مرجع خبری پرسپولیس : از روزهایی که فوتبالدوستان ایرانی شنبه و یکشنبه شب‌ها مشتاقانه اخبار ورزشی را برای شنیدن خبر درخشش بازیکنان ایرانی زیرو رو می‌کردند، سالها می‌گذرد. بعضی هفته‌ها پیش می‌آمد که چند خبر ورزشی اصلی فوتبال کشور به درخشش لژیونرهای ایرانی اختصاص می‌یافت اما چند صباحی است تمام چشم و چراغ فوتبال ایران در اروپا شده ۲ بازیکن اوساسونا.

 

اگرچه جواد نکونام و مسعود شجاعی آخرین بازمانده‌های فوتبال ایران در رقابت‌های اروپایی به حساب می‌آیند اما هنوز هم می‌شود با تماشای بازی‌های این دو در لالیگا به آینده فوتبال ایران امیدوار شد. اگرچه فصل جدید رقابت‌های لالیگا به خاطر نامشخص بودن ادامه حضور در اوساسونا برای نکونام و شجاعی چندان خوب شروع نشد اما به هر حال در مجموعه اوساسونا، این دو ایرانی بازیکنانی نبودند که آنتونیوکاماچو بتواند به راحتی از آنها چشم بپوشاند.

این روزها دوباره نکونام به ترکیب اصلی اوساسونا بازگشته و شجاعی هم بازیکن مهمی در اندیشه‌های تاکتیکی مربی صاحب سبک فوتبال اوساسونا به حساب می‌آید. کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا به سوال‌های مختلفی پاسخ داد .از جریان مصاحبه‌اش با سایت باشگاه اوساسونا گرفته تا درخواستش از مطبوعات ایران و سرنوشت تیم ملی در جام ملت‌ها.

 

*‌ پس از مدت‌ها سایت باشگاه اوساسونا مصاحبه‌ای را با شما و شجاعی روی خروجی‌اش گذاشت. جریان این مصاحبه چه بود؟

 

اول فصل به خاطر شرایطی که وجود داشت و معلوم نبود که من و مسعود در اوساسونا می‌مانیم یا نه دو روزنامه محلی علیه ما شیطنت کردند. بعد آنها چند مرتبه درخواست مصاحبه کردند که نپذیرفتیم اما برای اینکه به مردم پمپلونا احترام گذاشته باشیم و بگوییم با آنها مشکلی نداریم با سایت باشگاه صحبت کردیم.

 

*‌ یعنی واقعا بعد از تاخیر اول فصل الان دیگر مشکلی بین شما و تماشاگران وجود ندارد؟

 

قطعا نه. با تماشاگران مشکلی نداریم. بعضی روزنامه‌های محلی در اینجا هستند که دوست دارند بازیکنان بومی برای اوساسونا بازی کنند. تیم ما هم بازیکن بومی کم دارد و این روزنامه‌ها وقتی ما گفتیم می‌خواهیم برویم سعی کردند با فشارهایشان شرایط را عوض کنند. وقتی گفتم نمی‌مانم و با دو باشگاه مذاکره کردم به آنها برخورده بود و برایشان خیلی سخت بود. این روزنامه‌ها می‌گفتند اوساسونا برای ما زحمت کشیده و نباید ما از این باشگاه برویم.

 

*‌ قضیه عذرخواهی شما چه بود؟

 

زمانی که قرار شد از اوساسونا جدا شوم برای مذاکره چند روزی دیرتر به اسپانیا رفتم و وقتی توافقی با باشگاه‌های مذاکره کننده حاصل نشد، باشگاه اعلام کرد حالا که می‌خواهی بمانی باید جریمه شوی. من هم گفتم مشکلی با جریمه شدن ندارم و در آخر باشگاه هم جریمه‌ای در نظر نگرفت و گفت حالا که قصدت ماندن است، جریمه‌ای در کار نخواهد بود. من صحبتی هم با رسانه‌های ایرانی دارم. من و مسعود نماینده فوتبال ایران در اسپانیا هستیم و تلاش‌مان هم این است که از فوتبال ایران دفاع کنیم. می‌خواهم بگویم که هر خبری در ایران منتشر می‌شود، اینجا بازتاب دارد.

 

*‌ وضعیت اوساسونا را چطور می‌بینید .کسب ۶ امتیاز از هفت بازی واقعا خوب نیست؟

 

بله، من هم قبول دارم. ما تا اینجای کار خوب نتیجه نگرفته‌ایم. اول فصل شرایط دشوار است اما ما داریم رفته رفته وضعیت بهتری پیدا می‌کنیم و هفته به هفته بهتر می‌شویم.

 

*‌ چند وقت پیش شایعه شده بود شما فصل بعد به لیگ ایران بر می‌گردید؟ چقدر این شایعه صحت دارد؟

 

من قطعا روزی به فوتبال ایران برمی‌گردم و برای یکی از تیم‌های استقلال و پرسپولیس بازی می‌کنم اما الان شرایط طوری نیست که بخواهم راجع به زمان دقیق بازگشتم به فوتبال ایران صحبت کنم. البته از کشورهای مختلفی پیشنهادهایی داشته‌ام اما اگر بخواهم بین بازی در ایران و بازی در کشورهای عربی یکی را انتخاب کنم قطعا ترجیحم فوتبال ایران خواهد بود.

 

*‌ به خاطر تجربه‌ای که از لیگ امارات دارید، این حرف را می‌زنید؟

 

من ۶ ماه در امارات بازی کردم و شرایطم خوب بود. برای الوحده در ۴ بازی سه گل زدم و با الشارجه هم نایب قهرمان شدم و شش، هفت گل برای این تیم زدم. الان هم دو پیشنهاد بسیار خوب از بهترین تیم‌های امارات دارم.

 

*‌ شب قبل از بازی ایران – برزیل، یکی از سایت‌های ترکیه‌ای خبر از علاقه باشگاه فنرباغچه برای جذب شما داد. با شما هم صحبت کردند؟

 

با خود من هیچ صحبتی نکردند اما قضیه پیشنهادشان جدی بود. خود باشگاه اوساسونا هم پیشنهاد داده که قراردادم را برای سه سال دیگر تمدید کنم اما خودم دوست دارم شرایط جدیدی را تجربه کنم.

 

*‌ دو هفته بعد از بازی ایران – برزیل می‌شود منطقی‌تر درباره این بازی حرف زد. گفته بودید این بازی یکی از رویاهای کودکی‌تان است؟

 

اگر بخواهیم منطقی صحبت کنیم باید بگویم که پس از شکست ما برابر برزیل و پیروزی ژاپن برابر آرژانتین، نباید همه چیز را زیر سوال ببریم. اگر ما هم در تهران با برزیل بازی می‌کردیم، قطعا می‌توانستیم به حریف گل بزنیم. اگر هم دقت کرده باشید گل دوم و سوم برزیل در اواخر بازی بود و گل اول برزیل هم از روی یک ضربه استثنایی به ثمر رسید. آلوز توپ را جایی فرستاد که هیچ کاری از دست مهدی رحمتی بر نمی‌آمد. به هر حال اعتقاد من این است که نمی‌شود فوتبال برزیل را با فوتبال آرژانتین مقایسه کرد. برزیل تیم جدیدی را تشکیل داده و آنها می‌خواهند برای جام جهانی ۲۰۱۴ که در کشور خودشان برگزار می‌شود بهترین تیم را در اختیار داشته باشند. ضمن اینکه ما در کشور غریبه با برزیل بازی داشتیم و شرایط آب و هوایی هم جوری نبود که با آن خیلی آشنا باشیم. با همه این شرایط ما در نیمه اول خیلی خوب بازی کردیم. یک گل نزدیم و یک توپ‌مان به تیرک خورد. واقع بینانه این است که بگوییم حداقل یک نیمه خوب بازی کردیم.

 

*‌ سه ماه مانده به جام ملت‌ها، فکر می‌کنید چقدر رویای رسیدن به قهرمانی در آسیا پس از ۳۵ سال نزدیک به واقعیت باشد؟

 

واقعا نمی‌شود قاطعانه صحبت کرد. تیم ما شرایط خیلی خوبی دارد. درست است که دو بازی اخیرمان را باخته‌ایم اما شکست به کویت به خاطر شرایطی که حتما در آنجا وجود داشته بوده-البته من آنجا نبودم- و باخت به برزیل هم طبیعی بود، اما به هر حال ما تیم خوبی داریم و تنها کارهای کوچکی مانده که باید مسولان فدراسیون فوتبال و مسولان ورزش کشور آنها را هم انجام بدهند.

 

*‌ چه کارهایی باقی مانده؟

 

باید تمام شرایط آماده باشد تا تیم ملی بدون حاشیه و دغدغه تنها به فکر بازی باشد. ضمن اینکه چون جام ملت‌ها در کشوری عربی برگزار می‌شود باید مراقب حاشیه سازی‌ها باشیم.

 

*‌سازمان تربیت بدنی به فدراسیون فوتبال پیشنهاد داد کمیته‌ای برای انتخاب سرمربی تیم ملی بعد از جام ملت‌ها تشکیل دهد. این تصمیم چقدر در فوتبال حرفه‌ای اروپا دیده می‌شود؟

 

در دنیای فوتبال حرفه‌ای این کار طبیعی است. وقتی قرارداد یک مربی در حال به پایان رسیدن است یا قرارداد مربی را تمدید می‌کنند یا اینکه اعلام می‌شود فرد دیگری جانشین سرمربی فعلی خواهد شد اما همه این اتفاقات به صورت داخلی انجام می‌شود. با این حال به نظرم باید ما صبر و تحمل داشته باشیم. باید تمام تمرکزمان روی جام ملت‌ها باشد. زمانی وجود ندارد که بخواهیم آن را هدر بدهیم. تمرکز بهترین کاری است که می‌توانیم انجام بدهیم.

 

*‌ نظرتان درباره بازی با نیجریه چیست؟

 

به هر حال نیجریه یکی از پرقدرت‌ترین تیم‌های آفریقایی است و اگر با تیم اصلی‌اش بیاید که ظاهرا این چنین است بازی خیلی خوبی خواهد شد.

 

*‌ شاید بهترین اتفاق در این بازی این باشد که تیم ملی پس از مدت‌ها قرار است در ورزشگاه آزادی بازی کند. این آخرین فرصت برای هواداران خواهد بود که پیش از جام ملت‌ها تیم ملی را در ایران ببینند.

 

بله. فکر می‌کنم ماه‌هاست که از آخرین بازی ایران در ورزشگاه آزادی می‌گذرد. البته داربی نشان داد که مردم همچنان به فوتبال علاقه دارند. فکر می‌کنم بازی با نیجریه هم چنین اتفاقی بیفتد. واقعا فوتبال بدون تماشاگر بی‌معنی است. امیدوارم مردم برای بازی با نیجریه به ورزشگاه بیایند.

 

*‌ قضیه بازوبند سبز شما در بازی برزیل هم حرف و حدیث‌هایی را به وجود آورد و حتی کفاشیان در مصاحبه‌اش گفت که او به شما توصیه کرده بین دو نیمه بازوبند را عوض کنید؟

 

متاسفانه کسانی هستند که می‌خواهند ورزش و سیاست را با هم قاطی کنند. من نه به سیاست کار دارم نه به این حرف‌ها، کار و شغل من و دیگربازیکنان فوتبال است. کسانی که این مسایل را مطرح می‌کنند می‌خواهند با طرح این مسائل نفعی ببرند.

 

* این روزها در فوتبال ایران همه از ذوب آهن حرف می‌زنند. بازی این تیم را برابر الهلال دیدید؟

 

من باید به باشگاه ذوب آهن به خاطر صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا تبریک بگویم. من بازی این تیم با الهلال را دیدم و آرزوی قلبی‌ام این است که این تیم بتواند در فینال هم به پیروزی برسد. انشاا… با همت تیم ذوب آهن این تیم می‌تواند قهرمان آسیا شود.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)