پرسپولیس نیوز : رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان با بیان اینکه استقلال دو پرونده خود را در فیفا بسته است، گفت: تا امروز چیزی از محرومیت پرسپولیس در نقل و انتقالات تابستانی مطرح نشده است.

بهروز وثوق احمدی درباره آخرین وضعیت باشگاه های بدهکار و ممنوعیت آنها در نقل و انتقالات بازیکنان و مربیان خارجی صحبتهایی را مطرح و تاکید کرد که این محرومیت در جذب خارجی ها صرفا شامل باشگاه هایی می شود که حکم قطعی از فیفا دارند. به گفته وثوق احمدی، باشگاه هایی که حکم شکایت آنها در دادگاه عالی ورزش (CAS) باز است، شامل این محرومیت نخواهند شد.

* آیا اتفاق جدیدی در ارتباط با محرومیت باشگاه های بدهکار از خرید خارجی ها بخصوص باشگاه پرسپولیس رخ داده است؟

اتفاق جدیدی که رخ نداده است. سازمان لیگ از باشگاه های خواسته است تا مستند خود را درباره داشتن یا نداشتن پرونده در فیفا ارائه دهند که تا این لحظه (ظهر چهارشنبه)، پرسپولیس این کار را نکرده است. باشگاه سایپا و گسترش فولاد مکاتباتی داشتند که داریم پاسخ آنها را اعلام می کنیم. آنها پرونده ای نداشته اند و مشکلی هم برای جذب بازیکن خارجی ندارند.

* این روزها گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات تابستانی مطرح شده است. آیا این خبرها صحت دارد؟

– تا امروز نه به صورت رسمی و نه به صورت غیررسمی چیزی مبنی بر محرومیت پرسپولیس از پنجره نقل و انتقالات اعلام نشده است.

* مشکل استقلال برای جذب بازیکن خارجی برطرف شده است؟

– استقلال هم چند پرونده داشت. آنها به فدراسیون نامه زده اند که پرونده دو بازیکن خود را بسته اند. از سایر پرونده های استقلال خبر ندارم.

* آیا محرومیت باشگاه ها از خرید بازیکنان  خارجی شامل باشگاه هایی که در دادگاه عالی ورزش پرونده دارند، می شود؟

– خیر. باید بگویم باشگاه هایی که از سوی فیفا به پرداخت پول به بدهکاران خارجی محکوم شده اند ولی به دادگاه «کاس» شکایت کرده اند، در لیست ممنوعیت خرید خارجی های جدید نیستند. به عنوان مثال، پرسپولیس پرونده هایی دارد که از سوی فیفا محکوم شده ولی به دادگاه کاس شکایت کرده است. این پرونده هایی که هنوز باز است، مدنظر ما نیستند. ولی از سوی دیگر همین باشگاه پرونده هایی دارد که حکمش از سوی فیفا قطعی است و باشگاه شکایتی به دادگاه کاس نداشته است. این پرونده های قطعی مدنظر فدراسیون فوتبال است.

* تاجایی که می دانیم پرسپولیس فقط از مانوئل ژوزه و دستیارانش به دادگاه کاس شکایت کرده است. با این حساب، این باشگاه چند پرونده قطعی دارد که به این دادگاه شکایت نکرده و مدنظر شما است؟

– روابط فیفا با باشگاه ها مستقیم است و بهتر است از خود این باشگاه ها سئوال کنید ولی پرسپولیس جمعا ۱۵ پرونده داشت که بعضی از آنها به دادگاه عالی ورزش رفته است و بعضی ها هم حکم قطعی فیفا را  دارد. یکی از این پرونده ها مربوط به «تادئو» بازیکن پیشین پرسپولیس است که فیفا رای قطعی روی آن داده است.

* تا الان کدام باشگاه ها از جذب بازیکن و مربی خارجی محروم هستند؟

– تراکتورسازی، پرسپولیس، استقلال، پدیده، صبای قم، شاهین بوشهر، شهرداری بندرعباس پرونده های قطعی دارند و نمی توانند بازیکن و مربی خارجی بگیرند تا زمانی که این بدهی ها را صاف کنند. باشگاه هایی مثل استقلال خوزستان، نفت تهران، صنعت نفت و سیاه جامگان پروند های در حال رسیدگی دارند.

* با این شرایط، پرسپولیس حق امضای قرارداد با بازیکنان خارجی از جمله گادوین منشا را ندارد؟

– خیر پرسپولیس نمی تواند قرارداد منشا را ثبت کند چون مستنداتی مبنی بر تسویه حساب بدهی های خود ارائه نکرده است. اگر آنها مدارکی ارائه کنند مبنی بر پرداخت بدهی های باشگاه و یا مدارکی دال بر اعتراض به حکم فیفا در دادگاه عالی ورزش، آن موقع می توانند بازیکن خارجی بگیرند.

* آیا شما مدام با فیفا در ارتباط هستید و آمار باشگاه ها را می گیرید؟

– مدام که نمی توانیم در ارتباط باشیم. تا الان یکی، دو بار از فیفا استعلام گرفته ایم. قبل از شروع نقل و انتقالات لیگ برتر یعنی هجدهم یا نوزدهم خردادماه هم یک استعلام دیگر از فیفا برای باشگاه های بدهکار می گیریم که به روز باشیم و اگر رای پرونده در جریانی صادر شده باشد، به ما اطلاع داده شود.

* گفته می شود پرسپولیس برای رهایی از محرومیت و این حکم فدراسیون فوتبال، از طریق نهادهای بالاتر به فدراسیون فشار خواهد آورد؟

– فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل است و فشار بیرونی روی آن تعریف حقوقی ندارد. مصوبات هیات رئیسه برای محرومیت باشگاه های بدهکار قطعی است. رئیس فدراسیون فوتبال هم صراحتا مصاحبه کرده و پای این مصوبه ایستاده است. من هم به عنوان رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان همین عرض را دارم. تنها کسی که می تواند این مصوبه را باطل کند، هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است نه هیچکس دیگر.

* با این حال عبدالرحمان شاه حسینی رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرده این مصوبه خلاف قانون است.

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اختیاراتی دارد و این موضوع هم جزو همین اختیارات است. اگر خاطرتان باشد، چند سال پیش اعلام شد که باشگاه ها حق جذب دروازه بان خارجی ندارند. چنین مسائلی در حیطه اختیارات هیات رئیسه تعریف شده و مشکلی از این بابت نیست.

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)