مرجع خبری پرسپولیس : پس از آنكه سازمان ليگ فدراسيون فوتبال برنامه هفته‌هاي آينده مسابقات ليگ دهم را اعلام كرد، شايعاتي كه در مورد برگزاري داربي 70 در نوروز 90 در محافل فوتبالي منتشر شده بود، رنگ واقعيت به خودش گرفت.

 

به اين ترتيب و به دليل آنچه «تنگناي زماني در اتمام مسابقات در تاريخ مقرر» اعلام شده، نه‌تنها در 29 اسفند ماه قرار است يك هفته از بازي‌ها برگزار شود، بلكه براي ايام نوروز نيز برنامه انجام مسابقات ديگري ريخته شده كه تاكنون اعتراضات فراواني را به دنبال آورده است. با برنامه اعلام شده، قرار است گل سرسبد مسابقات باشگاهي كشورمان در نخستين روزهاي سال آينده بين پرسپوليس و استقلال برگزار شود كه بنا به دلايل متعدد، يك امر غيرمتداول و يك «فرصت‌سوزي» آشكار به شمار مي‌آيد.


1- آنچه مسلم است، اينكه باشگاه‌ها، هواداران‌شان و حتي رسانه‌ها نبايد تاوان كج‌سليقگي و اشتباهات حرفه‌اي برنامه‌ريزان فوتبال ايران را بپردازند. در شرايطي از كمبود زمان به عنوان علت اصلي برگزاري دو هفته از مسابقات ليگ برتر در بدترين زمان ممكن ياد مي‌شود كه اتفاقا با در نظر گرفتن فرصت دو هفته‌اي مناسب كه پس از حذف تيم ملي از جام ملت‌هاي آسيا و تا پايان اين رقابت‌ها از بين رفت و بيهوده سوخت،

درخواهيم يافت چقدر راحت مي‌شد اين مسابقات را در زماني مساعد برگزار كرد و تعطيلات نوروز را به فوتباليست‌ها و خانواده‌هاي‌شان بخشيد.

 

اگر برنامه‌ريزي دوستان براي تعطيل كردن 40 روزه ليگ، كمي انعطاف داشت و حذف كاملا محتمل تيم ملي از جام ملت‌ها در آن لحاظ مي‌شد و باز اگر قرار نمي‌گذاشتند به خاطر بازي دوستانه كاملا بيهوده ايران با روسيه، بار ديگر كمر برگزاري بازي‌ها بشكند و وقفه‌اي كوتاه‌مدت بر آن عارض شود، قطعا كار به برگزاري مسابقات در نوروز نمي‌كشيد. امروز، هم پرسپوليسي‌ها و هم استقلالي‌ها از اين برنامه‌ريزي شكايت دارند و شايد حق با آنها باشد. تعطيلات سال نو اتفاقا از آن دست ايامي است كه استفاده از آن تقريبا در همه دنيا (غير از انگلستان ) به بازيكنان سپرده مي‌شود و از اين جهت بايد حق اعتراض به برنامه‌ريزي فدراسيون را براي سرخابي‌ها محفوظ دانست. گرچه بازيكنان و مسوولان پرسپوليس و استقلال، تنها كساني نيستند كه از اين برنامه‌ريزي گله دارند و بايد نام رسانه‌ها را هم به فهرست معترضان بيفزاييم.

 

 

2- شايد لازم باشد موكول كردن داربي به تعطيلات نوروزي را هم به ليست اقدامات «ضدهيجان» فدراسيون فوتبال اضافه كنيم. در حالي كه آقايان با برگزاري مسابقات در بدترين ساعات روزهاي وسط هفته، موفق شده‌اند(!) آمار تماشاگران بازي‌هاي ليگ را به زير هزار نفر در استاديوم آزادي تقليل بدهند، ظاهرا تبعيد داربي به كمركش تعطيلات هم ترفند ديگري است براي مقابله با شور و هيجان در فوتبال باشگاهي ايران.

 

كاملا روشن است كه برگزاري داربي در ايام ديگر سال، باعث پرداختن وسيع مطبوعات ورزشي به اين مسابقه مي‌شود و با دامن زدن به حساسيت‌هاي اين مسابقه، شور و اشتياق عمومي براي دنبال كردن شهرآورد تهران بالا مي‌رود. انعكاس مصاحبه‌ها، اظهارنظرها و كري‌خواني‌هاي بازيكنان حاضر در داربي در كنار ساير پرونده‌ها و گزارش‌هاي ويژه اين مسابقه باعث گرم شدن تنور نبرد سرخابي‌ها مي‌شود و اين غائله، گاهي تا چند روز بعد از بازي هم مي‌تواند ادامه داشته باشد و به سهم خودش نشاط اجتماعي را ترقي بدهد. همه اينها، فرصت‌هايي بودند كه فدراسيون محترم فوتبال در آخرين شاهكارش از رسانه‌هاي ورزشي – و مردم البته – ربود تا داربي داغ تهران، كاملا به صورت ايزوله و با طعم پسته و آجيل برگزار يا همان «سر به نيست» شود.

 

 

3- ما هم به عنوان رسانه به اين برنامه‌ريزي اعتراض داريم. گرچه باور داريم «نقدگريزترين» فدراسيون تاريخ، نه به خرده‌گيري‌هاي ما و نه حتي به گلايه‌هاي باشگاه‌ها كه چرخ اين فوتبال را مي‌چرخانند وقعي نخواهند گذاشت، اما به نوبه خودمان به اوج گرفتن تلاش‌هاي ضدهيجان فدراسيون اعتراض مي‌كنيم و اميدواريم روزي برنامه‌ريزي فوتبال ايران به اين بلوغ برسد كه به جاي مبارزه با انرژي، اشتياق و نشاط، به پيشواز اين پديده‌ها برود و از ترتيب دادن مسابقات مهيج نهراسد

 

بهروز وسایلی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)