مرجع خبری پرسپولیس : مسعود عنایت رئیس کمیته داوران، دشوارترین روزهای کاری خود را در فدراسیون فوتبال سپری می‏کند. او بعد از آنکه مسعود مرادی گل مشکوک به خطای استقلال مقابل سایپا را پذیرفت، مورد انتقاد هادی دزفولی یکی از کارشناسان امر داوری قرار گرفت اما عنایت با یک حمله همه جانبه با الفاظی دزفولی را مورد «عنایت» خود قرار داد تا بعد از محمد مایلی‏کهن از این حیث رکوردار شود. مشکلات رئیس کمیته داوران از همانجا آغاز شد و این هفته به اوج خود رسید.
رقابت‏های هفته ششم در حالی از روز گذشته آغاز شد که اکثر مربیان و مدیران باشگاه‏ها نسبت به قضاوت داوران معترض بودند و عنایت را مورد انتقاد قرار دادند. اولین انتقاد را گمالوویچ دستیار علی منصوریان در پاس همدان به داوری وارد کرد، او که در غیاب سرمربی پاس در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی به سوال خبرنگاران جواب می‏داد با شرم آور خواندن قضاوت قاسم واحدی(داور دیدار سپاهان و پاس) گفت: « با صحبتي که پس از بازي با ناظر داوري داشتيم، وي نيز تائيد کرد نحوه ي قضاوت گروه داوري ضعيف بوده است. » گمالوویچ در مورد عمدی یا سهوی بودن قضاوت داوری حرفی نزد، شاید اگر ترس از محرومیت انضباطی نبود صریح‏تر هم صحبت می‏کرد. اما کاظم اولیایی مدیرعامل پاس هم از داور این دیدار شاکی بود و عنایت را مورد خطاب خود قرار داد و گفت: « حد عنايت و داور همين بود که ديديم و نمي‌توان توقعی بيش از اين از داور زير گروه داشت. »

ارنی برندتس هلندی هم بعد از تساوی راه آهن برابر ابومسلم، عملکرد داوری را زیر سوال برد و اعلام کرد داوران در نتیجه بازی‏ها تاثیرگذارند(خداداد عزیزی هم دو هفته قبل به این نکته اشاره کرده بود) و گفت: « كيفيت داوري بسيار ضعيف بود و من چنين انتظاري از داور بازي نداشتيم و با اين وضعيت داوري نسبت به آن نااميد شدم. نتيجه‌گيري در فوتبال به خيلي چيزها بستگي دارد، از جمله وضعيت داوري. ما مي‌دانستيم كه در مقابل ابومسلم بازي سختي داريم اما، بايد اين حقيقت را هم قبول كرد كه داوري در اين بازي تاثير گذاشت. » محمد حسین انصاری‏فرد مدیرعامل راه آهن هم داور این دیدار را به قضاوت «مصلحتی» متهم کرد و گفت: « خداداد افشاريان از داوران خوب و ممتاز كشور ماست اما به طور مثال در صحنه‌اي كه در دقيقه 90 مسابقه روي بازيكن ما خطا شد و بايد پنالتي مي‌گرفت، احساس مي‌كنم مصلحتي قضاوت كرد و تحت تاثير اتفاقات دقايق ديگر بازي از جمله اخراج بازيكن حريف قرار گرفت. او در اين صحنه دچار ترديد شد اما اميدوارم چنين نبوده باشد. پس از بازي هم ناظر داوري در اين‌باره سكوت کرد! »
شهرام شفیع‏زاده، مدیرعامل استقلال اهواز که طی روز گذشته شدیداً وارد جنگ لفظی با مسعود عنایت شده پس از شكست يك بر صفر خانگي تيمش مقابل صباي قم با انتقاد شديد از داوري بازي اظهار داشت: « عنايت؛ رئيس كميته داوران مصاحبه‌اي عليه ما انجام داد كه من در جواب مي‌گويم براي فدراسيون فوتبال و شخص كفاشيان متاسفم كه عنايت به عنوان مسئول كميته داوران ايران است. ايشان به جاي آن كه انتقاد ما را منطقي پاسخ دهد توهين مي‌كند. تيم ما را در دو بازي قرباني كردند و ما مكتوب اعتراض نوشتيم. البته از عنايت نزد كفاشيان هم شكايت مي‌كنم. همه كارشناسان مي‌گويند در طول پنج هفته اخير داوري مشكل داشت اما عنايت مي‌گويد هيچ مشكلي وجود ندارد. » ولی مسعود عنایت که دوست ندارد هیچ انتقادی را بدون پاسخ بگذارد در جواب مدیرعامل استقلال اهواز گفت: « شفيع‌زاده صلاحيت آن را ندارد تا در مورد من حرف بزند. در ضمن اول بايد ديد كه آيا او صلاحيت مديريت در يك باشگاه ليگ برتري را دارد يا خير. براي بازي استقلال اهواز و صبا سعيد مظفري‌زاده يكي از بهترين داورهاي ايران را انتخاب كرديم و نمي‌دانم شفيع‌زاده به چه چيزي معترض است. او مي‌خواهد باخت خانگي تيمش را به گردن داور بيندازد و قبل از مصاحبه هم تماشاگران استقلال اهواز راتحريك كرد تا عليه من شعار بدهند. »
اما محمد مايلي‌كهن سرمربي سايپا كه مدتي از مصاحبه‌هاي حاشيه‌اي و جنجالي‌اش خبري نبود، بعد از ديدار با مقاومت سپاسي در جملاتي انتقادآميز عليه اركان فدراسيون فوتبال موضع گرفت. او در مصاحبه‌اي عليه مسئولان فدراسيون فوتبال، دوباره از عملكرد مسعود عنايت رئيس كميته داوران انتقاد كرد و در جمله‌اي جنجالي گفت: «شخصي را رئيس اين كميته كرده‌اند كه در عصر حجر قضاوت كرده است. » مایلی‏کهن افزود: « سعي مي‌كنم خويشتن‌داري كنم، اما در 2 هفته اخير شاهد بوديم كه اتفاقات بازي به ضرر تيم سايپا تمام مي‌شد. به كميته داوران تبريك مي‌گويم كه چنين قضاوت‌هايي انجام مي‌دهند، البته رئيس كميته داوران فقط به سفرهاي خود ادامه مي‌دهد. » عنایت که ظاهراً از انتقادات زیاد مربیان خسته شده در مورد صحبت‏های مایلی‏کهن با لحن آرام‏تری حرف می‏زد و می‏گوید: «من آخرين بار در سال 82 قضاوت كرده‌ام و 6 سال است كه از داوري خداحافظي كرده‌ام و شايد از ديد ايشان سال 82 مربوط به عصر حجر مي‌شود. در ضمن من پس از خداحافظي از داوري بلافاصله وارد فيفا و همچنين كنفدراسيون فوتبال آسيا شدم. من هيچ مشكلي بابت حرف‌هاي مايلي‌كهن ندارم و بايد بگويم كه داوري مسابقه هم هيچ ايرادي نداشت. » شاید هم عنایت از بیانیه‏های آتشین مایلی‏کهن می‏ترسد که موضع شدیدتری نسبت به مصاحبه جنجالی سرمربی سایپا نگرفت!
عنايت همچنین درباره افزايش انتقادها از عملكرد داوران گفت: متاسفانه برخي انتقادهاي بي‌جا تنبيهات شديدي به همراه ندارد. مربي،‌ بازيكن و مدير هرچه مي‌خواهد در حين و پس از بازي به داوران مي‌گويند و هر اتفاق و نتيجه‌اي ثبت مي‌شود را به گردن داوران مي‌اندازند. »
بهرحال فصل گذشته هم انتقادات زیادی از عملکرد داوری می‏شد و حتی در اواخر فصل این انتقادات به اوج خود رسید. حتماً درگیری لفظی مسعود عنایت و واعظ آشتیانی را در برنامه نود به‏خاطر دارید که هفته‏ها نقل محافل بود ولی ظاهراً این فصل داستان اشتباهات داوری و متعاقب آن، اعتراض‏های تیم‏ها از همین ابتدا به بحث روز فوتبال ما تبدیل شده است. مسعود عنایت که همواره در مصاحبه‏هایش به جوان کردن داورها اشاره می‏کند روزهای سختی را در فدراسیون فوتبال سپری می‏کند و شاید تا آخر فصل هم روی صندلی ریاست کمیته داوران دوام نیاورد…شاید!

نویسنده:محمد عزیزی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)