مرجع خبری پرسپولیس : سأله اسفناک رواج استعمال شیشه (آمفتامین) بین فوتبالیستها برای پایین آوردن وزن است. آماری که بین فوتبالیستها شایع شده واقعاً نگران کننده است

به گزارش مرجع خبری و به نقل از سایت گل، اگرچه پیش از این هم بارها در مورد اعتیاد فوتبالیستها مطالب و آماری منتشر شده است، اما هیچ گاه به نظر بحث این قدر جدی نبوده و حداقل به جامعه شوک وارد نکرده است. دقیق ترین، جالب ترین و جسورانه ترین آمار را یک بار ابراهیم افشار (روزنامه نگار باسابقه) طی گزارشی در روزنامه جهان فوتبال منتشر کرد که باعث ایجاد بلوایی زودگذر شد. او آنجا از این گفته بود که حتی در تیم ملی هم چندین نوبت ملی پوشان پیش از بازی های بزرگ موادی را بمبی کرده بودند و البته موفق هم شده بودند که نتیجه ها را عوض کنند. پیش و پس از این مطلب هم گزارشهایی در مورد اعتیاد شدید ستاره های سابق در دوران بازنشستگی منتشر شد. حتی مصاحبه هایی هم با همین ستاره ها انجام دادند که بخشی از گنداب فوتبال را شور دادند و البته زود هم این گنداب باز راکد شد.

در اغلب این گزارشها اگر موارد استفاده تفریحی توصیف می شد، اما این بار داستان کمی فرق می کند. هم در نوع ماده استفاده شده و هم در چرای استفاده. این بار حرف از پایین آوردن وزن با استفاده از «شیشه» است. در همین فصل آماده سازی تیمها، چندین مورد شایع شد که فوتبالیستها برای رسیدن سر وزن از این ماده استفاده کرده و حتی پرونده ای در این خصوص در کمیته انضباطی در حال تشکیل است.

یکی از مربیان لیگ برتری در این خصوص داستانهای جالبی تعریف می کند که البته تأسف برانگیز هم هست. این مربی که هدایت یکی از تیمهای شهرستانی سقوط کرده را برعهده داشته می گوید: پارسال دو بازیکن برای تست دادن، به تمرینات ما آمدند که وزنشان دو برابر من بود وقتی دلالها این بازیکنان را آوردند، گفتند که وزنشان زیاد است، اما با تمرینات اختصاصی و فشار خیلی زود به سر وزن می رسند. این دو بازیکن اگرچه سر تمرینات تیمی از زیر کار در می رفتند، اما در کمتر از دو ماه وزنشان را نصف کردند. با این حال رفتارهایشان هم دچار تغییرات زیادی شد که ما را مشکوک کردند. در یکی از اردوها ما سرانجام فهمیدیم که آنها از شیشه برای کم کردن وزن خود استفاده کرده اند.

این مربی اضافه می کند: پس از اینکه از شر این بازیکنان راحت شدیم در رادیو شنیدم که چندی بعد یکی از آنان که سابقه قهرمانی با تیمش در جام حذفی را هم داشت، به علت استعمال زیاد شیشه اقدام به خودکشی کرده است.

البته امسال هم از اردوی یکی از تیمهای تهرانی که در خارج از پایتخت برگزار می شد، خبرهایی در این خصوص به بیرون درز کرد. گفته می شد، یکی از چپ های این تیمها برای رسیدن به شرایط وزنی مناسب در اتاق خود، شیشه مصرف می کرده که کادر فنی متوجه می شود و خبر خیلی زود به تهران می رسد و… در اردوی سایر تیمها هم کم و بیش چنین اتفاقاتی افتاد، بخصوص در اردوهای خارجی که البته به دلایل مختلفی همگی مسکوت مانده اند.

اما چرا شیشه؟ یکی از پزشکان تیمهای لیگ برتری می گوید: بله متأسفانه این مسأله دردناک حقیقت دارد و ما هر روز بیش از گذشته شاهد شایع شدن استعمال این مواد در بین ورزشکاران و بخصوص فوتبالیستها هستیم که مهمترین دلیلش مصرف راحت و بازدهی بالای آن است.

وی می گوید: «آمفتامین» به دلیل قیمت ارزانش به راحتی قابل تهیه است و بر خلاف موادمخدر دیگر موقع استفاده بوی آنچنانی هم ندارد. ضمن اینکه استفاده از آن به دلیل سادگی در هر جایی امکان دارد. در مورد فوتبالیستها بیشتر مکانهای استفاده در اتاقها و حتی ماشین های شخصی شان بوده است.

وی در مورد کاهش وزن به محض استفاده از این ماده می گوید: این ماده علاوه بر اینکه بر روح و روان فرد تأثیر دارد، روی تغییرات وزنی بدن نیز بسیار مؤثر است. البته زمان شروع کم کردن وزن در افراد گوناگون با توجه به شرایط بدنی متفاوت است. بعضی ها بلافاصله و بعضی ها با مدت زمان بیشتری پس از استعمال شروع به کم کردن وزن می کنند.

او ادامه می دهد: البته در فوتبالیستها به دلیل وضع مالی خوبشان با خورد و خوراک مناسب می توان جلوی تابلو شدن ظاهر را گرفت و به همین دلیل آنان رغبت بیشتری به استفاده از این ماده نشان می دهند. با این حال مواردی داشتیم که به دلیل اعتیاد شدید دچار مشکلات روحی و روانی شدید شده اند.

اغلب مربیان لیگ برتری روی این نکته تأکید دارند که شاگردانشان به دلیل وضع مالی خوب دائما در پارتی های شبانه و میهمانی های مجردی شرکت می کنند و آنجاست که برای اولین بار با مواد مخدری مثل شیشه آشنا می شوند. این مواد مخدر بدون توجه به عوارض جانبی شان به دلیل لذت هایی که در افراد به وجود می آورد اول بار به صورت تفریحی و بعد به صورت اعتیاد از سوی ستاره ها مورد استفاده قرار می گیرند. جالب اینکه اینگونه موارد بیشتر در بین فوتبالیستهایی دیده می شود که برای بازی در باشگاهای طرف قرار داد مجبور می شوند شهر خود را ترک کنند و در شهری دیگر به صورت مجردی زندگی کنند.

به عنوان مثال در مشهد طی چند سال گذشته شایعات زیادی در مورد بازیکنان غیر بومی تیم های لیگ برتری این شهر شنیده شد که در یکی دو مورد باشگاهها مجبور به اخراج این بازیکنان البته با ذکر عنوان دلایل دیگر شدند. آنچه مسلم است، اینکه نمی توان وجود چنین اپیدمی را انکار کرد، اما با توجه به اثبات سخت این گونه موارد، ورود به حیطه آن برای مراجع ذی صلاح تا جمع نشدن مدارک کافی مقدور نیست.



به نظر، همین دلیل هم می تواند یکی از دلایل مهم استفاده فوتبالیستها از این گونه مواد باشد. به هر حال آزمایشی هم مخصوص مشخص شدن این نوع اعتیاد فعلاً در باشگاه ها و فدراسیونها انجام نمی شود و تنها راه اثبات گیر افتادن ورزشکاران در هنگام استعمال است که آن هم با توجه به روابط پشت پرده موجود در این گونه پرونده ها خیلی مؤثر نیست.



در دنیای ورزش بارها و بارها در مورد اعتیاد ستاره های بزرگ به مواد مخدر شنیده بودیم. از جرج بست و مارادونا بگیرید تا مایکل فلپس وتایسون همه و همه در دام اعتیاد گرفتار شده بودند اما برای تفریح . هیچ گاه نشنیدیم که آنان برای وزن کم کردن یا رسیدن به شرایطه ایده آل بدنی به مواد مخدر روی آورده باشند. آنها در دوران حرفه ای خود با تمرین به هرانچه می خواستند رسیدند نه با استفاده از مواد مخدر. ظاهرا استفاده از مواد مخدر برای وزن کم کردن برای اولین بار است که در دنیا توسط فوتبالیست های ایرانی ابداع می شود. ابداعی که احتمالا معضل بدتری از دوپینگ در ورزش ایران خواهد بود.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)