مرجع خبری پرسپولیس : من به عنوان یک هوادار سرخ از اوضاع پرسپولیس ناراحتم اما به عنوان تحلیلگر ذره ذره این ناکامی‏ها را با علت و برهان می‏دانم. امروز و بصورت کوتاه در مورد سازمان دفاعی پرسپولیس در مقابل پیکان چند نکته را بیان می‏کنم.
در بازی مورد اشاره، پرسپولیس از نظام دفاعی منسجم و منظم بی‏بهره بود. بطور مثال ما دیدیم که ایمان رزاقی بازیکن ارزشمند پیکان چقدر راحت در ضد حملات صاحب توپ می‏شد، پیش میرفت، دریبل می‏زد و یا پاس خطرناک برای همبازیانش ارسال می‏کرد. همه این‏ها دارای دلایل فنی است. اگر در ضد حمله یک تیم، تیم مدافعان اصل تاخیر یا dilay   را به درستی رعایت کنند، مدافع در مقابل مهاجم با شتاب بی‏مورد به طرف او یورش نبرد و اجازه دهد که سایر هم تیمی‏ها برای کمک برسند، از ضریب خطر به شدت کاسته می‏شود. یا در همین شرایط مثلا وقتی رزاقی با سرعت ضد حمله را آغاز می‏کرد و مدافع مستقیم را جا می‏گذاشت ،  اگر سایر مدافعین قرمزها خوب در تمرینات اصل پوشش یا کاورینگ را تمرین کرده بودند، در آن زمان آیا رزاقی می‏توانست چند نفر را جا بگذارد یا بازیکنی که خالی باشد را در موقعیت مناسبی صاحب توپ کند؟!

نکته مهم دیگر در مورد اصل بالانس یا تعادل است که در دفاع تیمی رعایت آن بسیار ضروری است. اگر فیلم بازی را با دقت بازبینی کنید، چندین بار می‏بینیم که چند سرخپوش روی بازیکن صاحب توپ می‏روند (با شتاب بی‏مورد) در شرایطی که بازیکنانی از حریف، در فضاهای مناسبی بدون یار مقابل مترصد دریافت توپ هستند. این مهم است که فضاهای زمین و افراد هجوم‏برنده تیم مهاجم به خوبی توسط بازیکنان تیم مدافع بسته شوند. مشخص است زمانیکه چند مهره مدافع روی یک مهاجم باشند سایر بازیکنان تیم هجوم‏برنده فرصت و فضا در اختیار می‏گیرند. البته ما این عیب را در فوتبال های مدارس و کودکان و نوجوانان و بعد تیم های پایه هم می‏بینیم، چرا که از آموزش صحیح بی بهره‏ایم .همه ما بارها شاهدیم بچه ها که در پارک ها یا کوچه ها بازی می‏کنند در زمین خوب پخش نمی‏شوند. توجه و تمرکزشان فقط در نقطه حضور توپ است و همه بی‏حساب و کتاب دور توپ جمع می‏شوند و … 
این‏ها تنها چند ایراد از نظام دفاعی پرسپولیس بود. سرخپوشان برای دربی و ادامه فصل بیشتر  و بهتر باید روی ضعف‏های دفاعی خود کار کنند.

نویسنده : مهدی مظفری

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)