افتضاحات تلویزیون دولتی هر روز بیشتر از دیروز

مرجع خبری پرسپولیس : چهار روز پس از شوك عصر چهارشنبه شبكه سوم سيما به علاقه‌مندان فوتبال بالاخره صدای مسئولان فدراسیون فوتبال در آمد.

 

چهار روز پس از شوک عجیب تصمیم گیرندگان تلویزیون دولتی ایران به بینندگان با عدم پخش زنده بازي مهم تيم ملي فوتبال ايران با روسيه، هنوز مديران تلويزيون دليلي براي اين تصميم عجيب و انتقادآميز خود اعلام نكرده‌اند و حاضر نشدند پاسخي به مردم ناراضي ارايه بدهند. ديروز بالاخره صداي مديران فدراسيون هم درآمد وکفاشيان همراه ترابيان به عدم پخش مستقيم اين بازي مهم اعتراض کردند.

 

گويا اسپانسر تيم ملي که مخارج اين بازي را پرداخت کرده بود، به دليل عدم درآمدزايي و زيان نيم ميلياردي ديگر توان برگزاري بازي با اسکاتلند را که قرار بود در عيد90 انجام شود را ندارد وحتي اخباري مبني بر سکته قلبي يکي از مديران اين شرکت به گوش رسيد.

 


هزينه و تلاش سنگين براي مسابقه‌اي كه پخش نشد


برگزاري بازي دوستانه 20 بهمن ايران – روسيه از حدود سه ماه پيش ميان فدراسيون دو كشور قطعي شده بود و تنها ترديد حول اين ديدار تداركاتي، محل و استاديوم ميزبان در كشور امارات بود كه حدود سه هفته پيش ورزشگاه بزرگ و مجلل شيخ زايد اسپورت‌سيتي در ابوظبي برگزيده شد. شركت بين‌المللي برگزاركننده اين مسابقه كه در روز فيفا هم قرار داده شد، ابتدا سعي داشت كه استاديومي آبرومند در شهر دوبي اجاره كند، اما به دليل برگزاري چند بازي در شب 9 فوريه (چهارشنبه) مجبور شد براي پيدا كردن استاديومي در شأن اين بازي جذاب به ابوظبي برود و در نهايت با همان ورزشگاه ميزبان مسابقه ايران–برزيل به توافق برسد.

 

همچنين يكي از شروط قرارداد اين شركت با فدراسيون روسيه، ميدان دادن به همه ستاره‌هاي سرشناس فوتبال اين تيم اروپايي مقابل ايران بود كه البته با پرداخت رقم چند صد هزار دلاري، ميزبان جام‌جهاني 2018 تن به امضاي اين قرارداد مي‌دهد. نهايي شدن بازي با تيم اصلي روسيه كه در رده دوازدهم رنكينگ فيفا ايستاده، پس از بازي دوستانه مهر سال جاري با برزيل، كارنامه درخشاني براي روابط بين‌الملل فدراسيون فوتبال رقم زد و مديران ارشد فدراسيون روي اين موفقيت مانور تبليغاتي وسيعي دادند، اما در پشت پرده اين دو بازي عرق ملي و حس وطن‌دوستي يك ايراني در اين شركت معتبر فرانسوي جلب توجه مي‌كند كه بدون دريافت حتي يك ريال، روياي بازي با ستاره‌هاي طلايي برزيل را براي فوتبال عقب‌افتاده ايران محقق ساخت.

 

اين شركت در مورد بازي با روسيه هم بدون كمترين توقع درآمدزايي زير بار تعهد مالي سنگيني رفت كه تصور مي‌شد با پخش مستقيم مسابقه از تلويزيون از محل تبليغات دور زمين و حق پخش صدا وسيما جبران شود. هزينه هنگفت اجاره ورزشگاه، استخدام نيروي انتظامي و پليس براي برقراري امنيت بازي، پرداخت پول به فدراسيون فوتبال امارات براي انجام تشريفات و خدمات مسابقه مثل داوري و…، تهيه بليت گران‌قيمت و فرست‌كلاس براي پرواز تيم ملي روسيه و همچنين خريد بليت سفر براي ملي‌پوشان ايران، پرداخت هزينه هتل پنج ستاره در ابوظبي جهت اسكان دو تيم، انجام فيلمبرداري حرفه‌اي با حضور 18 دوربين اچ‌دي در دو سوي زمين، پرداخت دستمزد گران براي جلب رضايت روس‌ها، اجاره 80 ميليون توماني تابلوهاي تبليغاتي LED براي جذب تبليغ شركت‌هاي معتبر و… از جمله هزينه‌هاي سرسام‌آور اين مسابقه بود كه در كنار زحمت شبانه‌روزي و چندين ماهه كارمندان اين شركت خارجي، مي‌توانست با پخش زنده بازي لحظات شادي را براي ايرانيان پاي گيرنده‌ها خلق كند اما ناگهان چنين مسابقه مهم و پرزحمتي با يك تصميم مبهم و شايد سليقه‌اي، از چشم هواداران دل‌شكسته فوتبال ملي پنهان ماند و عصر جمعه با حدود 30 ساعت تاخير روي آنتن رفت!


چرا بازي ايران – روسيه پخش نشد؟!


براي تلويزيون  چه اتفاقي افتاد كه قيد پخش زنده ديدار مهيج با تيم دوازدهم رنكينگ فيفا با همه ستاره‌ها و سرمربي معروفش را زد؟ اين پرسشي است كه هزاران علاقه‌مند مشتاق تماشاي اين مسابقه، حتي با تماس تلفني با روابط عمومي صدا و سيما هم پاسخي برايش پيدا نكردند و به جاي برنامه مورد علاقه خود از شبكه تخصصي ورزش، محكوم به ديدن سريال تكراري و قديمي «يك مشت پر عقاب» شدند كه مي‌شد در هر ساعت ديگري هم روي آنتن برود.


بهانه عدم دريافت سيگنال هم با پخش زنده بازي از كانال ماهواره‌اي جام‌جم رد شد. تماس خبرنگار ما با چند شركت بزرگ داخلي كه معمولا در تبليغات قبل و ميان بازي‌هاي فوتبال هم حضور هميشگي دارند، نشان مي‌دهد كه آگهي‌ها و تيزرهاي تلويزيوني آنها از سوي اداره كل بازرگاني صدا و سيما پذيرش شده بود ولي در لحظه آخر با منتفي شدن برنامه آنها نيز پخش نشد.


با اين اوصاف يك فاكتور ديگر به نشانه‌هاي ناگهاني بودن تصميم عدم‌پخش مسابقه مذكور اضافه مي‌شود. همه اين موارد ذهن را به سمت تصميم سليقه‌اي يكي از عناصر صدا و سيما در ماجراي چهارشنبه‌شب سوق مي‌دهد.


مهمترين دليل اما به پول برمي‌گردد؛ همان مقوله‌اي كه تلويزيون ايران باوجود هزينه‌هاي هنگفت برنامه‌سازي سال‌هاي سال حاضر به خرج حتي يك ريال براي خريد امتياز پربيننده‌ترين برنامه‌هاي خود يعني بازي استقلال و پرسپوليس در ليگ نشد و سرانجام دو سال پيش با پا در مياني و دستور رييس‌جمهور حاضر به پرداخت حق پخش جزئي به سازمان ليگ حرفه‌اي و فدراسيون فوتبال شد.

 

گويا اسپانسر مالي اين بازي پرهزينه، براي پوشش مخارج متعدد و سنگين آن خواستار حق طبيعي خود از تلويزيون شده و خواسته صدا و سيما مثل پخش بازي‌هاي باشگاهي اروپا، مبلغي را به عنوان حق پخش به برگزاركننده اين بازي پرداخت كند تا تيم ملي فوتبال ايران هم در ايام دهه فجر بتواند يك بازي مهم دوستانه انجام دهد. ابتدا هيچ مخالفتي با اين درخواست منطقي نشد، اما مثل اينكه در جلسات داخلي مديران صدا و سيما اين موضوع مطرح مي‌شود كه پرداخت هرگونه پول يا امتياز به اسپانسر بازي، حق پخش بازي‌هاي ملي را هم به يك روال تبديل مي‌كند كه اين موضوع با سياست‌هاي تلويزيون دولتي ايران منافات دارد.

 

سياست يكي به نعل و يكي به ميخ تا روز مسابقه ادامه مي‌يابد تا حامي مالي بازي از ترس عدم‌پخش مسابقه و زيان چند صد ميليوني، سيگنال را در اختيار مهندسان فني صدا و سيما قرار دهد. نقشه‌اي كه تقريبا هميشه جواب داده است، اما در اين مورد خاص و مهم پس از توافق برگزاركننده بازي با مديران اداري – مالي سازمان، همه مشكلات رفع مي‌شود و دو طرف با تعامل ميان يكديگر بر سر پخش مسابقه به توافق مي‌رسند و تا چند ساعت مانده به بازي خبرگزاري ايسنا، بعد از تماس با يكي از منابع آگاه خود در تلويزيون از پخش زنده مسابقه خبر مي‌دهد. ساعت 19:30 هم به عنوان زمان پخش مستقيم بازي ايران و روسيه در سايت رسمي شبكه سوم در كنداكتور جاي مي‌گيرد، اما باز هم معلوم نيست چه دست پنهاني از آستين درآمده و جلوي پخش سراسري و زنده بازي را مي‌گيرد.


زيان‌هاي ميلياردي عدم‌پخش زنده ايران – روسيه


با مقدمه‌اي كه در ابتداي همين گزارش مطالعه كرديد، تصديق مي‌فرماييد كه تلويزيون دولتي و فدراسيون فوتبال ايران مي‌خواهند بدون پرداخت هزينه و امتياز و با پول و اعتبار بخش خصوصي پز بدهند؟ علي كفاشيان و عباس ترابيان صبح ديروز و پس از چهار روز تاخير به عدم پخش زنده بازي در گفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي فارس و مهر، از شبكه سوم و مديران صدا و سيما انتقاد كردند و از شكست سنگين اقتصادي اسپانسر بازي خبر دادند. نخستين ضربه اعتباري ناشي از تصميم عجيب شبكه سه مبني بر پخش نكردن بازي با روسيه، حذف بازي با اسكاتلند در تاريخ نهم فروردين سال 90 بود كه فدراسيون فوتبال آن را تاييد كرد. زيان نيم ميلياردي حامي و برگزاركننده اين مسابقه تنها ضرر مالي مصاف پيروزمندانه با روس‌ها نبود، چون با يك حساب سرانگشتي مي‌توان دريافت حدود 40 دقيقه باكس آگهي قبل و ميان مسابقه ابوظبي اگر براساس هر ثانيه دو ميليون تومان برآورد شود، مبلغ نجومي 8/4 ميليارد تومان به دست مي‌آيد كه حتي با تخفيفات 50 درصدي يك سود بيش از دو ميلياردي از كف صدا و سيماي نالان از بودجه پايين پريده است.


همه اين مسايل به كنار، نماي پيروزي غرورآميز تيم ملي ايران مقابل يكي از قدرت‌هاي فوتبال دنيا آن هم در جشن‌هاي سي و دومين سال پيروزي انقلاب اسلامي خود مي‌توانست بزرگ‌ترين مانور تبليغي پيشرفت نظام در صحنه ورزش در اين سه دهه باشد و همچنين خمودگي و پژمردگي افكار عمومي پس از حذف تيم ملي در مرحله يك‌چهارم جام ملت‌هاي آسيا را هم به دست فراموشي بسپارد.


حال اين‌همه دستاورد و منافع مالي و ملي چگونه و با تصميم چه شخص يا گروهي از دست كشور و پرچم ما پريده است؟ بديهي است كه برنامه‌هاي تلويزيوني كانال‌هاي مختلف صدا و سيما مثل برنامه شنبه‌شب جهانگير كوثري از شبكه دوم، اجازه رونمايي و كنكاش در دلايل عدم‌پخش مسابقه ايران و روسيه را نخواهند داشت و اگر ميهمان زنده‌اي هم بخواهد در برنامه‌هاي زنده لب به اعتراض بگشايد، ميان صحبت‌هايش مي‌پرند و موضوع را به سمت ديگري منحرف مي‌كنند. اما به هر حال مردم و افكار عمومي همچنان منتظر هستند تا يك دليل قانع‌كننده براي اين سوهان روح شبكه سوم اعلام شود.


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)