پرسپولیس نیوز: مدیرعامل سابق پرسپولیس جدا از همه این موضوعات به شدت از رسانه ملی بابت حذف عادل فردوسی‌پور به انتقاد پرداخت.

پرسپولیس چه از نظر نتیجه گیری و چه از بعد مدیریتی در سال ۹۷ وضعیت نسبی بهتری نسبت به استقلال داشت. با این‌که رفتن طاهری و آمدن گرشاسبی و پس از آن عرب تغییرات مدیریتی زیادی را در این باشگاه به وجود آورد اما پرسپولیس ساختار مدیریتی اش دچار خلل نشد. شنبه این هفته اولین جلسه هیات مدیره پرسپولیس برگزار شد، آنهم در شرایطی که نامه‌های اعتراضی برانکو تنها حاشیه جدی برای عرب و هیات مدیره به حساب می‌آید. جدا از این مساله باید آینده پرسپولیس بدون برانکو تصور کرد. موضوعی که مورد قبول امیر عابدینی نیست. عابدینی که طی یک سال اخیر خارج از ایران زندگی می‌کند، اشراف مناسبی نسبت به‌اتفاقات فوتبالی دارد. امیر عابدینی در گفت‌وگویی درباره هیات مدیره، جدایی برانکو و همچنین سرمربی تیم‌ملی صحبت کرد. مدیرعامل سابق پرسپولیس جدا از همه این موضوعات به شدت از رسانه ملی بابت حذف عادل فردوسی‌پور به انتقاد پرداخت.

* هیات مدیره پرسپولیس شنبه این هفته اولین جلسه را برگزار کرد. این ترکیب جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جز کاشانی و نبی بقیه نفرات را نمی‌شناسم. البته این‌که من آن‌ها را نمی‌شناسم هم عیبی ندارد چون پرسپولیسی هستند، اما سوالم این است که پرسپولیس افراد فرهیخته مگر کم دارد این افراد ناشناس عضو هیات مدیره می‌شوند. البته درباره آقای کاشانی هم باید بگویم که او مانند وزرایی است که در تمام کابینه‌ها حضور دارد! کاشانی این یک کار را خوب بلد است و چون آدم سیاسی بوده دقیقا می‌داند که چطور با همه باشد. کاشانی هم تحصیلکرده است و هم ریشه شاهینی محکم دارد. اگر شاهین را به پرسپولیس ربط بدهیم، کاشانی چهره ای است که نباید ما را بابت حضورش در هیات مدیره پرسپولیس نگران کند.

* حضور نبی را در هیات مدیره چطور می‌بینید؟

نبی به مدت طولانی قائم‌مقام من در پرسپولیس بود. او کارایی زیادی دارد و در فوتبال آسیا فردی شناخته شده است.

* رغبتی و هاشمی را هیچ شناختی از آن‌ها ندارید؟

من نمی‌دانم رغبتی و هاشمی با چه بخش‌هایی از وزارت ورزش در ارتباط بودند که به عضویت هیات مدیره درآمدند. اگر رغبتی یا هاشمی کارآمد بودند قطعا سلطانی‌فر از آن‌ها در وزارت ورزش استفاده می‌کرد. چرا نباید در پرسپولیس کلانی یا طاووسی عضو هیات مدیره باشند؟ این افراد مگر چه ایرادی دارند؟ طاووسی یا کلانی هر دو با دانش هستند و به‌خصوص کلانی که فردی صبور و تاثیرگذار به حساب می‌آید.

* از نبی به عنوان مدیرعامل آینده پرسپولیس یاد می‌شود. به نظر شما این مساله صحت دارد؟

نبی در مدیریت توانایی کمک کردن به مجموعه را دارد. او از دانش بالای مدیریتی برخوردار است و دنبال تبلیغات نیست. با آمدن نبی به هیات مدیره او برای باشگاه و هیات مدیره نسخه می‌پیچد و می‌تواند ساختار را طوری شکل دهد که صنعت و فوتبال به یکدیگر گره بخورند. شرایط پرسپولیس پیش از این یک بام و دو هوا بود.

* چرا فکر می‌کنید یک بام و دو هوا هستند؟

برای این‌که قرار است این باشگاه واگذار شود و حداقل شعارش را آقایان می‌دهند. بنابراین این هیات مدیره، هیات مدیره دوره گذار است. از این پس عرب به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید براساس قانون طبق مصوبه هیات مدیره را اجرا کند وگرنه بازرسی کل کشور و بازرس فنی باشگاه مسایل اجرایی پرسپولیس را قبول نمی‌کند. عرب باید لایحه بنویسد و هیات مدیره تصویب کند و در این مسیر نبی یک بازوی توانمند اجرایی به حساب می‌آید.

* هیات مدیره در حالی منصوب شده است که برانکو بابت طلب‌هایش به باشگاه نامه زده و احتمال جدایی او در پایان فصل وجود دارد.

قاطع می‌گویم که برانکو جایی نمی‌رود. او آنقدر با شخصیت و جنتملن است که این شخصیت او با پرسپولیس گره خورده است. برانکو هنوز برای پرسپولیس تمام نشده و همچنان پرسپولیس برانکو شاداب و با طراوت بازی می‌کند. واقعا از شما می‌پرسم برانکو کجا برود که به این اندازه محبوب باشد؟ درباره مشکلات مالی اش هم باید بگویم که باشگاه باید قبل از آنکه به بازیکنان پول بدهد، پول برانکو و کادرفنی اش را بپردازد چون بازیکنان پرسپولیس از خودمان هستند و آن‌ها آنقدر با شرف و متعصب هستند که صدای‌شان در نمی‌آید. پرسپولیس جدا از نتایج بازیکنانی دارد که همه با وقار و متشخص هستند.

* اما نامه دوم برانکو در راه است و پس از نامه سوم او می‌تواند یک طرفه قراردادش را فسخ کند.

برانکو این کار را حق دارد انجام دهد چون حق قانونی اوست اما مگر ما ریش سفیدهای می‌گذاریم که برانکو برود. اگر هم چنین اتفاقی خدای ناکرده بخواهد رخ دهد من و پروین جلویش را می‌گیریم و نمی‌گذاریم از پرسپولیس برود.

* برانکو برخلاف دیگر مدعیان قهرمانی به طور علنی عنوان می‌کند که پرسپولیس قهرمان است. این مساله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هرچند که فاصله بین مدعیان قهرمانی زیاد نیست اما هرطور که نگاه کنید پرسپولیس پرستیژ و بضاعت قهرمانی را دارد. براساس میانگین‌های موجود پرسپولیس قهرمان می‌شود هرچند که بازی‌های سخت تری نسبت به رقبا دارد.

* وضعیت سرمربی تیم‌ملی همچنان نامعلوم است.

متاسفانه تاج این روزها سرگرم کارهای دیگری بوده و وقت نکرده برای تیم‌ملی کار بیشتری انجام دهد. اگر می‌خواهند مربی داخلی انتخاب کنند سریع‌تر این کار را انجام دهند و اگر دنبال مربی خارجی هستند باید هرچه سریع‌تر این کار را به سرانجام برسانند. نمی‌دانم از یک طرف می‌گویند پول نداریم که البته بهانه است و من می‌دانم که پول هم دارند. از طرف دیگر هیچ اهمیتی به تیم امید ایران نمی‌دهند.

* شما فکر می‌کنید با این حمایتی که فدراسیون از تیم امید دارد، بتوانیم به المپیک صعود کنیم؟

رفتن به المپیک دست ما نیست و کار بسیار سختی در پیش داریم اما رفتارهایی که من از آقایان در فدراسیون فوتبال می‌بینم نمی‌خواهند که این تیم به المپیک برود. من نمی‌دانم که در ذهن دوستان چه می‌گذرد. آن‌ها می‌گویند آخرین دوره ای است که فوتبال در المپیک حضور دارد حالا رفت که رفت، نرفت هم مشکلی نیست اما نمی‌دانند که حضور در المپیک در تاریخ یک کشور ماندگار می‌شود. متاسفانه فدراسیون فقط شعار حمایت از تیم امید را می‌دهد.

* خود شما موافق مربی ایرانی هستید یا خارجی؟

مساله و دغدغه من این است که آقایان می‌توانستند یک مربی کاربلد ایرانی را بگذارند و در بازی‌های تدارکاتی با او آزمون و خطا داشته باشند. از آقای تاج و فدراسیون فوتبال می‌پرسم در این هشت سالی که کی‌روش بود چه تاثیر و تحولی در فوتبال ما ایجاد کرد. آیا اثرات حضور کی‌روش را در آسیا، المپیک یا جام ملت‌ها دیدیم یا نه؟ اگر در آسیا نتیجه نگرفته‌ایمیا جام ملت‌ها مقامی نیاورده‌ایمتاثیر حضور کی‌روش بوده است. جدا از این مساله از فدراسیون درخواست دارم جدول هزینه‌های کی‌روش و کادرش را طی هشت سال اخیر منتشر کند. براساس همین آورده مالی و فنی کی‌روش به مربی ایرانی هم بها بدهند. مطمئن باشید که‌اتفاقات بهتری نسبت به دوران کی‌روش برای فوتبال ایران رخ می‌دهد. متاسفانه آقایان دنبال مربی خارجی هستند که آن هم اگر شرایط فرهنگی و پاسخگو بودن را داشته باشد ایرادی ندارد اما هدف از مربی خارجی برای آقایان این است که خودشان را در کنار او برند کنند و مطالب دیگری هم از کنار این مربی به دست بیاورند.

* شما از منتقدان عادل فردوسی‌پور طی سال‌های اخیر بوده‌اید. فکر می‌کنید رفتن او یک چالش مهم برای فوتبال و رسانه ملی است؟

در مورد رفتن عادل در افکار عمومی و جامعه حرف و حدیث زیاد است اما تا جایی که من می‌دانم هیچ توصیه رسمی برای حذف او به صداوسیما نشده است. طی ۴۰ سال اخیر مجری‌های ورزشی یا غیرورزشی زیادی در رسانه ملی حضور داشته‌اند اما هیچکدام مزیت، هنر و علم عادل را نداشته‌اند. عادل فوتبال علمی را در رسانه ملی مطرح کرد و با آوردن آمار و ارقام و نمودارها به طور کارشناسی به فوتبال نگاه کرد و زشتی‌های فوتبال را به چالش کشید. حتی کسانی که از دوستان نزدیک او بودند از این انتقادها بی نصیب نماندند. آن‌هایی هم که منتقد عادل بودند الان از او حمایت می‌کنند. درباره عادل باید بگویم که او نه تنها یک دکتر است بلکه متخصص و مترجم زبان است و این برای مرجع بودن در حوزه رسانه فوق العاده است به‌خصوص برای کسی که معلومات فوتبالی بالایی دارد و در فوتبال به تحقیق و تفحص می‌پردازد. شما می‌دانستید خارجی‌ها عادل را می‌خواهند؟

* یعنی کشورهای خارجی و رسانه‌های‌شان به دنبال عادل هستند؟

بله. من در جریان هستم و می‌دانم کشورهای حوزه خلیج فارس عادل را برای کارشناسی و داشتن برنامه تلویزیونی خواسته بودند اما او جواب منفی داده است چون مملکتش را دوست دارد. کسانی که از عادل ایراد گرفته‌اند بدانند که هر آدمی ۲۰ سال در یک سیستم و پشت یک تریبون قرار بگیرد ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد اما این دلیل نمی‌شود که رسانه ملی چنین برخورد حذفی داشته باشد.

* واقعا هیچکس فکر نمی‌کرد عادل از برنامه ۹۰ حذف شود.

چرا این‌طور فکر می‌کردید؟ او آقازاده نیست بلکه زاده دانش، صداقت و سلامت است. خیلی‌ها تلاش کردند عادل را بخرند اما نتوانستند. این هنر عادل بود که برنامه ۹۰ برای مردم ۹۰ شد. آقایانی که در صداوسیما نشته‌اند و نسخه می‌پیچند این سوال را جواب بدهند که اگر عادل بد است چطور شاگرد دسته دوم او را می‌خواهند به جای او بیاورند. میثاقی پسر خوبی است اما اگر بخواهد جای عادل بیاید کارش تمام است. به نظر من صداوسیما باید از این اشتباه بزرگ خودش برگردد وگرنه عادل در تاریخ ماندگار می‌شود و روسیاهی به زغال می‌ماند. این حرف یک پیرمردی است که سال‌ها کارسیاسی، اجرایی و ورزشی انجام داده است. رسانه مالی با این کار عادل را محبوب‌تر و برندش را گران‌تر کرد. عادل آنقدر عاشق فوتبال است که اگر برنگردد شاید دست به هرکاری بزند.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)