یکشنبه 3 فروردین:(14:52)

مرجع خبري پرسپوليس: براى سال جديد و فصل آينده پرسپوليس بايد از الان به فكر باشد. كمبودها و نواقص تيم بايد رفع شود. البته تمام اين بحث بستگى به ثبات كلى باشگاه دارد. حال با فرض براى ثبات، مى توان درباره چگونگى ساخت و تكميل پرسپوليس صحبت كرد.

در درجه اول پرسپولیس نياز به مدير فنى با تعريف درست آن دارد؛ فردى كه با شناخت كافى از پرسپوليس و شرايط كلى فوتبال ايران وارد شود. پرسپوليس تيمى بزرگ با انتظارات بزرگ است كه در فصل آينده بحث خريد بازيكنان بيش از هر چيزى با اهميت به نظر مى رسد. مدير فنى باتجربه مى تواند به كادر فنى در اين راه كمك بدهد. خريدها را اولويت بندى كند و نيازهاى تيم را در هر پست به خوب شناسايى كند. مدير فنى ابتدا بايد به داشته ها و نيازهاى تيم باتوجه به ساختار، سيستم، نژادها و خصوصيات بازيكنان بپردازد.

در پرسپوليس يكسرى از پست ها فعال نيستند و بايد ترميم شوند.

روی ادامه مطلب کلیک کنید…

 ابتدا بايد پرسپوليس تعريفى براى رسيدن به گل داشته باشد. بايد ديد در پرسپوليسى كه قرار است ساخته شود تيم با چه روشى مى خواهد به گل برسد. تك مهاجم بازى كند، دو مهاجم داشته باشد و با چه برنامه اى به دنبال اين هدف باشد. پرسپوليس از نظر برنامه گلزنى فقير است و در زمانى كه حريف بسته بازى مى كند به مشكل مى خورد. در اين تيم تعريفى براى مهاجم اول ، مهاجم كلاسيك و مهاجم نوع دوم وجود ندارد. همان چيزى كه استقلال ولو به طور ناقص از آن بهره مى برد. در استقلال حضور برهانى، اكبرپور و مجيدى باعث متنوع شدن خط حمله با تعريف هاى مختلف شده است. پس ابتدا بايد پرسپوليس خط حمله خود را تعريف و به دنبال ساختن آن باشد.

 در ميانه ميدان اما بايد ابتدا تعريفى از خط هافبك داشته باشيم. در فوتبال امروز تعريف جامعى از خط هافبك وجود دارد كه در آن ۵ بازيكن حتى در برخى مقالات 7 بازيكن براى خط هافبك تعريف شده است. البته در گذشته 4 بازيكن در تعريف هافبك گنجانده مى شد؛ هافبك دفاعى، هافبك طراح، هافبك همه جا رو و هافبك هجومى يا اضافه شونده. امروز هافبكى با عنوان هافبك دونده مدام يا تخريب كننده هم به اين جمع اضافه شده است. حال اگر نگاهى به مردان ميانه ميدان پرسپوليس بيندازيم هيچ يك از آنها به طور كامل در اين 5 تعريف گنجانده نمى شوند. نورى، نيكبخت، كريم باقرى و حتى على كريمى وقتى به ميدان مى روند مشخص نيست چگونه هافبكى هستند. همين مسأله هم باعث شده پرسپوليس بازى دلچسبى را ارائه ندهد و تماشاگر از بازى تيمش راضى نباشد. ابتدا بايد با خصوصيات هافبك هاى موجود براى آنها تعريف وظايف كرده و سپس به دنبال كمبودها رفت.

 اما در خط دفاع مشكل اصلى در قلب دفاع است. نبى باقريها، حيدرى، رضايى و فرانك آتسوى چهار مرد ميانى دفاع پرسپوليس هستند كه هر 4 بازيكن ضعف هاى مشتركى دارند. به همين خاطر آنها نمى توانند ضعف هاى يكديگر را پوشش دهند. مدافعان ميانى پرسپوليس به خاطر داشتن ضعف هاى يكسان در واقع اشتباهات يكديگر را كامل مى كنند. پرسپوليس بايد ابتدا دو مدافع ميانى را پيدا كند كه سرعت بازگشت داشته و باهوش باشند. البته ابتدا كادر فنى بايد يك ساختار دفاعى را براى فصل جديد انتخاب كند. بايد ديد پرسپوليس مى خواهد در فصل جديد با 4 دفاع بازى كند يا سه دفاعه خواهد بود. در اين شرايط با توجه به سيستم دفاعى، پرسپوليس بايد به دنبال نياز آن سيستم باشد.

 تحلیل: جلال چراغپور

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)