مرجع خبری پرسپولیس : از روز پنج‌شنبه 15 مردادماه ليگ نهم استارت خواهد خورد. ليگي كه از جنبه‌هاي مختلف تفاوت‌هاي عمده‌اي با ليگ سال‌هاي گذشته خواهد داشت. پراكندگي حضور تيم‌ها به تفكيك استاني، تقسيم قدرت ميان تيم‌ها و حضور مربيان جديدي هم‌چون زلاتكو كرانچار، فرزاد كمالوند و حميد كللي‌فر و عدم‌حضور نام‌هايي چون فيروز كريمي، فرهاد كاظمي، اكبر ميثاقيان و … از تفاوت‌هاي عمده‌ي ليگ امسال با آن رقابت‌هاي سال گذشته است. البته اين ليگ از جنبه‌ي ديگر هم با ليگ‌هاي گذشته متفاوت است و آن غيبت تماشاگران در بازي نخست مدافع عنوان قهرماني است. استقلال به حكم كميته‌ي انضباطي نمي‌تواند در نخستين ديدار خود تماشاگرانش را به همراه داشته باشد و همين مساله شايد بزرگترين نكته‌ي منفي ليگ نهم در آغاز باشد.

پنج‌شنبه: 15 مرداد

* مس كرمان ـ پرسپوليس، ساعت 19 و 30، ورزشگاه شهيد باهنر كرمان

اين بازي شايد شروع خوبي براي ليگ نهم باشد. مصاف نماينده‌ي سال آينده‌ي ايران در ليگ قهرمانان آسيا با تنها نماينده‌ي ايران در فهرست برترين‌ باشگاه‌هاي جهان مي‌تواند چشم صدها هزار نفر را به خود معطوف كند.                                                             


پرويز مظلومي معتقد است كه پرسپوليس ناشناخته‌ترين تيم ليگ است. او اعتقاد دارد با تغييراتي كه در تيم پرسپوليس به وجود آمده است، اين تيم در هفته‌ي اول ليگ تيم مرموزي است. حضور بازيكناني همچون مجتبي زارعي، ميثم بائو، مهدي شيري و … در كنار زلاتكو كرانچار از قهرمان دو فصل قبل تيمي ساخته كه براي مجموعه‌ي مس ناشناخته خواهد بود.

از سوي ديگر تركيب مس كرمان نسبت به فصل گذشته پرقدرت‌تر به نظر مي‌رسد. اضافه شدن مهاجمي همچون علي سامره و حفظ تركيب فصل قبل مجموعه‌ي پر قدرتي را ازنماينده‌ي ايران در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به وجود آورده و بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه مس مي‌تواند مانند سال گذشته در ميان مدعيان قرار گيرد.

* راه‌آهن ـ فولاد خوزستان، ساعت 17 و 15 دقيقه، ورزشگاه دستگردي تهران

پس از گذشت يك سال از انتقال راه‌آهن به شهرري همچنان اين تيم در تهران بازي مي‌كند و هنوز انتقال اين تيم محدود به تغيير پسوند اين باشگاه از تهران به شهرري شده است. راه‌آهن كه اين فصل بيشترين تغيير را در ميان تيم‌هاي تهراني داشته است، با سرمربي هلندي خود اردوي دو هفته‌اي را در تركيه برگزار كرد. اردويي كه با چند ديدار دوستانه همراه شد و نتيجه‌ي آن با رضايت “برندتس” سرمربي هلندي همراه بود. از سوي ديگر فولاد خوزستان پس از يك سال بار ديگر به مكتب فوتبال كرواسي روي آورده است. بازگشت لوكا بوناچيچ به فولاد نويد روزهاي خوب گذشته‌ي اين تيم را مي‌دهد هر چند كه هنوز نه هواداران و نه رسانه‌ها دليل جدايي مجيد جلالي را از فولاد درك نكرده‌اند اما، نام بوناچيچ نام كوچكي در فوتبال خوزستان نيست و همين بزرگترين پشتوانه‌ براي تيم فولاد است. تيمي كه امسال بايد در كنار استقلال اهواز و شاهين بوشهر از حيثيت فوتبال جنوب دفاع كنند.

جمعه؛ 16 مرداد

* ذوب آهن اصفهان ـ سايپا، ساعت 17 و 15 دقيقه، ورزشگاه فولادشهر

ذوب آهن فصل قبل شگفتي‌سازترين تيم ليگ بود. تيمي كه تنها به دليل تفاضل گل و در روز پاياني قهرماني را از دست داد و با شايستگي تمام قهرمان جام حذفي شد.

سبزپوشان اصفهاني اين فصل با تغييرات فراوان مديريتي كار خود را از دو ماه قبل آغاز كردند. جدايي سعيد آذري كه بسياري او را محور موفقيت‌هاي سال‌هاي اخير ذوب‌آهن مي‌دانند، بزرگترين كمبود اين فصل ذوب آهن به حساب مي‌آيد. با اين حال تغييرات اندكي در تركيب تيم و حفظ كادر فني موفق فصل گذشته همچنان هواداران فوتبال در اصفهان را به نتايج اين تيم در فصل پيش‌رو اميدوار كرده است. رويارويي ذوب‌آهن در هفته‌ي نخست با تيم سايپا مي‌تواند از جذابيت‌هاي هفته‌ي اول اين فصل رقابت‌هاي ليگ باشد. سايپا با مايلي‌كهن تغييرات بسياري را شاهد بوده است. جدايي بازيكناني همچون كيانوش رحمتي و حسين كعبي كه از اركان موفقيت‌هاي اين تيم در دو فصل گذشته بوده‌اند، بزرگترين نگراني اندك هواداران اين تيم كرجي است. با اين حال تز مايلي‌كهن همچنان ميدان دادن به جوان‌هاست. جوان‌هايي كه نام بزرگي نيستند اما، مايلي‌كهن اميدوار است كه آنها اين فصل بزرگي كنند.

* پاس همدان ـ استيل آذين

پاس همدان تا آخرين روزهاي شروع ليگ جزو تيم‌هايي بود كه همچنان بلاتكليف بودند. بالا و پايين رفتن‌ها و اظهار نظرهاي متناقض سران باشگاه پاس درباره‌ي انتخاب سرمربي تيم به جايي رسيد كه مدير فني فصل قبل به عنوان سرمربي جديد انتخاب شد. پورحيدري كه بارها مخالفتش را براي حضور روي نيمكت پاس به عنوان سرمربي اعلام كرده بود، سرانجام به عنوان سرمربي پاس انتخاب شد و او بايد در نخستين تجربه‌اش روي نيمكت پاس به عنوان سرمربي رودرروي تيمي قرار بگيرد كه بهترين‌هاي فوتبال ايران را گرد هم آورده است.

علي كريمي، فريدون زندي، امير شاپورزاده و حسين كعبي مجموعه‌اي را به وجود آورده كه بسياري آن را يكي از مدعيان ليگ نهم مي‌دانند. حضور حميد استيلي به عنوان سرمربي استيل آذين يكي از جذابيت‌هاي ليگ در هفته‌ي نخست است.

* پيكان قزوين ـ مقاومت سپاسي، ساعت 18، ورزشگاه شهيد رجايي قزوين

پيكان و حميد درخشان را در اين فصل نمي‌توان تيمي متوسط دانست. جذب بازيكنان همچون محمدرضا طهماسبي، عليرضا عباس‌فرد و ايمان رزاقي‌راد در كنار سرمربيگري حميد درخشان از پيكان تيمي ساخته كه مي‌تواند يكي از شگفتي سازهاي ليگ نهم باشد. از سوي مقابل مهمترين اتفاق در مقاومت سپاسي جدايي غلام پيرواني پس از 9 سال از اين تيم است و اين بزرگترين تغيير در تيم مقاومت سپاسي بوده است. با اين حال نبايد انتظار داشت كه مقاومت سپاسي نسبت به سال‌هاي گذشته تفاوت آن چناني را داشته باشد و به احتمال فراوان اين تيم كپي تيم سال گذشته خواهد بود؛ تيمي بدون حاشيه و پر از شگفتي.

* شاهين بوشهر ـ ملوان انزلي، ساعت 18، ورزشگاه شهيد بهشتي بوشهر

مصاف جنوب و شمال ايران مي‌تواند براي هواداران بوشهري كه نخستين حضورشان را در ليگ برتر جشن گرفته‌اند، جذابيت‌هاي فراواني داشته باشد. شاهين بوشهر كه بدون شك ناشناخته‌ترين تيم ليگ است، بايد در شرايطي رودرروي ملوان قرار گيرد كه اين تيم شمالي با تغييرات فراواني در ميان بازيكنانش پا به ليگ نهم گذاشته است.

* استقلال اهواز ـ ابومسلم خراسان، ساعت 19 و 30 دقيقه، ورزشگاه تختي اهواز

استقلال اهواز يكي از سه ضلع فوتبال جنوب در ليگ برتر امسال كارش را بي‌سروصدا آغاز كرد. با وجود حضور مربي‌ پر سروصدايي همچون خداداد عزيزي اين تيم در فصل نقل و انتقالات بسيار ساكت كارش را به پيش برد و همين مساله باعث شده كه ابومسلم خراسان براي رويارويي با اين تيم اهوازي كار دشوارتري را در مقايسه با ديگر تيم‌ها داشته باشد.

* صباي قم ـ تراكتورسازي تبريز، ساعت 19 و 30 دقيقه، ورزشگاه يادگار امام قم

صبا باتري فصل قبل به صبا تغيير نام داد. محل ديدارهاي خانگي صبا باتري از صباشهر به يادگار امام قم انتقال پيدا كرد. شهرياري و تيمش از صباباتري رفتند. ملاحي و تيمش به صبا آمدند. در پايان ليگ ملاحي و تيمش از صبا رفتند و پس از آن شهرياري و تيمش به صبا بازگشتند. تنها تغيير به اسم و مكان ديدارهاي خانگي صبا محدود شد تيمي كه قرار بود در راستاي خصوصي‌سازي به بخش خصوصي واگذار شود، تيم گذشته و دولتي خود را دوباره بر سر كار بازگرداند و اين نشان از سيكل معيوب در فوتبال ايران است. حضور ضيايي در كادرفني صبا هم يك بازگشت به عقب بود. اما، با اتفاقي كه براي فيروز كريمي افتاد، ضيايي باز اين شانس را پيدا كرد كه دوباره روي نيمكت صبا بنشيند و اين نشانه‌هايي از بازگشت صبا به شيوه‌ي گذشته است. رويارويي صبا با تيم تازه وارد تراكتورسازي مي‌تواند جزو بازي‌هاي خوب اين هفته‌ي ليگ باشد.

فراز كمالوند كه متخصص ليگ يك است، امسال نخستين تجربه‌ي خود را در ليگ برتر پشت سر خواهد گذاشت و حضور بازيكناني همچون عرفان اولروم و پيمنتا تركيب قدرتمندي را از تيم پرطرفدار تبريزي خواهد ساخت.

* استقلال تهران ـ فولاد مباركه‌ي سپاهان، ساعت 19، ورزشگاه آزادي

نبرد تهران واصفهان از مدت‌ها پيش آغاز شده است. زماني كه امير قلعه‌نويي پس از اختلاف با اميررضا واعظي آشتياني استقلال را به مقصد سپاهان ترك كرد، جدال بين تهران و اصفهان آغاز شد. بيانيه‌ها و مصاحبه‌هاي آتشين دو طرف از مدت‌ها پيش شروع شد؛ اما، سكانس پاياني آن دوشنبه و با حضور مديران دو باشگاه رقم خورد. اين بار هم رسانه‌ها مقصر معرفي شدند و مديرعامل سپاهان اختلاف باشگاهش با استقلال را تنها پردازشي مطبوعاتي خواند. با اين حال روز جمعه بايد منتظر اتفاقات جالبي در ورزشگاه آزادي بود. ورزشگاهي كه به حكم كميته‌ي انضباطي هفته‌ي اول از تماشاگران ميزباني نخواهد كرد و شايد همين مساله ازاتفاقات بازي كم كند. با اين حال رويارويي امير قلعه‌نويي با تيم سابقش و با بازيكناني كه شايد برخي از آنها رابطه‌ي دوستانه‌اي با سرمربي فصل قبل نداشته‌اند، بتواند نقطه‌ي التهاب در شروع ليگ نهم باشد

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)