نشست مطبوعاتي سرمربي تيم ملي/ كامل

مرجع خبری پرسپولیس : سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: بازيكناني كه حاشيه‌سازي كنند و مصاحبه منفي انجام دهند از تيم و تركيب اصلي دور خواهند شد.

 

نشست مطبوعاتي افشين قطبي ساعت 15:10 امروز در هتل آكادمي تيم‌هاي ملي با حضور خبرنگاران انجام شد.


متن كامل صحبت‌هاي سرمربي تيم ملي به شرح زير است:

* تبريك روز خبرنگار از سوي سرمربي تيم ملي

من روز خبرنگار را تبريك مي‌گويم. شما نقش بسيار مهمي در نتايج فوتبال كشور داريد. در واقع خبرنگاران شريك نتايج تيم ملي هستند. تمام خانواده‌هاي فوتبال نياز به همكاري رسانه‌ها دارند تا بتوانند پيشرفت كنند. ما بعد از مراسم قرعه‌كشي جام ملت‌هاي 2011 برنامه‌ريزي دقيق خود را آغاز كرديم و سعي كرديم در روزهاي فيفا بهترين همكاري را با باشگاه‌ها داشته باشيم تا تيم ملي خوبي بسازيم و به هدف خودمان كه همان قهرماني در جام ملت‌ها است برسيم.

* برنامه‌ريزي دقيق ليگ برتر تا شروع جام ملت‌ها

فقط 14 روز قبل از شروع دهمين دوره مسابقات ليگ برتر اردوي اتريش را برگزار كرديم كه با انجام سه بازي دوستانه و 14 جلسه تمريني از بهترين نفرات استفاده كرديم. در آن اردو فقط لژيونرها را در اختيار داشتيم و در ادامه نيز همه تمركز ما روي روزهاي فيفا است كه اجازه بازي به ما مي‌دهد. تورنمنت غرب آسيا اهميت دارد و روي آن برنامه‌ريزي كرديم كه پس از همكاري با سازمان ليگ دو روز آن در تقويم فيفا قرار دارد.


اردوي خود را از 11 جولاي شروع كرديم و تا قبل از برگزاري ديدار دوستانه با ارمنستان 4 جلسه تمريني انجام خواهيم داد. در روز 28 آگوست تيم ملي به اردو مي‌رود و بعد از دو روز تمرين راهي چين مي‌شويم تا تيم ملي اين كشور مسابقه دوستانه‌اي انجام دهيم. سپس دو روز بعد به سئول مي‌رويم تا با تيم كره جنوبي در روز 7 سپتامبر مسابقه دوستانه برگزار كنيم.

مرحله بعدي آماده‌سازي به تورنمنت غرب آسيا معطوف مي‌شود كه در 24 سپتامبر ملي‌پوشان به ما اضافه مي‌شوند و 4 روز قبل از شروع مسابقات خودمان را براي ديدار با بحرين آماده مي‌كنيم.

آخرين روز فيفا 17 نوامبر است كه عباس ترابيان رئيس كميته بين‌الملل فدراسيون قول داده با يك تيم بزرگ در تهران بازي دوستانه برگزار كنيم. 17 روز قبل از اولين بازي ما در جام ملت‌ها طبق قوانين فيفا كه 14 روز قبل از جام ملت‌ها بايد بازيكنان در اختيار تيم ملي باشند 4 بازي در نظر گرفته‌ايم كه با تيم‌هاي مختلف ديدار مي‌كنيم. البته در هفته اول ژانويه خودمان را به قطر مي‌رسانيم.


* استفاده از بهترين تكنولوژي‌ها براي ارزيابي ايده‌آل وضعيت فيزيكي ملي‌پوشان

تلاش كرديم با مدرن‌ترين تكنولوژي ضربان قلب بازيكنان را ركوردگيري كرده و با اطلاعات دقيقي شرايط فيزيكي آنها را ارزيابي كنيم. اردويي كه داريم از امروز شروع مي‌شود و ساعت 17 اولين جلسه تمريني قبل از بازي با ارمنستان با 24 بازيكن برگزار خواهد شد.


قبل از دعوت بازيكنان من به اين دليل 24 بازيكن را انتخاب كردم كه مي‌دانستم برخي نفرات مصدوم خواهند شد كه چنين اتفاقي نيز رخ داد. محمدرضا خلعتبري به دليل مصدوميت از ناحيه كمر، ميلاد ميداودي به دليل مصدوميت از ناحيه دست و مهرداد اولادي به دليل عدم حل مشكل خدمت سربازي‌اش نمي‌توانند ما را همراهي كنند. به همين دليل من با باشگاه اوساسونا تماس گرفتم و هماهنگي‌هاي لازم انجام شد و ما براي ديدار با ارمنستان جواد نكونام را در اختيار خواهيم داشت. نكونام فردا به تهران مي‌آيد و پس از دو جلسه تمرين همراه با ملي‌پوشان راهي ارمنستان مي‌شود.

اگر مي‌خواهيم قهرمان جام ملت‌ها شويم بايد همه بازيكنان، سرباز 75 ميليون ايراني باشند. ممكن است اختلاف فني بين بازيكنان زياد باشد اما به لحاظ شخصيتي بايد بازيكن جايگاه خود را در تيم ملي بداند. به همين دليل من سعي مي‌كنم بهترين نفرات را به اردو دعوت كنم. مطمئنم همه ملي‌پوشان دوست دارند ايران قهرمان جام ملت‌ها شود تا آرزوي 35 ساله ايراني‌ها برآورده شود. به همين دليل ما نيازمند حمايت همه جانبه بويژه رسانه‌ها هستيم.


از صميم قلب مي‌دانم همه رسانه‌ها دوست دارند بعد از 35 سال پرچم ايران در جام ملت‌ها به اهتزاز درآيد و ما در اين زمينه به كمك شما نياز داريم. جام جهاني نشان داد كه تيم ملي انگليس با وجود داشتن بهترين سرمايه و امكانات نتوانست موفق شود بنابراين اين موضوع نشان مي‌دهد كه تيم بدون حاشيه مي‌تواند موفق شود.

حمايت نبايد حرفي باشد بلكه بايد در عمل هم انجام شود. بازيكنان ما افراطي هستند و ما ايراني‌ها هم افراطي هستيم بنابراين شما خبرنگاران مي‌توانيد تصاويري را درست كنيد كه جو مثبت شود.


* از مصدوم بودن كريمي تا مصدوم شدن جادوگر

درباره مصدوميت علي كريمي من نگفتم كه علي كريمي مصدوم است و به همين دليل به تيم ملي دعوت نشد بلكه منظورم اين بود كه كريمي در اردوي اتريش مصدوم شد و من احساس كردم كه بايد بهترين نفرات را دعوت كنم. نفراتي كه در شرايط ايده‌آلي هستند. كريمي تجربه بالايي دارد و من علاقمندي زيادي به كيفيت بازي وي دارم و قبل از بازي با تايلند نيز خودم اين بازيكن را برگرداندم. هميشه درهاي تيم ملي باز است. اگر اين بازيكن شرايط خوبي داشته باشد مي‌تواند بار ديگر به اردو دعوت شود چرا كه تا شروع مسابقات زمان كافي وجود دارد. خودش هم گفته كه اگر نياز باشد حاضر است به تيم ملي دعوت شود.

* منع قانوني براي باشگاه‌ها در صورت اجازه ندادن به ملي‌پوشان براي حضور در اردو

من معتقد نيستم كاري كردم كه رسانه‌ها بيشتر به من مشكوك شوند. علاوه بر اين اين انتقاد را قبول ندارم كه قبل از نشست مطبوعاتي در يك برنامه تلويزيوني شركت كردم. در خصوص اظهارات برخي باشگاه‌ها مبني بر عدم حضور ملي‌ پوشانشان در اردوي تيم ملي بايد بگويم اين موضوع خلاف قوانين فيفا است. ما براي ساختن تيم ملي قبل از شروع جام ملت‌ها كه هر 4 سال يك بار برگزار مي‌شود در شرايط حساسي قرار داريم بنابر اين باشگاه‌ها و تيم ملي بايد با هم همكاري كنند.

من در برنامه‌ريزي ليگ نقشي ندارم. سازمان ليگ به خوبي تاريخ و تقويم فيفا را مي‌داند اما فكر مي‌كنم همكاري خوب با سازمان ليگ مي‌تواند شرايط خوبي را براي طرفين فراهم كند. من در سه باشگاه فعاليت كرده‌ام و درد مربيان باشگاهي را درك مي‌كنم اما بايد سعي كنيم براي حضور در جام ملت‌هاي 2011 تيم قدرتمندي داشته باشيم و پس از 35 سال قهرمان آسيا باشيم. اين يكي از مهمترين اهداف كشور است. باشگاه‌ها نمي‌توانند بازيكن ملي پوش را به تيم ملي ندهند. اين خلاف مقررات است و در صورت بروز اين موضوع كفاشيان و كميته انضباطي طبق قانون فيفا برخورد خواهند كرد.

 


* مثل سرباز در خدمت تيم ملي هستم

بايد تمام تمركزم را تا روز آخري كه سرمربي تيم ملي هستم، براي ساخت تيم ملي بگذارم. اين فضايي است كه من مي‌توانم كنترل كنم. حمايت اشخاص مختلف در خانواده فوتبال بسته به نظر خودشان است. من به نظر همگي احترام مي‌گذارم و مثل يك سرباز در اختيار تيم ملي هستم تا بتوانيم تيم ملي را بعد از 35 سال در آسيا قهرمان كنم.


در تيم ملي احساس آرامش و تمركز و انرژي مثبت دارم. بايد تلاش كنيم در اردوهاي كوتاه مدت 3-4 روزه پيشرفت داشته باشيم.

* دوست دارم با برزيل، اسپانيا و ايتاليا بازي كنم

دوست دارم به عنوان سرمربي تيم ملي در ورزشگاه نيوكمپ با اسپانيا، در ورزشگاه ويمبلي با انگليس و با برزيل بازي كنم يا اينكه با تيم ملي ايران در ورزشگاه آزادي به مصاف ايتاليا بروم. آرزو دارم با بهترين تيم‌هاي دنيا بازي كنم اما در حال حاضر به دليل آنكه اوكراين در آخرين لحظه انصراف داد تيم ملي ارمنستان را انتخاب كرديم كه در كوتاه‌ترين زمان بهترين حريف براي ما محسوب مي‌شود.

ارمنستان 2 بر يك به اسپانيا باخته و بلژيك را برده است. اين تيم مي‌تواند حريف خوبي براي ما باشد. بنابراين نمي‌خواستيم روز فيفا را از دست بدهيم و به همين دليل با ارمنستان بازي مي‌كنيم. البته صحبت‌هايي شد كه اين تيم به تهران بيايد كه اين اتفاق نيفتاد. ما يك پرواز يك ساعت و نيمه به ارمنستان داريم.

 

* شجاعي در اوساسونا وضعيت خوبي ندارد

دوست داشتيم لژيونرها را در باشگاه‌ها نگه داريم تا آنها بتوانند شرايط بهتري پيدا كنند. آندرانيك تيموريان به باشگاه جديدش رفته است و اميدوارم در اين باشگاه جاي ثابت خود را پيدا كند. مسعود شجاعي نيز مشكلاتي با باشگاه اوساسونا داشت و ايشان را در اين تيم نگه داشتيم تا بتواند جايگاه بهتري پيدا كند. ضمن اينكه توجه داشته باشيد ما در برخي پست‌ها پرمهره هستيم و در چند پست مهره‌هاي كمتري داريم.



* بازيكنان حاشيه‌ساز از تركيب تيم ملي دور مي‌شوند

من با كارنامه مربي‌گري‌ام ثابت كردم كه افشين قطبي كينه‌اي از كسي به دل ندارد اما بايد توجه داشته باشيد زماني كه بازيكني عليه كادر فني و فدراسيون مصاحبه مي‌كند بايد طبق مقررات، فدراسيون با آن بازيكن برخورد كند. بازيكناني كه حاشيه‌سازي كنند و مصاحبه منفي انجام دهند از اين تيم و تركيب اصلي آن دور خواهند شد.


* اسپانيا بدون آنكه گل زيادي بزند قهرمان شد

جام جهاني را به طور جدي از 1994 تعقيب كردم بعد از آن در سا‌ل‌هاي 98، ‌2002 و 2006 با دو تيم ملي مختلف كار كردم و در سال 2010 نيز از نزديك شاهد بازي‌هاي جام جهاني بودم. مسابقات تيم‌هاي كره شمالي، كره جنوبي و استراليا را بررسي كردم. به احتمال 75 درصد در دور بعدي با يكي از اين سه تيم در جام ملت‌هاي آسيا بازي خواهيم كرد. در جام جهاني برايم جالب بود كه ببينم سازماندهي حمله و دفاع تيم‌ها بهتر شده سرعت فني بالاتر رفته است و تيم‌ها بيشتر با سيستم 4-2-3-1 و 4-3-3- بازي مي‌كنند كه اين نشاندهنده كم شدن فاصله خطوط است. در خط حمله سرعت چرخش توپ بيشتر شده است.

در جام جهاني 145 گل به ثمر رسيد كه 104 گل آن با يك ضربه بود. 28 گل با دو ضربه توپ وارد دروازه شد و 10 درصد گل‌ها يعني 13 گل با بيش از دو ضربه به ثمر رسيد.

61 درصد گل‌ها با پاي راست، 18 درصد با پاي چپ و 30 گل يعني 21 درصد با ضربه سر به ثمر رسيد. 88 درصد گل‌ها با ضرباتي از داخل محوطه جريمه به ثمر رسيد. اين در حالي است كه در تمرينات بازيكنان بيشتر از پشت محوطه جريمه شوت مي‌زنند و معنايش آن است كه در محوطه جريمه در جريان بازي كمترين ضربه به توپ زده مي‌شود.

اسپانيا كه قهرمان شد فقط 8 گل زده دارد و 2 گل دريافت كرده است. معنايش آن است كه براي قهرماني بايد سازماندهي دفاعي خوبي داشته باشيد.6 نفر از بهترين پاسورهاي جام جهاني عضو يك تيم بودند. دفاع راست، دفاع چپ و دفاع وسط اسپانيا هم جزو اين پاسورها بودند.

باز هم مي‌توانم راجع به آمار جهان جهاني صحبت كنم ولي بهتر است بحث را به پايان برسانم. در مجموع بايد شرايطي فراهم كنيم و ابزاري داشته باشيم كه بازيكنان ما بتوانند بازي‌هاي بين‌المللي خوبي انجام دهند.


* با دلسوزي براي‌ آينده فوتبال بازيكنان را انتخاب كرديم

كادر فني بهترين‌ها را به تيم ملي دعوت كرده و ما همواره بهترين‌ها را به اردو فرا مي‌خوانيم. تيم ملي فقط 11 نفر نيست. 40-50 نفر در فهرست تيم ملي قرار دارند. ما با دلسوزي براي آينده فوتبال كشور بازيكنان را انتخاب كرديم و بازيكنان توانا و جواني را به اردو فرا خوانديم. در حال حاضر 4 بازيكن ما عضو تيم ملي اميد هستند و اين نشاندهنده كم شدن فاصله بين تيم‌هاي اميد ،‌جوانان و تيم ملي است. در مورد علي كريمي نيز توضيحات لازم را در ابتدا گفتم و ديگر ادامه پيدا نكند.


*بيشتر مردم دوست دارند قطبي سرمربي تيم ملي باشد

افشين قطبي در مورد اينكه حاج‌رضايي گفته است او صداقت و شجاعت ندارد و در خروج هم بلد نيست گفت: من به نظر ايشان احترام مي‌گذارم. نظرات مختلف هستند اما اين مسئولان فدراسيون فوتبال هستند كه تصميم مي‌گيرند چه كسي سرمربي تيم ملي باشد.

وي در پاسخ دوباره اين خبرنگار كه گفت به عقيده حاج‌رضايي مسئولان فدراسيون فوتبال شجاعت لازم را ندارند و قطبي بهتر است به خاطر 80 ميليون ايراني از تيم ملي برود،‌ گفت: اگر من بخواهم به 80 ميليون نظر گوش كنم به هيچ جا نخواهم رفت زيرا بيشتر مردم دوست دارند افشين قطبي سرمربي باشد و من اكنون سرمربي تيم ملي هستم.


* ايران را بيشتر از پرسپوليس دوست دارم

من عاشق پرسپوليس هستم و در آن باشگاه زندگي كردم و با اين تيم قهرمان شدم اما ايران را بيشتر از پرسپوليس دوست دارم. بيشتر از همه مي‌خواهم ايران قهرمان جام ملت‌ها باشد و با كسي تعارف ندارم. من بهترين‌ها را به تيم ملي عوت مي‌كنم و برايم فرقي نمي‌كند بازيكنان چه اسمي دارند و عضو چه تيمي هستند. توانايي آنها برايم مهم است. زماني كه در پرسپوليس بودم برخي انتقاد مي‌كردند و مي‌گفتند اين تيم فوتبال 30 سال پيش را ارائه مي‌كند.

بهتر است تمام مديران و كادر فني تيم‌ها و همه افرادي كه در اين اتاق نشسته‌ايم نگاه ملي داشته باشيم. نبايد يك بازيكن عليه مربي يا يك مربي عليه مربي ديگر موضع‌ بگيرد. اين مسائل ما را به هدفي كه داريم نمي‌رساند. من استقلال را هم دوست دارم. از عليرضا منصوريان استقلالي‌تر سراغ داريد؟ او و رشيدي در كادر فني هستند. آنها نه فقط به خاطر استقلالي‌بودنشان بلكه به خاطر توانايي كه دارند و براي فوتبال زحمت كشيده‌اند به تيم ملي آمده‌اند.

* گردان جايي در تيم ملي ندارد

درباره نحوه حضور شهاب گردان در تيم ملي بايد بگويم كه ما در اردوها 4 دروازه‌بان دعوت مي‌كنيم چون مي‌خواهيم نفرات جوان در اين زمينه براي آينده كسب تجربه كنند. دو دروازه‌بان جوان و 2 دروازه‌بان باتجربه به اردو مي‌‌آيند و اين نگاه كاملا حرفه‌اي است.


مي‌خواهم با دعوت از 4 دروازه‌بان آينده دروازه‌باني تيم ملي را تقويت كنم. براي بازي با ارمنستان به دليل آنكه زمان كوتاه بود 3 دروازه‌بان را انتخاب كردم. با توجه به كوتاه بودن زمان اردو يك دروازه‌بان را حذف كردم. متاسفانه در آخرين بازي‌مان مقابل لاتزيو برگزار شد شهاب گردان تفكرات غير حرفه‌اي نشان داد. مي‌خواستم بازيكنان با سنوات كامل به باشگاه‌هايشان برگردند و احساس كردم دروازه‌باني كه هنوز بازي ملي ندارد در شرايط مطلوب‌‌تري به ايران برگردد.

متاسفانه گردان پس از حذف شدن از تيم ملي مصاحبه‌اي انجام داد بنابراين ما نيز نمي‌توانيم جايي براي اين دروازه‌بان در تيم ملي داشته باشيم. هيچ بازيكني حق ندارد بعد از خط خوردن عليه كادر فني تيم ملي مصاحبه كند. گردان دروازه‌بان توانمندي است و با او صحبت خواهيم كرد شايد يك موقعيت ديگر پيدا كند كه بتواند سال ديگر به اردو برگردد.


* غيرقابل مقايسه بودن شرايط ايران و كره جنوبي

نمي‌توانيم شرايط فوتبال ايران و كره جنوبي را با هم مقايسه كنيم. در دو جام جهاني و يك دوره جام ملت‌ها كه با كره جنوبي بودم اردوهاي زيادي را تجربه كردم كه برخي از آنها خوب و برخي از آنها شرايط بدي داشتند. به نظرم اردوي اتريش براي ما مفيد بود چرا كه به هدفمان كه همان سازماندهي دفاعي و حمله‌اي بود رسيديم و ارزيابي خوبي از شرايط ملي‌پوشان كسب كرديم.

زماني كه در كره بودم 6 ماه قبل از شروع جام جهاني 2002 به آمريكا رفتيم و بازي‌هاي دوستانه برگزار كرديم و بعد به مصاف اروگوئه رفتيم، از آنجا به اسپانيا و 3 ماه هم در كره بوديم قبل از جام جهاني 2006 نيز در ژانويه كه همه باشگاه‌ها در محل بدنسازي بودند با بيش از 20 بازيكن به عربستان، هنك‌ گنگ، آمريكا و كاستاريكا سفر كرديم. در بازگشت آمادگي نفرات ملي‌پوش به باشگاه‌هاي كره‌اي كمك زيادي كرد و ادووكات توانست با زندگي در كنار بازيكنان شناخت بهتري از‌ آنان پيدا كرده و ثمره آن در جام جهاني اين بود كه كره جنوبي توگو را شكست داد و در برابر فرانسه به تساوي رسيد.

نگاه سرمربي تيم ملي به مسائل به عنوان يك مسئول اول است. من چيزهايي را مي‌توانم كنترل كنم و مواردي است كه در كنترل من نيست. مربيان تيم ملي در بهترين شرايط يا در بدترين وضعيت بايد بهترين نتيجه را كسب كنند. من سرمربي تيم ملي هستم و اين مسئوليت به عهده من است و هرگز نمي‌خواهم مسئوليت خود را به زمين فرد ديگري بيندازم. امكانات در ايران چه خوب باشد چه بد من به توانايي بازيكنان ايراني اعتقاد كردم.

عراق در جام ملت‌هاي 2007 قهرمان شد. اگرچه كمترين امكانات را داشت اما آنها همدل بودند و همه به هم كمك مي‌كردند. مردم از تيم ما نتيجه مي‌خواهند و ما اين مسئوليت را پذيرفته‌ايم.


* پروازي بودن قطبي و پايبند بودن به چارچوب قرارداد

از روي اول كه سرمربي تيم ملي شدم در چارچوب قراردادم حركت كردم و خيلي حرفه‌اي بودم. سفرهاي من يا ماموريتي بوده يا براي ديدن خانواده‌ام. سفرهايم در زماني رخ داده كه كاري در ايران نداشتم. به رسانه‌ها گفتم كه چرا به آمريكا رفتم. از شما سؤال مي‌كنم اگر فرزندي داشته باشيد كه پايش شكسته است و يك عمل دو ساعته داشته باشد چكار مي‌كنيد؟ فكر مي‌كنم به هر طريق ممكن و با سرعت خودتان را به فرزندتان مي‌رسانيد. دخترم به دليل شكستي پايش در شرايط سختي بود و من اين خبر را قبل از بازي با لاتزيو شنيدم و بعد از انجام اين ديدار و در پايان اردو به آمريكا رفتم. عده‌اي گفتند بازي‌هاي اول ليگ را نديدم درحالي كه روزهايي است كه 20 ساعت كار مي‌‌كنم. اين كادر فني كه در كنار هم جمع شده‌اند مسابقات را يا به صورت مستقيم و يا با تماشاي فيلم‌ها بررسي مي‌كند.

* معيارها براي انتخاب حريفان

سعي مي‌كنيم با تيم‌هايي بازي كنيم كه روش فوتبالشان به ما كمك كند. ارمنستان تيمي است كه در اروپا بازي مي‌كند. سيستم آنها فوتبال بسته و حركت در ضد حملات است. تيم ما مي‌تواند از اين بازي آموزش بگيرد. البته براي بازي دوستانه من هميشه مي‌توانم با تيم‌هاي بزرگ بازي كنم. اگر از من سؤال كنيد كه شما دوست داريد با ارمنستان بازي كنيد يا با اسپانيا من پاسخ خواهم داد كه دوست دارم با اسپانيا در ورزشگاه آزادي بازي كنم اما بايد واقعيت‌‌ها را ببينم. در اين شرايط ارمنستان بهترين گزينه است و در اين بازي‌ها بايد سعي كنيم كه هماهنگ شويم. شايد با ارزيابي بهتر حرفه‌اي رفتار كنيم و بدانيم كه بازي‌هاي دوستانه با هماهنگي تيم ملي كمك بسياري مي‌كند.


 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)