پرسپولیس نیوز: داربی چهل و ششم از بازی‌هایی است که در فوتبال ایران با همه حواشیش ثبت شده است.

شهرآورد آبی و قرمز های پایتخت همیشه از مهمترین رقابت‌های فوتبال باشگاهی ایران بوده و هست. اگر بخواهیم یکی از جنجالی‌ترین این تقابل‌ها را به یاد بیاوریم، باید به چهل و شش سال قبل بازگردیم. ظهر جمعه، شانزده شهریور ۱۳۵۲ سالروز داربی دوازدهم است.

تیم استقلال در این بازی با ترکیب، منصور رشیدی (ناصر حجازی)، محمدرضا عادلخانی، نصرالله عبداللهی، اکبر کارگر جم، علی جباری (کاپیتان)، کارو حق وردیان، عزت جانملکی، حسن روشن (هادی نراقی)، جواد الله وردی، جواد قراب، غلامحسین مظلومی (مسعود مژدهی).
و تیم پرسپولیس با ترکیب، بهرام مودت، ابراهیم آشتیانی، مسیح مسیح نیا، رضا وطنخواه، جعفر کاشانی، اسماعیل حاج رحیمی‌پور، علی پروین، حسین کلانی، همایون بهزادی (کاپیتان)، اصغر ادیبی، ایرج سلیمانی به میدان رفت.

این بازی با قضاوت نیکولای پتری چیانو داور رومانیایی آغاز شد و در نهایت پرسپولیس با ۶ گل استقلال را شکست داد.

برای پرسپولیس همایون بهزادی در دقایق ۵۰، ۸۶‌، ۹۰‌، ایرج سلیمانی در دقایق ۴۵ و ۵۶‌، حسین کلانی در دقیقه ۳۲ گل‌زنی کردند.

نکات جالب این بازی به شرح زیر است:

*کلانی و خوردبین، سربازهای پرسپولیس

حسین کلانی و محمود خردبین در آن زمان سرباز بودند و در تیم پرسپولیس هم بازی می‌کردند اما تنها حسین کلانی در بازی حضور داشت. محمود خوردبین درباره این بازی و غیبتش گفت: زمان شهرآورد سال ۵۲ بازیکن پرسپولیس بودم اما در آن سال به دلیل اینکه به همراه حسین کلانی سرباز بودیم، مجبور شدیم برای مسابقات ارتش های جهان به شیراز برویم. کلانی توانست خود را به این دیدار برساند اما به من اجازه ندادند و زمانی که از نتیجه با خبر شدم، همیشه حسرت حضور در آن مسابقه را خوردم.

*انتخاب رایکوف برای دروازه استقلال

در این بازی رایکوف سرمربی استقلال، منصور رشیدی را درون دروازه استقلال قرار داده بود که بعد از خوردن گل چهارم با ناصر حجازی تعویض شد. گل پنجم و ششم استقلال هم وقتی به ثمر رسید که حجازی درون دروازه بود. بعد از اون بازی خواهر رشیدی خودکشی کرد!

*هیچ فیلمی از این مسابقه وجود ندارد

به دلیل اینکه این شهرآورد همزمان با مسابقات جهانی کشتی بود، هیچ دوربینی در ورزشگاه آزادی قرار نداشت که فیلمی از آن بازی ثبت کند.

* هنوز از جشن امسال خبری نشده است

تا سال گذشته باشگاه پرسپولیس سالگرد این بازی را جشن می‌گرفت. اما امسال هنوز خبری از این جشن نشده است.

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)