پرسپولیس نیوز : پس از اینکه پست ساده علیرضا بیرانوند در فضای مجازی و به تبع آن در روز نامه ها ی ورزشی غوغایی به پا کرد و کار به بی احترامی به دروازه بان تیم ملی فوتبال رسید یک عذر خواهی ساده فرهنگ را به رسانه ها برگرداند.

یکی از رسانه های مورد نظر که روز گذشته به تمسخر دروازه بان پرسپولیس پرداخته بود با یک عذرخواهی یادآور شد که کار رسانه فرهنگ سازی است و این ناهنجاری ها با اخلاق منافات دارد. متن عذر خواهی سردبیر مربوطه یکی از مظبوعات به شرح ذیل منتشر شد:

تيتر يك ديروز ما خوب نبود. چرا اين را مي‌گوييم؟ خب تمسخر كردن ديگران كار انساني و خداپسندانه‌اي نيست. اينكه بيرانوند در شرح عكس‌هايي كه در اينستاگرام مي‌گذارد گاهي غلط دارد به خودش مربوط است. ما خيلي مرد باشيم جلوي غلط‌هاي تايپي و غيرتايپي خودمان را بگيريم. چند وقت پيش مگر خود ما «نامه منسوب به افشار» را به‌اشتباه «نامه منصوب به افشار» نزده بوديم؟ بيرانوند آمد از اين سوتي عكس بگيرد و بگذارد روي صفحه‌اش؟ مگر همين همكاران خوبمان در روزنامه‌اي كه ديروز با تمسخر و از موضع بالا با موضوع مصدوميت و غلط‌هاي بيرانوند برخورد كرده و تيتر زده بودند: «آقاي بانشاد مصدوم شد» و توصيه كرده بودند «حالا كه وقت داري كتاب بخون گل من» مگر كم سوتي داده‌اند؟ مگر يادشان رفته روي جلد همين يك روز قبل در روتيتر يكي از تيترها دو تا غلط نگارشي داشتند وقتي نوشتند «عقاب‌هاي ناجيش»؟ بيرانوند آمد بپرسد چرا ناجي را به جاي منجي به كار برده‌اند و اصلا چرا «ناجي‌اش» را نوشته‌اند «ناجيش»؟ مگر قبلا به‌جاي AFC اشتباه تايپي نداشتند و نزدند ACF؟ مگر نزدند «برخواستن» ولي منظورشان «برخاستن» بود؟ بحث اين نيست كه كدام باسوادتريم. از اين اشتباهات پيش مي‌آيد اما غلط‌هاي تايپي و نگارشي و دستوري براي ما كه شغلمان خبرنگاري و نويسندگي است فاجعه‌بارتر از كسي است كه حرفه‌اش دروازه‌باني است.

شما يك چرخ ساده در اينستاگرام بزنيد به‌وضوح مي‌بينيد كه بالاي نود درصد كپشن‌ها كپي‌پيست است و جملات زيبا از بزرگان و كوچكان را بدون ذكر منبع و نام نويسنده مي‌گذارند پاي عكس شخصي‌شان فارغ از آن‌كه شرح ربطي به عكس داشته باشد يا نه. ميليون‌ها بار جمله‌هايي نظير «و اينك منم زني تنها در آستانه فصلي سرد» يا «من از سفر برگشته‌ام، سفر از من برنمي‌گردد» محتويات شرح عكس‌هاي شاخ‌هاي فضاي مجازي را تشكيل داده است. تازه، اينها خوب است. نصف بيشتر كاربران با وجود اينكه كلاس دوم و سوم ابتدايي را با موفقيت گذرانده‌اند هنوز فرق بين «هـ و كسره» را نمي‌دانند و استتوس مي‌كنند «يه روزه خوب با دوستايه گلم»! آن‌وقت شما از يك ورزشكار ملي‌پوش كه با سختي بسياري خودش را به اين سطح رسانده و ابايي ندارد از اين‌كه بگويد در اين مدت كارتن‌خوابي هم كرده و رفتگري هم كرده، چه انتظاري داريد؟ همين كه حرف دلش را خودش مي‌نويسد و مثل خيلي از ستاره‌ها نمي‌دهد جمله‌ها را برايش بنويسند، خودش خيلي است. البته چه بهتر كه بيرانوند در كنار حرفه‌اش بيشتر مطالعه داشته باشد يا دقيق‌تر روي چيزهايي كه مي‌خواهد بگويد فكر كند، اما اين حجم از تمسخر و بدجنسي ما در تيترهايمان دست‌كمي از فحاشي‌ها و شعارهاي ركيك روي سكوهاي ورزشگاه‌ها يا بي‌ادبي نهادينه شده در كامنت‌هاي زير پست‌هاي بچه‌معروف‌ها در فضاي مجازي ندارد. ما خودمان مدعي فرهنگ‌سازي هستيم؛ اين است فرهنگي كه مي‌خواهيم براي ديگران بسازيم؟ همه اين توضيحات را داديم چون عذرخواهي ساده، بسيار سخت‌تر از بافتن اين همه آسمان و ريسمان به همديگر است. به‌خاطر تيتر «دست در گچ باد» عذر مي‌خواهيم.

*محمدرضا نصیری دبیر تحریریه همشهری ورزشی

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)