پرسپولیس نیوز: تقریبا روزی نیست که مالک یا مدیر یک تیم لیگ برتری دست به مصاحبه نزند و از مخالفتش با از سرگیری مسابقات لیگ سخن نگوید.
حتی در روز تعطیل جمعه هم مدیرعامل ماشین‌سازی تبریز با سایت رسمی این باشگاه مصاحبه کرده و گفته: «مخالف ادامه پیدا کردن لیگ هستیم و نمی‌دانیم چرا برخی به هر قیمتی به دنبال از سرگیری مسابقات هستند.» ما اما می‌دانیم ریشه این مخالفت‌ها کجاست و چرا این مصاحبه‌های رگباری انجام می‌شود. چنین واکنشی دو علت دارد؛ یکی در سطح رویین و دیگری در سطح زیرین.

دلیل دم دستی این است که عمده باشگاه‌های مخالف با برگزاری ادامه لیگ، نفعی در از سرگیری این رفابت‌ها ندارند. فلان مدیر و مالک تیمش در میانه‌های جدول جا خودش کرده و چشم‌انداز خاصی هم پیش روی آن نیست. سرمربی آن تیم هم می‌داند با همین وضعیت، قادر به متقاعدسازی مدیران برای تمدید قراردادش خواهد بود. پس اصلا چه کاری است که لیگ را دنبال کنیم و این وضعیت مطمئن را به خطر بیندازیم؟ آن یکی تیم بالای جدولی هم چون طاقت تماشای جشن قهرمانی رقیب را ندارد مدام خواهان تعطیلی لیگ می‌شود. تیم فانوس‌به دست هم معتقد است باید لیگ امسال را تعطیل و فصل آینده را ۱۸ تیمی برگزار کنیم. به همین سادگی!

دلیل دوم اما عمیق‌تر از این داستان‌هاست. موضوع به فقدان ساز و کارهای حرفه‌ای در فوتبال ورشکسته ایران مربوط می‌شود. اینجا شما هر چقدر هزینه کنید یک ریال از پول‌تان هم بر نمی‌گردد. از نظر مالی، در لیگ ایران مطلقا تفاوتی بین تیم‌های اول، پنجم یا یازدهم نیست و فقط باشگاه‌هایی که به دسته پایین‌تر سقوط می‌کنند دچار کسری ارزش پروانه می‌شوند. خب در این شرایط چرا مدیران همین تیم ماشین‌سازی باید موافق ادامه لیگ باشند؟ طبیعتا محمدرضا زنوزی با خودش فکر می‌کند هر یک هفته که کمتر برای تیم دومش هتل رزرو کند، پول غذا و هواپیما و اتوبوس و آبمیوه بدهد و هزار جور هزینه دیگر انجام بدهد، به نفع جیبش خواهد بود. این اما اوج غم‌انگیزی داستان است؛ اینکه باشگاهداران فوتبال ایران به کاری مشغول‌اند که خودشان هم می‌دانند توقف و تعطیلی‌اش سودآورتر است! حالا مقایسه کنید با فوتبال اسپانیا و انگلیس و آلمان که حق پخش و اسپانسرها باعث می‌شوند حتی آورده‌های مالی تیم چهاردهم جدول، به مراتب چشمگیرتر از تیم پانزدهم باشد. معلوم است که آنجا اغلب تیم‌ها برای ادامه کار انگیزه دارند و مثل ایران کسی دم و دقیقه پیشنهاد پایین کشیدن کرکره‌ها را نمی‌دهد.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)