پرسپولیس نیوز : پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است انتخاب سرمربی تیم ملی باید توسط یک کمیته که اتاق فکر نخبه های فوتبال کشور را تشکیل می دهد، انتخاب شود.

بیژن ذوالفقار نسب افزود: در همه کشورهای صاحب فوتبال مرسوم است که وزیر ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال یا اشخاص دیگر در انتخاب سرمربی تیم ملی نظر قطعی نمی دهند. بلکه کمیته ای که از خبرگان فوتبال آن کشور تشکیل شده، برای انتخاب سرمربی تیم ملی تصمیم گیری می کنند.
وی گفت: این کمیته فنی ممکن است چند هفته رزومه مربیان مختلفی را برای هدایت تیم ملی بررسی کند و حتی با آنها وارد گفت و گو شود تا در نهایت سرمربی تیم ملی را انتخاب کند. اما این مهم، کار ساده ای نیست که مثلا ۲ مسئول ورزشی کشور با هم برای انتخاب سرمربی به توافق برسند.
مشاور وزیر ورزش و جوانان افزود: لازم است فدراسیون فوتبال برای تشکیل اتاق فکر بهترین افراد نخبه و کارشناسان فوتبال را دعوت کند تا گزینه های هدایت تیم ملی بررسی شوند.
ذوالفقارسب در خصوص اینکه آیا کمیته فنی فدراسیون فوتبال صلاحیت انجام این ماموریت را دارد یا خیر؟ اظهار داشت: فدراسیون فوتبال ظاهرا کمیته فنی دارد ولی عملا کار خاصی انجام نداده، در حالی که برای انتخاب سرمربی تیم ملی نباید فقط به این کمیته بسنده کرد و همانطور که گفتم حضور نخبه های فوتبال در اتاق فکر الزامی است.
وی ادامه داد: البته حتما فدراسیون روی گزینه های پیشنهادی مطالعه می کند و با اعزام یک یا دو نفر به خارج از کشور و تحقیقات بیشتر می تواند به جمع بندی بهتری برسد. ولی به رغم اینکه فرصت کافی برای این موضوع وجود دارد، نباید فرصت سوزی شده و زمان را از دست بدهیم.
مربی اسبق تیم ملی فوتبال در سال های ۷۵ تا ۷۷ افزود: هزینه هایی که برای سرمربی تیم ملی انجام می شود کم نیست و اگر همان هزینه هایی که برای کارلوس کی روش انجام شد برای کادر جدید نیز در نظر گرفته شود، قطعا هر فردی با اشتیاق فراوان حاضر است به ایران بیاید.
سرمربی اسبق تیم های استقلال، سایپا و ذوب آهن با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر باید سرمربی خارجی سکان هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد، تصریح کرد: سرمربی خارجی برای تیم ملی کم دردسرتر است اما هر فرد خارجی نیز که سرمربی شود، باید یکی از شروط برای او، حضور دستیاران ایرانی در تیم ملی عنوان شود.
بازیکن اسبق پرسپولیس یادآور شد: در هشت سالی که کی روش در ایران بود این مهم به خوبی انجام نشد تا به رغم حضور بلند مدت او در تیم ملی، مربیان ایرانی به خوبی پرورش داده نشوند.
ذوالفقارنسب افزود: در قرارداد کی روش، بندی وجود داشت که او باید علاوه بر استفاده از دستیاران ایرانی بر کار تیم های پایه نیز نظارت می کرد ولی وی در هر دو مورد کم کاری کرد.
وی درباره اینکه آیا امکانات و زیر ساخت های فوتبال کشور برای آماده سازی تیم ملی کافی است یا خیر؟ بیان کرد: هم اکنون مجموعه خوبی برای نیازهای بازیکنان در کمپ تیم های ملی جمع شده است که حتی برای دو تیم نیز کافی است. اما باید قبول کنیم که این کمپ به مانند کمپ های موجود در کشورهای قطر، ژاپن و کره جنوبی نیست، اما برای آماده سازی تیم ملی کافی است.
تیم ملی فوتبال ایران در هفدهمین دوره جام ملت های آسیا در مرحله نیمه نهایی با شکست مقابل ژاپن حسرت نرسیدن به فینال را بیشتر از ۴۳ سال کرد و کی روش نیز با اتمام قراردادش از تیم ملی کنار رفت.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)