تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی کارش به اما و اگر افتاده است. راهی دشوار که باید در 2 هفته 7 امتیاز از 3 بازی را برای مان به همراه داشته باشد.

مهدیه جباری: تیم ملی ایران که حالا با 7 امتیاز و با امتیاز مساوی با قطر برای رسیدن به جام جهانی باید روز 14 خرداد دوئلی بزرگ با این تیم در دوحه داشته باشد ، برای رسیدن به جام جهانی به 7 امتیاز از 3 بازی نیاز دارد. یعنی دو برد و یک مساوی که باید حتما یکی از این دو برد در دوحه باشد. چون با آن 3 امتیاز است که قط هم از گردونه رقابت حذف می شود و شانس تیم ملی کشورمان افزایش خواهد یافت. تیم ملی که اردوی آماده سازی مرحله آخر خود را از 21 اردیبهشت آغاز می کند و بلافاصله به سفری اروپایی می رود ، در روز 14 خرداد در حالی با قطر بازی دارد که در بازی همزمان کره ای های 10 امتیازی در لبنان به مصاف لبنان 4 امتیازی می روند. لبنانی ها که دو سال قبل در بیروت برای رسیدن به این محله توانسته بودند کره جنوبی را شکست بدهند و جشن ملی برپا کنند برای بردن که حتی در خانه کاری دشوار دارند. البته زمین ناهموار ورزشگاه بیروت کمکی بزرگ است برای این تیم در برابر یاران فانتزی کره ای. آنها که ایران را هم در خانه برده اند امید دارند به خلق یک شگفتی دیگر ولی اگر 3 امتیاز این بازی به کیسه کره بریزد، این تیم 13 امتیازی می شود و در آستانه صعود قرار می گیرد.

کره ای ها بعد از این بازی اما دو بازی متوالی را در خانه دارند. اول بازی با ازبکستان و بعد بازی ایران. ازبکستان 11 امتیازی برای صعود نیاز به رسیدن به امتیاز 15 دارد. این البته در شرایطی است که ایران از 3 بازی خود 7 امتیاز بگیرد. چون در این صورت آنها در امتیاز 14 با ایران مساوی می شوند و کار به شمارش گل های زده می کشد.

بازی ازبک و کره در سئول یک دوئل دو سر برد است برای ایران. باخت هر یک از این دو تیم یا حتی تساوی شایط را به سود تیم ملی ایران می کند. اگر ازبک برنده این بازی باشد ، صعودش قطعی می شود چون قبل از بازی خانگی با قطر به امتیاز 14 می رسد و روز آخر در خانه حتی اگر بازنده باشد ، باز شانس صعود مستقیم دارد چون بازی مستقیم از کره را برده. بازی کره و ایران هم هر نتیجه ای که داشته باشد ، یکی از این دو تیم را حذف می کند. اگر پیروز بازی کره ای ها شوند ، ازبک ها در بهترین حالت با شکست قطر در خانه به امتیاز 14 می رسند.

ایران اما حتما باید برنده بازی با قطر باشد چون احتمال پیروزی کره برابر لبنان حتی در بیروت خیلی بالاست. کارلوس کروش در این باره می گوید:« ما دیگر فرصتی برای فکر کردن به بقیه نداریم. شانس مان باید توسط خودمان رقم بخود. فرصت های قبلی را از دست دادیم و باید برنده باشیم. » این چیزی است که جواد نکونام هم به آن اعتقاد دارد. او می گوید :« باید حتما قطر را ببریم. البته آنها همه کار می کنند که به ما امتیاز ندهند  ولی این بار دیگر راهی نیست. » ایرانی ها البته خاطره یک برد دلچسب اینچنینی را هم در قطر دارند. ایران در سال 2006 توانست در دقیقه 94 با گل هاشمیان قطر را در دوحه شکست دهد و برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت تیم ایران اعتقاد دارد ایران توان تکرار این کار را دارد:« اگر ایرانی ها ، ایرانی بازی کنند ، آنها خیلی خوب حمله می کنند و احساسی هستند. اگر گل بزنند ، حتما برنده می شوند به شرطی که منطق را چاشنی کارشان کنند.» تیم ملی که با تغییرات اخیرش و با پیوستن دوباره جباری به تیم در فاز تهاجمی پیشرفت داشته باید برنده این بازی بزرگ باشد تا امتیاز 10 برای کشورمان بدست بیاید.

بازی با لبنان در تهران و پیش چشم 100 هزار تماشاگر ورزشکاه آزادی می تواند پل صعود ایران باشد. در این بازی تعداد گل ها از خود برد مهمتر است چون تیم ملی باید هم به برد فکر کند و هم به اینکه بازی آخرش در سئول است. یعنی باید طوری برنامه ریزی کند که در سئول فقط یک تساوی بخواهد. ایران با ازبک در بازی مستقیم شرایطی مسوای دارد. پس در صورت امتیاز مساوی ، حاکم بین آنها ، آوراژ گل و گل زده بیشتر است. ایران تا اینجا تفاضل گلش با 2 گل زده و 2 گل خورده ، صفر است درحالی که ازبکستان تا امروز تفاضل 3+ دارد.آنها با کره به تساوی 2 بر 2 رسیدند. لبنان را د دو بازی یک بر صفر بردند . به ایران یک بار با این نتیجه باختند و یک بار بردند و قطر را هم در دوحه با یک گل شکست دادند پس 3 گل خوردند و 6 گل زده اند. این یعنی ایران هم باید دو بازی اول خود را ببرد و هم تعداد گل های زده اش را افزایش دهد تا در زمان رسیدن به امتیاز 13 حداقل تفاضل گلی بیش از 4+ داشته باشد.

روز آخر اما اگر ایران از دو بازی اولش 6 امتیاز گرفته باشد ، هر نتیجه ای که در بازی ازبک و کره در سئول رقم بخورد ،به احتمال فراوان ایران نیازی به پیروزی نخواهد داشت.

البته این در شرایطی است که ایرانی ها این قدر بدشناس نباشند که کره لبنان را در بیروت ببرد و در سئول با ازبک مساوی کند چون در این صورت آنها تا قبل از بازی با ایران به امتیاز 14 می رسند ، ازبک ها که با قطر در خانه بازی دارند 12 امتیازی هستند و ایران با دو بردش 13 امتیازی می ماندو یعنی ایران در سئول هم احتما برد نیاز خواهد داشت !

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)