مرجع خبری پرسپولیس : فكر می‌كنم همیشه جنجالی‌ترین صحنه‌ای كه می‌تواند برای یک داور به‌وجود بیاید مربوط به صحنه‌هایی است كه در محوطه جریمه رخ می‌دهد و یك داور مجبور است پنالتی بگیرد یا گلی را مردود اعلام كند. فكر می‌كنم بدترین تصمیم داوری من مربوط به دیدار صباباتری و پرسپولیس بود كه علیه پرسولیس پنالتی گرفتم و بعد هم متوجه شدم كه این تصمیم اشتباه بوده است.


داوران لیگ برتری اگر چه در 10 دوره لیگ همواره با حاشیه‌هایی روبه‌رو شدند اما اتفاقات اخیر بعد از بازی داربی، بازی تراكتورسازی و استقلال و … حساسیت نسبت به داوران را افزایش داده است. تماشاگر همشهری در شماره 27 خود، گفت‌و گویی با سعید مظفری‌زاده دارد كه از جمله داوران تحصیل‌كرده فوتبال ایران است كه بخش‏های مهم آن در ادامه می‏آید.

 

• چند روزی است كه از یک سفر كاری و حضور در یک تورنمنت آسیایی برگشته‌ام كه برای اولین بار در آسیا طرح استفاده از تكنولوژی‌های رادیویی و استفاده از 6داور مطرح شد كه حتما موضوع قابل توجهی است و می‌توانیم درباره آن‌ها بحث كنیم.

 

• این سیستم‌هایی رادیویی حتما می‌توانند تحول بزرگی در موضوع داوری ایجاد كنند و حتی سازندگان و متصدیان این سیستم‌ها كه اهل كشور فرانسه بودند نیز در این مسابقات حضور داشتد تا به لحاظ فنی و موضوعاتی پشتیبانی همه چیز را مورد بررسی قرار دهند. مسابقات «پرزیدنت كاپ» كه در میانمار برگزار می‌شد بیشتر از این‌كه برای فوتبال و تیم‌ها اهمیت داشته باشد برای داوری اهمیت داشت چرا كه به صورت آزمایشی سیستم‌های جدیدی مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

• تمام لیگ‌های معتبر اروپایی نیز تجهیزات داوری خود را از همین شركت تامین می‌كنند اما در مسابقات پرزیدنت كاپ جدیدترین نوع این سیستم رادیویی برای ارتباط داوران در زمین فوتبال مورد ارزیابی قرار گرفت كه اجازه ارتباط كاملا آنلاین را می‌دهد و مشكلاتی مانند قطع ارتباط كه در گذشته رخ می‌داد، در این سیستم جدید وجود ندارد.

 

• فوتبال ورزشی است كه با اشتباهاتش جذاب است نه این‌كه بگوییم این اشتباهات تنها به داوری مربوط می‌شود بلكه این اشتباهات بین بازیكنان و مربیان نیز مرسوم است و هر لحظه در نتیجه بازی نیز تاثیرگذار خواهد بود. این‌ها تمام اشتباهاتی هستند كه به فوتبال روح می‌دهند و باعث جذابیت بالای آن می‌شوند.

 

• در جلسات فیفا كه تصمیمات حساسی در آن اتخاذ می‌شود و تعداد زیادی از اعضای آن انگلیسی، اسكاتلندی و ولزی هستند در گذشته چندان نسبت به این موضوع میلی نشان نمی‌دادند و همیشه با آن مخالف بودند.در حال حاضر انگلستان و اسكاتلند با ورود تكنولوژی به موضوع داوری در فوتبال موافق هستند اما هنوز ایرلند و ولز جزو مخالفان اصلی هستند و اعتقاد دارند كه تكنولوژی روح فوتبال را می‌كشد و فوتبال با اشتباهاتش جذاب و دیدنی است و البته فیفا هم با آن‌ها هم‌عقیده شده ولی در این بین یوفا و شخص میشل پلاتینی همچنان نسبت به استفاده از تكنولوژی در فوتبال اصرار دارند.

 

• من هم با نظر فیفا موافق هستم و اعتقاد دارم ورود تكنولوژی به داوری به روح فوتبال صدمه می‌زند و از هیجان آن می‌كاهد. داوری و فوتبال پا به پای هم پیشرفت كرده‌اند چرا كه داوری و فوتبال از هم جدا نیستند و اگر چیزی به غیر از این اتفاق می‌افتاد فوتبال تبدیل به ورزشی كسل‌كننده می‌شد.

 

• دوپینگ در داوری هم وجود دارد اما هیچ وقت كنترل نمی‌شود. موضوع دوپینگ برای ورزشكارانی كه با هم رقابت دارند و بر سر قهرمانی مبارزه می‌كنند وجود دارد اما دوپینگ برای داوری كه در میانه زمین تک‌و تنها است و با هیچ كس هم رقابت نمی‌كند معنایی ندارد؟

 

• همیشه قاطعانه از قشر داوران دفاع كرده‌ام و اعتقاد دارم داوران پاك هستند اما هیچ وقت در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان قاطعانه حرف زد به همین دلیل نمی‌توانم قاطعانه پاسخ منفی بدهم و بگویم داوران دوپینگ نمی‌كنند چون در این بین هر احتمالی وجود دارد.

 

• در ایران تنها عشق و علاقه داوران را به سمت داوری كشانده است اما در اروپا و آمریكای جنوبی بحث اسپانسرها نقش مهمی را ایفا می‌كنند و حتی پیش از شروع لیگ‌های اروپایی نیز از باشگاه‌ها مبالغی دریافت می‌شود كه از مجموع این دریافتی، حقوق داوران پرداخت می‌شود به طور مثال در كشوری مانند اوكراین به هر داور 2 هزار دلار حقوق برای هر بازی پرداخت می‌شود. این رقم البته در كشورهای اروپایی به 6هزار دلار هم می‌رسد.

 

• فكر می‌كنم همیشه جنجالی‌ترین صحنه‌ای كه می‌تواند برای یک داور به‌وجود بیاید مربوط به صحنه‌هایی است كه در محوطه جریمه رخ می‌دهد و یك داور مجبور است پنالتی بگیرد یا گلی را مردود اعلام كند. فكر می‌كنم بدترین تصمیم داوری من مربوط به دیدار صباباتری و پرسپولیس بود كه علیه پرسولیس پنالتی گرفتم و بعد هم متوجه شدم كه این تصمیم اشتباه بوده است.

 


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)