خبرگزاری پرسپولیس : اگر قرار باشد روزی فهرستی از نامدارترین و تاثیرگذارترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران منتشر شود بدون شک نام کریم باقری در این فهرست خواهد بود.

بازیکنی که نه‌تنها توانایی‌های فنی‌اش بیشترین تاثیر را در فوتبال ایران در دهه اخیر داشته بلکه رفتار و منش‌اش هم زبان‌زد همه بوده است.

پس از زلزله دلخراش آذربایجان شرقی بود که کاپیتان سابق تیم‌ملی به صورتی کاملا خودجوش راهی بازار تبریز شد و برای مردم زلزله‌زده پول جمع‌آوری کرد. کریم باقری پس از بازگشت‌اش از آمریکا در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا، از همه‌جا صحبت کرد. از سرنوشت پولی که به کمک سایر ورزشکاران و هنرمندان جمع کرد تا وضعیت تیم‌ملی و پرسپولیس.

*خیلی وقت است که فوتبال ایران از شما خبری ندارد، در حال حاضر کجا هستید؟

من فعلا در تبریز هستم، پس از آن که سفری ضروری داشتم و از قبل این سفر هماهنگ شده بود به تبریز آمدم و دیداری با فرمانده سپاه عاشورا، سردار پورجمشیدیان داشتم و قرار شد براساس تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم ۳۰ واحد مسکونی در سه شهر زلزله‌زده آذربایجان شرقی با کمک‌ مردم خیر، ورزشکاران و هنرمندان این سه شهر ساخته و به مردم زلزله‌زده تحویل شود.اگر برف و باران مانع نشود تا آخر آبان این واحدها تکمیل می‌شود و در مراسمی به خانواده‌های کم بضاعت و زلزله زده تقدیم می‌شود. قرار است تابلویی هم بر سر این واحدها نصب شود که نشان دهد این ساختمانها از محل جمع آوری کمکهای مردمی،‌ ورزشکاران و هنرمندان ساخته شده است. من هم قراردادی که دیروز بین من به عنوان نماینده ورزشکاران و هنرمندان با فرمانده سپاه تبریز برای ساخت این واحدها امضا شد را منتشر خواهم کرد.

*در روزهایی که شما ایران نبودید بعضی از هم‌بازیان سابق شما مصاحبه‌هایی کردند و درباره سرنوشت پول‌هایی که جمع‌آوری کردید حرفهایی زدند.

بله، من هم این صحبت‌ها را از طریق سایت‌ها خواندم، البته آنها چیز خاصی نگفته بودند و تنها گفته بودند که کریم پول را در حساب‌اش گذاشته است. فکر نمی‌کنم آنها از این حرف‌ها منظور خاصی داشته باشند.

*مشخصا سیروس دین‌محمدی و علی‌اکبر استاداسدی چنین حرفی را زدند.

فکر می‌کنم آنها منظور بدی نداشتند، من وقتی تصمیم گرفتم چنین کاری را انجام بدهم با کمک ورزشکاران و هنرمندان بود که کار را آغاز کردم. ابتدا سر تمرین پرسپولیس رفتم و با کمک مجموعه پرسپولیس پولی را جمع‌آوری کردم، پس از آن در سایپا هم همین کار را کردم. سپس افراد هنرمند مانند مازیار میری در این راه به من کمک کردند، وقتی هم به تبریز آمدم رسول خطیبی، سیروس دین‌محمدی و ایوب اصغرخانی به من در راه جمع‌آوری کمک‌ها خیلی کمک کردند. با این حال من از این صحبت‌هایی که برخی دوستان انجام دادند چیز خاصی برداشت نکردم.

*ظاهرا صحبت‌هایی که شده بیشتر درباره این است که شما این پول را در حساب شخصی‌تان گذاشتید و به سفر رفتید!

نمی‌دانم که درباره این مساله چه بگویم اما پولی که جمع‌آوری شد را در بانک پارسیان گذاشتم تا به آن سود تعلق بگیرد و سود پولی که جمع شده تا به حال به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. حساب هم کاملا مشخص است و حتی می‌توانم کمک‌هایی که انجام شده را با مستندات در اختیارتان قرار دهم. به هر حال مردم، ورزشکاران و هنرمندان به من اعتماد کردند و این کار را انجام دادند. ۲۵۸ میلیون تومان پولی بود که در آن مدت جمع‌آوری شد و مطمئنا همه این پول صرف مردم زلزله‌زده می‌شود.

*به هر حال وقتی آدم کار خیری را انجام دهد شاید از شنیدن چنین حرف‌هایی ناراحت شود. شد که شما از این صحبت‌ها ناراحت شوید یا از کاری که کردید پشیمان شوید؟

نه، من اصلا نه ناراحت هستم و نه پشیمان. کاری که انجام دادم تنها برای کمک به هم‌وطنانم بود و مطمئنا به این کار ادامه می‌دهم. به هر حال یکی، دو مصاحبه انجام شده اما این افراد از دوستان قدیمی‌ام هستند و باید خودشان را ببینم تا درباره این صحبت‌ها با هم حرف بزنیم.

* سراغ پرسپولیس برویم. همانطور که در جریان هستید پرسپولیس در این روزها حال و روز خوشی ندارد، حتما نظر شما به عنوان کاپیتان سابق پرسپولیس می‌تواند جالب باشد.

پرسپولیس سال پر فرازونشیبی را آغاز کرده است. در این فصل هزینه‌های زیادی در پرسپولیس صورت گرفته و بازیکنان بزرگی جذب تیم شده‌اند اما نتایج طور دیگری رقم خورده است. باید بگویم استقلال و پرسپولیس همیشه حاشیه داشته‌اند، اگر این حاشیه‌ها کنترل شود موفقیت هم بر سر راه خواهد بود اما اگر این حاشیه‌ها کنترل نشود تجربه ثابت کرده که مشکلاتی به وجود می‌آید.

* شما دورنمای پرسپولیس را در آینده چگونه می‌بینید؟

همانطور که همه می‌دانند تیم فصل را خوب شروع نکرده است و تنها یک برد برابر صنعت نفت کسب کرده اما فکر می‌کنم شرایط کمی بهتر شده ولی مطمئنا پرسپولیس روزهای سختی خواهد داشت چراکه حریفان هم قدرتمندند. فکر می‌کنم اگر پرسپولیس دو، سه برد پشت سر هم بیاورد از این وضعیت خارج شود.

*یکی از مسایلی که این روزها در پرسپولیس سروصدای زیادی به پا کرده قضیه اختلاف علی کریمی با مانوئل ژوزه است، نظر شما چیست؟

من در تیم نبوده‌ام و نمی‌دانم در پرسپولیس چه گذشته است و به همین خاطر نمی‌توانم قضاوت کاملی داشته باشم اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که باید هرچه سریع‌تر تکلیف این مساله روشن شود. اگر قرار است علی کریمی به پرسپولیس برگردد باید این کار در چارچوب تیمی انجام شود و همه‌چیز سر جای خود قرار گیرد اما اگر بناست کریمی از پرسپولیس جدا شود مسوولان باید خیلی شفاف اعلام کنند که او برنمی‌گردد و دلیلش را هم به هواداران بگویند. فکر نمی‌کنم این بلاتکلیفی جالب باشد. در این وضع هم بازیکن و هم هوادار بلاتکلیف است و این آرامش را از پرسپولیس می‌گیرد.

* اتفاقا سوال همین‌ جاست که این قضیه آرامش پرسپولیس را به هم زده است.

کریمی بازیکن بزرگ و محبوبی است و اگر قرار باشد که او از پرسپولیس جدا شود قطعا بحث‌هایی صورت خواهد گرفت.

* شما صلاح را در چه می‌بینید؟

به عنوان یک بازیکن قدیمی می‌گویم بهتر است این قضیه حل و فصل شود.

* برای این مساله رایزنی هم کرده‌اید؟

من هم صحبت‌هایی داشته‌ام اما نمی‌خواهم آن را رسانه‌ای کنم.

* تیم‌ملی هفته آینده بازی سرنوشت‌سازی برابر کره‌جنوبی دارد، درباره این بازی چطور فکر می‌کنید؟

به هر حال بازی سختی است، این بازی سرنوشت ما را تا حدودی تعیین می‌کند. معتقدم هنوز به آخر خط نرسیده‌ایم و شانس خوبی داریم که یکی از دو تیم صعود کننده باشیم. شرایط هم برایمان در جدول حاد نیست. درست است که برابر لبنان باخت شوک‌آوری را متحمل شدیم اما اکنون وقت این است که با هم متحد شویم و شرایطی را فراهم کنیم تا تیم‌ملی به جام جهانی صعود کند. صعود تیم‌ملی به نفع همه است. اینطور نیست که از صعود تیم‌ملی تنها کادرفنی، بازیکنان و فدراسیون سود ببرد بلکه همه مردم ایران در این صعود سهم خواهند داشت و خدایی ناکرده اگر تیم‌ملی به جام جهانی نرود به ضرر همه ما خواهد بود.

*نظرتان درباره کره‌جنوبی چیست؟

وضعیت کره مشخص است. آنها حریفی نیستند که برای نخستین‌بار مقابل ما بازی می‌کنند. قدرتشان در آسیا و حتی جهان مشخص است. فوتبالشان را هم می‌شناسیم. اگر انسجام تیمی‌مان را ۹۰ دقیقه حفظ کنیم، هوشیار باشیم و سرعت حریف را کنترل کنیم، می‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم اما به هر حال بازی بسیار سختی است.

* شما بارها برابر کره‌جنوبی بازی کرده‌اید اما شاید یکی از ماندگارترین بازی‌های شما برابر کره‌جنوبی به سال ۲۰۰۰ و گل زیبایی که به این تیم زدید، برگردد.

ما همیشه بازی‌های خوبی را مقابل کره‌جنوبی انجام دادیم و حتی یک‌بار موفق شدیم شش گل به آنها بزنیم. درست است که گل من در سال ۲۰۰۰ به کره‌جنوبی یکی از زیباترین گل‌های دوران ورزشی‌ام بود اما یادم است همان‌موقع هم رسانه‌ها می‌گفتند که به خاطر باخت تیم‌ملی گل کریم پرپر شد. فکر می‌کنم در آن بازی خوب بودیم ولی به هر حال باختیم. با این حال همیشه رویارویی‌های ایران و کره‌جنوبی زیبا از آب در آمده و در ذهن‌ها مانده است، چون دو تیم همیشه مقابل هم فوتبال بازی کرده‌اند.

*سوالی که پس از خداحافظی شما از فوتبال همیشه در ذهن‌ها وجود داشته این بوده که کریم باقری با این همه سابقه چرا به فوتبال برنمی‌گردد؟

شرایطش فراهم نبوده است

*چه شرایطی می‌خواستید که فراهم نبوده است؟ چند روز پیش عابدزاده مصاحبه‌ای کرد و گفت باقری در اوج خداحافظی کرد و حالا هم به همه پیشنهادها پاسخ منفی می‌دهد. واقعا دلیل این مساله چیست؟

پس از خداحافظی‌ام از فوتبال پیشنهادهای متعددی به من داده شد، از بازگشت به مستطیل سبز تا برعهده گرفتن پست سرپرستی و مدیریتی در تیم. حتی به من پیشنهاد مربی‌گری شد اما هیچکدام از آنها را قبول نکردم چون واقعا شرایطش را فراهم نمی‌دیدم.

*چه شرایطی بود که می‌خواستید اما فراهم نشد؟

وقتی شما بازیکن هستید تنها فوتبال‌ات را بازی می‌کنی و می‌روی اما در پست‌های دیگر مسایلی وجود دارد که با روح من سازگار نیست.

*منظور شما این است که فوتبال ما کمی کثیف شده؟

یک مقدار که چه عرض کنم.

*پس این مساله بوده که شما را آزار داده و از بازگشت به فوتبال فراری‌تان داده است؟

باور کنید من نمی‌توانم با این کثیفی‌ها کنار بیایم. اگر قرار باشد در این فوتبال مربی باشی باید دست به خیلی کارها بزنی. چند روز پیش به یکی از دوستانم می‌گفتم برای مربی‌گری در ایران، تجربه و گذراندن دوره مربی‌گری تنها یک بعد قضیه است و اینکه خیلی مسایل را بلد باشی و وارد بعضی وادی‌ها شوی بعد دیگر قضیه است. در فوتبال ایران خیلی اتفاق‌ها از راه‌های فوتبالی به سرانجام نمی‌رسند و ربطی به مسایل فنی ندارند.

*اگر این طور است پس خیلی افراد هستند که باید همین امروز فوتبال را ترک کنند.

نمی‌خواهم بگویم همه درگیر این مساله هستند. بسیاری از افراد هستند که در این فوتبال با این شرایط دارند سالم کار می‌کنند ولی اگر قرار باشد سالم کار کنی باید با یکسری مسایل بجنگی و مراقب باشی از مسایل غیرفنی ضربه نخوری. مگر غیر از این است که خیلی اتفاق‌ها در فوتبال ایران خارج از منطق و عدالت رقم خورده است؛ تصمیم‌های عجیب و غریبی که حتی صدای مردم و رسانه‌ها را هم در آورده است. خیلی اتفاق‌ها افتاده که به هیچ‌وجه جالب نبوده است. نمی‌خواهم بیش از این، مساله را باز کنم. خودتان اگر کمی فکر کنید مصداق‌های زیادی به ذهن‌تان می‌رسد. من آن طور که باید و شاید به مربی‌گری علاقه ندارم، دوره مربی‌گری هم نرفته‌ام و دنبالش هم نخواهم رفت، چون می‌دانم اگر بخواهم روزی مربی‌گری کنم یا باید خیلی کارها را انجام دهم یا باید با مسایلی بجنگم که ربطی به فوتبال ندارد. در این شرایط به نظر شما آیا مجبورم آرامش خودم و زندگی‌ام را برهم بزنم؟ من در این فوتبال دیگر دنبال کسب درآمد نیستم. خدا به اندازه کافی به من لطف داشته که دیگر نیازم به این فوتبال نباشد.

*یعنی حتی برای قبول پست سرپرستی و مدیریتی یک تیم هم باید وارد یک چنین بحث‌هایی شد؟

در اینجا هم چنین مسایلی وجود داشته است. پیشنهادهای زیادی داشته‌ام اما لحظه آخر و زمانی که قرار بوده کارم را آغاز کنم نتوانستم با خودم کنار بیایم. روحیه‌ام طوری نیست که بتوانم با این کثیفی‌ها کنار بیایم و در این شرایط کار کنم.

* پس تایید می‌کنید که در بخش سرپرستی و مدیریتی تیم‌های فوتبال هم از این دست اتفاق‌ها می‌افتد؟

خودتان بهتر می‌دانید جواب این سوال چیست.

* پس ما وارد مصداق می‌شویم و از شما می‌پرسیم. گفته می‌شود برخی مربیان دنبال جادو و جمبل افتاده‌اند. در دو، سه سال گذشته این بحث خیلی جدی رسانه‌ای شده است. پس بخشی از کثیفی‌های فوتبال که شما به آن اشاره می‌کنید همین بحث است؟

من در این باره چیزی ندیده‌ام و نمی‌توانم قضاوت کنم اما به هر حال این مسایل در رسانه‌ها مطرح شده است. این مسوولان فوتبال هستند که باید این شائبه‌ها را برطرف کنند، اگر یک درصد از چیزی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود صحت داشته باشد تنها می‌توانم بگویم بدا به حال این فوتبال.

*یکی دیگر از مسایلی که همیشه مطرح بوده به رابطه ناسالم برخی مدیران و مربیان با برخی داوران بر می‌گردد.

راجع به این بحث باید خیلی با دقت صحبت کرد در بین داوران، مربیان و مدیران ما هستند افراد بسیاری که سالم کار می‌کنند اما همیشه این بحث‌ها بوده و بعضی وقت‌ها می‌بینیم که اتفاقات عجیبی می‌افتد و این مسایل رسانه‌ای می‌شود اما چون من چیزی در این باره ندیده‌ام نمی‌خواهم صحبتی داشته باشم. اصلا می‌خواهم بپرسم مگر سال قبل که فردوسی‌پور در برنامه‌اش بارها به صورت مستند درباره دلالی صحبت کرد اتفاقی افتاد یا با کسی برخوردی شد که آمده‌اید از من درباره این مساله می‌پرسید؟ این من نیستم که باید به این سوال جواب بدهم. فقط این را می‌توانم بگویم که نتوانستم خودم را راضی کنم در این شرایط در فوتبال ایران کار کنم. من ترجیح می‌دهم زندگی‌ام و آرامشم را کماکان حفظ کنم.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)