مرجع خبری پرسپولیس : يازدهمين دوره ليگ برتر از فردا (سه‌شنبه) آغاز مي‌شود تا تب فوتبال در ايران بار ديگر بالا برود.

 

بعد از حدود دو ماه تعطيلي، رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال از فردا شب (سه‌شنبه) آغاز مي‌شود. ليگ يازدهم چند ويژگي خاص دارد كه مهم‌ترينش توزيع بهتر بازيكنان بزرگ و به اصطلاح ستاره در تيم‌هاي مختلف است.

دومين ويژگي ليگ يازدهم حضور مربيان سرشناسي چون امير قلعه‌نويي در تراكتورسازي تبريز و علي دايي در راه آهن است، دو مربي كه فصل گذشته دو جام قهرماني به دست آورده‌اند در ليگ جديد براي اولين مرتبه در اين تيم‌ها حضور دارند و همين مسئله وضعيت ليگ را از نظر توجه رسانه‌اي تغيير داده است.

 

حضور دايي باعث توجه زياد رسانه‌ها به راه آهن شده، تيمي كه همواره براي سقوط نكردن در ليگ بازي مي‌كرده كه بعيد است با حضور سرمربي سابق پرسپوليس به هدف‌هاي بزرگتري فكر نكند.

 

تغيير و تحولاتي هم كه در تيم‌ها از نظر حضور بازيكنان بزرگ و ستاره رخ داده به جذابيت بيشتر ليگ كمك مي‌كند و اين نويد را مي‌دهد كه يازدهمين دوره ليگ برتر نسبت به دوره‌هاي گذشته جذاب‌تر و با كيفيت‌تر باشد البته اگر اين پيش‌بيني درست از آب در بيايد و تيم‌ها به گونه‌اي بازي كنند كه سكوهاي ورزشگا‌ه‌ها پر شود و ديگر همانند فصل قبل شاهد سكوهاي خالي نباشيم.

 

با اين مقدمه نگاهي به هفته اول مسابقات هفته اول ليگ برتر مي‌اندازيم:

 

* پرسپوليس – ملوان انزلي؛ تكراري اما جذاب

اين دو تيم فصل گذشته چهار مرتبه با يكديگر روبه‌رو شدند كه ملوان سه بار پيروز شد. در ليگ برتر ملوان موفق شد در هر دو ديدار رفت و برگشت پرسپوليس را شكست دهد و شش امتياز از دايي بگيرد. پرسپوليس در ديدار رفت جام حذفي 4 بر 2 به برتري رسيد و با توجه به شكست يك بر صفر در بازي برگشت با همين يك برد در جام حذفي قهرمان شود. با اين حال هر دو تيم تغييرات زيادي داشته‌اند، اكنون حميد استيلي هدايت سرخپوشان تهراني را برعهده دارد و در تيم ملوان نيز پژمان نوري به ليگ امارات كوچ كرده است.

 

با اين حال ملوان همواره برابر پرسپوليس خوب بازي كرده و بايد ديد فرهاد پورغلامي مي‌تواند از استيلي هم امتياز بگيرد يا او فقط راه شكست دادن علي دايي را بلد بود. قطعا هواداران پرسپوليس سه‌شنبه شب به ورزشگاه مي‌آيند تا تيم جديدشان را ببيند.ملوان كار سختي دارد و نبرد تاكتيكي دو مربي تعيين كننده نتيجه است و پورغلامي به انگيزه و دوندگي بازيكنانشان خيلي اميدوار است.

 

استيلي نيز مي‌خواهد ليگ را با برد شروع كند تا ادعايش در مورد اينكه پرسپوليس افشين قطبي را هم او آماده كرده بود كه قهرمان شد به واقعيت نزديك‌تر شود.
اين بازي به احتمال فراوان پرتماشاگرترين بازي هفته اول خواهد بود زيرا ملوان نيز تماشاگراني از انزلي خواهد آورد.اين تيم به هر حال نايب قهرمان جام حذفي است.

 

* داماش گيلان – نفت آبادان؛ ستارگان داماش برابر پيرواني باتجربه

داماش گيلان بعد از چند بار صعود و سقوط به ليگ برتر اين بار با قدرت بيشتر وارد مسابقات شده است. مهدوي‌كيا يكي از بازيكنان پرآوازه ليگ يكي از ستاره‌هاي اين تيم گيلاني محسوب مي‌شود. مهدي دينورزاده بايد در ليگ برتر اولين آزمون جدي خود را پشت سربگذارد و در آن سوي ميدان غلامحسين پيرواني قرار دارد كه از تجربه مربيگري زيادي در ليگ برتر برخوردار است.

 

* فجرسپاسي – نفت تهران؛ نبرد شيرازي‌ها با دقيقه نودي‌ها

فجر بعد از يك فصل سقوط به ليگ دسته اول توانست خود را به ليگ برتر برساند آن هم به لطف بازيكنان جوان و جوياي نام و باانگيزه. كلانتري سرمربي اين تيم نيز اگرچه سال‌ها به عنوان مربي تجربه حضور در ليگ برتر را دارد اما براي اولين بار است كه سرمربي و نفر اول يك تيم ليگ برتري است.

در آن سوي ميدان تيمي قرار دارد كه در فصل نقل و انتقالات درگير رفتن و نرفتن به اراك بود و در نهايت در دقيقه 90 در تهران ماندگار شد. هر دو تيم شايد از نظر بازيكن خيلي برتري نسبت به يكديگر نداشته باشند اما حسين فركي نسبت به سرمربي فجر در ليگ برتر بسيار باتجربه‌تر است.

 

* مس كرمان – شهرداري تبريز؛ مرفاوي در كوير به دنبال برد

مس كرمان يكي از تيم‌هايي بود كه سرمربي خود را تغيير نداد و اگرچه دو سه بازيكن تاثيرگذارش را از دست داد اما بازيكنان خوبي جذب كرده است. با اين حال بعيد است مرفاوي توانسته باشد به اين زودي خلاء ادينهو گلزن برزيلي تيمش كه به فوتبال امارات رفت را جبران كند. شهرداري تبريز حريف ناشناخته‌اي براي مس است زيرا يسيچ سرمربي كروات كه كارنامه درخشاني در فوتبال ايران ندارد عهده‌دار مربيگري اين تيم است. مرفاوي مي‌خواهد در حضور تماشاگران خونگرم كرماني اولين برد تيمش را جشن بگيرد و شايد يسيچ به يك تساوي در خارج از خانه هم قانع باشد.

 

* سايپا – مس سرچشمه؛ ديدار بي‌تجربه‌ها در ليگ برتر

نارنجي‌پوشان البرز فصل گذشته با محمد مايلي كهن روزگار ناموفقي را سپري كردند و در نهايت در هفته‌ آخر در ليگ برتر ماندگار شدند. اكنون اين تيم زير نظر مجيد صالح مشغول به كار شده‌ است. صالح اگرچه يك مربي موفق در ذوب آهن بود اما اولين تجربه سرمربيگري خود را در ليگ برتر تجربه مي‌كند و بايد برابر تيمي به ميدان برود كه آن تيم هم اولين سال حضورش در ليگ برتر را سپري مي‌كند. صالح صراحتا به بازيكنانش گفته‌ براي قهرماني بايد وارد مسابقات شوند و در آن سوي ميدان مس سرچشمه بعيد است هدفي به جز بقا و حضور در ميانه‌هاي جدول داشته باشد. صالح اگر پيروز شود اولين گام را در ليگ و رسيدن به هدفش محكم برداشته در غير اين صورت شايد مس سرچشمه اولين شگفتي را در ليگ خلق كند و اولين برد يا اولين امتيازش را در ليگ برتر دشت كند.

 

* تراكتورسازي – صباي قم؛ پرافتخارترين مربي ليگ برابر جوانان باانگيزه

امير قلعه‌نويي پرافتخارترين مربي ليگ برتر ايران به تبريز رفته تا كلكسيون افتخاراتش را با قهرماني تراكتورسازي تكميل كند. او بازيكنان خوبي جذب و مثل هميشه تيم قدرتمندي را آماده مسابقات كرده است. درگيري‌هاي رسانه‌اي با مسئولان سازمان ليگ هم بعيد است بر عملكرد قلعه‌نويي تاثير منفي بگذارد و تمركز اين مربي را برهم زده بزند.

عبدالله ويسي در صبا با يك مشت جوان جوياي نام كه شايد برخي از آنها براي اولين مرتبه در ليگ برتر بازي مي‌كنند مي‌خواهند شگفتي ساز هفته اول ليگ باشند. در خط حمله صباي قم نيز رضا عنايتي قرار دارد مهاجم محبوب قلعه‌نويي كه شايد اين مرتبه او از گلزني عنايتي خوشحال نشود. به هر حال ويسي فصل گذشته قلعه‌نويي را با سپاهان متوقف كرد و شايد اين اتفاق بار ديگر در تبريز و در ليگ يازدهم رخ دهد.

 

راه آهن – ذوب آهن اصفهان؛ نايب قهرمان آسيا مقابل دايي

راه آهن كه فصل گذشته تا هفته آخر براي سقوط نكردن مي‌جنگيد اكنون با حضور مالكان متمول مشكل مالي ندارد و با جذب علي دايي نيز به دنبال رسيدن به رده‌هاي بالاتر است. اين باشگاه زماني تكليفش در ليگ برتر روشن شد كه ديگر بازيكن زيادي براي جذب نمانده بود و دايي آنطور كه خودش گفته مي‌خواهد در اين فصل جوانگرايي كند.

در آن سوي ميدان حريفي قرار دارد كه نايب قهرمان آسياست و يك تيم هماهنگ و بسيار كم نقص است. منصور ابراهيم‌زاده قطعا نمي‌خواهد ليگ را با شكست يا تساوي آغاز كند زيرا او و باشگاه ذوب آهن هدفشان در اين فصل قهرماني آسياست. نبرد تاكتيكي دايي و ابراهيم‌زاده قطعا مي‌تواند از نكات جذاب اين ديدار باشد.

 

* فولاد خوزستان – شاهين بوشهر؛ جدال جنوبي

فولاد خوزستان مجيد جلالي را حفظ كرده تا در ليگ يازدهم به رتبه‌اي خوب دست پيدا كند. اين باشگاه نيز تيم فوتبالي هماهنگ دارد كه از نظر فني يكي از بهترين‌ تيم‌هاي ليگ ناميده مي‌شود. در آن سوي ميدان اما يك تيم جنوبي مثل شاهين است كه طرفداران زيادي دارد ولي در مورد نحوه جذب بازيكنان اين تيم حرف و حديث زيادي مطرح شد. با اين حال بايد ديد حميد درخشان مي‌تواند در ليگ يازدهم در اولين نبرد به برتري برسد يا نه؟ اين بازي دربي جنوب است. هرچند شاهين بوشهر بازيكنان بومي كمتري نسبت به فصل گذشته دارد اما طرفداران دو تيم تعصب زيادي به تيم محبوبشان دارند.

 

آخرين ديدار هفته اول ليگ برتر چهارشنبه شب بين سپاهان و استقلال برگزار مي‌شود.

 

برنامه مسابقات هفته اول و نام داوران به شرح زير است:

 

سه شنبه 11/5/90-ساعت 22:00- هفته اول

داماش گيلان -نفت آبادان -شهيد عضدي-رشت
غلامرضا جباري-رسول فروغي-تورج عيوض محمدي-منصور نوري-ناظر:ابراهيم ميرزا بيگي

فجر شهيد سپاسي -نفت آبادان – حافظيه-شيراز
اشكان خورشيدي-محمدرضا ابوالفضلي-علي ميرزا بيگي-امير حسين فتاحي-ناظر:سيد غياثي

مس كرمان -شهرداري تبريز-شهيد باهنر-كرمان
محمدرضا اكبريان-سيد علي نژاديان-محمد رضا اميني-محمد ملكي-ناظر:محمد علي فروغي

سايپا-صنايع مس سرچشمه-انقلاب-كرج
سعيد بخشي زاده-داوود رفعتي-حميد غمزه-جمشيد محمدي-ناظر:حسين خوشخوان

تراكتورسازي تبريز -صباي قم-يادگار امام(ره) -تبريز
هدايت ممبيني-مرتضي كريمي-حسين خانبان-فرشيد افشار-ناظر:محمدرضا فلاح

راه آهن -ذوب آهن- اكباتان-تهران
سعيد مظفري زاده-محسن فريماني- عليرضا ايلدروم-رسول رهبرفام-ناظر:حاتم بك پور

فولاد خوزستان -شاهين بوشهر-تختي-اهواز
احمد صالحي-عليرضا كهوري-حسين سنجري-حسين زرگر-ناظر:بهرام مهرپيما

پرسپوليس – ملوان -آزادي-تهران22:30
محمود رفيعي-رضا سخندان-بابك داوري-رضا كرمانشاهي-ناظر:غلامرضا بهروان

چهارشنبه 15/5/90-ساعت 22:30-هفته اول
سپاهان -استقلال-فولاد شهر
محسن قهرماني-حسن كامراني فر-مسعود فرح نيا-قاسم واحدي-ناظر:مسعود عنايت

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)