پرسولیس نیوز: کمک داور فوتبال ایران گفت:داورانی که هم ردیف ما در جام‌جهانی حضور دارند تمام شرایط و امکانات برایشان فراهم است و با بهترین امکانات تمرین می‌کنند تا با روحیه بالایی درجام‌جهانی قضاوت کنند.

رضا سخندان کمک‌داور ایرانی حاضر در جام‌جهانی روسیه در خصوص حضور داوران ایرانی در این رقابت‌های بزرگ، اظهار داشت: خیلی خوشحالم به خاطر اینکه برای اولین بار است که یک تیم کامل از داوران ایرانی به این رقابت‌های بزرگ اعزام می‌شوند، در گذشته تیم ملی نفرات کامل در این رقابت‌ها حضور داشتند اما داوران ایرانی به صورت تیم کامل در جام‌جهانی حضور نداشتند که این واقعاً جای خوشحالی دارد. جای خوشحالی دارد که به همراه تیم ملی فوتبال ایران یک تیم کامل از داوران ایرانی هم در این رقابت‌ها حضور دارند. من هم جزء کوچکی از این تیم داوری هستم که به این رقابت‌ها اعزام می‌شوم امیدوارم بتوانیم به عنوان یک نماینده از ایران عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت:‌ عملکرد داوری در گذشته بسیار خوب بوده است و روز به روز پیشرفت کرده است، ما در بسیاری از مسابقات مهم در فینال حضور داشتیم و قضاوت کردیم، ما تلاش می‌کنیم تا در این رقابت‌ها قضاوت خوبی داشته باشیم. ان‌شاءالله شرایط خوبی برای داوران ایرانی در جام جهانی روسیه رقم بخورد همیشه لطف خدا شامل حال ما بوده است امیدواریم با دعای خیر مردم بتوانیم نتیجه خوبی را به دست بیاوریم.

وی در ادامه در خصوص اینکه چقدر مسئولین از شما حمایت کردند گفت: من از شهر خودم که مشهد است شروع می‌کنم با توجه به اینکه من در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنم از وزارت ورزش هم و مسئولین ورزش استان مشهد توقع دارم تا بتوانند به من کمک کنند و شرایط لازم را برای من مهیا کنند، متأسفانه این شرایط برای من در مشهد مهیا نشد. فقط مسئولین آموزش و پرورش مشهد برای من شرایط را مهیا کردندولی هیچکس به فکر نبود .

سخندان در ادامه گفت: با توجه به اینکه من معلم هستم و با عشق و علاقه در زمینه آموزش فعالیت می‌کنم در این ۱۵ ساله تا جایی که شرایط ایجاب می‌کرد از من حمایت کردند، بیشترین بحثی که من مطرح کردم بحث امکانات و شرایط تمرینی بوده است که از امکانات آموزش و پرورش استفاده کردم تا بتوانم شرایط بدنی و روحی خودم را بالا ببرم. من در این ۱۵ سال زحمات زیادی کشیدم و در حال حاضر با عشق و علاقه در سمت دبیر ورزش فعالیت می‌کنم.

وی در ادامه در خصوص اینکه فغانی گفته است که بعد از جام‌جهانی اگر شرایط مهیا باشد از دنیای داوری خداحافظی می‌کنم آیا شما برنامه‌ای برای بعد از جام‌جهانی دارید یا خیر، گفت: آقای فغانی از داوران خوب این مملکت هستند افتخارات زیادی به دست آورده‌اند اما با توجه به شرایط سنی که داریم و با توجه به قوانینی که فیفا برای داوران تنظیم کرده‌ است و بعد از ۴۵ سالگی دیگر نمی‌توانی در دنیا داوری فعالیت کنی باید بگویم من یک سال دیگر ۴۵ سالم تمام می‌شود اما با توجه به قانونی که فیفا در ادامه تنظیم کرده شرایط بدنی و جسمی خوبی داشته باشند می‌توانند به فوتبال ادامه بدهند، اما من به این موضوع فکر نمی‌کنم و به دنبال این هستم تا با تمام تلاش در این رقابت‌ها حاضر شویم و عملکرد خوبی داشته باشیم ان‌شاءالله منتظر خواهیم شد تا ببینیم بعد از جام‌جهانی چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

وی در ادامه گفت:‌ من در مشهد زندگی می کنم و از امکانات این استان استفاده کردم و بیشتر از امکانات و  شرایط آموزش و پرورش استفاده کردم از قبیل زمین چمن و سالن‌های بدنسازی که بتوانم روز به روز شرایط خودم را تقویت کنم، در زمان ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه روزه می‌گرفتم از ساعت ۱۱ شب به بعد تمرین می‌کردم تا از لحاظ بدنی افت نکنم، خدا را شکر در این مدت شرایط و امکانات برای من مهیا شد اما متأسفانه همکاران من آقای فغانی و دوستان دیگر امکانات خوبی نداشتند و حتی در زمین‌های خاکی تمرین کردند.

وی در ادامه گفت:درست است که تمام امکانات در تهران برای آنها فرام بود اما با توجه به اینکه آقای فغانی کارمند هستند و تا ساعت ۴ باید در اداره باشند نمی‌توانند به کمپ تیم‌های ملی بروند و تمرین کنند مجبورند در شهرستان شهرری به تمریناتشان ادامه دهند.به هر حال آقای فغانی و دوستان جزء بزرگان داوری در ایران هستند که باید مانند داوران بین‌المللی تمام امکانات و شرایط برایشان مهیا شود. داورانی که هم ردیف ما در جام‌جهانی حضور دارند تمام شرایط و امکانات برایشان فراهم است ،با بهترین امکانات تمرین می‌کنند تا با روحیه بالایی درجام‌جهانی قضاوت کنند. متأسفانه ما مربی هم نداریم و خود من  به عنوان مربی برنامه ریزی می کنم و تمرین می‌کنم و سعی می‌کنم از لحاظ روحی و جسمی شرایطم را بهتر کنم، اما در این چند ساله شرایط سخت بود و ما با شرایط سخت خودمان را آماده کردیم.

سخندان در ادامه گفت: یک موردی که برای داوران ایرانی مثبت می باشد این است که فیفا نسبت به داوران ایرانی ذهنیت خوبی دارد با توجه به قضاوت‌های خوبی که در گذشته انجام دادیم به داوران ایرانی احترام می‌گذارند اما با توجه به اینکه فوتبال در لحظه اتفاق می‌افتد قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در لحظه اتفاقات خاصی بیفتد. ممکن است با کوچک‌ترین اشتباه سابقه داوری ۲۵ ساله‌مان را زیر سؤال ببرند پس برای همین اولین بازی در جام‌جهانی حکم فینال را دارد سعی می‌کنیم تمام توان‌مان را بگذاریم تا عملکرد خوبی داشته باشیم تا ان‌شاءالله بتوانیم روز به روز پله به پله پیشرفت کنیم تا بتوانیم در بازی‌های بعدی هم قضاوت کنیم.

وی در ادامه در خصوص اینکه آیا به فینال جام‌جهانی فکر کرده‌اید یا خیر، گفت: همه داوران دوست دارند در بالاترین سطح قضاوت کنند، در ذهن ما فینال جام‌جهانی وجود دارد اما باید پله به پله قدم بگذاریم تا بتوانیم به فینال جام‌جهانی برسیم.

وی در پایان در خصوص اینکه آیا قبل از اعزام جام‌جهانی پاداشی به شما داده‌اند یا خیر، گفت: بله، زحمت کشیدند و تقریباً دو هفته پیش زمانی که با اعضای تیم ملی فوتبال ایران با رئیس‌جمهور دیدار کردیم همانجا پاداش ما را اهدا کردند.اصلا بحث مالی برای ما مهم نیست مهمترین حرف‌های ما این است که فقط به ما احترام بگذارند و شرایط و امکانات مناسبی برای ما فراهم کنند. ما هیچ وقت بحث مالی را مطرح نمی‌کنیم و نخواهیم کرد چرا که کارمند هستیم و خدا را شکر از لحاظ مالی مشکلی نداریم اما مهمترین بحث ما بحث احترام است و دوست داریم از ما حمایت شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)