جمعه 23 اسفند (18:18)

مرجع خبری پرسپولیس :  گفتند سرمربی تیم ملی باید یک بچه مذهبی باشد نه یک ایرانی مقیم آمریکا که معلوم نیست این سال ها کجا بوده ! / گفتند سرمربی تیم ملی باید اهل هیات باشد !!

او در واکنش به آخرین مصاحبه افشین قطبی و ادعای این مربی در این باره که دایی با لابی سرمربی تیم ملی شده ، گفته است:« من تماسی با قطبی نگرفتم. اینکه گفته می‌شود علی دایی با لابی سرمربی تیم ملی شده را قویا تکذیب می‌کنم. هیچ سفارشی برای سرمربیگری دایی به ما نشده بود. فقط 10-20 روز قبل از اینکه ایشان سرمربی تیم ملی شدند با دایی تماس گرفتم و شرایطش را جویا شدم آن هم در حالی که او در تمرین تیم سایپا مشغول به کار بود.»
البته تنها رجوع به آرشیو نشریات یکسال قبل بخوبی نشان می دهد ، مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال پس از این مدت 12 ماهه اتفاقات آن روزها را از یاد برده است.
یازدهم اسفندماه سال 1386 افشین قطبی پس از اینکه برنامه هایش از سوی فدراسیون برای هدایت تیم ملی تائید شد ، به سازمان تربیت بدنی برده شد تا محمد علی آبادی رئیس سازمان ورزش در حضور کفاشیان و تاج ، به این انتخاب رسمیت بخشد اما متولی دولتی ورزش که رئیس معنوی فدراسیون فوتبال هم هست از این کار سر باز زد و حاضر نشد مهمانان ناخوانده را به حضور بپذیرد؛« آنها بی برنامه آمده بودند تا سازمان را در کار انجام شده قرار بدهند و مهندس که جلسه داشت ، گفت آنها را نمی بیند برای همین به دیدار کیومرث هاشمی رفتند و آنجا هم معاون سازمان گفت هر کس را فدراسیون انتخاب کند ، ما می پذیریم.» محمد آخوندی سخنگوی سازمان ورزش این جمله را می گوید.
اتفاقات آن روز شبیه به چیزی است که آخوندی می گفت با این تفاوت که ؛« مدام در طول جلسه هاشمی ، تاج و کفاشیان از اتاق بیرون می رفتند و برمی گشتند انگار با هم کلنجار می رفتند. قرار بود علی آبادی بیاید اما وقتی او نیامد ، به افشین گفتم بازی خوردیم ، قرار نیست تو سرمربی تیم باشی.» این گفته غلامرضا احمدی سرپرست وقت پرسپولیس که همراه او در آن نشست حضور داشت ، تشریحی کامل تر از فضای جلسه آن روز است. البته او هم تاکید می کند که کفاشیان و تاج وعده دادند که انتخاب افشین نهایی شده است:« حتی اصرار داشتند که افشین همراه پرسپولیس به شیراز برای بازی با مقاومت نرود اما او به اصرار ما آمد شیراز.»

همان شب مهدی تاج پس از دیداری نسبتا طولانی حوالی ساعت ده شب بود که با دوست خبرنگارش تماس گرفت و دقیقا با ادا این جمله آن هم با لهجه غلیظ اصفهانی اش گفت:« رفتم تو شیکم شون و رفتن عقب. افشین قطبی رو سرمربی تیم ملی کردم» او از جلسه ای می گفت که در آن موفق شده بود علی آبادی را قانع به انتخاب افشین قطبی کند. او می گفت پیش از بازی پرسپولیس و فجر این خبر اعلام می شود چون رئیس سازمان ورزش خواسته بود این تصمیم را با مقامات دولتی بالاتر هم چک کند .
البته ساعاتی پس از این جلسه تاج و کفاشیان مجبور به مذاکره شبانه با علی دایی شدند. آخوندی این ادعا را تکذیب می کند اما منابع آگاه بسیاری بر صحتش اصرار دارند؛« با رئیس جمهور که این تصمیم را در میان گذاشتند ، او مخالفت کرد البته احمدی نژاد با قطبی مشکلی نداشت اما از بازتاب های این تصمیم واهمه داشت.» آن شب رئیس جمهور مسافر کشور عراق بود و در فرودگاه درحالی که مهرداد بذرپاش همراهی اش می کرد با این استدلال که مراجع مذهبی ممکن است به انتخاب قطبی واکنش نشان دهند مخالفتش را اعلام کرد و بذرپاش دایی را پیشنهاد کرد. دایی که آن روزها سرمربی سایپا بود و پس از بی مهری عمومی پایان جام جهانی از سوی دستگاه ورزش بایکوت شده بود ، می توانست دوباره  ویترین بین المللی فوتبال ایران را به افتخار ورزش دولت نهم بدل کند . این تصمیم بلافاصله با موافقت مرد اول دولت روبرو شد. چون در آن زمان انتخاب مربی تیم ملی حساسیت برانگیز شده بود و مهمترین مداح حامی دولت در نامه ای  با انتقاد از زمزمه های انتخاب قطبی برای مربیگری تیم ملی مدعی شده بود سرمربی تیم ملی باید یک بچه مذهبی اهل هیات باشد نه اشخاصی که معلوم نیست سالها کجا بوده اند.
این درست نکته ای است که قطبی در گفت و گو با بی بی سی پرشین به آن اشاره کرده:« نمی خواستند یک مربی با ملیت ایرانی – آمریکایی روی نیمکت تیم ملی بنشیند.»
البته در همان دوران علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال هم  همان روزها در گفت و گو با ما درباره دلیل گذر از قطبی و رسیدن دایی گفت:« بعضی از تصمیم ها ، تصمیمات ملی هستند و ما به تنهایی نمی توانیم درباره شان حکم صادر کنیم. ما نظرمان قطبی بود اما وقتی با مراجع تصمیمگیر مشورت کردیم ، صلاح دیدیم که دایی را برگزینیم.»
این گفته مهر تائیدی بر صدق گفتار قطبی که او انتخاب اول برای تیم ملی بوده است . افشین قطبی اگر چه هیچ وقت به صورت رسمی اعلام نشد که چرا برای تیم ملی برگزیده نشده است  اما تقریبا همه می دانستند که او به دلایل غیر فوتبالی تیم ملی را از دست داده است. پیشینه نامعلوم قطبی و نام خانوادگی او نکته ای بود که همیشه برایش حرف و حدیث به همراه داشت و البته نکته مهمتر ، که به احتمال نقش مستقیم ریاست جمهوری در این تصمیم گیری قوت می بخشید ، دیدار او و محمود احمدی نژاد بود که در آن دیدار ، رئیس جمهور از قطبی دلجویی کرد و به او گفت:« موفقیت تو در پرسپولیس مثل موفقیت تیم ملی است. » این ملاقات در حاشیه مراسم پدران سرزمین من ، یادواره شهدای اقلیت مذهبی بود که حبیب کاشانی مدیر وقت پرسپولیس مجری برگزاری اش بود. احمدی سرپرست پرسپولیس در این باره می گوید:« البته من نمی دانم که حتما این دیدار برنامه ریزی شده بود تا آقای رئیس جمهور از افشین دلجویی کند اما حقیقت این است که گفته های رئیس جمهور تاثیر زیادی در بازیابی روحیه افشین داشت. او پس از اتفاقات تیم ملی لطمه روحی بزرگی خورد و اعتماد به نفسش را از دست داده بود.»
به رغم تکذیب نایب رئیس فدراسیون فوتبال ، شواهد نشان می دهد آنچه قطبی پس از یکسال ادعایش را می کند ، به حقیقت نزدیک است ، با این وجود بسیاری از کارشناسان فوتبال معتقدند یکی از مهمترین تصمیمات دولتی در امور ورزش اصرار بر عدم انتخاب قطبی برای هدایت تیم ملی بوده است چون او توان هدایت تیمی با این حجم توجه و اهمیت را نداشت و در عوض دایی وزنی بالا داشت که به نیمکت تیم ملی با اعتبار بین المللی اش وزن می داد.
دایی که خود روزی قبل از انتخاب  سرمربی تیم ملی گفته بود کسی روی نیمکت می نشیند که لابی هایش قوی تر باشد در پاسخ به ادعای قطبی می گیود:« الان تمام فکر و ذکر من بازی با عربستان است و اصلا اهمیتی نمی دهم که افراد مختلف چه حرفی می زنند. اصلا هم گفته های شان برایم اهمیتی ندارد!»

 

برای ثبت نظرات خود بدون نیاز به تایید عضو کانال تلگرام پرسپولیس نیوز شوید(کلیک کنید)