مرجع خبری پرسپولیس : سرمربی جدید پرسپولیس سابقه مربیگری در تیم ملی کرواسی و چندین قهرمانی در لیگ این کشور را در کارنامه دارد. او اولین کاپیتان تاریخ تیم ملی کرواسی بوده است.

زلاتکو کرانچار در 15 نوامبر 1956 در شهر زاگرب به دنیا آمد و مانند بسیاری دیگر از مردم شهر از کودکی طرفدار دینامو زاگرب شد.

کرانچار ( لقب کرانیکار )  در سال 1966 در سن 10 سالگی به تیم دینامو زاگرب پیوست و تا سال 1983 در این تیم باقی ماند. او که 261 بار در خط حمله تیم بزرگسالان دینامو بازی کرد و با 98 گل زده، آمار گل‌زنی خوبی از خود به جا گذاشت.

کرانچار در 28 سالگی از دینامو جدا شد و به اتریش رفت تا در راپید وین بازی کند. مرد کروات شش سال در این تیم بازی کرد و در 201 بازی، 106 گل به ثمر رساند؛ یعنی در هر بازی بیش از نیم گل برای تیم اتریشی زد.

 کرانچار سپس به تیم کوچک سن پولتن پیوست و پس از دو ماه بازی برای این تیم و زدن دو گل در 12 مسابقه، در سن 34 سالگی دوران بازی خود را به پایان رساند.

کرانچار در دوران حضور در دینامو زاگرب یازده بازی با پیراهن تیم ملی یوگسلاوی انجام داد و 3 گل هم به ثمر رساند. او در آخرین سال دوران بازی‌اش، در تیم ملی کرواسی – که تازه استقلال یافته بود – دو بار بازی کرد و یک گل زد. اولین بازی ملی تاریخ فوتبال کرواسی در 17 اکتبر 1990 و مقابل آمریکا انجام شد و کرانچار با بستن بازوبند در آن مسابقه تبدیل به اولین کاپیتان تاریخ تیم ملی کرواسی گشت.

 کرانچار تنها دو سال بعد از کناره‌گیری از میادین وارد دنیای مربی‌گری شد، جایی که حرکات مداومش در کنار زمین و اشاره‌های بی‌پایانش خطاب به بازیکنان از او چهره‌ای خاص می‌ساخت. او دو فصل هدایت تیم سگستا را به عهده داشت. سپس در سال 94 هدایت تیم کرواشا زاگرب را به عهده گرفت و در همان فصل نخست آنها را قهرمان لیگ و جام حذفی ساخت. کرانچار در سال 96 به اتریش باز گشت و این بار هدایت تیم لینز را در دست گرفت. یک سال بعد، او بار دیگر به کشورش رفت و در عرض یک سال مربی اسلاون بلوپو، سگستا و ساموبور شد.

 کرانچار در سال 1998 برای بار دوم مربی کرواشا زاگرب شد و آنها را قهرمان لیگ و جام حذفی ساخت و تیمش را با برد مقابل سلتیک به مرحله گروهی لیگ قهرمانان رساند، جایی که با وجود قرار گرفتن در جایگاه دوم جدول و بالاتر از پورتو و آژاکس، به دلیل آن که امتیازشان کمتر از دیگر تیم‌های دوم بود نتوانستند به مرحله بعدی راه یابند.

کرانچار سپس از سال 1999 تا 2003 هدایت المصری مصر، مورا اسلوونی، و ان‌کی زاگرب، اچ‌ان‌کی ریکا، و دوباره ان‌کی زاگرب کرواسی را به دست گرفت و در این میان یک قهرمانی لیگ را با ان‌کی زاگرب کسب کرد.

 کرانچار پس از ناکامی کرواسی در یورو 2004 مربی تیم ملی شد و دو سال در این سمت باقی ماند. تیم او در پانزده دیدار مقدماتی جام جهانی نتایج خوبی گرفت و موفق به صعود شد، اما در مرحله گروهی جام جهانی با تساوی مقابل ژاپن و استرالیا و شکست رویاروی برزیل از دور رقابت‌ها کنار رفت. به دنبال افزایش انتقادات از عملکرد کرانچار، فدراسیون فوتبال کرواسی تصمیم گرفت قرارداد او را تمدید نکند.

کرانچار یک سال پس از جدایی از تیم ملی مربی کرواشا سسوسته شد و کمی بعد به الشعب امارات رفت، جایی که بر سر انتخاب بازیکنان با هیئت مدیره اختلاف نظر پیدا کرد و اخراج شد.

کرانچار در سال 2009 مدتی کوتاه را در کرواشا سسوسته گذراند و سپس قراردادی دو ساله با تیم دونایسکا استردا اسلوونی امضا کرد که در دسته سوم فوتبال این کشور حضور داشت. اما او کمی بعد از این تیم جدا شد و راهی ایران شد تا هدایت پرسپولیس را به عهده بگیرد.  

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)