مرجع خبری پرسپویلس : دكتر محمدرضا نقابيان معتقد است اعتراض تماشاگران در ورزشگاه‌ها نه به دليل رضايت نداشتن از بازی تيم، بلكه نشانه نارضايتي آنان از كل فوتبال كشور است.

روانشناس اسبق تيم ملي فوتبال با بيان اين كه به عقيده او اعتراض تماشاگران به يك تيم فقط ظاهر قضيه است، اظهار كرد: اعتراض‌هاي تماشاگران به اين مساله ربطي ندارد كه چه كسي در تيم باشد و چه كسي نباشد ، بلكه اين اعتراض‌ها و شعارها نشانه اين است كه مردم از مجموعه فوتبال و گردانندگان آن رضايت ندارند و به دنبال بهانه‌اي مي‌گردند كه اعتراض خود را نشان دهند.

وي ادامه داد: درست نيست كه به تماشاگران بگوييم صبور باشند تا نتايج تيمشان بهبود يابد و نبايد در چند هفته اول ليگ اعتراض كنند، چرا كه مردم بهتر از هر كارشناسي مي‌دانند براي اعتراض به نتيجه‌ تيمشان زود است، اما آن‌ها از چيز ديگري ناراحت هستند و ناراحتي‌شان را اين گونه نشان مي‌دهند. در دل مردم زخمي از فوتبال نشسته است كه بايد روزي سرباز مي‌كرد و اينك زمان آن رسيده است. در حال حاضر بايد فكري براي بهبود شرايط كرد و گرنه اوضاع بدتر مي‌شود.

نقابيان همچنين مسايل اقتصادي را بخشي از دلايل نارضايتي مردم از فوتبال عنوان كرد و يادآور شد: بيشتر كساني كه به ورزشگاه مي‌روند از نظر اقتصادي اوضاع خوبي ندارند و شايد به زحمت پول بليت بازي را هم تهيه كنند. آن‌ها وقتي در ورزشگاه حاضر مي‌شوند و مي‌بينند بازيكنان كه پول‌هاي هنگفتي دريافت كرده‌اند، در زمين راه مي‌روند،‌ ناخودآگاه شروع به اعتراض مي‌كنند و حق هم دارند. آن‌ها با اين كار خشم خود را نشان مي‌دهند و براي اين كار دنبال يك بهانه مي‌گردند. يك اشتباه، يك فرصت از دست رفته يا خوردن يك گل اين بهانه را به آن‌ها مي‌دهد.

روانشناس اسبق تيم ملي فوتبال در ادامه با بيان اين كه تماشاگران معترض در ورزشگاه‌ها از كره ماه نيامده‌اند، ‌خاطر نشان كرد: چرا كسي به اين مساله توجه نمي‌كند كه مردم چرا خشمگين هستند؟ خنده دار است كه فكر كنيم آن‌ها تنها به خاطر دريافت يك گل ناراحتند. من شنيده‌ام متوسط درآمد يك بازيكن در ليگ ژاپن 25 هزار دلار است. اگر وضع اجتماعي آن‌ها را با خودمان مقايسه كنيد، متوجه مي‌شويد با شرايطي كه ما داريم بايد هم در سكوها انتظار طغيان داشته باشيم.

نقابيان در ادامه با بيان اين كه مشكل تماشاگران ما فقط مسايل اقتصادي نيست، تصريح كرد: هر موضوع اجتماعي داراي ابعاد مختلفي است كه بايد در جاي خودش بررسي شود. متاسفانه ما هنوز آداب دور هم نشستن را بلد نيستيم. ما مردمي فردگرا هستيم و توان با هم بودن را نداريم.

وي ادامه داد: باشگاه‌هاي ما از نظر فرهنگي بسيار عقب هستند كه اين مساله به مديران و اداره كنندگان باشگاه‌ها باز مي‌گردد. سازمان هواداران باشگاه‌ها بايد تماشاگران را آموزش دهند و براي اين كار بايد هزينه كنند. آن‌ها بايد از جامعه شناسان و روانشناسان براي آموزش هواداران‌شان بهره بگيرند. مردم بايد ياد بگيرند همان طور كه خشم خود را نشان مي‌دهند، جنبه‌هاي شادي و نشاط را هم نشان دهند.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه دليل همراهي افرادي كه داراي وضع مالي خوب و تحصيلات عالي هستند را با هواداران معترض و اهانت كنندگان چه مي‌داند، اظهار كرد: آن‌ها شايد از موضوع ديگري ناراحت هستند و تنها جايي كه مي‌توانند اعتراض خود را نشان دهند، ورزشگاه است. در آن شرايط ديگر منطق جايي ندارد و وقتي 10 هزار نفر درباره مطلبي شعار مي‌دهند، ناخودآگاه فضا تحت تاثير قرار مي‌گيرد. ورزشگاه‌ها محل تخليه هيجان‌ها هستند و نمي‌شود انتظار داشت تماشاگر منظم و مرتب به ورزشگاه بيايد و برود.

نقابيان همچنين با انتقاد از باشگاه‌ها خاطر نشان كرد: باشگاه‌هاي ما در كارهاي فرهنگي بسيار ضعيف هستند. من زماني بسيار تلاش كردم در يك باشگاه كتابخانه ايجاد كنم، اما نشد! متاسفانه مسايل فرهنگي عميقي در باشگاه‌ها صورت نگرفته است.

وي درباره درگيري‌هاي لفظي برخي مديران و مربيان در رسانه‌ها نيز تصريح كرد: ما هنوز باور نداريم كه مديريت يك علم است و بايد آموخته شود. برخي مديران و مربيان ما با اين كه آدم‌هاي خوبي هستند، مديران خوبي نيستند. اخلاق در مديريت لازم است، اما كافي نيست. در اين شرايط مديران و افرادي كه كارشان را بلد نيستند، كم مي‌آورند و جنجال‌ درست مي‌كنند. آنها با كارهايشان جوي پر از پرسش درست مي‌كنند تا اشتباه‌هاي خود را پنهان كنند. اين مسايل فقط نمايش است.

وي رسانه‌ها را نيز از نقد خود بي‌نصيب نگذاشت و اظهار كرد: گاهي اوقات رسانه‌ها فكر مي‌كنند با تاييد يكي و نفي ديگري به فوتبال خدمت مي‌كنند، در حالي كه فوتبال ما روز به روز عقب‌تر مي‌رود، ولي جنجال‌ها بيشتر مي‌شود. امروز چند درصد از اخبار رسانه‌ها مربوط به مسايل فني است و چند درصد به درگيري‌ها اختصاص دارد؟

نقابيان در پايان گفت: بايد همه چيز را از صفر شروع كنيم. با برگزاري جلسات، سمينارها و كنفرانس‌ها، مسايل علمي را وارد فوتبال كنيم و از طرف ديگر فوتبال را به يك صنعت تبديل كنيم. در اين ميان بايد هواداران را نيز آموزش دهيم و آن‌ها را براي حمايت درست از تيم‌هايشان تربيت كنيم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)