنچه دراین باره گفته می شود باید مبتنی بر اصول و مقررات و آیین نامه نقل و انتقالات باشد. کسی حق تفسیر شخصی از قانون را ندارد و بهروان مجری قانون است،نه قانونگذار.

قانون می گوید اول جای خالی داشته باش، بعد بازیکن جذب کن. حالا اول بازیکن جدب کرده اند بعد قرار است برایش جای خالی بیابند.ما انگار عادت داریم «چاه نکنده، منار بدزدیم». در این باره و همه ابهامات قانونی موجود اگر مسئولان توضیح مستندی دارند بسم اله.
صمد ابرهیمی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)