مرجع خبری پرسپولیس : دهه دوم رقابت‌های لیگ برتر در حالی سه‌شنبه شب رسما آغاز می‌شود که در دوره گذشته این رقابتها تیم فوتبال سپاهان، امیرقلعه نویی و رضا عنایتی رکوردهایی را به خود اختصاص داده اند.

 

یازدهمین دوره لیگ برتر در حالی از فردا سه‌شنبه آغاز می‌شود که در 10 دوره گذشته این مسابقات تیم فوتبال سپاهان با 3 عنوان قهرمانی، برترین تیم این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

 

امیر قلعه‌نویی با چهار عنوان قهرمانی(2 جام با استقلال – 2 جام با سپاهان) و رضا عنایتی با سه بار کسب عنوان آقای گل رکوردداران این جام هستند. ضمن اینکه بازگشت مهدوی‌کیا و هاشمیان به فوتبال ایران، کسر 6 امتیاز از پرسپولیس، پیروزی 9 بر 2 ابومسلم، مصدومیت سرباز احمدی، دیرترین قهرمانی در دقیقه 7+90 و اشتباه فراموش نشدنی کمک داور دیدار استقلال اهواز و مس کرمان از اتفاقات برجسته 10 دوره گذشته لیگ برتر است.

 

تیم‌های استقلال تهران، سپاهان اصفهان و ذوب‌آهن اصفهان هم تیم‌هایی بودند که در هفته پایانی قهرمانی را به ترتیب به تیم‌های پرسپولیس، پرسپولیس و سپاهان اصفهان تقدیم کردند. این مسئله نشان می‌دهد قهرمانی‌های پرسپولیس در این جام در دقایق و حتی ثانیه‌های پایانی این جام بدست آمده است.

 

در زیر به صورت مختصر به اتفاقات 10 دوره گذشته لیگ برتر اشاره شده است:

 

نخستین دوره لیگ برتر: قهرمانی پروین با کمک ملوان

پس از قهرمانی استقلال در آخرین دوره جام آزادگان که با حضور 12 تیم برگزار شد، نخستین دوره لیگ برتر با افزایش دو تیم و با حضور تیم‌های استقلال، پرسپولیس، فولاد، پاس تهران، ابومسلم، ذوب‌آهن، پیکان، برق شیراز، سپاهان، فجرسپاسی شیراز، سایپا، ملوان بندرانزلی، استقلال رشت و تراکتورسازی تبریز فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد.

 

در این دوره رقابت اصلی برای قهرمانی بین سرخابی‌ها در جریان بود و پیش از برگزاری هفته بیست و ششم و پایانی، کمتر هوادار پرسپولیس به قهرمانی تیمش امیدوار بود اما ملوان در خانه با یک گل استقلال را شکست داد تا پرسپولیس با پیروزی خانگی برابر فجرسپاسی، با 49 امتیاز قهرمان نخستین دوره لیگ برتر لقب بگیرد. استقلال با 48 امتیاز و فولاد با 45 امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. تیم‌های استقلال رشت و تراکتورسازی تبریز هم به دسته پائین‌تر سقوط کردند.

 

پرگل‌ترین پیروزی فصل را ابومسلم در هفته پایانی برابر استقلال رشت کسب کرد که این تیم را در ورزشگاه خانگی با نتیجه 9 بر 2 شکست داد. غلامرضا عنایتی با 7 گلی که در آن بازی به ثمر رساند، ضمن ثبت رکورد بیشترین تعداد گل در یک دیدار، در نهایت با 17 گل زده آقای گل لیگ لقب گرفت.

 

دومین دوره لیگ برتر: شاگردان کاظمی شگفتی ساز شدند

تیم‌های استقلال اهواز و صنعت نفت آبادان به عنوان تیم‌های برتر دسته اول جواز حضور در دومین دوره لیگ را کسب کردند، مسابقاتی که همچنان با 14 تیم برگزار شد و در نهایت شاگردان فرهاد کاظمی شگفتی ساز این جام لقب گرفتند.

 

سپاهانی‌ها درحالی پس از رقابتی نزدیک با پاس تهران و پرسپولیس، جام قهرمانی دومین دوره لیگ برتر را بالای سربردند که با متوقف کردن پرسپولیس در هفته بیست و چهارم قهرمان زودهنگام این مسابقات لقب گرفتند. صنعت نفت آبادان و ملوان انزلی هم با 26 امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به ابومسلم، به دسته پائین‌تر سقوط کردند.

 

پیروزی 5 بر 2 سایپا در اهواز برابر استقلال این شهر پرگل‌ترین پیروزی این جام و برتری 3 بر 2 پاس برابر سپاهان در هفته آخر که باعث نایب قهرمانی این تیم تهران شد، پرحرف و حدیث‌ترین دیدار این مسابقات بود. ضمن اینکه ادموند بزیک با 13 گل بهترین گلزن این رقابت‌ها لقب گرفت.

 

سومین دوره لیگ برتر: قهرمانی پاس با کمک استقلال!

پگاه گیلان که همان استقلال رشت بود و با نام جدید در جام سوم حضور یافت و شموشک نوشهر، تیم‌های برتر دسته اول بودند که جواز حضور در لیگ را بدست آوردند.

 

شاگردان آبی‌پوش قلعه‌نویی که تا هفته‌های پایانی صدرنشین بودند، با شکست 2 بر یک در زمین همنام اهوازی خود و پیروزی 4 بر 3 پاس برابر سپاهان در اصفهان، در پایان هفته بیست و پنجم صدرنشینی را به پاس اهدا کردند. سبزپوشان تهرانی هم در بازی آخر برابر استقلال اهواز در ورزشگاه دستگردی به برتری 5 بر صفر دست یافتند تا قهرمان سومین دوره این جام شوند.

 

تیم‌های سایپا و شموشک نوشهر هم قعرنشینان این مسابقات بودند اما با توجه به تغییرات ایجاد شده در نحوه برگزاری این جام و افزایش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر به 16 تیم، علاوه بر تیم‌های صباباتری و ملوان صدرنشینان جدول دسته اول، این دو تیم در دیدارهای پلی‌آف، با برتری برابر شهیدقندی یزد و صنعت نفت آبادان در مسابقات دوره‌ای، در لیگ برتر باقیماندند.

 

پیروزی 8 بر 2 پرسپولیس تهران در هفته نخست برابر پگاه گیلان پرگل‌ترین پیروزی جام سوم بود و علی دایی با 16 گل زده عنوان آقای گل این جام را از آن خود کرد. ستا‌ره‌های پرسپولیس با وینگو بگوویچ، یکی از پرحاشیه دوران این تیم را رقم زدند.

 

چهارمین دوره لیگ برتر: درخشش جوانان اهوازی

در روزهایی که سرخابی‌ها اسیر حاشیه‌های بسیاری بودند، ملادن فرانچیچ با تکیه بر جوانان فولاد از جمله میرزاپور، کعبی، مبعلی، علوی، بداوی و …که خیلی‌ها آنها را ماحصل جوانگرایی ارزشمند لوکا بوناچیچ می‌دانستند، مقتدرانه قهرمان لیگ شانزده تیمی چهارم شدند. این تیم پس از توقف ذوب‌آهن برابر پاس و برتری 2 بر صفر مقابل پگاه در هفته بیست و پنجم، قهرمانی خود را مسجل کردند. تیم‌های پیکان تهران و پگاه گیلان به دسته پائین‌تر سقوط کردند

 

پیروزی 6 بر صفر استقلال اهواز برابر شموشک نوشهر جالب‌ترین پیروزی و تساوی 4 بر 4 صباباتری و برق شیراز پرگلترین دیدار این جام بود. رضا عنایتی مهاجم استقلال با 20 گل‌زده، برای دومین مرتبه آقای گل لیگ برتر شد.


پنجمین دوره لیگ برتر: نخستین قهرمانی قلعه‌نویی

شهید قندی یزد و راه آهن شهرری به عنوان تیم‌های برتر لیگ دسته اول جواز حضور در این مسابقات را بدست آوردند که در نهایت هواداران استقلال تهران توانستند قهرمانی تیم محبوب خود در لیگ برتر را جشن بگیرند.

 

استقلال در این فصل هم در رقابتی نزدیک با پاس، در حالی با 59 امتیاز قهرمان لیگ برتر شد که سبزپوشان تهرانی با 58 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفتند. پاس در هفته بیست و هفتم در ورزشگاه خانگی پیروزی 4 بر 2 را با تساوی 4 بر 4 عوض کرد و همان دو امتیاز باعث شد، شاگردان مصطفی دنیزلی از رسیدن به قهرمانی محروم شوند.

 

پیروزی 7 بر یک پاس تهران برابر فولادخوزستان پرگل‌ترین پیروزی این مسابقات بود. ضمن اینکه رضا عنایتی با 21 گل زده برای سومین بار متوالی عنوان آقای گلی لیگ برتر را کسب و رکورد دیگری را در این مسابقات به نام خود ثبت کرد. تیم‌های شهید قندی و شموشک نوشهر هم به دسته پائین‌تر سقوط کردند.

 

ششمین دوره لیگ برتر: جام بالای سر دایی نارنجی

مس کرمان و پگاه گیلان از دسته اول به این مسابقات صعود کردند و تیم سایپا با علی دایی و اشتباه فراموش نشدنی کمک داور دیدار استقلال اهواز و مس کرمان، برای نخستین مرتبه قهرمان لیگ برتر شود.

 

پس از اتفاقات جام جهانی 2006 آلمان، علی دایی به تیم سایپا پیوست اما پس از اینکه در میانه فصل ناگهان ورنر لورانت آلمانی از ادامه همکاری با این تیم انصراف داد، دایی هدایت نارنجی‌پوشان را برعهده گرفت و در رقابتی نزدیک با استقلال اهواز، استقلال و پرسپولیس، تیمش را قهرمان لیگ برتر کرد.

 

البته در هفته بیست و هشتم و در دقایق پایانی دیدار استقلال اهواز و مس کرمان، کمک داور دوم مسابقه به اشتباه گل صحیح استقلال اهواز را مردود کرد تا این تیم از رسیدن به قهرمانی محروم شود. دایی پس از قهرمانی با سایپا بصورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

 

پیروزی 4 بر صفر سپاهان برابر استقلال اهواز، جالب‌ترین پیروزی این جام بود. ضمن اینکه عرفان اولروم از ابومسلم و مهدی رجب‌زاده از ذوب‌آهن با 17 گل، بصورت مشترک عنوان آقای گل جام را کسب کردند.

 

هفتمین دوره لیگ برتر: پرحاشیه ترین لیگ و قهرمانی دقیقه 7+90

افزایش تعداد تیم‌های لیگ برتر به 18 تیم باعث شد فولاد خوزستان و راه آهن که در پایان لیگ ششم در قعر جدول قرار داشتند، در دیدارهای پلی آف با تراکتورسازی تبریز و شهرداری، بازی کنند و در نهایت راه آهن به عنوان تیم برتر این مسابقات جواز حضور در لیگ برتر را کسب کرد. شیرین فراز کرمانشاه و پگاه گیلان به عنوان تیم‌های برتر دسته اول و تیم صنعت نفت آبادان با رای دیوان عدالت اداری و پس از پیروزی در پرونده تخلف راه آهن، هم لیگ برتری شدند.

 

بازگشت افشین قطبی به ایران و قبول سرمربیگری پرسپولیس هم از اتفاقات جالب این جام بود. این مربی با حمایت حبیب کاشانی توانست در دقیقه 7+90 دیدار پایانی لیگ برابر سپاهان، پرسپولیس را با 59 امتیاز برای دومین مرتبه به عنوان قهرمانی لیگ برتر برساند. البته فیفا به خاطر شکایت رافائل مهاجم پیشین پرسپولیس 6 امتیاز از این تیم کسر کرده بود و سپاهان هم که به خاطر اتفاقات بازی رفت با پرسپولیس و مصدومیت سرباز احمدی با کسر سه امتیاز مواجه شده بود، با 58 امتیاز در رده دوم قرار گرفت.

 

انتقال پر حرف و حدیث پاس تهران به همدان هم در کنار تمام این این مسائل، حاشیه‌های لیگ هفتم را بیشتر کرد. پیروزی 5 بر صفر پرسپولیس برابر شیرین فراز کرمانشاه و راه‌آهن برابر پیکان از جالب‌ترین پیروزی‌های این لیگ بود. شیرین فراز کرمانشاه و صنعت نفت آبادان در پایان این جام به دسته اول سقوط کردند.

 

هشتمین دوره لیگ برتر: قهرمانی استقلال در مشهد

تیم‌‎های پیام مشهد و سپاهان نوین اصفهان از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کردند ولی فولادخوزستان با خرید امتیاز سپاهان نوین لیگ برتری شد، استقلال هم پس از سال‌ها موفق شد بار دیگر با ‌‎امیر قلعه‌نویی به عنوان قهرمان دست یابد.

 

در این فصل تیم‌های استقلال و ذوب‌ اصفهان رقابت نزدیکی برای رسیدن به قهرمان داشتند که در هفته پایانی درحالیکه ذوب‌آهن برای قهرمانی به یک امتیاز نیاز داشت، در اهواز تن به شکست سنگین 4 بر یک برابر فولاد داد تا استقلال با پیروزی یک بر صفر برابر پیام در مشهد جام قهرمانی را بالای سرببرد.

 

با توجه به تغییر در نحوه برگزاری مسابقات لیگ، در پایان این مسابقات تیم‌های پیام خراسان، داماش گیلان و برق شیراز به دسته اول سقوط کردند. آرش برهانی از استقلال با 21 گل زده، عنوان آقای گل جام را کسب کرد و پیروزی 6 بر 3 ذوب آهن برابر سایپا، پرگل‌ترین پیروزی لیگ بود.

 

نهمین دوره لیگ برتر: قهرمانی سپاهان با قلعه‌نویی

صعود تیم‌های استیل آذین، تراکتورسازی تبریز و شاهین بوشهر از لیگ دسته اول به لیگ برتر، حضور امیر قلعه‌نویی در سپاهان و کوچ استقلالی‌ها به این تیم زردپوش اصفهانی از اتفاقات جالب توجه این مسابقات بود.

 

بار دیگر رقابت اصلی بین تیم‌های قلعه‌نویی و ابراهیم‌زاده بود و ناکامی ذوب‌آهن در هفته‌های پایانی زمینه‌ساز دومین قهرمانی تیم فوتبال سپاهان در لیگ اینبار با هدایت سرمربی فصل گذشته استقلال بود. این تیم با اقتدار و درحالی که 6 امتیاز با ذوب‌آهن قرارداد داشت، عنوان قهرمانی را کسب کرد. بازگشت مهدوی‌کیا به فوتبال ایران و همراهی تیم استیل آذین در اواخر مسابقات یکی دیگر از اتفاقات این جام بود.

 

پیروزی 6 بر 2 استیل آذین برابر مس در کرمان پرگل‌ترین پیروزی این جام بود. عمادرضا از سپاهان با 19 گل زده عنوان آقای گلی را بدست آورد. تیم‌های مقاومت سپاسی شیراز، ابومسلم مشهد و استقلال اهواز هم به دسته اول سقوط کردند.

 

دهمین دوره لیگ برتر: رکوردشکنی قلعه‌نویی و سپاهان

اجرای قانون سقف قراردادها، مهترین موضوع لیگ دهم بود. ضمن اینکه تیم‌های نفت تهران، صنعت نفت آبادان و شهرداری تبریز از دسته اول به لیگ برتر صعود کردند.

 

از ابتدای این جام مثلث قهرمانی بین تیم‌های سپاهان، استقلال و ذوب‌آهن شکل گرفت و در نهایت بار دیگر سپاهانی‌ها موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند. با این قهرمانی قلعه‌نویی در سه سال متوالی تیم‌های خود را قهرمان لیگ کرد و سپاهان هم نخستین تیمی نام گرفت که سه عنوان قهرمانی در لیگ کسب کرده است. بازگشت وحید هاشمیان به فوتبال ایران هم از اتفاقات جالب این مسابقات بود.

 

مسئولان تیم استیل آذین با خرید ستاره‌های لیگ، مدعی قهرمانی بودند اما روز به روز افول تا در نهایت به دسته اول سقوط کرد. ضمن اینکه برتری 6 بر یک شهرداری تبریز برابر این تیم در تهران، پرگل و مهمترین پیروزی لیگ بود زیرا باعث سقوط قطعی استیل آذین و بقا شهرداری در لیگ شد.

 

رضا نوروزی که در هفته سی و سوم این مسابقات به تنهایی 5 مرتبه دروازه پاس همدان را باز کرده بود، با 24 گل آقای گل لیگ برتر شد. وی بیشترین گل زده توسط یک مهاجم در طول یک دوره لیگ را هم به خود اختصاص داد.

 

تاریخچه کامل قهرمانان و آقای گل‌های ادوار مختلف رقابت‌های فوتبال باشگاهی در ایران

لیگ منطقه‌ای:

1349: تاج (استقلال) – آقای گل: حسین کلانی از پرسپولیس با 7 گل زده

1350: پرسپولیس تهران – آقای گل: حسین کلانی و صفر ایرانپاک هر دو از پرسپولیس با 11 گل زده

 

جام تخت جمشید:

1352: پرسپولیس تهران – آقای گل: غلامحسین مظلومی از تاج( استقلال) با 15 گل زده

1353: تاج (استقلال) – آقای گل: غلامحسین مظلومی از تاج(استقلال) و عزیز اسپندار از ملوان بندرانزلی با 10 گل زده

1354: پرسپولیس تهران – آقای گل: نادر نورایی از هما با 18 گل زده

1355: پاس تهران – آقای گل: غلامحسین مظلومی از تاج(استقلال) با 19 گل زده

1356: پاس تهران – آقای گل: عزیز اسپندار از ملوان بندرانزلی با 16 گل زده

1357: این دوره به علت انقلاب اسلامی ایران ناتمام ماند – آقای گل: حسین فرکی از پاس با 7 گل زده(پیش از لغو بازی‌ها)

 

لیگ قدس:

1368-69: استقلال تهران – آقای گل: محمد احمدزاده از ملوان با 16 گل زده

 

مسابقات جام آزادگان:

1370: پاس تهران – آقای گل: فرشاد پیوس از پرسپولیس با 11 گل زده

1371: پاس تهران – آقای گل: جمشید شاه محمدی از کشاورز با 11 گل زده

1372: سایپا تهران – آقای گل: عباس سیمکانی از ذوب آهن با 17 گل زده

1374: سایپا تهران – آقای گل: فرشاد پیوس از پرسپولیس با 20 گل زده

1374-75: پرسپولیس – آقای گل: محمد مومنی از پلی اکریل اصفهان با 19 گل زده

1375-76: پرسپولیس – آقای گل: علی اصغر مدیرروستا از بهمن با 18 گل زده

1376-77: استقلال تهران – آقای گل: حسین خطیبی از شهرداری تبریز با 15 گل زده

1377-78: پرسپولیس – آقای گل: عبدالجلیل گل چشمه از ابومسلم و کورش برمک از تراکتورسازی با 11 گل زده

1378-79: پرسپولیس – آقای گل: مهند المهدی از صنعت نفت آبادان با 15 گل زده

1379-80: استقلال تهران – آقای گل: رضا صاحبی از ذوب آهن اصفهان با 14 گل زده

 

تیم‌های برتر اداوار مختلف لیگ برتر:

1380-81: پرسپولیس – آقای گل: غلامرضا عنایتی از ابومسلم با 17 گل زده

1381-82: سپاهان اصفهان – آقای گل: ادموند بزیک از سپاهان با 12 گل زده

1382-83: پاس تهران – آقای گل: علی دایی از پرسپولیس با 16 گل زده

1383-84: فولادخوزستان – آقای گل: غلامرضا عنایتی از استقلال با 20 گل زده

1384-85: استقلال – آقای گل: غلامرضا عنایتی از استقلال با 21 گل زده

1385-86: سایپا کرج – آقای گل: عرفان اولروم از ابومسلم و مهدی رجب زاده از ذوب آهن با 17 گل زده

1386-87: پرسپولیس – آقای گل: محسن خلیلی از پرسپولیس و هادی اصغری از راه آهن با 17 گل زده

1387-88: استقلال – آقای گل: آرش برهانی از استقلال با 21 گل زده

1388-89: سپاهان اصفهان – آقای گل: عمادرضا از سپاهان با 19 گل زده

1389-90: سپاهان اصفهان – آقای گل: رضا نوروزی از فولاد با 24 گل زده

 

 

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)