مرجع خبری پرسپولیس : تنها یک روز به آغاز جام‌جهاني 2010 در آفريقاي جنوبي باقي‌مانده و هنوز تلخي صعود نكردن تيم‌ملي ايران به اين رقابت‌ها در كام بسياري از هواداران باقي است.

 

فوتبال ايران در فستيوال جام‌جهاني 2006 حضور پررنگي داشت و علاوه بر تيم‌ملي، افراد ديگري از جامعه خبرنگاران، پيشكسوتان، مربيان و البته هواداران نيز در آلمان حضور به هم رساندند اما در جام‌جهاني 2010 تنها يك نماينده از داوري در ميادين ظاهر خواهد شد و از بازيكنان خبري نيست. با اين حال شماري از مديران ورزشي و بعضي از مديران و مربيان باشگاه‌ها قصد دارند از روي سكوها يا جايگاه ويژه اين رقابت‌ها را دنبال كنند.
ديدن نام شماري از چهره‌هاي ورزشي ايران در ميان مسافران احتمالي آفريقاي جنوبي جالب و گاهي بسيار عجيب است.

در اينكه جام‌جهاني عصاره و چكيده فوتبال جهان است و تماشاي رقابت‌هاي آن از نزديك براي خبرگان و مديران فوتبال آموزنده خواهد بود شكي نيست.
شايد به همين دليل است كه تعدادي از چهره‌هاي فوتبال و ورزش حاضر شده‌اند رنج سفر به جنوبي‌ترين نقطه آفريقا را به جان خريده و عازم اين رقابت‌ها هستند. البته درباره اينكه اين سفرها با هزينه شخصي است يا به دوش فوتبال دولتي اطلاع دقيقي در دست نيست.

مسافران فدراسيوني

در فهرست مسافران ايراني جام‌جهاني 2010 نام شماري از مديران ارشد فدراسيون فوتبال ديده مي‌شود. علي كفاشيان رئيس خندان فدراسيون فوتبال كه حتما داراي جايگاه ويژه‌اي در ورزشگاه‌هاي آفريقاي جنوبي است و از او دعوت به عمل آمده است.

به غير از كفاشيان نيز شنيده شده كه مهدي محمدنبي دبير فدراسيون، عباس ترابيان رئيس كميته فوتسال و سرپرست كميته بين‌الملل، فريدون معيني رئيس كميته جوانان و اكبر محمدي سرمربي تيم‌ملي نوجوانان نيز در فهرست نمايندگان فدراسيون هستند.

افشين قطبي، سرمربي تيم‌ملي هم كه هم‌اكنون در هلند به سر مي‌برد خود را به جام‌جهاني خواهد رساند تا كره‌شمالي، كره‌جنوبي، استراليا و ژاپن را از زاويه‌اي ديگر تحليل كند.
البته مشخص نيست كه چرا غلام پيرواني و علي دوستي مربيان تيم‌هاي اميد و جوانان راهي آفريقاي جنوبي نمي‌‌شوند.

نكته جالب در مورد فدراسيوني‌ها اين است كه جز علي كفاشيان كه ظاهرا اقامت كوتاهي در آفريقاي جنوبي دارد بقيه تا فينال مهمان جيب فدراسيون و بعد آفريقايي‌ها هستند.
البته شنيده شده كه يكي، دو نفر از اعضاي سازمان ليگ نيز راهي آفريقاي جنوبي خواهند شد، حال آنكه اين عده به چه منظوري به جام‌جهاني اعزام مي‌شوند به درستي مشخص نيست. فدراسيون فوتبال كه از بودجه اندك و هزينه‌هاي بسيار مي‌نالد و هنوز پاداش تيم‌هايش را نداده ظاهرا در تامين مخارج جام‌جهاني مشكل خاصي ندارد.

مديران المپيكي

فهرست مديران ورزشي اعزامي به جام‌جهاني تنها به فدراسيون فوتبال محدود نمي‌شود. آفريقايي‌ها از كميته ملي المپيك و سازمان تربيت‌بدني ايران نيز مهمان دارند. طبق شنيده‌ها علي سعيدلو، رئيس و حميد قاسمي مديركل ارتباطات سازمان نيز راهي جام‌جهاني هستند و بايد در اين راه محمد علي‌آبادي و بهرام افشارزاده را نيز همراهي كنند. جالب‌تر آنكه قرار است محمد آخوندي مدير پيشين روابط عمومي سازمان نيز در اين مسابقات همراه رئيس سابقش باشد.

حضور محمد علي‌آبادي در جام‌جهاني 2006 با حواشي بسياري همراه و مجادلات او و محمد دادكان سوژه بسياري از رسانه‌ها شد. اين بار اما نه تيم‌ملي ايران در جام‌جهاني بازي دارد و نه محمد دادكاني هست كه علي‌آبادي را از اتوبوس حامل بازيكنان تيم‌ملي پياده كند. البته هنوز در مورد سفر اين گروه به جام‌جهاني خبر قطعي منتشر نشده و ظاهرا هنوز ويزاي آفريقاي جنوبي در پاسپورت اين گروه از مديران نقش نبسته است اما به هر حال آنها متقاضي سفر به جام‌جهاني بوده‌اند.

گروه مربيان

طبيعتا جام‌جهاني براي مربيان فوتبال بهره‌هاي وافري از نظر آشنايي با سيستم‌ها و سبك‌هاي روز دنيا خواهد داشت و بيش از بقيه مربيان حق دارند كه در اين رقابت‌ها شاهد و ناظر بازي‌ها باشند. اينطور كه پيداست بعضي از مربيان به هزينه شخصي و عده‌اي نيز با كمك باشگاه‌هاي خود قصد سفر به جام‌جهاني را دارند.

علي دايي، سرمربي پرسپوليس كه در جام‌جهاني قبل به عنوان كاپيتان تيم‌ملي ايران ظاهر شده بود اين بار به عنوان عضو كميته جوانان فيفا در افتتاحيه مسابقات حضور خواهد يافت و پس از آن نيز به عنوان سرمربي پرسپوليس به كسب تجربه و دانش‌ روز فوتبال دنيا مبادرت خواهد ورزيد. دايي تنها سه روز مهمان فيفاست و بعد مهمان جيب خود خواهد بود. ظاهرا حبيب كاشاني سرپرست باشگاه پرسپوليس نيز همسفر دايي است تا در صورت پيدا كردن يك استعداد قابل توجه همانجا فرم قرارداد را جلوي بازيكن مورد نظر بگذارد!

حضور محمود ياوري مربي كهنسال ايران در جام‌جهاني نيز نشان دهنده عطش سيري‌ناپذير جناب سرهنگ در يادگيري دانش روز فوتبال است. محمود ياوري احتمالا پير مربيان حاضر در جام‌جهاني 2010 خواهد بود.
شنيده مي‌شود كه رسول كربكندي، حميد استيلي، مجيد جلالي، اصغر مديرروستا و افشين پيرواني نيز تقاضاي صدور رواديد آفريقاي جنوبي را كرده‌اند و مي‌خواهند بخشي از رقابت‌ها را از نزديك مشاهده كنند.

كاظم اوليايي، مديرعامل پيشين باشگاه پاس همدان نيز با اين كه در حال حاضر هيچ سمتي در بدنه فوتبال ندارد اما درخواست سفر به آفريقاي جنوبي را كرده است.

جام‌جهاني از یک روز ديگر آغاز مي‌شود و براي هواداران هنوز حسرت صعود نكردن تيم‌ملي ايران تازه است. به آقايان فدراسيوني خوش بگذرد!

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)