جمعه 20 دی / (17:23)

مرجع خبری پرسپولیس:  حواشي فوتبال ايران هميشه از نقل هاي محافل ماست كه گاهي به اندازه ای از شنيدن آن به وجد مي آيند که صداي قهقهه آن ها مي تواند توجهات ديگران را به خود جلب كند. اما در عين حالي كه خنده هاي تلخ مردم از اين حواشي هر روز بيشتر مي شود، جالب است بدانيم كه نسبت به ده سال قبل از وسعت اين اتفاقات كاسته شده است و علت  آن هم به ويتريني برمي گردد كه با نمايش شفاف آن ها سبب مي شود مسوولين حداقل با خيال راحت از اين دست اتفاقات خنده دار توليد نكنند.

اين ويترين برنامه اي است كه ذره اي از شفافيت موجود در آن در برنامه هاي ديگر سيما وجود ندارد و براي همين است كه امروز لقب پربيننده ترين برنامه سيما را به خود اختصاص مي دهد. همين عامل است كه سبب مي شود نگاه مسوولين پرحاشيه فوتبال كشور به اين برنامه هميشه از نوع خصمانه باشد و تقريبا در هر تريبوني از فرصت حمله به اين برنامه استفاده كنند. و فوتبال ايران بسيار خوش شانس بود كه دست هاي پشت پرده و البته قدرتمند براي تعطيلي آن هميشه بسته بماند.

مسلم است مسوولين حاشيه ساز و بعضا ناموفق، دوست دارند برنامه هاي خنثي نظير آنچه كه زياد در ديگر شبكه هاي سيما ديده ايم براي مردم از عملكرد آن ها صحبت كند. برنامه هايي كه حتي توسط كارمندان آن ها اجرا مي شود و آنچه كه مي بينيم و مي شنويم فقط تعريف و تمجيد است! و اين موجب بد عادتي مقامات شده است.

اين برنامه در يكي از قسمت هاي خود مربوط به بررسي وضعيت فوتبال ايران در زمان كميته انتقالي ثابت كرده بود كه موضع برنامه هاي ديگر را در قبال سازمان تربيت بدني ندارد. در آن برنامه در حالي كه فردوسي پور بيشتر نظاره گر مناظره مقامات تربيت بدني و كميته انتقالي بود، آنقدر تناقض هاي مقامات تربيت بدني آشكار بود كه تا مدت ها مقامات آن زير شديدترين فشار ها قرار گرفتند. در آن زمان مقامات تربيت بدني كه كمتر انتظار داشتند اين گونه مورد سيبل قرار گيرند اعتراض شديد خود را به برنامه نود اينگونه مطرح كردند كه چرا چنين فضايي در اختيار مخالفان ما قرار گرفته است تا اين گونه حرف هاي خود را مطرح كنند! كه اين اوج انحصار طلبي تفكرات موجود در اين نهاد را نشان مي داد.

در اين شرايط زماني كه سعيد آخوندي به عنوان سخنگوي تربيت بدني(و نه حتی عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس!)  پشت خط برنامه اين هفته نود قرار مي گيرد، حتي سلام و عليك خود را با حالتي طلبكارانه آغاز مي كند تا مشخص شود كه مجددا فردوسي پور و برنامه او قرار است آماج حملات او قرار بگيرند. متاسفانه بار ديگر تناقض سخنان مقامات تربيت بدني در تاريكي شب هم هويدا شد و در حالي كه شخص مصطفوي در صحبت هاي خود علت استعفايش را کاملا واضح بيان كرد(مخالفت هدایتی)، آخوندي جريان را به نحوي ديگر بيان مي كند تا يكي ديگر از آن ماجراهاي خنده دار به خانه ها بيايد. در اين زمان است كه بار ديگر آخوندي ماموريت پيدا مي كند كه به ساختار برنامه نود حمله كند و حتي مقامات شبكه سه را به خاطر پخش اين برنامه زير سوال ببرد و با ميان كشيدن مسائلي مثل خون شهدا و حفظ ارزش هاي نظام، همان فرافكني را آغاز كند كه هفته هاي قبل به شكل عجيب تري از سوي عزيز محمدي ديده بوديم.

متاسفانه اين گونه حمله كردن به برنامه نود، در بين مديراني كه در نحوه جوابگويي آن هم در اين برنامه زنده دچار استيصال شده اند يك اپيدمي شده است كه در نهايت فقط تاسف را به وجود مي آورد كه چگونه براي رهايي خود و فرافكني، متوسل به ارزش هايي مي شوند كه جاي طرح آن ها به هيچ وجه در زمان به مخمصه افتادن آن ها نيست. صحبت هاي آخوندي در برنامه پنچ شنبه شب بار ديگر ضعف شديد دستگاه ورزش كشور در اداره امور مهم آن نشان داد. در حالي آخوندي صحبت از خصوصي سازي مي كرد كه مصاحبه مفصل چند هفته پيش علي آبادي عليه هدايتي به عنوان پيش قدم خصوصي ساختن پرسپوليس، نشان از آن داشت كه او اصلا تمايلي به جدا شدن اين باشگاه از پيكره تربيت بدني و در نهايت خصوصي شدن آن ندارد. و موارد نقص بسيار ديگري از اين دست كه با ديدن دوباره حرف هاي او قطعا تا مدت ها پيرامون آن سخن گفته مي شود.

البته آخوندي در بخشي از حرف هاي خود با صراحت خطي روشن به برنامه نود مي دهد و آن اينكه شما فقط به پخش بازي ها و نهايتا يك مسابقه اس ام اس براي پيش بيني بازي ها اكتفا كنيد تا ما در آرامش به كارهاي جالب و عجيب خود در تربيت بدني بپردازيم….! كه جاي خنده فقط تاسف را نصيب بيننده اي مي كرد كه اين حرف ها را از زبان يك سخنگو مي شنيد. اما مسلما اپيدمي جديدي كه مديران ناموفق در گفتگو با برنامه نود پيش مي گيرند و درصدد هستند ضعف خود را با قرار دادن اين برنامه در برابر ارزش ها بپوشانند، جز آنكه آن ها را در برابر بينندگان تلويزيوني شرمنده تر كند نتيجه ديگري براي آن ها نخواهد داشت. بايد از فردوسي پور تشكر كرد كه در زير اين فشار وحشتناك و علي رغم اتفاق بدي كه چند هفته پيش براي او رخ داده بود(سرقت از منزلش) همچنان به رسالت خود در برنامه اش پايبند است و اجازه نمي دهد مسائل تاسف بار درشت، همانند آنچه كه در باشگاه پرسپوليس گذشت بدون سرافكندگي مقصرانش به تاريخ بپيوندد.

با جرح و تعدیل ، تحلیل از سعید قرایی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)