پرسپولیس نیوز: دبیرکل اتاق تعاون ایران، کم نقص‌ترین روش واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را جمع‌سپاری با رویکرد تعاونی سهامی عام عنوان کرد.

ماشاالله عظیمی، دبیرکل اتاق تعاون ایران از برگزاری نشست بررسی ابعاد علمی و اقتصادی واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خبر داد و با توجه به تصویب واگذاری دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس و تاکید رئیس جمهور در اجرای آن، گفت: اتاق تعاون ایران در هیات واگذاری از پیشنهادات مردم‌پایه و هوادارمحور در خصوص واگذاری باشگاههای پرسپولیس و استقلال حمایت می‌کند. در حال حاضر بخش‌های علمی و اقتصادی کشور، پیشنهاد تعاونی سهامی عام را برای هر دو باشگاه به صورت مجزا با شخصیت حقوقی مستقل ارائه کردند.

وی با تاکید بر وجود تجربیات موفق در این زمینه اظهار کرد: این تجربیات با مقررات و ظرفیتهای کشور سازگاری دارد و با تطبیق و شبیه سازی برخی الگوهای موفق امکان شیوه تعاونی سهامی عام در ایران را میسر می کند.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران، جمع‌سپاری با رویکرد تعاونی سهامی عام کم نقص‌ترین روش واگذاری است و یکی از روشهای تامین مالی، تامین مالی جمعی است.

عظیمی تنوع در روش‌ها و سهولت تامین مالی و اداره باشگاهها را از جمله قابلیت های تعاونی سهامی عام عنوان کرد و گفت: مدل تعاونی بر اداره حرفه‌ای، هوشمندانه، اقتصادی، تخصصی، مردمی، دموکراتیک و رقابتی تاکید دارد و شفاف‌سازی و ممانعت از بروز فساد از مشخصه‌های بارز فعالیت‌های اقتصادی ـ اجتماعی در اقتصاد تعاونی به شمار می‌رود.

دبیرکل اتاق تعاون ایران تاکید کرد: کسانی که اداره باشگاه‌ها را بر عهده می گیرند، لازم است از اهلیت اداره کردن برخوردار باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دنیای امروز اقتصاد توریسم، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد سلامت و اقتصاد ورزش جایگزین مناسبی برای تولید کالا و نفت شده و به جرات می‌توان گفت که اقتصاد ورزش سایر اقتصادها را تحت تاثیر قرار داده است.

عظیمی با بیان این که دولتی اداره شدن باشگاههای ورزشی از نگاه فدراسیون های جهانی، توجیه عقلایی و حرفه‌ای ندارد،‌ افزود: اساس اصل ۴۴ قانون اساسی بر خروج دولت از تصدی‌گری و ماندن در جایگاه حاکمیتی تاکید دارد لذا تاخیر در واگذاری سرخابی‌ها به صلاح کشور، مردم و دولت نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران در پایان، بخش تامین مالی را ساده‌ترین بخش فرایند واگذاری دانست و گفت: اتاق تعاون معتقد است بخش تامین مالی برای خرید باشگاه‌ها، ساده‌ترین راه‌حل این مساله است به شرطی که پیشنهادات جدید، نو و علمی با حمایت جدی دولت و سازمانهای ذیرلط همراه شود.

پیش از این اتاق تعاون ایران تاسیس دو تعاونی بزرگ سهامی به نام‌های شرکت تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان و شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان با سهامداری حداکثری مردم و هواداران آنها را پیشنهاد کرده و تعاونی شدن سرخابی‌ها را در سازماندهی، تامین مالی و حل مشکلات این تیم ها موثر خوانده بود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)