مدافع سابق تیم پرسپولیس با اشاره به اینکه مهدوی‌کیا خیلی دیر از فوتبال خداحافظی کرد، گفت: برای مربیگری در فوتبال عجله نمی‌کنم.

به گزارش فارس از گرگان، با برگزاری آخرین روز بازی‎های لیگ برتر فوتبال کشور و فینال جام حذفی استقلال تهران و سپاهان اصفهان دو قهرمان این مسابقات شدند و پرسپولیس امسال در کسب هر دو جام و حضور در پیکار آسیایی‎ها ناکام ماند.

اما قبل از این ناکامی در پرسپولیس اتفاق‎هایی برای بازیکنان محبوب و با سابقه این تیم و فوتبال کشورمان رخ داد که موجب بروز حواشی و ناراحتی‎هایی در بین هواداران این باشگاه و حتی هواداران برخی باشگاه‎های دیگر شد.

مهدی مهدوی‎کیا، بازیکن ارزشمند و بزرگ فوتبال کشورمان و باشگاه پرسپولیس در هفته‎های آخر به نظر بسیاری از کارشناسان و فوتبالی‎ها مورد بی‎مهری سرمربی تیم و باشگاه پرسپولیس قرار گرفت که شرح بسیاری از ماوقع در برنامه 90 بررسی شد که حتی در آن برنامه هم عکس‎العمل این بازیکن مردمی موجب ناراحتی جامعه ورزشی کشور شد.

تیم فوتبال منتخب هنرمندان و بازیکنان پیشکسوت و سابق تیم ملی فوتبال کشورمان امروز در راستای انجام یک بازی خیرخواهانه در گرگان با تیم منتخب دیوان محاسبات اداری استان گلستان بازی کرد که در نهایت با نتیجه هفت بر شش به پیروزی رسید.

اما در حاشیه برگزاری این مسابقه خبرنگار ما از گرگان در گفت‎و‎گوی تفصیلی با بهروز رهبری فرد، بازیکن سابق فوتبال پرسپولیس و تیم ملی کشورمان در خصوص حوادث اخیری که در باشگاه پرسپولیس رخ داده، انجام داده است که شرح این گفت‎و‎گو را در زیر می‎خوانید.

 به نظر شما چرا این حواشی برای مهدی مهدوی‌کیا رخ داد و باعث شد این بازیکن اینطور از فوتبال خداحافظی کند؟

به نظر من وقتی شما در فوتبال اروپا بازی می‎کنید و در اروپا دیگر شرایط حضور ندارید، یعنی فوتبال شما تمام شده است و مهدی مهدوی‌کیا دیگر نباید در ایران فوتبال بازی می‎کرد و باید در همان آلمان از فوتبال خداحافظی می‎کرد.

دقت کنید در اروپا زیدان، رونالدو، فیگو فوتبالیست‎هایی بودند که در 28 سالگی خداحافظی کردند؛ چون درک کردند که فوتبالشان تمام شده است و به پایان بازی فوتبال رسیده‎اند.

اما فوتبالیست‎های ما 36 ساله می‌شوند و بازهم می‎خواهند آنقدر بازی کنند که نیمکت‎نشین شوند و تازه متوجه می‌‌شوند که دیگر نمی‎توانند بازی کنند و آن موقع از فوتبال خداحافظی می‎کنند.

به نظر من مهدی مهدوی‌کیا خیلی دیر خداحافظی کرد.

 یعنی اگر در زمان بازی در اروپا خداحافظی می‎کرد، این اتفاقات نمی‎افتاد؟

فوتبال یک ورزش فیزیکی است و شما هر چقدر هم که نام بزرگی داشته باشی و فوتبالیست بزرگی باشی یک روزی باید از فوتبال خداحافظی کنی و کنار بروی، پس چه بهتر که در اوج کنار بروی؛ نه اینکه نیمکت‌نشین شوی و بعد خداحافظی کنی. به نظر من مهدوی‌کیا باید در اروپا خداحافظی می‎کرد و اگر هم قرار بود در ایران خداحافظی کند باید با پیراهن تیم ملی خداحافظی می‎کرد؛ نه با پیراهن پرسپولیس.

 چرا؟

چون این بازیکن در طول عمر فوتبالی خود دو سال برای پرسپولیس بازی کرد و بقیه عمر فوتبالی خود را در اروپا گذرانده است.

 با توجه به اینکه روزهای آخر فوتبال مهدوی‌کیا در پرسپولیس گذشت، آیا آن حواشی و رفتارهایی که در باشگاه با او شد و در ادامه اتفاقاتی که در برنامه 90 رخ داد، چنین برنامه خداحافظی شایسته این ستاره فوتبال بود؟

شرایط طوری رقم خورد که همه فکر می‎کردند پرسپولیس جام حذفی را به دست می‎آورد؛ یعنی همه چیز مهیا بود برای خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا.

وقتی آن اتفاق رخ داد و پرسپولیس در بازی فینال شکست خورد؛ همه چیز بهم خورد و به نظر من اگر مهدی دور زمین نمی‎چرخید، خیلی بهتر بود؛ دلیل تمام این اتفاقات و حواشی که به آن اشاره می‎کنید و همه دیدیم و شنیدیم مدیریت ضعیفی است که در فوتبال ما وجود دارد.

 چرا پرسپولیس در این چند سال نتوانسته در حد و اندازه خود باشد؟

مشکل پرسپولیس مشکل مدیریتی است و این تنها مشکل تیم پرسپولیس نیست، همه این اتفاق‎ها برای این است که مدیریت در فوتبال ما مرده است.

مدیریت در فوتبال این نیست چون پول می‎آورید موفق باشید، مدیریت اصلاً به پول نیست و در فوتبال کسی مانند امیرعابدینی می‌تواند موفق باشد، چراکه این مدیر خودش فوتبالیست و بازیکن تیم ملی بوده و تحصیلات رشته مدیریت دارد.

 نظرتان در خصوص سرمربیگری یحیی گل محمدی در پرسپولیس چیست؟ به نظر شما توانست از عهده این پست در پرسپولیس بر بیاید؟

آمدن گل‌محمدی از ابتدا به پرسپولیس اشتباه بود. مربیگری تجربه و مدیریت می‎‎خواهد، دو فاکتوری که یحیی گل‎محمدی ندارد.

گل‎محمدی که هنوز یک سال نیست در لیگ ایران مربیگری می‎کند، چطور می‎خواهد تجربه خود را در اختیار علی کریمی بگذارد و به او انتقال دهد؟ یحیی تا سه سال پیش در کنار علی کریمی فوتبال بازی می‎کرد.

مربی باید کسی باشد که خاک نیمکت را خورده باشد. استیلی و افشین پیروانی مگر سرمربی پرسپولیس نشدند؛ عاقبت همان شد که می‌دانید. مدیران فوتبال ما این مسائل را تجربه می‎کنند، اما از اتفاقات گذشته و از تجربه‎هایی که کسب می‎کنند، استفاده نمی‎کنند.

گل‌محمدی باید برای مربیگری پله‎ها را یکی یکی طی کند. باید برود تیم جوانان پرسپولیس بعد لیگ دسته اول، سپس تیم دوم پرسپولیس و مرحله به مرحله به سمت جلو پیش برود.

پرسپولیس تیم بزرگی است، یک زمانی پرسپولیس 11 ملی‌پوش داشت و تیمی نیست که هر شخصی از عهده هدایت آن بر بیاید. در دوره کوتاهی ژوزه پرتغالی را آوردند و 3 میلیارد به این شخص پول دادند، بعد برکنارش کردند، گل‎محمدی را آوردند. یحیی گل‌محمدی اصلاً توان سرمربیگری پرسپولیس را ندارد.

 آقای رهبری‌فرد قصد ندارید وارد عرصه مربیگری در فوتبال بشوید؟

من وارد شدم و کلاس‎های مربیگری‎ام را با یحیی گل‌محمدی باهم گذراندیم، اما زیاد عجله ندارم و حس می‎کنم هرچه بیشتر صبر کنم و تجربه کسب کنم و شتاب نکنم می‎توانم بیشتر پیشرفت کنم.

هنوز هم‎بازی‎ها و بازیکنان هم‎نسل من درحال بازی کردن هستند و نسل من که تمام شد می‎آیم و داسنتنی‎ها و دانشم را در اختیار فوتبال کشورم قرار می‎دهم.

به نظر خودتان چه زمانی می‎توانید در عرصه مربیگری لیگ برتر وارد شوید و آیا برنامه‎ای در این خصوص دارید؟

ممکن است در فصل آینده به عنوان نفر دوم وارد شوم، اما به عنوان نفر اول نه.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)