پرسپولیس نیوز : مهدی مهدوی کیا امروز زادروز ۳۹ سالگی اش را در هامبورگ جشن می گیرد.

مهدوی کیا از اسطوره های فوتبال ایران و آسیا به حساب می آید که از همان اوایل دوران فوتبال حرفه ای خود رکوردهای فوتبال ایران را جابجا کرد.

مهدوی کیا که در بانک ملی رشد کرد و همزمان در ۴ رده سنی برای این تیم بازی می کرد در ۱۷ سالگی به پرسپولیس پیوست و عنوان جوان ترین بازیکن تاریخ دربی را به خود اختصاص داد. او در شرایطی که پرسپولیس بیش از ۹ ملی پوش داشت و ۶ بازیکن تیم هم سابقه ملی داشتند توانست خود را در سایه اعتماد استانکو در ترکیب اصلی قرار دهد.

مهدی مهدوی کیا با اعتماد محمد مایلی کهن در مسابقات مقدماتی جام جهانی و جام ملت های ۱۹۹۶ امارات فیکس تیم ملی ایران شد و توانست با گل های تاریخ‌ساز خود در دالیان چین نام خود را بر سر زبان ها انداخته و در همان سال آغازین حضورش در تیم ملی ایران عنوان جوان اول فوتبال آسیا را از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به خود اختصاص دهد. درواقع مهدوی کیا هم در اولین سال حضور در پرسپولیس و هم در اولین سال حضور در تیم ملی بزرگسالان توانست عناوین مهمی را به خود اختصاص دهد. مهدوی کیا در تمامی رده های پایه ملی برای فوتبال کشورمان به میدان رفت و یکی از مفاخر فوتبال ایران محسوب می شود.

مهدوی کیا از پرسپولیس به بوخوم آلمان رفت و با توجه به بندی که مدیربرنامه هایش در قرارداد گنجانده بود به رغم سقوط بوخوم به دسته پایین تر جدا شد و به عنوان بازیکن آزاد به هامبورگ پیوست. مهدوی کیا در بوخوم و هامبورگ روزهای درخشانی را سپری کرد. او عنوان گلسازترین بازیکن بوندسلیگا و دومین بازیکن گلساز را در دو فصل متوالی به خود اختصاص داد. مهدوی کیا که ۱۱ سال در بوندسلیگا حضور درخشانی داشت به واسطه محبوبیت فوق العاده ای که در هامبورگ کسب کرده بود توانست گران ترین بازیکن تاریخ باشگاه هامبورگ لقب گیرد. او با قرارداد دو میلیون و ۱۰۰ هزار یورویی برای هر فصل طی سه سال عنوان گران ترین بازیکن تاریخ هامبورگ را به خود اختصاص داد و البته در آن مقطع محبوب ترین بازیکن باشگاه هامبورگ به حساب می رفت.

مهدوی کیا در جدال با توماس دال سرمربی وقت هامبورگ و مدیران باشگاه که به دنبال رهایی یافتن از قرارداد مالی سنگینش بودند پیروز شد و توانست بار دیگر فیکس تیم هامبورگ شود. مهدوی کیا در سال ۲۰۰۴ عنوان مرد سال فوتبال آسیا را به خود اختصاص داد.  او به اتفاق نکونام تنها ملی پوش ایرانی محسوب می شود که در ۴ دوره جام ملت های آسیا بازی کرده و از نظر تعداد بازی نیز بالاتر از نکونام قرار می گیرد.

مهدی مهدوی کیا پس از حضور درخشان در بوندسلیگا که به نوعی رکورد محسوب می شود به دلیل فوت پدرش از آینتراخت فرانکفورت به ایران بازگشت و با توجه به پر بودن لیست پرسپولیس در استیل آذین بازی کرد اما در اولین بازی استیل آذین به طرز عجیبی از سوی داور اخراج شد. مهدوی کیا پس از آن دو فصل در پرسپولیس بازی کرد و در سال اول حضورش در پرسپولیس توانست با گل ها و پاس گل هایی که ارسال کرد یکی از درخشان ترین بازیکنان تیم لقب گیرد.

مهدی مهدوی کیا در فوتبال ایران به عنوان اسطوره ادب و اخلاق شهره بوده و برخلاف برخی از اسطوره های فوتبال ایران هرگز حاشیه ای برای تیمش ایجاد نکرده است. او هم اکنون آکادمی کیا را مدیریت می کند و به واسطه علاقه مندی به فوتبال پایه به پیشنهاد باشگاه پرسپولیس و برانکو برای فعالیت به عنوان دستیار پاسخ منفی داد و رغبتی برای حضور در کمیته فنی فدراسیون فوتبال هم نشان نداد و برخلاف بسیاری از فوتبالی ها دریافت مبالغ چندصد میلیون تومانی به عنوان دستیار را رد کرده و در فوتبال پایه فعالیت می کند.

مهدوی کیا در هامبورگ به عنوان مربی تخصصی هافبک ها و مهاجمان تیم های پایه هامبورگ مشغول به کار شده و اولین سفیر فوتبال آسیا نیز محسوب می شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)