سرمربی پیشین تیم ملی که این روزها زیاد مصاحبه می کند با بیان اینکه “باید خیلی قاطعانه و منطقی نه با دعوا با کی‌روش صحبت کرد و اشتباهاتش را به او گوشزد کنیم” در مورد احتمال تغییر در کادر فنی، گفت: اگر قرار است یک ایرانی سرمربی شود، باید این تیم را به عاشق‌ها داد نه کاسب‌ها.

محمد مایلی کهن  ضمن بیان این مطلب در خصوص دیدار لبنان – ایران اظهار داشت: من بازی را به همان اندازه که از تلویزیون پخش شد، دیدم. من نظراتم را قبل اینکه تیم ملی مقابل لبنان بازنده شود، گفتم و حتی در گفتگویی که چند روز پیش با یکی از روزنامه‌ها داشتم، نقطه نظراتم را در خصوص تیم ملی و پرسپولیس عنوان کردم که بخشی از مصاحبه‌ام در مورد پرسپولیس روز سه شنبه منتشر اما قرار شد گفتگویم در مورد تیم ملی به رسم امانت در اختیار دوستان بماند، چون این تیم بازی حساس با لبنان را پیش رو داشت.

منتظر شکست تیم ملی نیستم
“منتظر شکست تیم ملی فوتبال کشورم نیستم تا از این تیم انتقاد کنم، چرا که این کار به هیچ عنوان درست نیست”، وی با بیان این جمله خاطر نشان کرد: وقتی تیم ملی شکست می خورد امکان دارد نقطه نظراتی از سوی فردی بیان شود که از روی ناراحتی باشد اما طرح این مسائل از روی غرض‌ورزی به هیچ عنوان درست نیست. من در این یکی، دوسال همیشه نسبت به تیم ملی حساس بوده و برای این تیم ابراز نگرانی کرده‌ام.

همیشه گفته‌ام نگران تیم ملی هستم
وی با یادآوری اینکه همیشه گفته، نگران تیم ملی است، این تیم خوب بازی نمی‌کند و برای بیان نقطه نظرات خود دلایل خاصی داشته است، تصریح کرد: یکسری از آقایان بودند که در این مدت همیشه عنوان می‌کردند تیم ملی پیشرفت کرده است، مدرن بازی می‌کند و … . امروز شما باید از آنها بپرسید که تیم ملی چطور بازی کرده است؟ آیا بازی تیم ملی مدرن بوده؟ در فوتبال امروز همه چیز براساس شاخصه، متر و معیار است و به خوبی می‌توان تشخیص داد که تیم ملی مدرن بازی می کند یا نه.

فوتبالی که تیم ملی بازی می‌کند، مدرن نیست
مایلی کهن افزود: من در این رابطه با برخی از دوستان همچون آقای محصص که رئیس کمیته آموزش بود، بحث کردم و به ایشان گفتم شما عنوان کرده‌اید که تیم ملی مقابل ماداگاسکار مدرن بازی کرده است و خواستم که به من به عنوان شاگرد خود بگویند فاکتورهای بازی مدرن تیم ملی چیست. از دید من تیم ملی فوتبال مدرنی بازی نمی‌کند، چرا که براساس آنچه در کلاس‌ها آموخته بوده و دیده‌ام، فوتبالی که تیم کشورم در این یکی، دوسال گذشته بازی می کند، مدرن نیست.

آقایانی که از تیم ملی دفاع می کردند پاسخگو باشند
“آقایانی که از روش بازی تیم ملی با کی‌روش دفاع می‌کردند، امروز پاسخگو باشند”، مایلی کهن با بیان این جمله افزود: به اعتقاد من اگر در مورد تیم ملی انتقادی هست باید قبل از بازی صورت بگیرد که مربیان در صدد رفع آن برآیند نه بعد از بازی و شکست.

پدیده داریم اما پدیده شناس نه!
وی حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان در یکی، دو سال گذشته را بی سابقه خواند و گفت: متاسفانه ما نه لیگ را قبول داریم و نه می‌پذیریم که در لیگ پدیده وجود دارد. اتفاقا من نظری عکس این را دارم. من اعتقاد دارم در این لیگ و کشورمان پدیده زیاد است اما پدیده شانس نداریم. ما فوتبالی فوق العاده پویا داریم و استعدادهای خوبی در این فوتبال حضور دارند که می‌توانند پدیده شوند اما نداریم کسی که این پدیده‌ها را شناسایی کند و اگر هم چنین افرادی باشند به آنها میدان نمی‌دهیم.

انتقاد از حضور تعداد محدودی بازیکن در تیم ملی
مایلی کهن با انتقاد از اینکه تیم ملی فوتبال کشورمان طی ماه‌های اخیر با یک تعداد محدود بازیکن مشغول کار است، افزود: بازیکنانی که در هر شرایط فیزیکی، آمادگی جسمانی، سلامتی باشند، به اردو دعوت خواهند شد و متر و معیاری نیست که اگر شرایط آمادگی را نداشته باشند به اردو دعوت نشوند. در تیم ملی برخی بازیکنان با هر شرایطی به اردو دعوت می‌شوند اما در تیمی چون برزیل بطور مثال کاکا به اردو دعوت نمی‌شود، چرا، چون آماده نیست.

انگیزه‌ها را از بین برده‌اند
این کارشناس فوتبال ایران افزود: اینکه کارلوس کی‌روش با یک عده خاص بازیکن کار می‌کند، هم باعث بی انگیزه شدن آن بازیکنان می‌شود، چرا که در هر شرایطی به دلیل علاقه سرمربی تیم ملی به اردو دعوت می‌شوند و به همین خاطر تلاش بیشتری برای پیشرفت نمی‌کنند و هم بازیکنان دیگر که پشت خط تیم ملی مانده‌اند، کوششی برای بهتر شدن انجام نمی‌دهد، چون می‌بینند هرچقدر تلاش کنند، دید سرمربی روی یکسری افراد خاص است. این یکی از مشکلات ماست.

انتقاد از تغییر ترکیب تیم ملی
سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال تغییرات پی در پی در ترکیب تیم ملی را یکی از دلایل افت این تیم خواند و گفت: تیم ملی تا پیش از دیدار با لبنان در دیدار مقابل ازبکستان و قطر گل نخورده بود، با این شرایط تغییرات در خط دفاعی تیم ملی با چه توجیهی صورت پذیرفته است؟! اگر بازی‌های تیم ملی آنالیز بهتر شود، خیلی چیزهای بهتری دستگیر مربیان این تیم می‌شود.

وی با طرح این پرسش که “چرا بازیکنی چون پژمان نوری در پست دفاع چپ استفاده شده است؟”، گفت: پژمان بازیکن بسیار خوبی است اما به دلیل شرایط سنی که دارد نمی توان از این بازیکن در پست دفاع چپ استفاده کند. او در میانه میدان با توجه به اینکه قدرت پاسوری، جنگدگی، دوندگی و … بهتر بازی می کند. با بهره بردن از این بازیکن در جناح چپ خط دفاعی هم عملکرد او را زیر سئوال می‌برید و هم به تیم ملی لطمه می‌زنید.

هرچه کی‌روش بخواهد مهیا می‌شود
“متاسفانه وقتی یک اسم می‌آید در فوتبال ما همه به نوعی واله، شیفته و مدهوش آن اسم می‌شویم و هرآنچه او بگوید، می‌پذیریم”، مایلی کهن این جمله را گفت و افزود: به نظر من باید جایگاه‌ها مشخص شود. باید جایگاه رئیس فدراسیون مشخص باشد، جایگاه سرمربی تیم ملی مشخص باشد و … . متاسفانه در چند سال اخیر دیده شده است که هرآنچه سرمربی تیم ملی می‌خواسته در اختیارش قرار گرفته است. ایشان می‌خواهد، لیگ تعطیل شود، خواسته‌اش صورت می‌گیرد. می‌خواهد جام حذفی برگزار نشود، این خواسته هم محقق می‌شود و … .

وی به نقد این درخواست کی‌روش پرداخت که گفته است باید از تعداد تیم‌های لیگ برتری ایران کاسته شود، گفت: این درست است که ما زیرساخت‌های مناسبی نداریم و در آن شکی نیست اما من اعتقاد دارم در این فوتبال بازیکن خوب کم نداریم، استعداد و پدیده خوب کم نداریم و اگر زیرساخت‌های خوب در این فوتبال ایجاد می‌شد یا بشود، 20 تیم هم برای لیگ برتر فوتبال ایران کم است.

به برخی چیزها مشکوکم!
مایلی کهن در خصوص حضور بازیکنانی چون امید نظری و رضا قوچان‌نژاد در اردوی تیم ملی گفت: امید نظری را به اردوی تیم ملی دعوت می‌کنند و او را روی نیمکت می‌نشانند، چرا؟ اگر نظری خوب است پس چرا بازی نمی‌کند؟! این بازیکن را دعوت می‌کنند و روی نیمکت می‌نشانند. مشخص است که او یک بازیکن معمولی است اما بسیاری از استعدادهای خوب فوتبال ما پشت خط می‌مانند. همین بازیکنان اگر به تیم ملی دعوت شوند و حتی بازی نکنند کلی در آنها انگیزه به وجود می‌آید. من به این چیزها متاسفانه مشکوکم.

یکسری روابط باعث شده برخی‌ها به تیم ملی ایران راه پیدا کنند
وی افزود: من هیچ وقت در مورد حضور اشکان دژآگه در اردوی تیم ملی صحبت نکردم چون او بازیکنی بسیار خوبی است و او بود که در بازی با قطر ما را با دو گلی که زد نجات داد اما در مورد حضور بازیکنانی چون نظری و قوچان‌نژاد در اردوی تیم ملی حرف دارم، چرا که آنها بازیکنانی معمولی هستند اما یکسری روابط باعث شده به تیم ملی ایران راه پیدا کنند.

مگر می‌شود فدراسیون تمام عنان کار را بدهد به من سرمربی تیم ملی؟!
سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان بر تغییر دیدگاه مسئولان فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان تاکید کرد و گفت: مگر می‌شود فدراسیون تمام عنان کار را بدهد به من سرمربی تیم ملی؟ کی‌روش چرا به فوتبال ایران آمده است؟ آمده چون پول خیلی خوبی دریافت کرده است، پولی که در دیگر کشورها نمی‌گرفت. او باید به همان اندازه که پول گرفته کار کند.

نقد اظهارات کی‌روش
مایلی کهن با اشاره به اظهارات کارلوس کی‌روش پس از بازی لبنان – ایران گفت: ایشان در نشست خبری عنوان کرده که داور از تیم لبنان جانبداری کرده و تیم کشورمان مستحق پیروزی مقابل لبنان بوده است. ما نباید بازی ازبکستان – ایران را فراموش کنیم. در آن بازی جانبداری داور را بصورت کامل دیدیم، وقتی گل صددرصد سالم تیم ازبکستان را نپذیرفت. در آن بازی تیم ازبکستان حتی مستحق مساوی هم نبود، چه رسد به باخت.

امروز ضعیف‌ترین تیم ملی را در ادوار گذشته داریم
“تیم ملی فوتبال کشورمان مدت‌هاست خوب بازی نمی‌کند و باید این را پذیریم”، وی با بیان این جمله افزود: به نظر من امروز ضعیف‌ترین تیم ملی را در ادوار گذشته داریم. همه آنهایی که قبل از آقای کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بوده‌اند، تیم‌شان خیلی بهتر از تیم ایشان بازی می‌کرد.

باید سرمربی قبلی تیم ملی را حفظ می‌کردیم
وی یادآور شد: ما بعضی از جاها که باید برخی آقایان پول می‌دادند تا سرمربی تیم ملی شوند به آنها پولی هنگفت دادیم تا سرمربی تیم ملی شوند بعد دقیقا زمانی که باید آنها را نگاه می‌داشتیم دست به تعویض‌شان زدیم. تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های 2011 خوب بازی کرد و فقط در بازی با کره جنوبی آنهم در وقت اضافه گل خوردیم. فکر نمی‌کنم باخت به کره جنوبی آنهم در وقت اضافه فاجعه باشد. این باخت به لبنان خیلی به مراتب بدتر از آن باخت است. باید آنجا سرمربی تیم ملی را حفظ می‌کردیم، چرا که یک مقدار تیم را شناخته و دیدگاه‌هایش تغییر کرده بود.

این کارشناس ورزش ایران در ادامه یادآور شد: من چندی پیش پس از مسابقات والیبال انتخابی المپیک  در خصوص “خولیو ولاسکو” مسائلی را عنوان کردم اما از صحبت‌های من به گونه ای دیگر برداشت شد. امروز تیم ملی والیبال ایران به لیگ جهانی صعود کرده است و شما ببیند چه سروصدایی به راه انداخته‌اند.

می‌خواهند نرخ قرارداد ولاسکو را بالاتر ببرند
وی با طرح این مدعا که “می‌خواهند نرخ قرارداد ولاسکو را بالاتر ببرند”، گفت: تیم ملی والیبال ما علاوه بر لیگ جهانی باید به المپیک هم صعود می‌کرد. ما سه سال پیش هم باید لیگ جهانی می‌رفتیم اما به دلیل کم لطفی کنفدراسیون والیبال آسیا به این مهم نرسیدیم. ما تا آستانه لیگ جهانی با حسین معدنی پیش رفتیم. با این مربی نتایج خوبی کسب کردیم. مگر تیم ملی با هدایت معدنی به ژاپن می‌باخت؟ چرا اینها را نمی‌بینیم.

مایلی کهن با بیان اینکه “سابقه، تجربه و تحصیلات آکادمیک فراتر از آن است که پنج سال، شش سال و یا بیشتر از آن در ورزش حضور داشته باشند”، افزود: همه دنیا می‌دانند که همه رشته‌های ورزشی در المپیک به غیر از فوتبال بالاترین رقابت در سطح جهانی است که یکی از آنها والیبال است. صعود والیبال ما به المپیک به مراتب مهمتر از صعود آن به لیگ جهانی بود. البته لیگ جهانی هم خوب است، چرا که بازیکنان ما در آنجا در دید همه دنیا قرار می‌گیرند.

وی در ادامه یادآور شد: من در مورد ولاسکو حرف بدی نزدم. گفتم وقتی در مصاف با صربستان 23 بر 20 جلو هستید و در نهایت مسابقه را با نتیجه 25 بر 23 واگذار می‌کنید، نگویید بازیکنان انگیزه نداشتند. اگر بازیکنان انگیزه نداشتند 25 بر 12 می‌باختند. اینجا تاثیر مربی است. توانایی و اثرگذاری مربی است که نتیجه را رقم می‌زند. من اینها را گفتم و عنوان کردند مایلی کهن از ولاسکو ایراد می‌گیرد. آیا من حرف بدی زدم؟!

بیهوشی و جنگ قدرت بعد از المپیک
سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان به موفقیت‌های ورزش ایران در المپیک لندن اشاره کرد و گفت: ما چهار مدال طلا در المپیک کسب کردیم، چقدر از آقایانی که با ورزش بیگانه هستند و از بد حادثه به ورزش آمده‌اند و دیگر آن را رها نمی‌کنند، آقایانی که جنگ قدرت را بین آنها می‌بینید از این موفقیت‌ها بیهوش شده‌اند و هر کدام می‌گویند این موفقیت کار ما بوده است. اما من معتقدم اگر ما به معنای واقعی کار کنیم بیش از چهار مدال طلا در المپیک کسب خواهیم کرد.

وی به تمجید از عملکرد جانبازان و معلولان ایران در چهاردهمین دوره پارالمپیک پرداخت و افزود: شما نگاه کنید فدراسیون جانبازان و معلولان ایران 27، 28 است که مسئولیتش به آقای خسروی وفا سپرده شده است. از زمانی که در این دو دوره دولت کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جدا شد و بودجه‌ای مناسب کسب کرد در این دوره از مسابقات پارالمپیک به رتبه یازدهم جدول توزیع مدال‌ها رسید، آنهم در شرایطی که مدال گرفتن در پارالمپیک سخت تر از المپیک است.

دعواها برای انتخابات کمیته ملی المپیک است
مایلی کهن به دعواهای ریاستی در برخی فدراسیون‌ها اشاره کرد و گفت: این دعواها به خاطر آن است که ما چند ماه دیگر انتخابات کمیته ملی المپیک را پیش رو داریم. آن دوستانی تا به امروز در کمیته ملی المپیک بوده‌اند، تمایل دارند در این سمت باقی بمانند، دوستانی که می‌بینند یکسال دیگر دوره ریاست جمهوری تمام می شود و شاید در دوره دیگر پستی در ورزش نداشته باشند، تلاش می‌کنند تا به کمیته ملی المپیک بروند و بدین صورت همچنان در ورزش باشند.

بنا عاشق بود و کاری کرد کارستان
وی افزود: ما مشغول دعوا هستیم اما کشورهای پیشرفته از روزی که مسابقات‌شان تمام می شود به دنبال آماده سازی برای پیکارهای بعدی هستند. ما اگر برای بازی‌های آسیایی کره جنوبی خوب کار کنیم، یقین بدانید مدال‌های‌مان از گوانگجو بیشتر و بهتر خواهد شد اما اینطوری نیست و متاسفانه تعداد عاشقان ما در ورزش کم است، کسی که تمام وجودش را برای ورزش بگذارد. چه کسی فکر می‌کرد، روزی کشتی فرنگی ایران سه مدال در المپیک بگیرد و قهرمان شود؟ اما یک محمد بنا آمد، کسی که عاشق بود و با تمام وجود با شاگردانش کار کرد و در نهایت کاری کرد، کارستان و کشتی آزاد که محبوب مردم بوده است را می‌گذارد کنار.

رنسانس فوتبال ایران
مایلی کهن یادآور شد: بنا موفق شد چون تمام وقت و زندگی‌اش را وقف بچه‌های فرنگی کار کرده بود، همان کاری که ما در زمان حضور در تیم ملی از 96 تا 98 کردیم، همان شد که بسیاری از بازیکنان فوتبال ایران لژیونر شدند، کل دنیا لب به تحسین فوتبال ایران گشودند و عنوان کردند در این فوتبال رنسانس شده است.

فوتبال به آدم‌های عاشق نیاز دارد
وی نیاز فوتبال ایران را در به کارگیری نیروهای عاشق عنوان کرد و گفت: الان هم به نظر من باید دیدگاه این آقایان عوض شود. من نمی‌گویم بلافاصله باید کادر فنی تیم ملی تغییر کند. این آقایان همیشه دیدشان به گونه‌ای است که ما را قبول نداشتند، من می‌گویم ما منظورم فدراسیون نیز هست و همه را از بالا به پایین نگاه کرده و می‌کنند. اگر هم قرار است کادر فنی تیم ملی تغییر کند و یک مربی ایرانی بیاید، باید یک مربی عاشق بیاید نه یک مربی کاسب. به نظر من مجید جلالی گزینه مناسبی برای تیم ملی است.

کی‌روش به عنوان نفر اول موفق نبوده است
سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان در خصوص اینکه عنوان می‌شود، کی‌روش مربی بزرگی است، گفت: ما هم قبول داریم که کی‌روش مربی بزرگی است اما ایشان هر زمان که به عنوان نفر اول کار کرده است، چه در تیم ملی پرتغال و چه در تیم رئال مادرید کارنامه موفقی نداشته است اما در تیم منچستریونایتد به عنوان دستیار “آلکس فرگوسن” موفق بوده است، آنهم فقط به این خاطر که یکی به نام فرگوسن کنارش بوده است که نوع عملکرد و رفتارش باعث شده همه به او اعتماد داشته باشند. شما ببینید بعد از جدایی آقای کی‌روش هم منچستر موفق بوده که این از تاثیر حضور فردی به نام فرگوسن است.

نباید با کی‌روش دعوا کنیم
“به نظر من باید خیلی قاطعانه و منطقی نه با دعوا با کی‌روش صحبت کرده و اشتباهاتش را به او گوشزد کنیم”، مایلی کهن با طرح این موضوع گفت: تیم ملی یکسال است سرپرست ندارد. از آن طرف بدنساز تیم ملی علی رغم قرارداد با تیم ملی گذاشته است و رفته، چرا؟ بعد بدنسازی که جایگزین او شده شخصی است که سه، چهار سال بیشتر نیست که مدرک بدنسازی‌اش را گرفته است. بدنسازهای قابلی همچون دکتر بهرامی‌نژاد، علی صالح نیا، دکتر خداداد، دکتر حاج قاسم، مولایی و … داریم و بعد بدنسازی را به تیم ملی آورده اند که چهار سال مربی بدنساز شده!

چرا باید امثال جلالی، خاکپور، علیدوستی و … خانه نشین شوند؟!
وی افزود: اینها مربیانی فوق العاده قابل، علاقمند و عاشق هستند که از تیم ملی دور هستند. در زمینه دستیاری نیز داستان به همین گونه است. فردی چون محمد خاکپور که در همه زمینه‌ها بی نظیر است باید امروز در خانه بنشیند. خدا شاهد است از نظر دانش فنی، شخصیتی،  جسمانی و… خاکپور بهترین است اما باید داخل خانه بنشیند. آیا خاکپور نمی‌توانست دستیار کی‌روش شود، او که کاپیتان تیم ملی بوده، لژیونر این بوده و سال‌ها در سطح اول فوتبال حضور داشته است، باید خانه نشین شود؟ آیا علیدوستی، حسین عبدی، مجید جلالی و … باید بنشینند در خانه. در بعد سرپرستی هم داریم افرادی چون محمد زادمهر، پنجعلی، خرمگاه و … که باید بیرون از گود باشند و تیم ملی سرپرست نداشته باشند؟!

ظلم می‌کنیم به خودی‌ها و از خودبی‌خود می شویم برای بیرونی‌ها
وی در ادامه تصریح کرد: ما همیشه ظلم می‌کنیم به خودی‌ها و از خودبی‌خود می شویم برای بیرونی‌ها. در صورتی که اگر قرار است احترام بگذاریم باید برای هر دو گروه باشد و به همه بها دهیم.

 

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)