سه شنبه 25 فروردین(23:28) 

مرجع خبری پرسپولیس: واگذاري باشگاه‌هاي ورزشي به بخش خصوصي موردي است که از چندي پيش بصورت جدي مطرح شده است. باشگاه‌هاي ورزشي که در اولويت نخست واگذاري به بخش خصوصي هستند بايد تا پايان سالجاري از چتر حمايتي سازمان ها و نهادهاي دولتي خارج شده و پيشوند «موسسه خصوصي» را به خود اختصاص دهند.

 
در همين راستا مذاکراتي بين فدراسيون فوتبال و سازمان تربيت بدني با سازمان خصوصي سازي انجام شده است که طي آن روز گذشته غلامرضا حيدري کرد زنگنه ، معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس هيئت عامل سازمان خصوصي سازي ملاقاتي با علي فتح الله زاده، عضو هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال و رئيس کميته خصوصي سازي باشگاه‌هاي فدراسيون فوتبال داشت. در اين جلسه بر تشکيل کارگروهي مشترک بين اين سازمان و فدراسيون فوتبال تاکيد شد.
 
غلامرضا حيدري کرد زنگنه ، معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس هيئت عامل سازمان خصوصي سازي از واگذاري قطعي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس تا پايان سال جاري به بخش خصوصي خبر داد و گفت: با تشکيل کميته ويژه اي قصد واگذاري باشگاه‌هاي دولتي به بخش خصوصي را داريم.

اين کميته مشترک بزودي آغاز به کار خواهد کرد تا هرچه زودتر مقدمات واگذاري امتياز باشگاه‌هاي ورزشي به ويژه دو باشگاه استقلال و پرسپوليس تهران به بخش خصوصي را فراهم آورد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس هيئت عامل سازمان خصوصي سازي پيرامون چگونگي خصوصي سازي باشگاه‌هاي ورزشي به ويژه دو باشگاه مردمي استقلال و پرسپوليس گفت: باشگاه‌هاي ورزشي از نظر تقسيم بندي شرکت‌ هايي که مي بايست خصوصي شوند جزو گروه ‌هاي نخست قانون اصل 44 هستند که ما از نظر قانوني تا پايان امسال بايد راجع به واگذاري آنها تصميم نهايي را اتخاذ کرده و تکليف‌شان را مشخص کنيم.
وي با اشاره به مفاد قانوني که به باشگاه‌هاي ورزشي اجازه نخواهد تا بيش از سالجاري بصورت دولتي اداره شوند ، پيرامون اقداماتي که در اين راه صورت گرفته است ، گفت: با توجه به اينکه فدراسيون فوتبال اقدام به تشکيل کميته ‌اي به نام کميته خصوصي سازي باشگاه‌ها تشکيل داده و مسئوليت آن را نيز آقاي فتح الله زاده برعهده گرفته است، با هماهنگي‌هايي که با جناب فتح الله زاده و کميته مربوطه داشتيم مقرر شد، يک تيم کاري مشترک داشته باشيم تا با هماهنگي و همفکري هم کارها را پيش ببريم.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي مهمترين وظيفه کميته مشترکي که بين سازمان خصوصي سازي و کميته‌اي که به اين نام در فدراسيون فوتبال تشکيل شده است را آماده سازي باشگاه‌ها براي واگذاري به بخش خصوصي خواند و گفت: در اين راه ابتدا بايد با کار کارشناسي و سنجيده شرايط باشگاه‌ها ارزيابي شده و براي آنها قيمت گذاري شود. پس از طي اين مرحله سازمان خصوصي سازي در خصوص چگونگي واگذاري باشگاه‌ها پيشنهاد خود را مطرح مي کند و هيئت واگذاري در نهايت تصميم گيري مي نمايد.
وي با اشاره به اينکه هيئت واگذاري به رياست وزير اقتصاد و دارايي و با حضور وزير دادگستري و روساي اتاق بازرگاني و تعاون تشکيل مي شود، همچنين در خصوص واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به بخش خصوصي گفت: در کار گروه ويژه‌اي که با فدراسيون فوتبال تشکيل داده‌ايم اين دو باشگاه را براي واگذاري به بخش خصوصي آماده خواهيم کرد. واگذاري باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس در اولويت برنامه‌هاي ماست.
رئيس هيئت عامل سازمان خصوصي سازي با تاکيد بر اينکه خصوصي شدن هيچ منعي ندارد که دولت کماکان از باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس حمايت کرده و به آنها کمک کند، افزود: اين طور نيست که دولت فقط به باشگاه ‌هاي دولتي کمک کند. دولت مي تواند به هر باشگاه يا ارگاني که تمايل دارد کمک کند. اگر باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس به بخش خصوصي واگذار شدند دولت مي تواند بودجه‌اي که پيش از اين براي اين دو باشگاه در نظر گرفته بود را در قالب کمک به آنها پرداخت کند.
کرد زنگنه از قانوني ياد کرد که در راه تسريع در واگذاري دو باشگاه استقلال و پرسپوليس تصويب شده است. وي در اين باره گفت: اگر شخصي تمايل به خريد امتياز يکي از دو باشگاه استقلال و پرسپوليس را داشته باشد، از تسهيلات ويژه و پيش بيني شده برخوردار خواهد شد.
وي وظايف کارگروهي که بين سازمان خصوصي سازي و فدراسيون فوتبال تشکيل شده است را بدين صورت تشريح کرد: کميته مشترکي که بين سازمان خصوصي سازي و فدراسيون فوتبال تشکيل شده است، نحوه فروش و واگذاري باشگاه‌ها را مشخص مي کند که واگذاري از طريق بورس باشد يا مزايده. اين کميته روش فروش امتياز باشگاه‌ها را نيز مشخص خواهد کرد. پس از مشخص شدن روش فروش، باشگاه‌ها قيمت گذاري مي شوند. نحوه فروش و اينکه فروش بصورت نقدي باشد يا اقساط مورد ديگري است که در اين کميته بدان رسيدگي خواهد شد.
«به غير از دو باشگاه استقلال و پرسپوليس ديگر باشگاه‌هاي حاضر در مسابقات ليگ برتر دولتي نيستند» ، مورد مهمي بود که رئيس هيئت عامل سازمان خصوصي سازي بدان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فقط اين دو باشگاه دولتي هستند. شرکت‌هايي که بيش از 50 درصد از آنها به بخش خصوصي واگذار شده است، از ديد ما شرکت دولتي محسوب نشده و خصوصي هستند. در حال حاضر شرکت‌هاي فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، مس کرمان و سايپا خصوصي هستند و باشگاه‌هايي که زير نظر اين شرکت‌ها فعاليت مي کنند خصوصي محسوب مي شوند.
کرد زنگنه اهداف خصوصي سازي را افزايش بهره وري، توسعه و کارايي خواند و گفت: زماني که باشگاه‌ها خصوصي مي شوند، رقابت بين آنها شديدتر و موجب مي شود که حرفه‌اي تر از قبل عمل کنند. در حال حاضر باشگاه‌ها براي فعاليت‌هاي خود با مقررات دست و پاگيري روبرو هستند. زماني که يک باشگاه ورزشي بصورت يک موسسه خصوصي درمي آيد، داراي يک هيئت مديره مستقل مي شود که اين هيئت مديره مي تواند قوانين مصوب را به اجرا درآورد. در اين شرايط ديگر نياز نيست موارد مصوب هيئت مديره يک باشگاه به تاييد نهادهاي سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي برسد که آن باشگاه را در مالکيت خود دارند.
رئيس هيئت عامل سازمان خصوصي سازي واگذاري باشگاه‌ها به بخش خصوصي را موجب ارتقا کيفيت ورزش و گام برداشتن در جهت حرفه اي خواند و درباره کمک فدراسيون فوتبال به سازمان خصوصي سازي در راستاي واگذاري امتياز باشگاه‌هاي ورزشي گفت: فدراسيون فوتبال در اين راه مي تواند کمک زيادي به ما داشته باشد. ما باشگاه‌هاي ورزشي را بدون کمک فدراسيون فوتبال و سازمان تربيت بدني نمي توانيم واگذار کنيم و کارمان با هماهنگي آنها پيش خواهد رفت.
علي فتح الله زاده، رئيس کميته خصوصي سازي باشگاه‌هاي فدراسيون فوتبال، نيز با اشاره به واگذاري باشگاه‌ها به بخش خصوصي گفت: در فدراسيون فوتبال يک کميته به نام کميته خصوصي سازي تشکيل شده است که رياست آن کميته را نيز من برعهده دارم.
عضو هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال با تشريح برنامه‌هاي اين کميته افزود: ما تا به امروز بررسي و مستند کردن وضعيت فعلي باشگاه‌ها را در دستور کار قرار داده ايم، از طرفي مطالعه محيط حقوقي باشگاه‌ها و انجام مطالعات بهينه کاوي در خصوص وضعيت باشگاه‌هاي ساير کشورها از ديدگاه موسسات تجاري را در برنامه داريم.
وي افزود: پس از آنکه کارهاي تحقيق و بررسي انجام شد، گزارش‌هاي مکتوب خود را در کميته مشترک با سازمان خصوصي سازي مورد بررسي قرار مي دهيم. در نهايت موارد توافق را به سازمان تربيت بدني ارائه خواهيم کرد تا در خصوص چگونگي واگذاري باشگاه‌هاي ورزشي به ويژه دو باشگاه استقلال و پرسپوليس تصميم گيري کنند.
رئيس کميته خصوصي سازي باشگاه‌هاي فدراسيون فوتبال در ادامه با تاکيد بر اينکه باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس مي بايست تا پايان سالجاري به بخش خصوص واگذار شود، افزود: در کارگروهي که با کمک آقاي کردزنگنه تشکيل شده است ظرف چهارماه آينده تمام مصوبات و الزاماتش که مي تواند واگذاري را تسريع بخشد را به اجرا در خواهيم آورد.
مديرعامل پيشين باشگاه استقلال در ادامه به نقش مهم باشگاه‌ها در واگذاري به بخش خصوصي اشاره کرد و گفت: در اين راه باشگاه‌ها همه کاره هستند. باشگاه‌ها بايد به ما ايده بدهند. به همين خاطر از مديران باشگاه‌ها خواسته ايم در کميته خصوصي سازي فدراسيون فوتبال به ما کمک کنند. در حال حاضر هشت نفر از مديران باشگاه‌ها در کميته خصوصي سازي به ما کمک مي کنند و بدون شک از نظرات مديران عامل ديگر باشگاه‌ها نيز استفاده خواهيم کرد.
 
 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)