مرجع خبری پرسپولیس : شبکه سه در اين چند هفته اخير، آنقدر در زمينه پخش زنده بازيهاي داخلي و اروپايي شاهکار زده که حتي خبرگزاري رسمي دولت هم در چند گزارش مفصل، سياست و سليقه شبکه سه را مورد انتقاد شديد قرار داد. اگر جمعه شب يا شنبه صبح به سايت  صدا و سیما سر بزنيد و روي شبکه سه کليک کنيد، در ستون «گروه ورزش»، فهرست بازيهاي پخش زنده در طول هفته را مشاهده خواهيد کرد. گاهي بازيهايي که قرار است تا دو هفته بعد پخش شود هم روي سايت قرار مي گيرد. مثلاً شنبه به سايت مي رويد و مطلع مي شويد که چهارشنبه آينده بازي انگليس و کرواسي در مقدماتي جام جهاني 2010 پخش زنده خواهد شد، بعد شب بازي بدون هيچ اطلاعي، بازي اسپانيا و استوني روي آنتن مي رود. اگر اين موضوع يک بار پيش بيايد، بايد از واژه «اتفاق» براي توصيفش استفاده کنيم، اما تکرار اتفاق، ديگر اتفاقي نيست.شبکه سه در همين يک ماهي که از آغاز ليگهاي اروپايي و ليگ ايران مي گذرد، آنقدر از اين کارهاي عجيب و غريب انجام داده که ديگر به هيچ خبري از اين شبکه نمي توان اطمينان کرد. حتي اگر ساعت 17/59 بهاي يک چيز درست پرداخت نشود، همين مسائل هم پيش مي آيد. تلويزيون ايران، به ليگ برتر کشور خودش کمترين اهميت را مي دهد و هر مسابقه حساسي را مي تواند فداي سريالها يا پخش اخبار کند. چرا؟

 چون به اندازه اي که بايد حق پخش بازيها را پرداخت نکرده و قدر بازيها را نمي داند.
در اين شرايط طبيعي است بازيهاي اروپايي هم با رفتار غيرحرفه اي تلويزيون ايران، نصفه و نيمه پخش شود. در ايران قانون کپي رايت وجود ندارد و حق استفاده از مزاياي اين قانون هم از آدمهاي حرفه اي سلب شده است؛ يعني کسي نمي تواند کارت شبکه sky را بخرد و بازيهاي ليگ انگليس را تماشا کند يا کارت شبکه ديگري را بخرد تا در خانه خودش، بازيهاي ليگ ايتاليا و اسپانيا و آلمان را داشته باشد و انجام اين کارها قانوني نيست و اقدامش هم درست گارانتي نمي شود.
در اين شرايط اغلب بايد منتظر تصميمات محيرالعقول رسانه اي باشيم که پسوند «ملي» را همراه دارد. شاهکارهاي شبکه سه در پخش زنده بازيهاي داخلي و خارجي تنها يک برش از کيک نوآورانه اي است که به دليل نبود شبکه هاي خصوصي، تنها گزينه بصري مردم ايران است. اصولاً نداشتن رقيب، هر چيزي و هر کسي را ضعيف مي کند؛ يک بازيکن، بدون رقيب قوي نمي شود و يک رسانه هم در صورت تک صدايي، به ظاهر با خيال راحت پيش مي رود و قدرتمند مي ماند، اما در باطن ضرر کرده، از نداشتن رقيبي که ضعفهايش را نشان دهد و قدرت خلاقيتش را به چالش بکشد و شانه به شانه اش پيش برود تا در نهايت جامعه از رقابت «آزاد» منتفع شود.اگر شبکه سه با همين روند کنوني، پخش بازيهاي ليگ ايران و ليگ هاي اروپائي را ادامه دهد، قطعاً مي تواند در اين زمينه هم مدعي «نوآوري» شود، صفتي که به ما خيلي مي آيد. ما مبتکريم؛ بله…

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)