مرجع خبری پرسپولیس : بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی به بازدید دو هفته‌ای خود از تیم‌های لیگ برتری کشورمان پابان دادند که با توجه به وضعیت ورزشگاه‌های ایران ابهامات در مورد تکرار 4 سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا همچنان باقی است.

 

بازرسان AFC در پایان بازدید خود از باشگاه های لیگ برتر و ورزشگاه های محل برگزاری مسابقات لیگ اگر چه از پیشرفت وضعیت باشگاه ها نسبت به بازدیدهای قبلی ابراز رضایت داشتند و از تلاش های صورت گرفته در جهت دستیابی ایران به استانداردها و شاخص های مورد نظر AFC برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و بویژه توجه باشگاه های ایران به فوتبال ایران تقدیر کردند ولی همچنان بر وجود برخی اشکالات اساسی در ورزشگاه ها تاکید داشتند و خواستار رفع این مشکلات بودند.

به گفته سوزوکی رئیس لیگ حرفه ای فوتبال آسیا هر 13 ورزشگاه میزبان لیگ برتر ایران فاقد استانداردهای لازم برای دیدارهای بین‌المللی است و در این میان وضعیت 4 ورزشگاه آزادی تهران، فولاد شهر اصفهان، مس کرمان و یادگار امام تبریز از شرایط مناسب تری برخوردار است و تنها نیاز به امکانات و تجهیزات بیشتری دارد.

با این وجود با توجه به امکانات مطلوب سایر کشورهای آسیایی که علاقمند به حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند به نظر می رسد ایران برای تکرار 4 سهمیه خود در آسیا با دشواری های بسیاری روبرو است.

شاید مهمترین ویژگی لیگ ایران که از نگاه ناظران AFC نیز دور نمانده استقبال بی نظیر تماشاگران از مسابقات لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیاست که ایران را از این نظر پس از ژاپن در رده دوم آسیا قرار داده است و امتیاز بالایی را برای ایران به همراه داشته است.

با این همه امکانات ضعیف ورزشگاه های بهشتی بوشهر، تختی آبادان، تختی اهواز، دستگردی تهران و رجایی قزوین به عنوان یکی از ویژگی های اصلی برای میزبانی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا وضعیت مبهمی را برای کسب حداکثر امتیازات لازم برای تکرار 4 سهمیه ایجاد کرده است.

بازرسان AFC هر چند با تعیین مهلت دو ماهه از سازمان لیگ خواسته اند تا باشگاه های مذکور حداکثر تا 11 شهریور نسبت به رفع اشکالات ساختاری اقدام کنند ولی با توجه به اساسی بودن برخی مشکلات این ورزشگاه ها و بعضا بافت فرسوده و قدیمی آنها به نظر نمی رسد در این فرصت کوتاه به جز تجهیز ورزشگاه ها بتوان اقدام جدی دیگری در این زمینه انجام داد.

کمیته مسابقات AFC قرار است پس ازجمع بندی گزارش بازرسان خود و مقایسه وضعیت امکانات و استانداردهای کشورهای مختلف در نشست 2 آذرماه در خصوص سهمیه بندی کشورهای آسیایی تا سال 2014 تصمیم گیری کند و ایران امیدوار است تا نظیر 3 سال گذشته بتواند 4 سهمیه خود را در لیگ قهرمانان آسیا تکرار کند.

این امر منوط به یک عزم ملی و همکاری مشترک سازمان تربیت بدنی، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتراست تا ورزشگاه های ایران در یک پروسه زمانی مشخص به استانداردهای مورد نظر دست یابد و فرصت حضور 4 نماینده در فوتبال باشگاهی آسیا را از دست ندهد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)