خبرگزاری پرسپولیس : حميد درخشان با انتقاد از نحوه بازي تيم ملي مقابل لبنان مي‌گويد ايران با اين روند به جام جهاني صعود نخواهد كرد.

كاپيتان سابق تيم ملي فوتبال ايران درباره شكست تيم ملي ايران مقابل لبنان در مرحله مقدماتي جام جهاني 2014 اظهار كرد: ما فقط بخش‌هايي از بازي را كه تلويزيون پخش كرد ديديم اما وقتي تيم ملي باخته است، معلوم است كه چه عملكردي در زمين داشته است. اگر به اين شكل بخواهيم بازي كنيم و با اين شيوه بازي كردن اميد به صعود به جام جهاني داشته باشيم، چيزي جز گول زدن خودمان نيست.

وي افزود: بايد باور كنيم كه فوتبال ما ضعيف شده است. ما نمي‌خواهيم فقط در جام جهاني حضور داشته باشيم و در آنجا مقابل تيم‌هاي قدرتمند دست و پا بزنيم چرا كه اين حضور براي ما هيچ فايده‌اي ندارد. الان براي ما يك آرزو شده كه به جام جهاني برويم اما با اين وضعيت اين آرزو چه ارزشي دارد؟

درخشان با اشاره به اينكه چند سال است كه در فوتبال‌مان در حال درجا زدن هستيم گفت: بايد كمي عاقلانه و واقع‌بينانه فكر كنيم. وقتي دقت مي‌كنيم، مي‌بينيم كه در فوتبال‌مان هيچ كار رو به جلويي انجام نداده‌ايم و فقط درجا زده‌ايم. تازه اين در شرايطي است كه ميلياردها تومان بابت مربيان خارجي داده‌ايم. اين در حالي است كه ما در بازي اول مقابل ازبكستان هم بايد مي‌باختيم. واقعا در آن بازي خوب و با اقتدار بازي نكرديم كه بگوييم مستحق پيروزي بوديم.

وي ادامه داد: وقتي بايد ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دست به دست هم بدهند تا ايران يك بازي را ببرد، رفتن به جام جهاني هيچ لطف و فايده‌اي ندارد. ما بايد قبول كنيم كه فوتبال باشگاهي‌مان ضعيف شده است و ضعف فوتبال باشگاهي يعني ضعيف شدن فوتبال ملي. واقعا بزرگ‌ترين مربيان جهان را هم كه به ايران بياوريم با اين سيستم به جايي نخواهيم رسيد. آنقدر در چند روز گذشته از اين صحبت كرديم كه لبنان تا به حال مقابل ايران به پيروزي نرسيده كه اصلا به پيشرفت و تغيير و تحول فوتبال اين كشور توجهي نكرديم. حواسمان نيست كه امارات تيم اميدش را به المپيك برده و واقعا در حال رشد است. همه كشورها به فوتبال پايه خود اهميت خاصي مي‌دهند و با برنامه‌ريزي و بهبود وضعيت سخت‌افزاري فوتبال‌شان درصدد رسيدن به قله‌هاي بالاتر هستند.

بازيكن سال‌هاي دور تيم ملي فوتبال درباره نقش بازيكنان در اين شكست و همچنين تصميم اخير آن‌ها براي تحريم رسانه‌ها گفت: من فكر مي‌كنم بازيكنان بايد به خودشان بيايند و ببينند كه چقدر در اين بازي توان گذاشتند. اگر توانايي داشتند و بازي نكردند كه اصلا قابل قبول نيست. من معتقدم بازيكنان ما توانايي بالايي دارند و بايد علت اين موضوع كه آن‌ها ضعيف ظاهر شده‌اند را ريشه‌يابي كنيم. به نظر من اين مسائل بيشتر فني است و بايد از كادر فني تيم ملي بپرسيم كه چه اتفاقي براي بازيكنان افتاده است.

 

آشتیانی: شکست مقابل لبنان مایه تاسف است/دل کی‌روش نمی‌سوزد

 

پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید شکست برابر لبنان که در سال‌های گذشته گل‌های زیادی از ایران می‌خورد و اکنون تیم درجه دو آسیا به شمار می‌رود مایه تاسف است.

ابراهیم آشتیانی  در مورد شکست یک بر صفر تیم ملی فوتبال ایران برابر لبنان گفت: پیش‌بینی کرده بودم چنین اتفاقی برای تیم ملی می‌افتد. تیم ملی ما پیر است و این مسئله باعث می‌شود ضربه بخوریم. می‌توان  یکی دو بازیکن پیر را تحمل کرد اما وقتی در ترکیب 5،6 مهره بالای 30 سال داریم تیم ضرر می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی تیم مقابل ضعیف‌تر از حریف است آرزو می‌کند حریفش کند باشد تا آنها سریع به عقب برگردند و راه‌های نفوذ را ببندند. تیم ملی مقابل اصلاً سرعت ندارد و خیلی با تعلل به یکدیگر پاس می‌دهند و این باعث می‌شد لبنانی‌ها خیلی سریع به عقب برگردند و فضا را از ما بگیرند. در این موقعیت‌ تیم‌ها باید از دو شیوه استفاده کنند. شیوه اول اینکه از کناره‌ها با کارهای ترکیبی نفوذ کنند که ایران نمی‌توانست این کار را کند. راه دوم هم زدن شوت و ضربات ایستگاهی و کرنر است که برای این قضیه هم برنامه‌ای نداشتیم.

آشتیانی در مورد اردوهای بلندمدت تیم ملی اظهار داشت: ‌رفتن به این اردوها باعث می‌شود تیم آسیب ببیند. در سال 1974 خودم چنین تجربه‌ای را پشت‌سر گذاشتم. آن زمان به نیوزلند رفتیم و قبل از بازی با استرالیا اردویی بلندمدت زدیم و همین مسئله باعث شد آسیب زیادی ببینیم. در تیم ملی کارهای ترکیبی و زمینی نمی‌بینیم و هیچ برنامه‌ای وجود ندارد، تنها لیگ را به مدت زیادی تعطیل کردیم و هیچ استفاده‌ای هم نبردیم.

پیشکسوت فوتبال ایران در مورد گلی که تیم ملی مقابل لبنان دریافت کرد، گفت: در آن صحنه 7 مدافع ما در محوطه جریمه حضور داشتند و تنها 3 بازیکن از لبنان آنجا بودند. روی بازیکنی که توپ را به گل تبدیل کرد به سمت دروازه ما بود و در برابرش هیچ بازیکنی قرار نداشت. با اینکه روی ضربات ایستگاهی می‌توان یارگیری کرد اما دفاع ما پشت بازیکن لبنان قرار گرفت و جلوی مهاجم حریف فضایی در شعاع 5 متر خالی بود. این طرز جاگیری چه از نظر فردی و چه از دفاعی مبتدیانه‌ترین کار است و یک تیم ابتدایی و آماتور هم اینطور جایگیری نمی‌کند. باعث تأسف است که به یک تیم درجه دو آسیا می‌بازیم.

وی اضافه کرد: سه گروه هستند که به فوتبال ما آسیب می‌زنند یکی دلال‌ها، یکی مدیران باشگاه‌ها که فوتبالی نیستند و جای فوتبالی‌ها را گرفتند تا امثال من که تجربه زیادی در فوتبال و ورزش دارم و استاد دانشگاه هستم در خانه بنشینم و گروه سوم هم سیاسیون هستند و با اینکه چند شغل دارند در فوتبال فعالیت می‌کنند.

آشتیانی در پاسخ به این سؤال که چرا کی‌روش نتوانسته تأثیری در فوتبال ایران داشته باشد، عنوان کرد: کی‌روش مقصر نیست. وقتی شما گندم بکارید، گندم درو می‌کنید. لیگ ما روز به روز ضعیف‌تر می‌شود. مدیرانی که اینکاره نیستند به فوتبال ما ضربه می‌زنند. این همه پول هزینه می‌شود و باشگاه‌ها هیچکدام پاسخگو نیستند.

عضو کمیته فنی باشگاه پرسپولیس تاکید کرد: هیچکدام از باشگاه‌های بزرگ ما کار زیربنایی نمی‌کنند. تیم سال 98 فوتبال ایران تیم حرفه‌ای نبود، دایی، میناوند، باقری، خداداد عزیزی و… در تیم ملی پدیده بودند اما اکنون دیگر چنین بازیکنانی نداریم. هنوز هم علی کریمی وقتی دو بار دریبل می‌زند از او به عنوان پدیده یاد می‌کنیم. فوتبال ما بازیکنی نداشته که بتواند جای او را بگیرد. کی‌روش باید از نفرات لیگ استفاده کند اما لیگ چه بازیکنی را توانسته معرفی کند؟

وی گفت:‌ کی‌روش باید افشاگری کند و باید بگوید لیگ ما ضعیف است و دستورالعملی بنیادی به باشگاه‌ها ارائه کند. البته او دلش نمی‌سوزد چرا که یک خارجی است. کی‌روش مثل من نیست که وقتی ببیند لبنانی که 7،8 گل به آن می‌زدیم الان یک بر صفر ما را می‌برد، جگرش بسوزد. باید جوان‌ها را به فوتبال وارد کنیم. تیم‌هایی که موفق شدند از چند سال پیش بازیکنان جوانی را برای امروز خود آماده کردند و میانگین سنی آنها زیر 25 سال است.

 

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)