مهدی رحمتی می‌گوید نقش بعضی از بازیکنان تیم ملی در مصاحبه نکردن بازیکنان، کمتر از او، کریمی و نکونام نبود.

سید مهدی رحمتی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص سکوت چند ماهه خود، شرایط تیم ملی قبل از دیدار 25 مهر با کره جنوبی و مسائل مختلف صحبت‌ کرده است.

* ابتدا از تصمیم‌تان مبنی بر صحبت نکردن با رسانه‌ها حرف بزن، چرا در تیم ملی چنین تصمیمی گرفتید؟

این تصمیم گیری جمعی بود و فکر می‌کنم همه در جریان مسائل باشند. کاروان المپیک ایران با نتایجی که گرفت باعث خوشحالی ما شد و ملت ایران را سرافراز کرد اما اتفاقاتی پس از افتخارآفرینی این عزیزان رخ داد که باعث ناراحتی شد. باید به نکته‌ای اشاره کنم. تیم ملی ایران مقابل استرالیا در ملبورن به تساوی رسید و پس از صعود به جام جهانی یک ملت را خوشحال کرد. آیا فوتبالیست‌ها به دیگر رشته‌ها خرده گرفتند؟ متاسفانه در برنامه زنده تلویزیونی و در رسانه ملی به جای انتقاد از عملکرد تیم ملی و راهنمایی، بازیکنان ما را مسخره کردند که این مسئله برای تمام بازیکنان تیم ملی سنگین بود. پس از این اتفاق حرف‌های سنگین دیگری هم رد و بدل شد که شاید گفتنش درست نباشد.

* می‌توانی واضح‌تر بگویی؟

از آنجا بود که می‌گفتند فوتبالیست‌ها پول مفت می‌گیرند و می‌خواستند به جامعه القا کنند پولی که ما می‌گیریم حق‌مان نیست. باید به حرف‌هایی اشاره کنم بلکه کمی هم ما را درک کنند. وقتی پسر دوم من به دنیا آمد، پدرش در کنار او نبود. آیا تا به حال چنین چیزی را پیش خود فرض کرده‌اید؟ من در اردوی تیم ملی بودم و نتوانستم هنگام تولد فرزندم در کنار خانواده‌ام حضور داشته باشم. مگر چقدر می‌توانم در کنار خانواده‌ام باشم اما همه بحث پول را با این مباحث عوض می‌کنند. در این 6 سال اخیر چه روزهایی را با فیزیوتراپی و درد گذراندم اما آقایان نمی‌گویند که اردوها مثل حبس می‌ماند.

باید شب و روز در هتل باشیم و به در و دیوار نگاه کنیم و فکرمان را روی مسابقات بگذاریم و بدن‌مان را آماده نگه داریم. در اردوی تیم ملی خوش نمی‌گذرد و جای خوشگذرانی هم نیست. ما باید فاصله ایجاد شده بین فوتبال ایران و سایر رقبا را از لحاظ امکاناتی و پیشرفت فوتبالی با تمرکز بیشتر و زمانبندی مناسب پر کنیم.

همان زمان بود که مقابل برخی توهین‌ها تصمیم گرفتیم سکوت کنیم و بیانیه بدهیم اما دیدیم که همه متحد شده‌اند و از ما انتقاد شدیدی می‌کنند. شاید باید زودتر می‌گفتیم که از این دو سه برنامه و یا رسانه دلخوری داریم.

* پس به همین خاطر سوء تفاهمات طول کشید؟

همینطور است اما درست نبود که هر روز تخریب شویم بدون آنکه برخی‌ها از خیلی از مسائل اطلاع داشته باشند. حتی چند تن از بازیکنان تیم ملی گفتند می‌خواهند دیگر مصاحبه نکنند. ما می‌خواستیم با انتشار بیانیه ضمن انتقاد از آن یکی دو برنامه رسانه ملی از بقیه مردم و دیگر رسانه‌ها درخواست حمایت کنیم اما مگر به ما فرصتی داده شد؟ متاسفانه تمام دوستان رسانه‌ای ما این طور برداشت کردند که می‌خواهیم مقابل آنها باشیم. به دو سه نفر از خبرنگاران رسانه‌ها که می‌خواستند مصاحبه کنند گفتم ناراحتی من از شیوه گفتاری فلان مجری بعد از مسابقات المپیک بود و هیچ مشکلی با رسانه‌ها ندارم.

* منظورت فردوسی‌پور است؟

اگر فردوسی‌پور از ما انتقادی انجام دهد، شاید ناراحت شویم اما او یک فرد فوتبالی است و حق اظهار نظر و انتقاد دارد ولی مجری که هیچ سررشته‌ای از فوتبال ندارد، نباید در رسانه ملی بگوید که ما فوتبالیست‌ها را باد کردیم و حالا هم آنها را منفجر می‌کنیم. البته شاید در یکی دو روز اول خیلی ناراحت شدم اما من، علی کریمی و جواد نکونام سال‌هاست در این فوتبال هستیم و بالا و پایین‌های زیادی دیده‌ایم.

سال 84 و حتی سال‌های 85 و 86 سختی‌های زیادی را دیدم و تحمل کردم ولی بعداز گذشت چند روز انتقادات تخریبی دیگر برایم اهمیتی نداشت. نمی‌گویم خوشحال بودم اما اهمیت زیادی هم نمی‌دادم.

* چه طور؟

من از شما سؤال می‌پرسم مگر نمی‌گوییم که مسلمان هستیم و همه چیز را از روی اعتقاداتمان انجام می‌دهیم. مگر نمی‌گوییم خدا به ما عزت داده و هر چه به دست می‌آوریم از او است؟ پس چطور باید بگویند ما شما را باد کردیم و حالا منفجر می‌کنیم یا می‌گویند ما فوتبالیست‌ها را بزرگ کردیم و خودمان هم آنها را خراب می‌‌کنیم. یعنی نگاه خداوند به بندگانش اینگونه است؟ حرف من این است اگر من موفق شوم اول از همه به خاطر لطف خداست و در کنارش راهنمایی اهالی فن و رسانه‌ها اما هیچ گاه نگوییم ما کسی را بزرگ کردیم و حالا او را به زمین می‌زنیم.

خوشحال هستم این اتفاقات به اسم من، کریمی و نکونام در اردوی تیم ملی تمام شد تا بازیکنان دیگر تحت تاثیر قرار نگیرند. چون ما نسبت به بقیه باتجربه‌تر هستیم و شاید اگر انتقاداتی که در مورد من اتفاق افتاد، در مورد یک بازیکن جوان تیم ملی انعکاس پیدا می‌کرد، او خیلی سخت برمی‌گشت و شرایط غیر قابل تحملی را می‌دید و تاب آن را نداشت. نمی‌خواهم قضیه را بشکافم و بگویم نقش بعضی از بازیکنان تیم ملی در این اتفاق کمتر از ما سه نفر نبود اما شهامت آن را داریم که بگوییم ما همه با هم همراه بودیم و در این اتفاق نقش داشتیم. شاید روزهای اول این قضیه می‌خواستم ورود کنم و بگویم این اتفاقات کار ما نیست ولی عده‌ای گفتند بازیکنان ترسیده‌اند و عقب نشینی کردند. اصلا بحث ترس نبود اما بیشتر از این نمی‌شد انتقاد غیرمنصفانه را تحمل کرد.

* شرایط به گونه‌ای پیش می‌رفت که همه تصور کنند تو، کریمی و نکونام عامل مصاحبه نکردن بازیکنان بودید…

این موضوع در روزهای اخیر یکی از بزرگترین سؤالات در ذهن من بود. مگر من از ابتدا بازیکن تیم ملی به دنیا آمدم؟ من گذشته‌هایم را فراموش نکردم و به عنوان دروازه بان ذخیره فجر شهید سپاسی وارد فوتبال شدم. 6 سال دروازه بان دوم تیم ملی بودم اما حتی به عنوان گلر سوم به جام جهانی نرفتم.

تا به حال به این فکر کرده بودید من 6 سال دروازه‌بان تیم ملی باشم اما حتی به عنوان گلر سوم به جام جهانی نروم؟ ناراحتی آن اتفاق خیلی بیشتر از تمام اتفاقات فوتبالی من بود. بحران به آن بزرگی را پشت سر گذاشتم هر چند هضم آن برایم سخت بود. سرد و گرم چشیدن به همین مسائل است. حتی در این برهه که شما اشاره کردید تمام اخبار را پیگیری می‌کردم و مطمئنم در آن روزها نکونام و کریمی هم همین شرایط را داشتند.

اینکه بیایند و بگویند مصاحبه نکردن کار این سه نفر بوده ضعف آنها را نشان می‌دهد و خوب نیست تمام تقصیرها را به گردن دیگران بیندازیم. می‌خواستند بگویند که تمام تقصیرها گردن ما است اما مگر باورتان می‌شود تمام بازیکنان تیم ملی گوش به فرمان من نوعی باشند؟

* بگذریم. اردوی تیم ملی چه طور است؟

اردوی خوبی داریم و با انگیزه‌های متفاوت. بعد از بازی با لبنان که حق‌مان باخت نبود. تمام بازیکنان با انگیزه متفاوت آمدند چون می‌دانند سه امتیاز بازی با کره تعیین کننده است. ما در خانه خودمان بازی می‌کنیم و می‌خواهیم مردم را خوشحال کنیم.

* چه طور شد که به لبنان باختید؟

آنها آخرین شانس خود را برای بقا در جدول تجربه می‌کردند و با وجود اینکه در آن بازی شانس‌های زیادی داشتیم، نتوانستیم برنده شویم. درست بر عکس بازی با ازبکستان که شانسی نداشتیم اما بازی را بردیم. از 8 موقعیت صد در صد گل استفاده نکردیم که آخرین آنها در دقیقه 94 نصیب خود من شد. جو استادیوم کاملا به ضرر ما بود و در نیمه اول 8 دقیقه وقت تلف شده باید گرفته می‌شد.

* پس از گلی که از لبنان خوردی، انتقادات را شنیدی؟

همه آنها را گوش کردم. نظر کارشناسان محترم است ولی از همه مهمتر برایم نظر سرمربی تیم ملی و مربیان دروازه بانی تیم ملی است. من با مربیان خودم مثل رشیدی، عابدزاده، غلامپور، بابازاده و ترابپور و صحبت کردم و تمام این دوستان گفتند روی گل مشکل از تو نبود و من بی‌تقصیر بودم. نظر این دوستان برایم مهم است چون از نزدیک با من کار می‌کنند و از همه مهمتر اینکه تجربه بازی ملی دارند.

با این وجود مگر می‌شود یک گلر اشتباه نداشته باشد و یا بابت گلی که می‌خورد خودش را سهیم نداند؟ درست است بابت دریافت گل بیایثم و بگویم طبق دستور سرمربی تیم و شرح وظایف در امور دفاعی در فلان صحنه فلان بازیکن باید دفع توپ را انجام می‌داد؟ ما مانند رشته زنجیری هستیم که پاره شدن هر کدام از حلقه‌ها به سایرین هم ضربه می‌زند.

* شفاف سؤال کنم. در کدام یک از بازی‌ها خودت را مقصر می‌دانی و در کدام یک عملکردت را قبول داری؟

نمی‌توانم در مورد خودم اظهار نظر کنم اما وظیفه من توپ گرفتن است. هیچ انسانی بدون اشتباه نیست و بازیکنی که در رده ملی بازی می‌کند باید سطح اشتباهاتش پایین‌تر باشد. در بازی استقلال و ملوان تیم روی اشتباه من گل خورد اما در کل معتقدم نمی‌توان برای گل خوردن به دنبال فرد خاصی به عنوان مقصر گشت. همه در گل خوردن سهم دارند همانطور که در زدن گل یا موفقیت سهیم هستند.

* با همه این توضیحات باز هم به نحوه دروازه‌بانی تو ایرادهایی گرفته می‌شود. قبول داری؟

بارها گفته‌ام مگر می‌شود ایرادی نداشته باشم؟ اگر من نقطه ضعف و ایراد نداشتم که باید جای والدس در بارسا بازی می‌کردم!مگر خود شما در کارتان اشتباه نمی‌کنید؟ یا یک گزارشگر در گزارش خود اشتباه نمی‌کند؟ بارها اتفاق افتاده که گزارشگران یک کلمه را پس و پیش گفته‌اند. معلوم است که من هم ایرادهایی دارم و هیچ وقت نگفته‌ام که کامل هستم.

* پس از بازی با لبنان کی‌روش با تو صحبت نکرد؟

سر میز شام نشسته بودیم که صحنه گل را دوباره دید و به من گفت که مقصر نبودم.

* با همه این اتفاقات فکر می‌کنی به جام جهانی می‌رویم؟

هنوز چیزی را از دست نداده‌ایم. مهم این است که امتیازات داخل خانه را جمع کنیم. به امید خدا اگر از دیدار با کره و ازبکستان 4 امتیاز بگیریم و در بازی با لبنان که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، پیروز شویم، به جام جهانی می‌رویم. اینها مستلزم این است که مردم خوب کشورمان حمایت‌مان کنند. درست است که در بازی با لبنان انتظارات را برآورده نکردیم اما سعی می‌کنیم در بازی با کره آنها را خوشحال کنیم.

* برخی می‌گویند کی‌روش بیش از اندازه خوشبین است چون بعد از شکست مقابل لبنان خیلی راحت اعلام کرد کره را می‌بریم در حالی که مردم خیلی نگران هستند.

متاسفانه ما ایرانی‌ها خودمان را قبول نداریم. تیم ملی در آستانه جام جهانی 98 در 10 دقیقه نتیجه را عوض کرد و در حالی که تا دقیقه 81 حذف شده بودیم، لطف خدا شامل حال ما شد و دعای خیر مردم و زحمت بازیکنان در 10 دقیقه جواب داد و به جام جهانی رفتیم. کی‌روش ایرانی نیست اما با روحیات ما آشنا شده و می‌داند ما کارهای سخت را راحت‌تر انجام می‌دهیم. دیدید که در ازبکستان با وجود آن همه فشار چگونه سه امتیاز را گرفتیم.

کی‌روش همیشه حرف خوبی می‌زند. او می‌گوید مستطیل سبز تنها جایی است که هنگامی که 11 بازیکن مقابل 11 بازیکن دیگر قرار می‌گیرند، سیاست هم نمی‌تواند مقابل اراده آن 22 بازیکن قد علم کند. چون تمام مسائل بیرونی خنثی می‌شود و ربطی به همت بازیکنان در زمین ندارد. حتی اگر مقابل تیم ملی برزیل هم بازی کنیم، بازی با نتیجه صفر – صفر آغاز می‌شود و همه چیز به همت بازیکنان دو تیم برمی‌گردد، بنابراین می‌توانیم کره را شکست دهیم و به حرف مربی‌مان ایمان داریم.

* به استقلال برسیم. تا قبل از بازی گذشته انتقادات زیادی می‌شد که تیم نتایج خوبی نگرفته است.

سرمربی تیم عوض شده و بازیکنان جدید به تیم اضافه شده‌اند. برای هماهنگی نیاز به زمان بود و با وجود اینکه زمان زیادی نداشتیم، اما خوب نتیجه گرفتیم.

* اتفاقی که برای قلعه‌نویی افتاده، در روند رو به رشد استقلال تاثیر ندارد؟

جا دارد از طریق شما به قلعه‌نویی بابت درگذشت مادرش باز هم تسلیت بگویم و با او ابراز همدردی کنم. از قلعه نویی می‌خواهم ما را در کنار خود ببیند و دعا می‌کنم خدا به او صبر بدهد تا روحیه از دست رفته خود را پیدا کند. غم از دست دادن مادر سخت است اما مطمئن باشید تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا در کنار او باشیم.

قلعه‌نویی مربی بزرگ و کاملا حرفه‌ای است و مطمئن هستم خیلی زود خودش را با این شرایط وفق می‌دهد. ما بازیکنان هم قطعا به او کمک خواهیم کرد.

* بازی آینده استقلال مقابل تراکتورسازی است و با توجه به اینکه قلعه‌نویی فصل گذشته سرمربی این تیم بوده، پیش بینی می‌شود بازی جنجالی و پرحاشیه‌ای را ببینیم. نظر تو چیست؟

ترجیح می‌دهم در خصوص این بازی صحبت نکنم چون زمان زیادی به آن بازی باقی مانده و انسان از فردای خود خبر ندارد. فعلا تمام تمرکزم روی بازی با کره است و هنگامی که وقت صحبت رسید در خصوص آن دیدار حرف خواهم زد.

* مشکلات مالی استقلال باعث شده برخی از بازیکنان اعتراض کنند، تو به عنوان کاپیتان استقلال نظرت چیست؟

تاکنون می‌گفتند مسائل مالی برای من در اولویت است اما بابت امسال یک ریال نگرفته‌ام و از سال قبل نیز طلب دارم. اگر مادیات برای من مهم بود می‌توانستم به تیمی بروم که 2،5 برابر استقلال به من پول می‌داد. برخی می‌گویند مگر می‌توان قید پول را زد اما چرا نمی‌شود؟ اگر شما خبرنگار یک رسانه پر مخاطب باشی بهتر است یا کم مخاطب؟

من نه تنها از این شرایط مالی باشگاه رضایت ندارم بلکه معترضم اما نمی توانم بگویم سرمربی یا مدیرعامل مقصر است. شرایط اقتصادی کشور این روزها مطلوب نیست و فوتبال هم در مخاطره است. پول به وزارت و باشگاه نرسیده و باید دعا کنیم این مشکلات حل شود.

* این روزها حنیف عمران‌زاده دوست صمیمی تو فعلا نیمکت نشین است. با او صحبت نکردی؟

او یکی از بهترین مدافعان ایران است و از صمیمی‌ترین دوستان من محسوب می‌شود. من هر روز با او حرف می‌زنم و مطمئن هستم خیلی زود به شرایط ایده‌ال می‌رسد و جایگاهش را پس خواهد گرفت.

* صحبت خاصی نداری؟

از طریق شما به جواد زرینچه به دلیل درگذشت مادرش تسلیت می‌گویم و امیدوارم مردم 25 مهر در روز بازی با کره یکپارچه متحد باشند تا شادی به آنها هدیه شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)